zondag wedstrijd, nog ff 2 vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-01 14:54

wanneer kan ik het beste vlechten? Ik zat zelf aan zaterdag te denken, dan allemaal lange vlechtjes, en die dan zondag ochtend op steken, maar, ze loopt in een groep, zou dit problemen kunnen geven dat ik zondag ineens een paard zonder manen heb?
Wanneer kan haar (eventueel) het beste wassen?
Wanneer voor het laatst equistar gebruiken om glijden en niet kunnen vlechten te voorkomen?
ALvast bedankt


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 14:59

Equistar staat op de fles, 4 dgn vantevoren voor het laatst gebruiken maar mijn paard blijft zeker wel 10 dgn glij glij...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 15:54

Hihi... ik gebruik Equistar gewoon de dag vantevoren. Ik vlecht meestal 's avonds in en de volgende dag fatsoeneer ik de vlechtjes die niet meer mooi zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 15:56

Hmmm, ik vind dat vlechtjes juist mooi blijven als je de manen een dag voor het vlechten nog gesprayd hebt. Is een kwestie van uitproberen denk ik.
Verder: wassen en vlechten de avond voor de wedstrijd. Ik denk niet dat je manen aangevreten worden als ze dat anders ook niet doen hoor.
Enne.... succes he!!!!

Sonja

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 16:06

Ik zelf vlecht 's ochtends en daarna leg ik even een shabrakje op waar ik lekker om heen kan spuiten met equistar. Pas wel op met wassen!!! In de meeste paardeshampoo's zit een stof / vuil afwerend stofje verwerkt waardoor je alsnog niet kunt vlechten!!!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 16:28

Ik vlecht meestal de dag van tevoren....maar ik heb een zeer net paard, hij laat alles braaf zitten, incl staartvlecht.

Zaterdag laat ik zijn staart voor het eerst opscheren, door de groom van mijn instructrice...ben benieuwd. Ik vlecht zondag voor Almelo, die vlechtjes blijven de hele week zitten, vorig jaar tenminste wel....geen een heb ik er opnieuw hoeven doen! Eveline vlecht Maril met naald en draad voor mij dit jaar! Cool Cool Cool

Imi heb ik gisteren Barok gevlochten, ben benieuwd hoelang dat blijft zitten....de bedoeling is een paar weken...

Succes...wat voor wedstrijd heb je? Die bij Ada?

Groetjes Suzanne

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 17:40

hay.
het ligt aan mijn starttijden omdat ik een tikkie een zenuwpees ben moet ik wat te doen hebben.
Als ik 's middags start vlecht ik dus 's morgens.
Anders de avond van te voren.
Ik heb net als suus een heel net paard Lachen blijft rustig een week heel.
Ik was de dag van te voren zijn 4 voeten dan hebben zijn voorbenen zo'n mooie zwarte glans en dus niet stoffig en is het ergste vuil uit de witte voetjes ook was ik zijn staart.
die laat ik drogen en spuit in de onderkant antiklit.
In de manen doe ik nooit wat want dat glijd.
als de staart droog is maak ik 1 grote vlecht en die haal ik pas voor ik erop ga eruit blijft ie in de trailer schoon en heeft ie mooie golven meerdere vlechtjes doe ik niet want dan is het net een schaap.
's morgens nog even de witte voetjes wassen en babyolie om z'n neud en ogen.
voetjes invetten en glansspray over z'n lijf klaaar

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 18:39

Ik vlecht ook de dag van te voren in. Ik gebruik in de manen nooit anti-klit, want ze heeft zo van die zachte manen die bijna nooit echt in de knoop zitten. Ik was dan ook haar staart en witte voetjes. De dag zelf fatsoeneer ik de vlechtjes die niet mooi meer zitten.
Ik vind dat als je op de dag zelf nog moet vlechten, je toch met een tijdsdruk zit en dat komt, bij mij toch, de vlechtjes niet ten goede.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 18:52

Tja, zodra ik die van mij ingevlochten heb, moet er iemand bijblijven, want hij haalt ze er sneller uit dan ik ze erin kan doen. *LOL* Vlechten is dus het laatste wat ik doe, dan snel de trailer in, aan 2 kanten vastzetten, pfoe, weer gehaald. Handig hoor zo'n paard.

Navragen is beter dan afvragen.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 19:36

Ik vlecht meestal ook de dag ervoor in maar Fitz staat natuurlijk niet op het land dus ik heb geen idee hoe andere paarden de vlechtjes mishandelen.

Fitz rolt wel altijd in zijn box maar ze blijven wel aardig zitten, goed genoeg in ieder geval.
Ik gebruik Equistar alleen voor zijn staart, direkt na het wassen, ondertussen vlecht ik de manen in nadat ik ze nat heb gemaakt en daarna borstel ik dan zijn staart uit.

Waarom zou je Equistar voor de manen gebruiken??

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 20:54

Ik gebruik Equistar voor de manen van Imi, met die Barokke vlechten. Maar ik vlecht ze dan in, terwijl ze nog vochtig zijn van de antiklit....

Hahahahaha...KIM!!!!...Dat van die staart heb ik dus ook. Ik dacht 1 x enthousiast 3 velchten in zijn staart te maken en die drie dan weer tot 1 vlecht. Pffffff....het was precies een poedel, ik ben heeeeeel lang bezig geweest die krullen er weer enigzins uit te borstelen...zijn staart was ook zeker 30 cm korter, zag er niet uit! Party!! Party!! Party!!
Z'n staartvlecht blijft eigenlijk wel altijd netjes zitten..die bovenin dus he. Maar zaterdag laat ik hem scheren.

Fitz...Maril z'n vlechtjes van Nieuw Vennep zie je nu nog! Gisteren vroeg iemand mij of ik wedstrijd had gehad! Vanwege de 'plukjes in zijn manen'..precies de afscheidingen van de vlechtjes. Hijheeft nog 2 dagen in het land gestaan met vlechtjes (alleen staart en voorpluk niet) en het blijft netjes. Daarna heeft ie nog anderhalve week als poedel rondgelopen en nu dus 'plukjes'. Ik zou hem zowat zonder elastiekjes kunnen vlechten Cool

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 21:08

ik rijd gewoon de dag van te voren voor de laatste keer de proef gewoon nog een keertje door of geef mn paardje rust.

was dezelfde dag (de dag ervoor dus) ook en vlecht daarna in, was met speciaal spul voor anti klit en dat het makkelijk kambaar is, kam daarna de manen en voorpluk en de staart uit, de staart is aan de zijkanten geschoren, dus daarna inspuiten net zoals de voorpluk als die niet ingevlochten word, als het wel ingevlochten word net zoals de manen, eerst invlechten en daarna spuiten met glans spul, de rest van de vacht niet, mn paardje ziet er uit zichzelf wel mooi en glanzend genoeg uit en dat lijkt toch alleen maar onnatuurlijk en het glijdt dus.

alles netjes en uitgebreid poetsen, de hoeven uitkrabben en interen ed.
de stal extra schoongemaakt, dikke laag krullen en dus op stal tot de andere morgen, dus dat alles doe ik meestal op het einde van de dag).

Slapen de andere morgen er vroeg uit, de pony voeren, manen bijwerken als dat nodig is, klaar maken voor de reis, op het wedstrijdterrein weer poetsen en alles bijwerken (evt glans spuiten op de manen en voorpluk), krullen uit de staart halen (gegarrandeerd dat er wat in zit) en opzadelen (stiften als dat nodig is) ed.

Party!! bijna altijd wel een 8 voor verzorging, maarja, ook niet veel wedstrijden gereden Party!!

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 21:16

Equistar gaat bij mij absoluut alleen in de staart. Ik vind het rotspul voor de manen, veel te glibberig, en dat duurt veel langer dan die 4 dagen.
Ik vlecht zelf zo laat mogelijk, maar als je er weinig handigheid in hebt kan het wat tijd in beslag nemen en kun je het beter de dag vantevoren doen. Ik vlecht overigens met touw, dat zit als een huis als je het goed doet, en het ziet er veel mooier uit vind ik. Ik maak dan een vlechtje, en het onderste plukje zet ik in een lusje vast met een elstiekje. Flink strak eromheen draaien. Door dat lusje gaat de draad (van dat dunne pektouw, wat zadelmakers ook gebruiken, dus niet dat dikke bruine spul. Klosje kost iets van 12,50. Gebruik er een afgeplatte, speciale naald bij, die kost 2,50 dus da's wel te overzien.) Ik rol het gewoon op tot een bolletje, en steek het dan heen en weer vast met de draad.
Het is wat meer werk en wat meer gepruts dan gewoon met stieken (als het echt snel moet (=15 min.) pak ik gewoon stieken trouwens) maar het resultaat is er dan wel naar vind ik. Flink met de haarlak erover als je klaar bent helpt de boel ook wat in model te houden. Zo kun je overigens ook de staart wat voller laten "uitstaan".

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, in elk geval heel veel succes op je wedstrijd!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 21:20

Ik gebruik voor Mat geen equishine, maar een of ander goedje (wel glans) speciaal voor schimmels. Ik was staart, manen en de ergste plekken bij hem met groene biotex.

Weet je wat trouwens superspul is: A Million Dollar Shine. Te koop op beurzen (bv Paard & Koets) bij de arabierenstand. Ik heb daar ook 'opmaak' van, om bepaalde spieren te accentueren en voor ogen/neus. Wel prijzig, maar dan heb je ook wat. De Shine is een beetje vettig en glimmen dat het doet! Vooral bij vossen en schimmels! Imi z'n staart en manen lijken wel zilver na gebruik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 21:33

Betadine shampoo werkt trouwens ook heel goed op die gele plekken van schimmels.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-01 21:58

ik gebruik equistar ook voor de manen omdat er bij Honey anders echt geen doorkomen aan is, en het gewoon zeer doet. Ze heeft dus eigenlijk altijd wel equistar in de manen.
Verder bedankt voor de tips, vandaag heb ik de hoefjes netjes schoongemaakt en gevet (doe ik zaterdag of zondag ochtend ook nog, dan zijn ze mooi zwart) de staart helemaal uitgepluist (jeetje wat een bos!!!) de manen gedaan en haar hele lijf (m.u.v. waar het zadel komt) met een doekje waar ik equistar op had gespoten gedaan.
Ze zag er echt uit om door een ringetje te halen!!!!!!! Als dat zondag ook is, komt het wel goed.
Moet van de week alleen dat stukje achter haar oren bij knippen, wordt weer een beetje lang

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 08:52

hoi,

ik verzorgde ook shetjes, zie profiel. dat was een schimmeltje met HEEL veel manen.
hoe krijg jij daar vlechtjes knotjes in?
want jou beesie heeft toch ook een dikke bos?! groetjes heleen *LOL* Haha!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 17:00

heyyyyyy ik heb zondag ook een westrijd en ik vlecht m de dag van te voren in,want het is zo n lieverd die het erin laat zitten,en hij staat dan snachts wel binnen hoor,en ik was zijn staart met cremespoeling en dan equistar erin en een vlecht erin,dit is wat bij mij het beste helpt voor een mooie staart,nou succes zondag!o ja ik doe eigenlijk nooit wat in zijn manen want het gaat er heel moeilijk uit bij hem....

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 00:36

oja, vaak vlecht ik de hele staart in de dag ervoor en dan een of ander goedje erover (spray of haarlak oid) zodat het die vorm blijft houden en dan vlak voor het opzadelen die vlecht eruit, krijgt ze mooie golvende staart van en nog ff weer spuiten.

en nog iets, ik gebruik geen spray voor de huid maar schapenwol, gaat ie net ietsjes extra glimmen

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 08:19

Bij mij moet de staart mooi uitgeplozen en sluik hangen, ik vind die poedelstaarten echt geen porem. gebruik ik helemaal niet, daar kunnen manen / staarten op afbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 08:30

hihi, [***] heeft de dag vanter voren dus rastavlechten en op wedstrijd de door jullie zo gehate poedelstaart! Haha! hij valt dan veel breder vind ik en vind het nogal elegant heeh, ik heb altijd schrik dat als je een vlecht neemt je veel te weinig de golvingen gaat zien , alhoewel ie nu precies een paard is met een krultang in zijn staart }> ach ik heb altijd op wedstrijd nooit minder als 8 op verzorgi ng dus de jury zal t wel mooi vinden zeker

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 22:27

Ik pluis de staart bijna nooit uit. Ik gebruik altijd zo'n gewone haarborstel weet je wel, gewoon voor mensen. Dat werkt bij mij beter dan uitpluizen, veel minder haar eruit!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers