fnrs en knhs, wat is het verschil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ilse011

Berichten: 927
Geregistreerd: 15-05-11
Woonplaats: alphen aan den rijn

fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-15 14:50

hallo!
ik heb een vraagje, wat is het verschil tussen fnrs en knhs? en hoe zit het met de punten en winstpunten? is dat bij allebei hetzelfde of zit er een verschil in? :)

31-03-13 Briesje


kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:52

De FNRS is voornamelijk manege gericht, de KNHS is meer eigen paarden gericht. De winstpunten zijn niet gelijk, oftewel, wat je bij de FNRS aan promotiepunten krijgt, telt niet mee als KNHS winstpunt. Als je bij de FNRS een bepaald F niveau hebt mag je met een manegestartpas KNHS wedstrijden starten.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Ghosttown

Berichten: 212
Geregistreerd: 01-04-15

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:55

Knhs is inderdaad meer voor als je een eigen paard hebt, fnrs biedt kans om met een manegepaard wedstrijden te rijden.

Stourton Black Jack

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:57

Volgens mij(naar mijn ervaring) worden er bij de FRNS geen officiele juryleden gebruikt,

Uit ervaring van mijn manege tijd, werden er altijd ruiters gevraagd die met hun eigen paarden op wedstrijden gingen(dit verschilde natuurlijk wel per manege, de een vraagt wel een officieel jurylid)

...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:09

Tweety, niet helemaal waar, er zijn speciaal opgeleide FNRS juryleden, wel degelijk officiele juryleden. Als een organisatie echt geen FNRS jurylid kan regelen, mag een KNHS jurylid de proeven beoordelen. Maar geen officieel jurylid betekent dat de promotiepunten ook niet geldig zijn.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

ilse011

Berichten: 927
Geregistreerd: 15-05-11
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-15 15:27

maar zijn de fnrs proeven net zo moeilijk als de knhs proeven?
een vriendin van mij had afgelopen weekend namelijk een wedstrijd van het fnrs en had 240 punten, kan je er ook zoveel halen bij knhs?

31-03-13 Briesje

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:28

Het zijn twee totaal verschillende organisaties.

De knhs maakt mogelijk dat je met je eigen paard wedstrijden kan starten, de fnrs is een landelijke manege vereniging, die "officiele" wedstrijden organiseert voor manegeruiters.
Het niveau is een stuk lager, en je wordt anders beoordeeld, je kunt bijvoorbeeld een voldoende krijgen als je na foutief aanspringen in de galop,netjes corrigeert , bij de knhs is dat gewoon een onvoldoende.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:30

Nee, je kunt het niet helemaal vergelijken. Er zitten meer onderdelen in een FNRS proef, dus krijg je ook een hoger aantal punten onderaan de streep. 240 punten voor een FNRS proef is een mooi resultaat!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:30

ilse011 schreef:
maar zijn de fnrs proeven net zo moeilijk als de knhs proeven?
een vriendin van mij had afgelopen weekend namelijk een wedstrijd van het fnrs en had 240 punten, kan je er ook zoveel halen bij knhs?


Nee ze zijn veel makkelijker en er wordt geen nageeflijkheid gevraagd.
En bij de fnrs krijg je makkelijker hogere punten.
Is bedoeld als stimulans, bij de knhs zijn ze veel strenger.
Overigens is het totaal aantal punten verschillend omdat er meer onderdelen zijn bij de fnrs.


xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 06:13

kleinvosje schreef:
Tweety, niet helemaal waar, er zijn speciaal opgeleide FNRS juryleden, wel degelijk officiele juryleden. Als een organisatie echt geen FNRS jurylid kan regelen, mag een KNHS jurylid de proeven beoordelen. Maar geen officieel jurylid betekent dat de promotiepunten ook niet geldig zijn.


mijn excuses dan, ik ken 2 manege's waar alleen maar ruiters die wedstrijden rijden, jureren (ik ken hun namelijk, hun hebben niets van een FNRS cursus of KNHS cursus gehad om te jureren.

...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:18

Dat zou dan eens doorgegeven mogen worden richting FNRS.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

mirriezz
Berichten: 2009
Geregistreerd: 12-02-14

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:03

In het niveau hoeft geen verschil te zitten, maar het kan wel. De FNRS-proeven beginnen bij een heel laag niveau, bij de eerste proefjes hoef je bijvoorbeeld niet te galopperen. Dit is om de instap naar de proefjes zo goed mogelijk te maken. En het is gewoon leuk dat je als je net begint ook een proefje kunt rijden op je eigen niveau.

Kom je hoger in de FNRS-proeven dan zijn sommige proeven qua niveau gelijk aan de eerste KNHS-proeven. De FNRS-proeven gaan niet zo ver door qua niveau als de KNHS-proeven, maar ze zijn dus niet per definitie makkelijker. Er is een overlap.

Qua punten zijn ze niet echt te vergelijken, omdat de elementen in de proeven anders zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101352
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:17

Er wordt wel degelijk nageeflijkheid gevraagd. :j Vanaf de F12 moet een paard nageven en gaat de jury meer naar de combinatie kijken. F12 staat gelijk aan een L proef en F20 staat gelijk aan een M proef. En die F20 proeven zijn echt wel pittig.

Ik ben FNRS jurylid tot F20 en heb daar gewoon 2 cursussen voor gedaan.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:28

Belangrijkste verschil (vind ik) is dat de FNRS de ruiter het belangrijkst vindt (geeft de ruiter de juiste hulp, hoe is de houding en zit) en dat de KNHS naar de combinatie ruiter-paard kijkt. Dit omdat een manegeruiter vaak op zoveel verschilllende paarden rijdt, dat het lastiger is om echt een combinatie te vormen met je paard.

De opbouw van de FNRS proeven is in veel kleinere stapje, van héél makkelijk langzaam omhoog naar een redelijk niveau voor een manegeruiter. Ik zou zelf geen vergelijkingen gaan maken met KNHS niveaus. Het is gewoon niet te vergelijken, een F20 ruiter is geen M ruiter. Wel zitten er in een F20 proef een aantal onderdelen die ook in de KNHS M proeven voorkomen.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

ilse011

Berichten: 927
Geregistreerd: 15-05-11
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-15 15:42

oke, bedankt voor het andwoorden :) denk dat ik nu wel door heb wat de verschillen zijn ;)

31-03-13 Briesje

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:57

Anoeska heeft het ook goed verwoord,een f20 ruiter is géén m ruiter,ik vind het niet goed van de fnrs dat ze dit de ruiters wijsmaken.

renee16

Berichten: 4894
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:04

Bij mijn weten wordt bij FNRS veel meer naar de ruiter gekeken, hij/zij rijdt immers niet altijd 'vast' op dit paard.. Een onregelmatigheid in gangen zal daarom ook niet/minder afgestraft worden.

Terwijl de KNHS juist voornamelijk erop let hoe het paard de oefening uitvoert..

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:38

Een vraagje.. Mag je, wanneer je F20 rijdt.. Die punten meenemen naar de KNHS.. En dan dus meteen L starten, omdat F20 te vergelijken is (althans volgens sommige) te vergelijken is met een M proef??

Casanova -> M2 + 12 -> Verkocht dec 2017
Verzorg pony Karenina A.N. -> L2 +12
Toch weer een eigen paard :) I'm Legend -> M1 + 6

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 05:51

Ik geloof dat ik het al heb gevonden :D

Je kan niet van de FNRS F20, naar de L1 overstappen.. Als je nog nooit KNHS hebt gereden.. gewoon in de B beginnen..

Casanova -> M2 + 12 -> Verkocht dec 2017
Verzorg pony Karenina A.N. -> L2 +12
Toch weer een eigen paard :) I'm Legend -> M1 + 6

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 06:20

De kunst van de f20 vind ik dan weer de snelheid van de proef. Er zit geen rust in. Zelf vind ik de fnrs proeven dus lastiger, zie maar eens ongeschonden door die sneltrein van figuurtjes te komen en dan ook nog je manegepaard nagevelijk te houden. :=

Anoniem

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 06:36

Mag je eigenlijk met je eigen paard ook FNRS proefjes rijden? :+
Als je lid bent van de FNRS en bijv. lessen neemt op je manege.

Hanjan
Berichten: 37
Geregistreerd: 05-01-12

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:28

Gypsy, Precies! Ik heb KNHS wedstrijden gereden en mijn dochter rijdt nu inmiddels F10 FNRS proeven. Ik heb haar laatst voorgelezen en de roef was echt wel pittig! Vooral de snelheid inderdaad en gewoon OP de letterde overgangen maken. En links- en rechtsomkeerten beginnen op de a-c lijn. En bv in galop bij A halve grote volte, op x overgang draf en bij e hoefslag rechts volgen. En dat op een paard wat bijna niet te houden is! Valt echt niet mee.
Bij de KNHS heb je tot de L2 veel meer tijd voor alles. Het enige verschil is dat je moet wijken en middengalop.

Hanjan
Berichten: 37
Geregistreerd: 05-01-12

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:29

Ik denk dat een F20 ruiter wel degelijk een M ruiter is. Menig eigen paardenbezitter zou van een F20 proef op een vreemd paard helemaal niets bakken!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: fnrs en knhs, wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:30

Heel goed te herkennen Hanjan!

Ik heb het tot de f11 of zo geschopt geloof ik. Daarna was ik voor elke proef veel te zenuwachtig. Door al die snelle figuren was het moeilijk de nagevelijkheid er goed in te houden, en als dat hoofd eenmaal omhoog ging was er geen moment of rust om je paard weer even bij elkaar te rijden.

Laatst heb ik mijn eerste B proef gereden, wat een verademing. Ik had alle tijd om te sleutelen en te corrigeren als dat nodig was.

allecher
Berichten: 15
Geregistreerd: 01-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:19

Mag je als je lid bent van de fnrs een b-proef starten?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: valonka en 10 bezoekers