Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:53

Mooie sabino inderdaad :D grappig ineens zo, net als bij Arabieren de een vind het leuk en een ander zeer ongewenst. Succes met alle dingen die je momenteel onderneemt!


JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-15 10:54

Klopt. Het heeft deels ook te maken met bijgeloof omtrent buikvlekken. Die werden als zeer ongewenst gezien omdat ze ongeluk zouden brengen (voor paard en ruiter). Ik meen dat er in de Arabische wereld een soortgelijk vooroordeel rust op buikvlekken. Goed, nu is deze iets spectaculairder dan dat. Net als sommige extreme sabino Arabische Volbloeden. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Einder

Berichten: 113
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Borgloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:32

JoSav schreef:
Ik moet dan een beetje grinniken dat mensen haar bont noemen en een schande voor de fokkerij want tja ze is niet bont. :+ Zouden betreffende fokkers zich toch een beetje in de genetica moeten verdiepen want bont is ze sowieso niet. Eerder sabino of white-gene.

Dat kan je eenvoudig laten testen. Wordt dat niet gedaan in dit stamboek?

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:47

Ik weet nog toen Sypayi een veulen was (hij staat nu Engeland), dat Michèle van Kasteren (fokster) me vertelde dat die sabinovlek die hij bij zijn buik had ook helemaal niet gewenst was in het ras. In verband met het bijgeloof van oudsher.

@Einder, het ras heeft al niet veel genetische diversiteit, dus als er dan ook nog geselecteren moet worden op kleur wordt de genetische diversiteit wel heel erg krap. Dat wordt dus niet gedaan. Het is ten slotte niet levensbedreigend. ;)
Al staat het de fokkers die er niet van houden natuurlijk vrij om zelf niet meer te fokken met de ouderdieren die sabino gen dragen. Maar dat is dan hun eigen beslissing. Ik denk dat deze zelfregulatie ook de reden is, dat zulke aftekeningen redelijk zeldzaam zijn binnen het ras.

Maar nu er veel Westerse fokkers komen die het vaak geen probleem vinden (oftewel niet bijgelovig zijn), zie ik het wel steeds vaker voorkomen. Tien jaar geleden was Sypayi nog een echte zeldzaamheid. Nu zie ik echter regelmatig AT's met sabino aftekeningen voorbijkomen.

foto Sypayi: http://sporthorse-data.com/d?showpic=10933378&time=1398440908

Einder

Berichten: 113
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Borgloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:02

zippora schreef:
@Einder, het ras heeft al niet veel genetische diversiteit, dus als er dan ook nog geselecteren moet worden op kleur wordt de genetische diversiteit wel heel erg krap. Dat wordt dus niet gedaan. Het is ten slotte niet levensbedreigend. ;)

Ik dacht eigenlijk precies aan het omgekeerde. Als je een ras hebt dat al zo zwaar ingeteelt is, lijken me tests op witte kleuren (en de daaraan verbonden problemen) wel een idee, zeker als de gezonde afkeer van wit blijkt te verdwijnen. Tests op een hoop andere problemen ook, maar die zijn er niet voor dit ras.. dus kleur is zo'n beetje het enige wat je kan doen.

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:20

Een v/d jonge paarden in Estland had ook een buikvlek :j
Afbeelding

Ik dacht dat in 't boek wat ik heb staat dat drie witte benen geluk geven, wat zouden ze van drie witte benen combinatie met buikvlek maken? :D


zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:23

@Einder: welke problemen met wit? Voorzover mij bekend is dat alleen bij frame overo (lethal white syndroom)... en die wit-veroorzaker zit volgens mij niet in het ras. Wel sabino.

Of zijn er nog andere gezondheidsproblemen die witte aftekeningen veroorzaken?

@ Piekosjj, helemaal gelijk 3 witte benen is helemaal top. 4 witte benen is mooier voor de shows/dressuur. en ze zijn in TM ook helemaal gek van kolletjes en snebjes zo is mij verteld. En als je paard donkere aftekeningen heeft op de schouders (die van mij krijgt dat altijd met verharen in de lente) dan is dat nog een erfenis van de legendarische gevleugelde voorrouders van de AT :D (waar de titel Hemelse Paarden vandaan komt), want dat is de plek waar hun voorrouders de vleugels hadden zitten. Zo wilt de legende.

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:34

Ik denk dat Einder inderdaad lethal white bedoelt.
4 witte benen vind ik persoonlijk ook mooier dan een ander aantal. Of 4, of niks! Kolletjes en snebjes vind ik zelf ook heel erg leuk. Mijn pony (helaas geen Teke :+ ) heeft een prachtige kol + grote sneb, en m'n favoriete merrie in Estland had nog 'n heel klein schattig snebje!
Afbeelding

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:45

Wat leuk dat dit topic al 5 jaar loopt zeg!

Voor wat betreft witte benen (4 witte of geen), zie mijn Welsh A merrie; bruin sabino, 4x wit, brede a-symmetrische bles, lip + kinvlek, grote buikvlek en een stukje wit/zilver verstopt in haar zwarte staart:

Afbeelding

De bouw v/d meeste AT's spreekt mij inderdaad niet zo aan, dan heb ik het met name over een lange hals/nek die vrij iel gebouwd is. Ik weet het niet, het is een, volgens mij, voor het ras typische bouw.

Wel vind ik dat er enorm gave kleurtjes bij de AT's zitten, echt dat metallic/bronze/glanzende :wow: :~

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:54

Mijn halfbloed AT heeft ook een witte vlek op haar buik - niet groot maar als ze rolt wel duidelijk te zien :) Ik vind het leuk, precies een teddybeer met een scheurtje waardoor je de vulling kan zien, hahaha :)

www.e-horse.be

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-15 20:43

Kleur is geen vereiste bij inschrijving in het stamboek. DNA test met parentage verification is wél verplicht. Op kleur wordt inderdaad niet geselecteerd. Sommige fokkers houden van sabino, sommige fokkers gruwelen van te veel wit. In Centraal-Azië wordt het over het algemeen nog steeds niet gewaardeerd en veel fokkers in Rusland verkopen paarden die te veel wit hebben of paarden met blauwe ogen (met of zonder dubbel crème).

De merrie staat ingeschreven als skewbald.

Leuk dat verhaal van de schoudervlekken, ik ken dat verhaal ook en moet er eveneens altijd in het voorjaar aan denken, omdat mijn merrie ze dan ook krijgt (net als een valse aalstreep en appeltjes - die verschijnen trouwens als allerlaatste).

Zie topic: [ITP] Racing stripe en 'wings' want het is weer voorjaar!

Ik vind een sneb dus echt ontzettend mooi. En ik ken overigens ook het verhaal over het geluk of ongeluk van witte benen. :j

Toch vind ik sabino heel gaaf, juist omdat het zo veel kanten uit kan. Ik heb geloof ik al eens een extreme sabino Turkoman kruising uit Iran hier geplaatst. Meer wit dan bruin. :j Bij het Welsh stamboek zie je vaak ook van die witkoppen, vind dat stiekem erg gaaf.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:14

Leuk dat jouw merrie dat ook heeft, bij Agan zitten ze op precies dezelfde plek alleen nog iets donkerder. Ieder voorjaar moet ik er weer aan denken dat ik volgens die legende :D een van de beste AT's heb die er zijn *D .
Ik heb alleen nog geen legende ontdekt over het "baardje" dat hij iedere lente krijgt op zijn wangen, daar krijgt hij diezelfde zwarte verkleuring als op de schouders.

Wat betreft countershading.... Ik kom daar niet helemaal uit. Is dat iets wat alleen met verharen duidelijk zichtbaar is of kan het altijd zichtbaar zijn? De boeken zijn daar niet helemaal duidelijk over (voor mij dan :o ).
Want Agan heeft die aalstreep altijd, en nog redelijk breed ook.

En ik vindt het ook altijd zo apart dat hij in de winter bruine plekken tussen zijn zwarte kousen krijgt en zomers worden ze weer helemaal zwart. Ondertussen vindt ik het al doodnormaal, maar ik herinner mij nog mijn verbazing daarover toen ik hem net had. Bij andere paarden heb ik dat nog niet gezien.

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:40

Zippora dit zou best kunnen door de verharing. Mijn pony verandert ook wekenlijks in deze periode, en dat is gewoon een simpele bruine pony :+ Het zou best kunnen dat hij het altijd heeft maar dat het in de zomer minder opvalt omdat dan z'n haar 'n stuk korter is? Op zeg ik nu iets geks? Ook mijn pony heeft hele plukken bruine haren op z'n benen in de wintervacht. Verschrikkelijk lelijk vind ik 't zelf :')

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-15 18:51

Die bruine plekken krijgt mijn merrie ook, Tabitha. Of het normaal is weet ik niet, het is de enige norm die ik heb dus voor mij is dat, net als voor jou, ook heel normaal. :j Misschien hoort het gewoon bij de wintervacht. Zowel heel licht bruin als meer grijzig. Vind het zelf ook niet zo heel mooi, haha. Maar hoort bij haar.

Wat betreft countershading: dit kan altijd zichtbaar zijn, maar als de streep altijd zichtbaar is kan het ook een echte aalstreep zijn. Veel fokkers zullen je het tegendeel proberen te zeggen maar wildkleur komt wél voor bij de Akhal-Teke, zij het heel sterk gemaskeerd. De keren dat het echt overduidelijk is zijn echt op 1 hand te tellen. Voorbeeld is de grullo (wildkleur zwarte) die ik een aantal jaar terug (?) plaatste in dit topic.

Bij countershading kun je over het algemeen stellen dat de streep niet duidelijk, hard is afgebakend, maar meer vervaagd aan de randen. Een aalstreep heeft dat over het algemeen niet.

Bij mijn merrie kun je iig niet zeggen dat het daarna niet meer zichtbaar is omdat het niet meer opvalt, want die is zo wit als karnemelk. Ze heeft wel enkele zwarte stippen die jaarrond zichtbaar blijven. Dat duidt mogelijk op sooty, maar ook dat is natuurlijk een beetje gek want sooty wordt juist geassocieerd met die hele donkere Akhal-Teke. Ook die schoudervlekken zouden daarop kunnen duiden. Akhal-Teke hebben vaak weer een iets aparte uiting van gewone kleurleer. Waarom, geen idee. Wellicht omdat er zoveel modifiers kunnen meespelen. En wat het 'metallic' daarbij doet heb ik ook geen idee van.

Dat is ook de reden dat zoveel fokkers er heilig van overtuigd zijn dat wildkleur niet voorkomt, terwijl ik toch niet enorm lang geleden hier nog een voorbeeld heb geplaatst van een grullo volbloed die als grullo is ingeschreven en onomstotelijk alle kenmerken die bij grullo horen bezit. Bij de ouderdieren is het absoluut gemaskeerd, vermoedelijk achter creme. Hoe dat generaties lang kan? Pfoe... goede vraag.

Hoe het dan precies zit met countershading en sooty waar AT ook heel bijzondere uitingen van kunnen hebben... ik heb het wel eens voorgelegd aan de kleurenexperts hier op het forum, maar daar kwam echt geen eenduiding antwoord op.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:43

Nou, gelukkig wisten we al dat we een speciaal ras hadden :D . Nog meer spannende dingen als aparte bouw, metallic weerschijn in de vacht en een bijzondere geschiedenis kan er ook nog wel bij :9 . Als ze zelfs de kleurenexperts voor raadsels stellen.....
Het blijft interessant die kleurenwetenschap.

@Piekosjj: Agan heeft het hele jaar door een overduidelijke, heel brede aalstreep. Dat deel van zijn vacht blijft altijd hetzelfde Maar zoals Josav zegt, het is in het midden dus echt donker en naar buiten toe steeds lichter tot het overgaat in zijn lichte bruine kleurtje. Dus het zal wel countershading zijn dan.

Zo te horen is Agan dus niet alleen met zijn bruine plekken op de benen. Dan moet ik op stal toch maar eens nog beter naar de benen van andere paarden kijken. Momenteel met het verharen worden ze steeds duidelijker (hij heeft nu zwart met goudgevlekte benen *D (daar zie je zijn metallicfactor echt heel goed, terwijl het op de rest van zijn lichaam bijna niet opvalt)).

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:19

Hier geen bruine vlekken bij de meisjes, maar bij Grappa ook countershading én een aalstreep tijdens het wisselen van vacht. Een maand later is dat alles weer verdwenen... de appeltjes heeft ze echter het hele jaar door, ook in haar wintervacht!
Gulpamyk verhaart wel op een 'lelijke' manier eigenlijk, precies of ze kale plekken krijgt: daar waar het winterhaar weg is, staat er nog niet voldoende zomerhaar en zie je haar grijze vel duidelijk. Vorig jaar was dat ook zo, toen dacht ik nog dat het door de chemo kwam...

www.e-horse.be

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:38

Agan heeft dit jaar voor het eerst ook een paar van die kale plekjes op zijn ene achterhand.

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:16

Bij Gulpamyk zijn het ferm grote vlekken, precies of ze schurft heeft... gelukkig komt dat zomerhaar er dan heel snel door en zie je na een week niks meer! Wel jammer dat het net nu is, ik had haar graag meegenomen naar het Hallerbos nu de hyacinten bloeien... ahja, so be it ;)

www.e-horse.be

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:30

Ik vind akhal Theke's een van de mooiste paarden rassen di er zijn {:}

Zo'n mooie bouw!

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-15 15:11

Het zal dan waarschijnlijk een aalstreep zijn ja. Als ie wildkleur bruin was geweest had dat vermoedelijk toch zijn weerslag gehad op zijn kleur, maar goed bij AT weet wildkleur zich toch al vele generaties schuil te houden. Zo sterk zelfs dat de meeste fokkers er heilig van overtuigd zijn dat wildkleur helemaal niet voorkomt. :D

Qua verharen gaat het hier ook met hele plukken tegelijk die langzaam worden verdrongen door het nieuwe haar en in clusters eraf komen. Dat gaat gelukkig niet te snel en voordat er nieuw haar is dus geen kale plekken hier. Dat terwijl ze dus wel van het minste of geringste schuurplekje al kaal wordt (wat resulteert in onderlegde halsters en hoofdstellen anders heb ik een grijs paard ipv een valkkleurig paard...)

De appeltjes zijn hier inmiddels ook volop aanwezig en de streep en schoudervlek zijn er dit jaar nog steeds, misschien door het koude voorjaar of heeft het met leeftijd te maken, geen idee. Normaliter had ze nu alleen nog wat verdwaalde appeltjes.

chantalnadia: ze hebben inderdaad een speciale bouw die weerspiegelt wat ze zijn: woestijnpaarden. :j

Verder heb ik het momenteel nog heel druk en gaat mijn tijd voornamelijk op aan mijn boek dat deze zomer klaar moet. Ik zal me er voor nu dus heel makkelijk vanaf maken door alleen snel wat mooie foto's van Dacor te plaatsen. :+

De prachtige Monmartr die er met zijn 21 jaar en bewogen leven toch echt nog prachtig uitziet.
Karakterkop.
En praatjesmaker.
Hoezo AT zijn sterrenkijkers? :+
Of iel?
Wat ze overigens sowieso niet zijn, want mijn merrie heeft toch echt een wijde boommaat en dat voor een klein e-pony'tje. :=

Nog zo'n sterrenkijker... :+
Alysh-Dagly
Nog een keer.
Vooruit, nog een.

Tijd zit er weer aardig op dus ik laat het hier voor nu weer bij.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:33

Leuk! Misschien wel leuk te vermeleden ilya nu bij een at x av veulen staat :j

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:46

Prachtige foto's weer! Zal ook eventjes een foto spammen van het 'nieuwe' veulen van Guli-Star uit Estland. Prachtig zwart veulen (of smockey black of toch gewoon bruin?) met een heerlijke blaze en 4 witte benen. Het is dat ik niet zo'n fan ben van de merrie haar veulens qua bouw en dat ik 't geld niet heb, anders had ik 't wel geweten :+
Afbeelding

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:49

Jorieke wat voor 'n boek ben je aan het schrijven?

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-15 16:38

Wat leuk, Katja. Spannend hoor, je kleine gup loslaten in de grote paardenwereld. Toen mijn AT naar de opfok ging werd ze zonder pardon in een kudde van 25 gedropt want de stalhouder durfde dat wel aan. Teke-lief draafde zonder vrees achter de voltallige kudde aan en niemand die het heeft gezien had ooit zoiets gezien omdat het juist andersom "hoort". Ook de kudde wist niet wat ze overkwam. :=

Piekosjj, ik meende dat je juist zo'n zwak had voor een van de perlino dames? :+
Gulistar is van Gulistan. Er is weinig over hem bekend. Mogelijk is ie drager van NFS, geloof ik. Hij is toch vooral gebruikt voor warmbloedfokkerij meen ik.
Heerlijk toch dat de veulentijd er weer is!

Ik schrijf een boek over het Friese paard. Dat is vrij toevallig zo gelopen. :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:34

Ik had zeker 'n zwak voor de perlino dames, Ozariya <3 Maar zwart met vier witte benen en 'n mooie bles is toch ook wel sprookjesachtig of niet dan? haha :D
Een boek over Friezen? Dat is wel de hele andere richting op :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers