Maat van paard en ruiter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
celeste23
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-06-15

Maat van paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 11:48

Hallo,

Ik vroeg me af wat jullie ervan vinden als een meisje van 1,48 m (die nog zeker een paar cm gaat groeien) op een paard van 1,63/1.65 m gaat. Ik ben zelf dus 1,48, 14 jaar en rij een c pony en rij ook al een tijdje een wat groter paard die nog redelijk jong is en waar wel een flink tempo in zit. Ik wil namelijk mijn eigen paard gaan aanschaffen en ik heb nu een paard van 1,63/1,65 m op het oog (normaal gebouwd), vinden jullie dat ik te klein ben voor het paard of moet dit gewoon te doen zijn?

PS: ondanks dat ik dus al een groot paard rij, was ik gewoon benieuwd naar het advies van anderen aangezien het toch mijn eigen paard word die ik wel voor een lange tijd wil behouden.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:52

Een paard kan eigg niet te groot zijn. Wel kan een paard te klein zijn.
Zelf zal jij ook misschien nog 2/3cm bijgroeien.

Vind een paard van 1m65 dus echt niet te groot voor jou.

Leef en laat leven.

faunty

Berichten: 1790
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Maat van paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:55

je kan idd beter een groter paard nemen dan een te kleine pony , je groeit nog wel , dus met dit paard moet je gewoon 'lang kunnen doen '.

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Maat van paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:58

Inderdaad liever een wat groter paard. Als je zelf nog een paar cm groter wordt misstaat het zeker niet! Kan je mooi nog jaren mee doen!

celeste23
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-06-15

Re: Maat van paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 11:59

Bedankt voor de snelle reacties, inderdaad is het beter een te groot paard dan een te kleine te nemen :)

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:00

Een paard kan niet te groot zijn.
Mijn vriendin is klein, like 1m50, en rijd op een hengst van +- 1m80/1m85 op hoog niveau dressuur ...

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:06

ik denk dat het afhankelijk is van wat je wilt gaan doen met het paard of de pony om eerlijk te zijn en wat voor dieren toevallig je pad gaan kruisen..

als je 14 bent en 1.48m dan zul je waarschijnlijk de 1.70m wel niet meer gaan redden gok ik zo.. Wellicht nog wel een paar centimeter maar echt lang zul je nooit worden..

als je plannen hebt om op hoog niveau te gaan springen, dan zeg ik ja zeker een groter dier.. wellicht een paard tussen de 1.65-1.70, zodat je ook de hoogte van de parcoursen aan kunt blijven gaan.. Er zijn natuurlijk ook wel kleinere paarden die goed kunnen springen, maar een groter paard geeft een wat grotere kans dat hij het zwaardere werk ook aan kan in de hoogte (met dezelfde aanleg).

als je recreatief rijd of gewoon lekker een beetje door wilt gaan maar geen hoge ambities hebt, of alleen dressuurmatig hoog wilt gaan rijden, dan kun je rustig voor een kleiner paard gaan of een sportieve e pony. Net waar jij je het prettigst bij voelt maar ook met welk paard/pony je tijdens je zoektocht de beste klik zult hebben.. Een B/C pony zou ik niet snel doen als je ook lekker door wilt gaan in wedstrijden. Een grote d zou op zich al prima gaan, voor sport zou ik gaan voor een e pony of klein paardje.

celeste23
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 12:22

elenaMM77 schreef:
ik denk dat het afhankelijk is van wat je wilt gaan doen met het paard of de pony om eerlijk te zijn en wat voor dieren toevallig je pad gaan kruisen..

als je 14 bent en 1.48m dan zul je waarschijnlijk de 1.70m wel niet meer gaan redden gok ik zo.. Wellicht nog wel een paar centimeter maar echt lang zul je nooit worden..

als je plannen hebt om op hoog niveau te gaan springen, dan zeg ik ja zeker een groter dier.. wellicht een paard tussen de 1.65-1.70, zodat je ook de hoogte van de parcoursen aan kunt blijven gaan.. Er zijn natuurlijk ook wel kleinere paarden die goed kunnen springen, maar een groter paard geeft een wat grotere kans dat hij het zwaardere werk ook aan kan in de hoogte (met dezelfde aanleg).

als je recreatief rijd of gewoon lekker een beetje door wilt gaan maar geen hoge ambities hebt, of alleen dressuurmatig hoog wilt gaan rijden, dan kun je rustig voor een kleiner paard gaan of een sportieve e pony. Net waar jij je het prettigst bij voelt maar ook met welk paard/pony je tijdens je zoektocht de beste klik zult hebben.. Een B/C pony zou ik niet snel doen als je ook lekker door wilt gaan in wedstrijden. Een grote d zou op zich al prima gaan, voor sport zou ik gaan voor een e pony of klein paardje.


Ik groei inderdaad niet meer veel, mijn ouders zijn ook niet bepaald mega groot.

Ik wil inderdaad de spring/cross ingaan, paard (Ivera x Cyrell) is ook meer springgericht, maar de dressuur zou ik ook graag wat mee willen. Ik vind het karakter van een paard ook heel fijn (Alhoewel elk paard/pony natuurlijk een ander karakter heeft).

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:35

Ik ben zelf 1.63 en mijn paard is 1.60, nee hij is niet heel groot maar ik vind het prima kunnen :)

1.65 is weer een maatje groter dus dat lijkt me prima kunnen als je niet zo heel veel meer groeit.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Maat van paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:37

Zou er eerst een keer op gaan rijden, dan weet je of deze maat bij jou gaat passen.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Maat van paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:43

Het meest gepaste en harmonische contact ten opzichte van je eigen lichaam, ik bedoel de plaatsing van je eigen lijf en ledematen tegen dat van je paard, tesamen met de mogelijkheid om comfortabel de bewegingen te kunnen volgen heb je bij een paard dat omstreeks 5 cm kleiner is dan de ruiter.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Maat van paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:48

ligt dat ook niet aan de bouw van de ruiter en de bouw van het paard/pony simpelman..

iemand met korte pootjes maar wel ruim 1.65 zal niet zo fijn zitten op een zwaar gebouwde fries bijvoorbeeld. iemand van 1.75m met lange benen zal daarentegen misschien heel fijn uit de voeten kunnen met zo'n zwaardere fries, die meestal toch vrij 'klein' te noemen zijn.

maar globaal genomen kan ik je idd wel volgen met die richtlijn.

ben zelf slechts 1.53m, en heb een pony van 153.5, bevalt prima kwa verhouding.. paarden boven de 1.65m zit ik gewoon vaak niet fijn op.

_bokworst

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Maat van paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:03

Voor springsport zou ik gaan voor een paard tussen de 165 en 175, 170 dan de 'beste' hoogte. Anders heb je de kans dat hij zoals Elena zegt of niet mee kan komen met de hoogte, of bij een groter paard dat de afstanden in een parcours érg lastig te rijden zijn. In jouw geval zou ik gaan voor een allrounder van 167 ongeveer :) als beetje sportief gebouwd zul je niet te klein zijn hoor!

Trainen en opleiden van jonge (spring)paarden, dat is toch wel echt het mooiste werk wat er is!

KimD

Berichten: 20409
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Maat van paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:04

Ik pas met mijn 1.58 nog op een 1.40, voordeel van klein zijn. ;)


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Maat van paard en ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:21

Ik ben 1.60, in verhouding lange, niet dikke benen (broek lengtemaat 32) en stevig gedrongen bovenlichaam. Ik sta voor geen meter op een klein, slank paard. Op een slank paard van 1.70 wel.

Ik heb nu een halve Gelder van 1.68 en dat rijdt en staat perfect.

Bouw van paard en ruiter geven dus de doorslag van wat het mooist past en niet per se hoogte en lengte.:)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:27

Lante schreef:
Ik ben 1.60, in verhouding lange, niet dikke benen (broek lengtemaat 32) en stevig gedrongen bovenlichaam. Ik sta voor geen meter op een klein, slank paard. Op een slank paard van 1.70 wel.

Ik heb nu een halve Gelder van 1.68 en dat rijdt en staat perfect.

Bouw van paard en ruiter geven dus de doorslag van wat het mooist past en niet per se hoogte en lengte.:)

Het gaat voor een groot deel om de plaatsing van de knieën en de kuiten.
Vooral in de GP zijn heel grote paarden populair, vaak bereden door een gemiddelde maat dames, de kuiten liggen hier tegen de ribben waardoor correcte rijkunstige hulpen op zijn minst ernstig verduisterd worden.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:05

Lante schreef:
Ik ben 1.60, in verhouding lange, niet dikke benen (broek lengtemaat 32) en stevig gedrongen bovenlichaam. Ik sta voor geen meter op een klein, slank paard. Op een slank paard van 1.70 wel.

Ik heb nu een halve Gelder van 1.68 en dat rijdt en staat perfect.

Bouw van paard en ruiter geven dus de doorslag van wat het mooist past en niet per se hoogte en lengte.:)


Ik ben 1.69 en mijn paard is 1.70 ook een halve Gelder..
Mijn eigen bouw valt imo onder de 'gemiddelde dame' wat dat betreft. Ben niet extreem lang, maar ook niet direct echt klein te noemen.. Ben niet duidelijk grover of juist heel fijntjes gebouwd o.i.d. mijn paard daar in tegen heeft er wel duidelijk Gelders bloed in zitten, het is absoluut geen smal, klein, kwpn'ertje. Maar ik merk toch wel duidelijk dat ie voor het fijne toch net iets te groot is voor mij. Vooral het opvangen van zijn bewegingen heb ik erg veel moeite, hij beweegt ook nog eens groot namelijk. :+

Heb ook een kleinere dame onder mijn kont gehad, spring gefokt, die was zo'n beetje 1.63 a 1.65 ook iets fijner en ranker gebouwd en daar reed ik toch wat fijner op. Maarja die beweegde ook weer wat fijner en minder groot. Gooide je ook een stuk minder op dan mijn eigen paard. :P

Als ik ooit nog weer een paard koop word dat in elk geval een iets kleiner paard. :Y)

>> DISCOVERY OF GOLD US <<
    Vivaldi x Zichem x Elegant | Volg ons op youtube: Equifun!
Dreams come true...

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:06


May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers