Meer koudbloeden in de endurance?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-15 22:54

Ach ja, ik keek er altijd een beetje dromerig naar, die enduranceverslagen. Het enige minpuntje (voor mij persoonlijk natuurlijk) waren dan de arabieren. Vanwege hun uithoudingsvermogen domineren de arabieren en dravers de endurance, maar wat moet je dan, als je geen fan bent van zo'n rassen? Ik heb de oké gekregen van de eigenaar om volgend jaar te starten hier in België. Met een breedgebouwde (denk aan het barokke type) haflinger. Jaja, ik heb al veel "Dat haalt ze nooits" en gegniffel gehoord. Reden genoeg om er voor te gaan en daarna eens af te komen met "Wat zei je me nu alweer?".

Ondertussen werk ik al zo'n jaartje aan haar conditie - aangezien ze moddervet was - en dat gaat echt super. Nu vroeg ik me af of er wel meer met koudbloedjes rijden in de endurance, vooral na de impulsrubriek?


robbie88

Berichten: 2079
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:29

Ja joh, zat, en ook in klasse 1 en 2 zie je ze wel hoor:) ( en vast ookwel hogere klasses) gewoon gaan en genieten!

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 120 +13 cross L +1
Siem : L1+1
Vinted kast : https://www.vinted.nl/member/37950822-marjon1982518

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:42

waarom niet..

zie het als marathon rennen bij mensen..

de ethiopers domineren het wedstrijdveld over het algemeen. ze lopen zo'n marathon binnen pak m beet twee uur en een luizig kwartiertje..

maar je mag 5 uur over de afstand doen (een flink geoefende kennedymarswandelaar zou het wandelend kunnen halen (ok, met moeite.. maar als hij ieder uur 5-10 minuten zou rennen en de rest wandelen haalt hij het ruim).

arabieren zullen misschien de voor de hand liggende winnaars zijn en blijven of dravers.. maar dat zegt niets over de rassen die de afstand binnen de toegestane tijd zouden kunnen volbrengen..
---

weet iemand overigens wat de vereisten zijn qua gemiddelde snelheid over de afstanden?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:59

Kan prima, je moet alleen meer trainen en meer koelen dan met een arabier om de hartslag goed te laten zakken, maar verder? Gewoon lekker doen!

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:22

Ik heb de afgelopen 2 seizoenen klasse I gestart en ik heb 11 winstpunten gereden :) Bijna elke wedstrijd wel winstpunten, we zijn geloof ik maar 1x zonder punten naar huis gegaan.

Ik ben van mening dat elk paard met een basisconditie de klasse I/impulsklasse goed door zou moeten kunnen komen, dus ook een koudbloed :) Je ziet echt van allerlei rassen, ook in de hogere klassen. Er geldt wel dat hoe hoger je komt, hoe relatief meer arabieren je tegen komt. Die zijn fysiek toch het best uitgerust voor de endurance.

Veel koelen, lekker trainen en vooral niet te snel willen gaan.

Elena: in de impulsklasse geldt: minimaal gemiddeld 8km/u en maximaal gemiddeld 12km/u

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:56

ja, ik heb het weleens in het buitenland gezien maar het was wel een instap klasse met een wat jonger kind
ongv 14 jaar.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:48

Ja hoor, er zijn echt niet alleen arabieren in de endurance, ik heb zelf nu dan wel een arabier maar mijn eerste paard was een Pools warmbloed (die helaas maar 1 wedstrijd heeft mogen lopen maar dat is een ander verhaal).
Er zijn genoeg haflingers en friezen die mee lopen en ook hoger dan klasse I. Je moet alleen wel goed kijken naar je paard en de manier van rijden en koelen/groomen is anders dan bij een arabier. Maar dit kan sowieso per paard verschillen.
Gewoon proberen dus en zien waar je komt! Als je niet te snel wilt en rustig opbouwt (maar dit raad ik ook aan met een arabier!) dan kun je heel ver komen. (of je paard vind het echt niks, dat kan ook)

Ik schreef er een blog over: :P
Endurance is voor iedereen!

Endurance klasse III + III

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15104
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:08

Ik rij klasse I met een Haflinger. Het heeft wel wat meer voeten in de aarde dan een Arabier als het gaat om koelen, maar juiste training doet echt een hoop. :)

Vorig jaar is er een Haflinger op het NK verschenen op de 90 (?) kilometer, en heeft deze ook uitgelopen. Dus niks is onmogelijk!

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Natasja1986

Berichten: 307
Geregistreerd: 28-02-12
Woonplaats: Velp

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:14

Jaaa zeker kan dat! ik zie heel veel rassen voorbij komen. Quarters, haflingers, tinkers dus gewoon doen! endurance is leuk en voor iedereen

* life today like there is no tomorrow *

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:16

Roos rijd dacht ik klasse 4 met haar haflinger. misschien laat ze ook nog wel van dr horen hier

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:18

En Tonkie klasse 4 (120+) met meerdere IJslanders.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:21

Dr zijn ijslanders die klasse 4 wedstrijden goed uitgereden hebben, je ziet fjorden,haflingers, zelfs Shetlanders van 90cm groot die klasse 2 hebben gelopen :j

WILVY COCKTAIL J * 1124 goedgekeurde km's * klasse IV startgerechtigd
Bezoek en like onze Facebook pagina
klik hier ☆ Endurance Team Wilvy Cocktail J ☆


Natasja1986

Berichten: 307
Geregistreerd: 28-02-12
Woonplaats: Velp

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:33

Fijne sfeer altijd bij endurance, diverse mensen met veel diverse paarden :-)

* life today like there is no tomorrow *

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:56

Corelli schreef:
Elena: in de impulsklasse geldt: minimaal gemiddeld 8km/u en maximaal gemiddeld 12km/u


ahh ok, dat is inderdaad goed te doen.. dat is in principe haalbaar met een kwartier draf per uur ongeveer (uitgaande van een stapsnelheid van 5 km per uur ongeveer).

ik zeg maar niets.. mijn eerste soloritje (heb mijn paardje ruim twee maanden) gaf aldus endomondo een gemiddelde snelheid van 8.1 kilometer per uur en ik heb echt maar heel weinig gedraafd tijdens die rit (maximaal 7 minuutjes van de 57 minuten dat ik weg was).. maar de papa van mijn papierloze e-pony ruin schijnt een papierloze arabier te zijn.

snap niet waar die van mij conditie vandaan tovert, want hij heeft vanaf november vrij weinig gedaan, spieren zijn matig.. maar na 40 minuten goed doorwerken is zijn ademhaling binnen een paar minuten weer prima.. en zweet is droog (na verwijdering zadel) voor ik vanuit de bak naar stal gewandeld ben.
hartslag overigens nog nooit gecheckt.

op zich lijkt het mij wel een gaaf onderdeel van de paardensport.. maar bij gebrek aan trailer en groom lijkt het mij een behoorlijke opgave worden om echt actief er wat mee te doen.. het zal voor mij waarschijnlijk lekker voor mijzelf bezig blijven.. sta gelukkig direct aan een aanzienlijk bos.. dus vermaak mij uiteindelijk wel met endomondo en de natuur ;)

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:15

In BE is de minimum snelheid 10km/h maar dat is geen probleem.

Shagya Arabians http://www.shagya.be
Probably the best breed in the world.

HafNap
Berichten: 337
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Schijf

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:03

Ik start klasse 2 met m'n Haflinger. Met de hartslagen heb ik nog nooit problemen gehad, altijd mooi laag. Ik kon ook altijd gelijk aanbieden bij de finish in klasse 1. Echter heb ik m'n klasse 1 altijd met snelheden rond de 11km/pu gereden. Je tempo aanpassen kan al veel schelen.
Ook nu in de klasse 2, rijd ik niet met 14, 15km pu rond.
Het is dus zeker mogelijk om met een koudbloed endurance te starten! Maar let op je management en je tempo.

Namaika JH net zadelmak
Top Secret B +10 L1 +2
Napoleon v. Seadrift L2 +4 endurance klasse 3 startgerechtigd (verkocht)

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:06

Het kan echt prima hoor! Idd precies zoals andere mensen hier al zeggen.

Ik mag dit misschien echt niet zeggen, en het is totaal niet ten nadele van arabieren want het is en blijft knap wat ze presteren al hebben ze qua ras een streepje voor, maar het zou het toch wel leuk maken als er aparte wedstrijden waren voor juist niet-arabieren. Dan heb je ook met andere rassen wat meer kans een leuke plek te behalen. :D

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-15 21:18

Super! Dan ga ik me er zeker voor wagen in het volgende wedstrijdseizoen. Leuk dat je een blog hebt geschreven, corrina, daar ga ik ook zeker eens naar kijken. Ik hoorde ook van velen dat de sfeer op zo'n wedstrijden echt heel leuk is, totaal verschillend van dressuur/springwedstrijden. Want ja, dressuur doe ik ook wel graag, maar hoewel mijn haflinger daar misschien beter geschikt voor zou zijn, is de sfeer daar vaak nogal stressy naar mijn weten (als groom veel meegeweest). Trouwens, als je beiden geniet van buiten zijn, waarom niet?

Dankjewel voor de tips! :D

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15104
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:20

Kun je niet een keer als groom mee bij endurance wedstrijd om de sfeer te proeven? Dat kan ik je echt aanraden. :) Daar steek je een hoop van op en je merkt meteen of het wat voor jou en je paard is.

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:02

Heeft iemand wel eens een trekpaard gezien bij een endurance wedstrijd?..

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:34

Helenalena schreef:
Heeft iemand wel eens een trekpaard gezien bij een endurance wedstrijd?..


Langs de route :P

WILVY COCKTAIL J * 1124 goedgekeurde km's * klasse IV startgerechtigd
Bezoek en like onze Facebook pagina
klik hier ☆ Endurance Team Wilvy Cocktail J ☆


rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:28

Helenalena schreef:
Dus het is toch niet voor alle rassen? :+


Zeker wel, alleen moet diegene zich nog wel inschrijven :D

WILVY COCKTAIL J * 1124 goedgekeurde km's * klasse IV startgerechtigd
Bezoek en like onze Facebook pagina
klik hier ☆ Endurance Team Wilvy Cocktail J ☆

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:45

Een Fries is toch officieel een trekpaard? Net als een Gelders paard? Die rijden toch regelmatig mee met wedstrijden.. Een Brabander zie ik ook niet echt meedoen. Ik vermoed dat dit komt doordat zij meer op kracht gefokt zijn dan op snelheid..

Sponsor Passion4Horses Genghis Khan:
Horseflex supplementen
Partner Alex VB:
FitLine supplementen

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Meer koudbloeden in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:07

Ja ik heb er één gezien en die deed het echt niet slecht (Brabander of iets in die zin). Was in lichtaart vorig of twee jaar geleden in de 20km. Apart zicht maar moet kunnen zeker in die lager reeksen.

Shagya Arabians http://www.shagya.be
Probably the best breed in the world.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers