Koeien als buren :D Wie heeft er verstand van.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Koeien als buren :D Wie heeft er verstand van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:38

Misschien een rare titel, maar het dekt de lading :Y)

Ik vraag me iets af. Wij hebben een huis gekocht, dat grenst aan een natuurgebied. Daar
loopt een kudde koeien als begrazers.
Op dit moment is de afscheiding een stuk schapengaas met wat prikkeldraad.
Dan een meter gras, en dan een bloemperk.

Nu wil ik graag een mooi houten hekje (hooguit 1 meter hoog, is het nu ook) en dan gelijk een bloemperk.

Mijn vraag.. Vreten/schuren/mollen koeien een houten hek, of moet ik er een schrikdraadje op zetten.
En kun je zomaar alles neerzetten in je tuin, zijn ze avontuurlijk en proberen ze hier en daar een hapje?
Ik wil natuurlijk geen koeien vergiftigen.

Welke planten zijn absoluut een no go voor koeien?

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:42

Koeien zijn volgens mij best wel lomp, dus alleen een houten hek lijkt mij onverstandig.
Bij de meeste houten hekken om weides van koeien zit of prikkeldraad, of schikdraad.
Dat is meestal niet voor niets zo...

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Koeien als buren :D Wie heeft er verstand van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:45

We laten de huidige afscheiding wel staan (dat schapengaas met prikkeldraad dus) maar met een hond en een peuter vind ik niet veilig zeg maar. Dus moet het aan onze kant mooi en veilig afgewerkt.. Ik vraag me gewoon af of koeien aan hekken vreten en schuren en zo..

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Koeien als buren :D Wie heeft er verstand van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:52

Ik denk dat als je de oude omheining laat staan dat het wel mee valt, heb je niet een soort anti bijt voor koeien ofzo of zeg ik nu iets heel stoms....

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Koeien als buren :D Wie heeft er verstand van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:54

Een koe heeft geen boventanden en kan dus niet aan hout knagen...

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:55

Ik heb nog nooit gemerkt dat koeien aan hout zitten te vreten, zoals paarden wel eens doen. De meeste koeien hebben wel respect voor een stroomdraad. En als jij de oude afscheiding laat staan, denk ik dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:55

Eten niet, want koeien hebben geen boven tanden. Hoogstens likken ze eraan. De planten heb ik ooit geweten maar nu niet meer uit m'n hoofd (die giftig zijn). Misschien even googelen? Schuren doen ze bij ons wel aan de hekken maar die hebben geen natuurgebied beschikbaar. Wij hadden ze overigens ook gewoon achter een houten hek, dus als de heining blijft staan lijkt het me niet dat er iets gaat gebeuren. Maar het kan altijd natuurlijk.

Zelf lijkt mij het houten hek een stuk veiliger (in de zin van geen koeien in je tuin). Weet je van wie ze zijn? Misschien even in gesprek gaan, prikkeldraad lijkt me niet fijn met een klein kindje die ook in je tuin rond loopt. En volgens mij mag prikkeldraad ook niet meer gebruikt worden als afrastering. Maar helemaal zeker weet ik dat niet.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:58

Roosyes schreef:
E
Zelf lijkt mij het houten hek een stuk veiliger (in de zin van geen koeien in je tuin). Weet je van wie ze zijn? Misschien even in gesprek gaan, prikkeldraad lijkt me niet fijn met een klein kindje die ook in je tuin rond loopt. En volgens mij mag prikkeldraad ook niet meer gebruikt worden als afrastering. Maar helemaal zeker weet ik dat niet.


Prikkeldraad is nog gewoon toegestaan. En zoals ik het lees, wil ts een houten afscheiding aan haar kant van de afscheiding doen. Dus dan heeft ze geen last meer van het prikkeldraad.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Koeien als buren :D Wie heeft er verstand van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 11:34

Idd frieswytske.. Het gaat om de veiligheid aan onze kant..

Geen idee van wie die koeien zijn, zal eens bij staatsbosbeheer informeren (volgens mij beheren zij het gebied)

Ik vind het trouwens wel heel erg leuk, " wilde" koeien aan de achtertuin..
Volgens de buurman zijn er ook elk jaar kalfjes. Dat vind ik echt iets om naar uit te kijken.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Koeien als buren :D Wie heeft er verstand van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:37


Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Koeien als buren :D Wie heeft er verstand van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 11:56

Ik was net op die site aan het kijken..

En zag dit.. Waar ik nogal van schrok.. Staan dit niet ongeveer in elke weide in nederland?

Engels raaigras
Engels raaigras is een normale grassoort, waarin zich in de zomer en de herfst giftige stoffen kunnen voordoen. Deze stoffen hebben een effect op het zenuwstelsel. De dieren gaan wankelen, vandaar dat gesproken wordt over Ryegrass staggers (ryegrass = raaigras, to stagger = (doen) wankelen). De Giftige stoffen in Engels raaigras veroorzaken een nerveuze aandoening bij schapen, runderen, paarden en herten.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Koeien als buren :D Wie heeft er verstand van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:49

Dat wordt volgens mij ook wel raaigraskramp genoemd. Mijn paard en zijn vriendje hebben dit gehad...