Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 23:49

Hallo!

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met stamcel therapie bij een peesblessure?

Mijn merie heeft een peesblessure (aanhechting scheuring tussenpees links voor). De dierenarts vertelde dat deze blessure sowieso zal genezen, alleen dat het altijd een zwakke plek zal blijven. Om ervoor te zorgen dat de zwakke plek, sterker wordt, adviseerde hij stamcel therapie.

Ik vind het erg interessant en zeker een hele goede optie! Echter is de therapie erg duur en ik kan nog geen echte ervaringen vinden over of de therapie daadwerkelijk veel verschil zal maken. Er is sowieso weinig over te vinden op internet helaas!

Ik ben nu hard op zoek naar ervaringen met deze therapie en hopelijk kan ik aan de hand daarvan een goede keuze maken!

Ik hoor graag van jullie!
Alvast hartelijk dank!

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:57

Ik ken een pony die dat heeft gehad maar die pees was er zomslecht aan toe. Iets van 90% van de pees was stuk. Na 3 maanden zat ze er alweer op en was de pees sterk genoeg. Uiteindelijk toch einde paard omdat de pees te zwak was geworden van de "verkeerde" beenstand. Maar toch een positief verhaal. Herstel was snel en goed!

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:10

Vibabu; bedankt voor je reactie! Een positieve ervaring maar heel naar verhaal zeg, heel erg sneu!
De pees van mijn merrie is maar voor 20/25% aangetast bij de aanhechting, dus niet helemaal doorgescheurd gelukkig! De stemcel therapie zal puur ingezet worden om het littekenweefsel te versoepelen zodat het een minder zwakke plek wordt!

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 01:43

Wel grappig, die van mij had ook een blessure bij de aanhechting van z'n tussenpees en ik mag gewoon weer alles met hem opdoen. Maar het werd bij die van mij veroorzaakt door een te stijle hoef vergeleken met de andere hoeven. Hoef iets anders bekapt, rustig aan opbouwen en weer helemaal goed verklaard.... Geen zwakke plek oid. Was wel echt een mini blessure.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 02:00

Check eens voor PRP, is een stuk goedkoper en heeft goede resultaten. Als je op mijn berichten zoekt op PRP kan je een hoop vinden :)

Sterkte met je paard!

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:53

Ook bij stamceltherapie moet men bewegen anders is het effect nul. Daarom denk ik dat men eens een andere kijk moet krijgen op herstel bij peesproblemen dan heeft men stamcel therapie niet nodig

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:02

Mijn pony had pees en aanhechting kapot. Pees is helemaal genezen, aanhechting zou kritiek punt blijven en is uiteindelijk ook de reden van pensioen geworden.

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:36

Wat ik al zei een andere kijk op spieren is hard nodig. Waarom zou een aanhechting een zwak punt zijn?

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 13:02

@Vibabu; Is dat het paardje van je onderschrift? Heb je er al gewoon weer mee gesprongen? De dierenarts vertelde dat dressuurpaarden er vaak geen last meer van krijgen omdat ze op de achterhand treden. Springpaarden landen natuurlijk op de voorbenen en daardoor is het een zwakke plek!

@Gulpje; geen idee wat dat is! Ik ga het opzoeken, dankjewel voor de tip!

Ik zal even proberen uit te leggen wat de DA mij vertelde. Hij nam een elastiekje als voorbeeld van haar pees (zoals het zou zijn als hij straks helemaal genezen is). Een elastiekje is overal elastisch, behalve het stukje waar het verbonden wordt (soms een ijzertje, soms zo'n lijmpropje). Het littekenweefsel dat zij gaat krijgen, is vergelijkbaar met het harde stukje van een elastiekje. Alles rekt mee behalve dat stukje, als je het vaak genoeg goed oprekt dan zal het elastiekje uiteindelijk knappen. Maar niet het litteken weefsel zelf, maar het weefsel direct daarnaast, omdat dat strakker wordt gehouden door het harde stukje litteken weefsel, dat weefsel kan daardoor ook gaan scheuren.
Met stamcel therapie worden dus cellen ingebracht die er voor zorgen dat het littekenweefsel meer gaat lijken op peesweefsel. Het blijft wel nogsteeds littekenweefsel natuurlijk maar een stuk minder stug, dat zorgt er dus voor dat die zwakke plek minder zwak wordt, omdat je niet die spanning hebt tussen een relatief 'hard' stuk dat niet mee kan met de 'elastische' pees.

@Equinedn; mijn merrie beweegt nog steeds 1,5 uur per dag. Ik kom 5/6 keer per dag 15/20 minuten wandelen met haar. Haar blessure is een oudere blessure al (2/3 maand oud), waar we vrijdag achter kwamen. (Zie topic onderschrift als je het hele verhaal wil weten).

@Suzan_bobar; daar ben ik dus ook een beetje bang voor! Het valt bij haar allemaal wel mee maar we willen voorkomen dat de blessure weer ontstaat als ik haar uiteindelijk wel gewoon op kan pakken.

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:24

Dat verhaal van de dierenarts begrijp ik niet.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:25

Klopt. Het was een blessure die veel bij westernpaarden voorkomt door slidingstops. En die van mij is heel goed in slidingstops maken :) heb er alweer mee gesprongen ook en daarvoor eerst laten controleren door veearts of het kon en daar mochten we ook weer mee opbouwen. Dus eerst een paar sprongetjes en afgelopen maandag weer volop aan de bak.

Peesblessures worden hier meestal niet meer met boxrust genezen. Die van mij heeft maar 2 weken stil gestaan (lees: 2x per dag 5 minuten stappen) en daarna mochten we heel langzaam opbouwen naar meer stappen en na 4 weken zaten we er alweer op.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:35

Equinedn schreef:
Ook bij stamceltherapie moet men bewegen anders is het effect nul. Daarom denk ik dat men eens een andere kijk moet krijgen op herstel bij peesproblemen dan heeft men stamcel therapie niet nodig


Enlighten us!~ {:}

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:16

Bij mijn paard hebben ze ook PRP behadeling gedaan. En heeft voor een super goed resultaat gezorgd.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:11

De eigenaars van onze stal hebben al een aantal positieve ervaringen met stamcel therapie gehad, ook bij het genezen van peesblessures. Zij hebben al meerdere paarden bij Tom Mariën in Limburg (België) laten behandelen en waren elke keer tevreden van de resultaten. Meer details ken ik niet echt, maar die veearts (en zijn kliniek) is voor dit soort behandelingen zeker aan te bevelen omdat hij pionier is op vlak van deze technieken. Eén van de paarden van de stal eigenaars, is als eerste met deze techniek behandeld geweest (in internationale pers gestaan) en het paardje staat nog altijd bij hun op stal met goede resultaten.

nummer13

Berichten: 105
Geregistreerd: 27-09-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:22

ja, een paard van een kennis heeft afgelopen winter stamceltherapie ondergaan precies voor de zelfde reden: ter ondersteuning van een optimaal genezingsproces en om een zwakke plek later zoveel mogelijk te voorkomen.
Is (so far) heel goed gegaan. Het paard heeft tijdje boxrust gehad, maar wel met 2 x daags flink stappen aan de hand , later ook onder het zadel, en daarna licht drafwerk. Steeds met om de 6 weken een controle echo om te kijken of/hoe het de pees geneest en of een volgende stap gemaakt kan worden in de opbouw.
Het is een erg lang proces (nu vele maanden verder en nog niet in gewone/volle training) maar arts en eigenaar van het paard zeer tevreden met het herstel van de pees.
Blijkbaar is het erg belangrijk om geduld te hebben en vaak een controle echo te maken om te weten wat de status is en of er qua belasting weer een stapje vooruit mogelijk is.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:37

Hier positieve verhalen met PRP en stamcel :)
Stamcel zou ik aanraden als je terug de sport in wil, is toch een stukje anders als PRP, de stamcellen worden weer ''echte'' peescellen en de PRP is een soort lijm in jip en janneke taal.
Op mijn stage hebben we beide gevallen staan, eentje voor PRP was binnen 8-9 weken naar huis en is binnenkort klaar, iedere week echo erop en verbandwissel en iedere week verbetering.
Zelfde geld voor stamcel alleen met stamcel is de kans kleiner dat de blessure weer terug komt.
Pezen zijn sws van stug materiaal dus dat elastiekje valt niet te vergelijken.

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:35

Ik heb ooit ook eens een PRP behandeling laten uitvoeren.
Heeft helemaal geen effect gehad.
Het werkt dus niet altijd.

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:01

De ontstaanswijze van het peesprobleem is zeer belangrijk voor het soort behandeling. Wanneer men de oorzaak niet wegneemt is de kans op recidief groot. En als ik de verhalen lees blijft het toch maanden duren

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:02

Equinedn schreef:
De ontstaanswijze van het peesprobleem is zeer belangrijk voor het soort behandeling. Wanneer men de oorzaak niet wegneemt is de kans op recidief groot. En als ik de verhalen lees blijft het toch maanden duren

Dat hou je toch met een peesblessure. Pezen zijn slecht doorbloed waardoor ze ook trager worden opgebouwd.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:13

Hier ook een hele goede ervaring! Ggk hengst, na een jaar sprong hij weer succesvol op M/Z niveau! Daarna nooit meer kreupel geweest.

Blessure zou waarschijnlijk niet genezen, in ieder geval niet zo dat hij weer de spring sport in zou kunnen. Met de stamcel therapie is het volledig en snel genezen.

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:33

Pezen zijn niet slecht doorbloed. Dit is een misverstand. Ook genezen pezen beter bij excentrisch oefenen. Wanneer herstel een jaar duurt was het ook gelukkig zonder stamcel

Het lokaal behandelen van peesproblematiek wanneer er geen trauma in de anamnese zit, is een kunstfout
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 30-06-15 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:40

Equinedn schreef:
Pezen zijn niet slecht doorbloed. Dit is een misverstand. Ook genezen pezen beter bij excentrisch oefenen. Wanneer herstel een jaar duurt was het ook gelukkig zonder stamcel


Vermoed dat je op mijn post reageerde?

De hengst sprong na een jaar weer op M/Z niveau, herstel heeft dus absoluut geen jaar geduurd. Na een maand of 3 liep hij alweer onder t zadel en na 7 maanden hebben ze de spring trainingen opgepakt.

Overigens was er bij hem wel sprake van een trauma, verkeerd terecht gekomen in de landing.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:47

Equinedn, wil je wat meer vertellen over de genezing van peesproblemen zoals jij dat ziet ? En waar heb je die kennis vandaan ?
Ik denk dat je ook bedoelt dat bewegen heel belangrijk is voor herstel ?

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:57

Maris schreef:
Equinedn, wil je wat meer vertellen over de genezing van peesproblemen zoals jij dat ziet ? En waar heb je die kennis vandaan ?
Ik denk dat je ook bedoelt dat bewegen heel belangrijk is voor herstel ?

Vraag ik ook af aangezien ik op school en stage wat anders leer?

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:03

Quir schreef:
Hier ook een hele goede ervaring! Ggk hengst, na een jaar sprong hij weer succesvol op M/Z niveau! Daarna nooit meer kreupel geweest.

Blessure zou waarschijnlijk niet genezen, in ieder geval niet zo dat hij weer de spring sport in zou kunnen. Met de stamcel therapie is het volledig en snel genezen.


Klinkt positief. Wat voor blessure was het? Achterbeen/voorbeen en was het een gat of was het gescheurd, welke pees, etc?