Ambachtelijk slachten (vereisten)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 23:19

Avond!

Het speelt me de laatste tijd een beetje door mijn hoofd om ambachtelijk te leren slachten. Dan weet ik tenminste waar mijn vlees vandaan komt (lang verhaal kort).

Echter als ik zo op internet rond kijk zie ik alleen maar korte cursussen en ik kan me haast niet voorstellen dat iets gevoeligs als vlees zomaar gepropt kan worden in een cursus, of heb ik dat mis?

Als ik toch mijn eigen (of in ieder geval scharreldieren) ga slachten dan wil ik dit ook voor derden kunnen doen. (Ik help graag en heb er een hekel aan om geen gebruik te maken van mijn "skills").
Ik werk in de horeca en bereid veel vleesproducten voor (lees: Ik krijg vlees vuil binnen, dus fileer, bereid en portioneer het zelf, maar krijg geen halve koe binnen ofzo). In horeca ben je gebonden aan horeca regels maar hoe zit dat dan bij een ambachtelijke (privé) slachter? En wat is aan te raden te doen qua opleiding?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:24

Ik lees even mee, mijn opa slachtte zelf kippen en ik zou willen dat ik het ooit van hem geleerd had......... -O-

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 13:59

Ahh, ik werk bij mijn vader in het restaurant, heb hem wel eens gevraagd het mij te leren (want hij kan het) maar nee, de zaak is te klein (kuch) hij wilt gewoon niet ^^.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:09

Interessant zeg! Zou je niet bij een slager kunnen vragen of je in de leer mag?
Wat je in NL ook hebt is een mobiele slager. Of die de dieren ook echt zelf slacht durf ik niet te zeggen, volgens mij wel. De dieren worden in ieder geval bij je thuis helemaal netjes uitgebeend. Kan je neem ik aan gewoon zelf bij zijn en misschien ook wel meehelpen en zo zelf leren hoe het gedaan wordt.

Ik woon in Roemenie en wij slachten eens in het jaar zelf een eigen stier. Ons personeel krijgt een gedeelte en ook bij onszelf gaat er een deel in de vriezer. Hier is zelf thuis slachten nog legaal. Je kan het aangeven bij de veearts en die schrijft het dier dan uit als zijnde "thuis geslacht".

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:13

Wat voor dieren zou je willen slachten? Gaat het je alleen om kleinvee, dus kippen, konijnen etc. of wil je ook het grotere vee als koeien en schapen slachten. Hier zit namelijk een groot verschil ik wat betreft regelgeving.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:20

Wat versta jij onder slachten? Want wat ik nu lees heb je het eigenlijk over uitbenen, dus beest in de bekende stukken snijden zoals je die bv in de winkel koopt. Traject ervoor heb je ook nog en dat vereist weer andere materialen en vergunningen.

Als je bv vlees van je eigen dieren wil verkopen loop je zeker tegen een fors aantal regels op en of het qua kosten uit kan is ook de vraag. Ik begrijp wel dat er een markt is (en misschien wel groeiende) van mensen die om wat voor reden ook niet hun eigen kleinvee kunnen slachten en die graag een kleine slachterij zouden willen om dat voor ze te doen. Niet alleen omdat het zelf doden te dichtbij zit, maar ook door bv ruimtegebrek en niet genoeg invries capaciteit voor zoveel vlees in 1 keer.

Lees je qua eigen vlees verkopen aan derden heel goed in, want er mag weinig nog (zeker buiten directe familie) en de eisen zijn giga streng. Kleine bedrijfjes hierin gaan niet voor niets sluiten.

Als voor het oefenen met je vader de grootte van het beest een bezwaar is, is een heel konijn oid kleins geen optie? Kleiner is lastiger goed verschillende onderdelen uitsnijden, maar grofweg zitten ze niet anders in elkaar dan een koe of varken.

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:21

Als je echt een eigen slachterij wil beginnen, ben je nog wel even druk.
Je zult een erkenning moeten aanvragen bij de NVWA en om die te verkrijgen moet je voldoen aam het hele hygiene-pakket vanuit.de Europese regelgeving. VO 852/2004; 853/2004 en 854/2004 zijn daar onderdeel van. Maar ook die mbt dierlijke bijproducten en diertransport.

Je moet oa een HACCP-plan opstellen, je gebouw(en) en voorzieningen voor het slachten, wachtruimte voor vee, etc, moet allemaal aan eisen voldoen.
De medewerker(s) die met de levende dieren werken (van uitladen, stal, opdrijven tot schieten/bedemen) moet iig een diploma hebben om met levende dieren te werken.

Informeer eens bij het SVO, Slagers Vakopleidingen, die kunne je vast nog wel op weg helpen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:35

tamary schreef:
Als voor het oefenen met je vader de grootte van het beest een bezwaar is, is een heel konijn oid kleins geen optie? Kleiner is lastiger goed verschillende onderdelen uitsnijden, maar grofweg zitten ze niet anders in elkaar dan een koe of varken.


Maar van een konijn haal ik echt geen biefstuk of spare-ribs ofzo hoor :D

Dat zijn 4poten, een stuk rug en eventueel de heup maar als je de achterpoten goed snijd dan zit hier niet zo veel vlees aan. De hele borst gaat de soep in.

De kop en onderkant van de poten gaat naar de honden.

Dan heb je het wel een beetje gehad met een konijn.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:40

palousa_boy schreef:
tamary schreef:
Als voor het oefenen met je vader de grootte van het beest een bezwaar is, is een heel konijn oid kleins geen optie? Kleiner is lastiger goed verschillende onderdelen uitsnijden, maar grofweg zitten ze niet anders in elkaar dan een koe of varken.


Maar van een konijn haal ik echt geen biefstuk of spare-ribs ofzo hoor :D

Dat zijn 4poten, een stuk rug en eventueel de heup maar als je de achterpoten goed snijd dan zit hier niet zo veel vlees aan. De hele borst gaat de soep in.

De kop en onderkant van de poten gaat naar de honden.

Dan heb je het wel een beetje gehad met een konijn.

Je hebt idd meer kabouterporties dan :D , maar qua spiergroepen is er weinig verschil. Praktisch gezien is het niet rendabel of handig om het zo precies in stoofvleesblokjes te snijden, maar als oefening voor groter valt het te proberen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 15:27

Tis niet mijn bedoeling een slachterij te starten in die zin. Ik zal de situatie even uit leggen voor wat beter inzicht:

Met een paar jaartjes verwacht ik naar mijn vriend in Zweden te verhuizen. Nou, weet ik dat regelgeving in verschillende landen anders is, maar dat even ter zijde.
In Zweden laten mensen graag hun eigen vee slachten op locatie (dus mobiel inderdaad) voor eigen consumptie. Of ze kopen een dier van een boer en laten die op locatie slachten. Het is dus niet doorverkoop, het is echt slachten (en uitbenen) voor particuliere opdrachtgevers. Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn :).

Emigreren is niet bepaald makkelijk zeker als het gaat om het krijgen van een baan. Ik wil dat probleem 1 stap voor zijn, maar ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn qua opleidingen en regelgeving.

Tis zeker een optie om eens mee te lopen met een slachthuis of iets dergelijks maar zit nu nog midden in een andere opleiding.

Het gaat om kippen, koeien, varkens en schapen. Ik verwacht geen wild te hoeven doen want de meeste jagers kunnen dit zelf wel. (En of ik nou een varken of een wild zwijn moet uitbenen maakt denk ik geen verschil).

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:37

Misschien moet je dan eens contact opnemen met iemand die dat al doet in Zweden. Deze zal je precies kunnen vertellen wat je aan diploma's enzo nodig zal hebben.

Verder staan er misschien wel filmpjes op YouTube ofzo over het slachten van deze dieren.

Ook kun je bij een instantie waar ze zulke cursussen of opleidingen geven vragen naar welke boeken ze gebruiken en dez aanschaffen.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:43

Je zou kunnen vragen aan een zelfslachtende slager of je mee kan helpen en vanuit daaruit het vak leren?
Er zijn nog wel een klein aantal slagers die echt zelf slachten en verwerken.

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:45

Zweden is ook EU dus daar geldt het slachten toch wel dezelfde wetgeving als in NL.

Daarnaast, wanneer jij je diensten aanbiedt om voor anderen hun vee te slachten, val je niet onder de regels voor eigen gebruik, aangezien je voor derden werkt.

Echt voor eigen gebruik (dus eigen dieren slachten, is in NL wel mogelijk vwb kippen en konijnen. Ivm dierwelzijn en een aantal maatregelen uit t hygienepakket dat ik eerder al noemde, is thuis 'het varken op de ladder' als huisslachting niet meer toegestaan.
Huisslachtingen gaan nu, voor zover ik weet, zo: boer brengt koe, kalf, schaap, varken wat hij geslacht wil hebben naar een lokaa (klein) slachthuis en geeft aan hoe hij het terug wil (als halver karkassen, als techniscje delen of verwerkt tot vleesproducten (speklappen,gehakt, spareribs, etc).
Slachthuis laat dier eerst levend keuren voor toestemming tot slachten, slacht het dier en laat t vlees keuren door de keuringsassistent. En afhankelijk van wat is afgesproken verwerkt hij het verder of geeftie een seintje aan de boer dat het vlees kan worden opgehaald.

Voor het leren vd slachthandelingen zelf zou ik je dus of naar een kleine ambachtelijke slachterij verwijzen, daar zijn er nog velen van in Nederland.
En kwa opleidingen toch naar het SVO.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 16:55

Thanks voor de duidelijke uitleg.
Toch nog een vraagje: Om dit te kunnen bewerkstelligen moet ik dus minstens kennis van het slachten en verwerken van vlees hebben maar ook kennis hebben van de hygiënecode en dan ben ik er in feite.

http://www.svo.nl/trainingen/Paginas/Vleeskennis.aspx
http://www.svo.nl/trainingen/Paginas/Wo ... gheid.aspx

Of heb ik ook nog http://www.svo.nl/trainingen/Paginas/An ... ficer.aspx ?

Of zijn trainingen niet afdoende?

- Ik kan ook contact op nemen met SVO maar die zal niet direct reageren :).

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:24

In Nederland moet je ook een diploma mbt dierenwelzijn hebben, wanneer je het dier zelf wil kunnen schieten/bedwelmen ja.

De door jou genoemde links gaan niet in op het leren slachten, alleen op het leren vleesverwerken nadat het geslacht is (met een beetje theorie over het slachtproces zodat je weet hoe het stuk vlees op je werkbank is terechtgekomen).

Als ik jou goed begrijp, wil je toch echt het hele slachtproces gaan leren?
Dus het schieten, afhuiden, organen eruithalen, etc?

Dan ben je er nog niet met genoemde modules :n

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 17:36

Ik denk wel dat dat er bij gaat komen kijken ja. Als mij de keuze werd gelaten zou ik liever niet de slacht zelf doen, de rest wel. Maar als ik hier dan toch mee aan de slag wil moet ik het ook goed doen vind ik.

Ik kon geen opleiding vinden m.b.t. het slachten van dieren dus ik ging er eigenlijk van uit dat vleeskennis dit dekte.
Dus deze http://www.svo.nl/trainingen/Paginas/An ... ficer.aspx moet erbij.

Uiteindelijk hebben we het dus over 3 trainingen.

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:03

In die laatste link staat dat deelnemers hun kennis verdiepen.
Dat impliceert dat je al kennis van het slachten hebt.

Ik kan me niet voorstellen dat je hiermee dus voldoende beslagen ten ijs zult komen als je er nog geen ervaring mee hebt.

Je zult het vak in de praktijk moeten leren, dit soort vaardigheden kun je eenvoudigweg niet leren met een paar trainingen :n

Ik denk dat een heleboel ambachtelijke slagers/slachters dit vak van kleins af aan van hun vader/opa (moeder) leren en de trainingem erop gericht zijn om de praktijk aan te vullen met theoretische achtergrondkennis.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:09

Xyris schreef:
Ik denk wel dat dat er bij gaat komen kijken ja. Als mij de keuze werd gelaten zou ik liever niet de slacht zelf doen, de rest wel. Maar als ik hier dan toch mee aan de slag wil moet ik het ook goed doen vind ik.

Ik kon geen opleiding vinden m.b.t. het slachten van dieren dus ik ging er eigenlijk van uit dat vleeskennis dit dekte.
Dus deze http://www.svo.nl/trainingen/Paginas/An ... ficer.aspx moet erbij.

Uiteindelijk hebben we het dus over 3 trainingen.

Je zegt zelf al dat de mensen daar de slachter voor doden en uitbenen laat komen. Als jij deel 1 niet wil doen heb je geen vraag en dus geen werk. Ik vermoed ook dat in Zweden (net als NL) groot vee zelf slachten ook niet mag en daarom een slachter die wel papieren en vergunningen heeft noodzakelijk is. Het doden van de dieren zal dus hoogst waarschijnlijk de belangrijkste reden zijn om je te laten komen als je dit werk kiest. Maak wat tijd vrij om een tijdje met een kleine slachter mee te lopen en te beslissen of je aan dit onderdeel van je gekozen beroep kan wennen. Anders zal je toch een andere beroepskeuze moeten maken.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:57

Ik denk ook dat het doden van het dier hetgeen is waar men tegenop kijkt. Ik vind het zelf ook niet fijn om ze dood te maken. En dan doe ik alleen maar klein vee.
Wie weet ga ik nog wel papieren halen voor groot vee maar naar de slachter brengen en daar dood laten maken, om thuis de rest te doen is een heel stuk minder omslachtig.
Echter zou het voor mij dan fijn zijn dat ik alles in eigen beheer kan doen (van geboorte tot de biefstuk bij wijze van). Dat scheelt extra kosten die ik niet door hoef te berekenen aan m'n klanten.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 23:18

@ Tamary, het slachten wil ik wél doen maar als een klant mij de keuze biedt, dan slacht ik liever niet :). Maar zoals ik al zeg, als ik hier aan begin wil ik het goed kunnen doen. Dus ook stukje slachten erbij.
Meelopen met een kleine slager ga ik zeker doen.

@ Palousa_boy, mijn toekomst is schimmig, wie weet dat ik op een dag zelf wat koeien en varkens ga houden, maar dat ligt op dit moment nog niet in mijn planning. Maar you never know, waar ik een jaar geleden nog niet eens over nadacht is nu toch wel heel serieus geworden :).
Waar ligt de grens groot en klein vee? Wanneer is groot groot? Begint dat bij schapen en varkens of bij koeien en paarden?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:26

Xyris schreef:
@ Tamary, het slachten wil ik wél doen maar als een klant mij de keuze biedt, dan slacht ik liever niet :). Maar zoals ik al zeg, als ik hier aan begin wil ik het goed kunnen doen. Dus ook stukje slachten erbij.
Meelopen met een kleine slager ga ik zeker doen.

Even uitgaande van wat ik hier van de regels weet, mag de klant niet zelf slachten en is dat de reden dat hij een slager aan huis laat komen. Controleer hoe het daar zit, maar ga er van uit dat dat zoals ik al zei de reden is dat je moet komen. Groot vee legaal doden is een diploma en vergunning voor nodig en dat is niet rendabel voor die 1-3 dieren/jaar. Het zal dus het hoofdbestanddeel van je werk zijn en daar moet je tegen kunnen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 23:34

Ik weet nog niks van de kosten van de opleiding. Wat ik eerder gelinkt heb waren trainingen (cursussen neem ik aan). Mijn ervaringen met cursussen is dat ze wel een bak geld kosten maar niet de wereld maar ik kan er volledig naast zitten hoor.

Zeg je nou dat, stel, ik heb een eigen koe staan en ik wil de slachten, dat ik iemand moet laten komen om het te doen ongeacht het feit dat ik dat zelf ook kan tegen die tijd?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:39

Xyris schreef:
Ik weet nog niks van de kosten van de opleiding. Wat ik eerder gelinkt heb waren trainingen (cursussen neem ik aan). Mijn ervaringen met cursussen is dat ze wel een bak geld kosten maar niet de wereld maar ik kan er volledig naast zitten hoor.

Zeg je nou dat, stel, ik heb een eigen koe staan en ik wil de slachten, dat ik iemand moet laten komen om het te doen ongeacht het feit dat ik dat zelf ook kan tegen die tijd?

Zonder geldige vergunning (en alles wat daar bij hoort) is het doden van je eigen vee anders/groter dan een kip of konijn idd illegaal in NL. Net als elk jaar weer het in de badkamer slachten van geiten en schapen tijdens de ramadan ook illegaal is. Of je het humaan kan is hiervoor niet relevant.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 00:17

Oke, je hebt het over het slachten zonder vergunning, ik bedoelde met opleiding (en dus vergunning). Klein misverstandje ^^

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ambachtelijk slachten (vereisten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 00:22

Met klein vee bedoelen ze meestal kippen, konijnen, fazanten, eenden, ganzen en dat soort dieren.

Groot vee is schaap, rund, paard, geit etc.