leidsels, kleur vraag....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

leidsels, kleur vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 01:02

Ik ben geen expert ofzo, maar er komen regelmatig mensen over de vloer die een tuig (voor het aangespannen rijden) willen kopen en dan graag zwarte leidsels willen..
Nu heb ik ooit geleerd dat je geen zwarte leidsel moet kopen/nemen.
Maar weet niet meer precies waarom.
Weet nog wel dat het te maken had met de kwaliteit van het leer en het verven (dacht ik)

Dus wie weet het (of kan even in zijn/haar koetsiersbewijs-boek kijken (de mijne uitgeleend en nog niet terug gekregen)??????????????????????

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 10:55

Zwart leder is geverfd, en vroeger dacht men dat dit de kwaliteit van het leder niet ten goede kwam, het zou minderwaardig worden daardoor. Ondertussen weet men dat dit geen waar is, maar zo is de traditie geboren van bruine leidsels te gebruiken. Een "echte menner" gaat dus voor bruine leidsels, een "amateurke" zal niet over zwarte vallen, of ze zelfs mooier vinden, je geen zorgen over maken. Je kan wel uitleggen hoe het gegroeid is, en wie weet begrijpen ze dan de traditie meer en kiezen ze alsnog niet voor bruin ... en anders, tja ... verkoop is verkoop, op aanvraag bestellen.
Welk type tuig verkoopt u? Ik zoek nog een goed tuig, verzonken stiksel, met brancardbeugels - brede borstriem - voor pony (liefst ruim verstelbaar dat het voor een cob ook zou passen).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 13:12

Nee, dat is het niet. Dat men denkt dat de kwaliteit minder word door het verven.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:12

Ik vind zelfs dat bruine leidsels zelfs mooier zijn als zwarte. Tong uitsteken

Op de volgende vraag over het tuig kan ik je adviseren om ideal equistran tuig te kopen.
Dit tuig gebruik ik zelf (zie mijn profiel). Dit tuig is al 5 jaar oud maar ziet er nog als nieuw uit. Dit tuig heeft brancardbeugels en is niet al te duur.

Groetjes

TREC oefenen in Noord Brabant: Trec Team Eersel

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 14:48

Ik wil geen tuig kopen...

Er komen wel eens mensen bij mij en die stellen vragen over hoe en wat voor tuig.
En dan komen we dus altijd terecht bij de vraag over teugels (ik koop nooit tuig, hoofdstel, neusriemen etc omdat het mooi staat voor mij heeft alles een functie) Dus ook de reden van bruine leidsels. Als men adviseert dat pimpelpaarse met gele stippen leidsel beter zijn , uiteraard met goed omschreven reden, dan ga ik met zulke teugels/leidsels rijden.

Ik zelf zou nooit voor brancardbeugels gaan....
Ik had zelf een ideaal zwaar marathontuig, bruine leidsels, nylon versterkt, een stel antislipleidsels etc.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 15:32

Volgens mij zijn voor het rijden van dressuur-wedstrijden BRUINE leidsels verplicht. Dit heeft er inderdaad mee te maken dat de leidsels dan niet vermaakt (= dus kapot geweest) kunnen zijn, want dan zie je dat. Om dat te verhullen werden ze dan zwart geverfd.

Aangezien ik zelf nog nooit een dressuurproef gereden heb,weet ik het niet zeker.........

fryslân boppe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 17:22

Whaha ik dacht ook al.... toen ik mijn tuig kocht... Pff koop ik een zwart tuig krijg ik er bruine lijdsels bij.. Waar slaat dat op... toe n werd mij verteld dat je met zwarte geen wedstrijden mag doen enz...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 19:46

Ik heb ook gehoord dat de bruine leidsels officieel zijn maar ik vind het echt niet mooi...
Tja, smaken verschillen.. Ik heb zoiezo een hekel aan bruin. Pinky is zelf een bruine en dan vind ik het echt lelijk...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 20:21

Het laatste tuig wat we kochten, voor een shet, zaten er zwarte leidsels bij, ik vind die ook mooier. Maar ja, als bruine echt verplicht zijn voor dressuur, dan moet dat maar straks Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 21:22

Verplicht is het volgens mij niet, het heeft echt te maken met de veiligheid...
Er ligt me iets van bij dat leer van bepaalde delen van een rund beter zijn voor het gebruik van de leidsel, en elke leidsel bestaat uit meerdere stukken (als je verschijnt op een dressuurproef met slecht herstelde leidsels gaat dat ten koste van je totaal plaatje), en dat dat leer slecht geverfd zou kunnen worden.

Verder is mij vertelt dat je aan oa de kleur van de leidsels de kwaliteit van het tuig is af te lezen...... dus zwarte leidsels = slechte/mindere kwaliteit tuig.

Maar het gaat me dus puur om de reden waarom bruine leidsels beter zijn dan de zwarte, en het schijnt ergens te staan in het koetsiersbewijsboekje (dat ik dus uitgeleend heb en nog niet terug heb)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:36

Kan me er niks bij voorstellen, ik heb zwarte leidsels omdat ze bij m'n tuig zaten, en er ook gewoon wedstrijden mee gereden.

Goedgekeurd onderschrift :)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 21:53

Ik had zwarte antislip en daar mijn koetsiersbewijs mee gehaald, ook geen probleem. Alle leidsel kleuren zijn toegestaan mits er geen leren dwarsstukjes opzitten (tenminste bij koetsiersbewijsexamen)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:31

Billy schreef:
Kan me er niks bij voorstellen, ik heb zwarte leidsels omdat ze bij m'n tuig zaten, en er ook gewoon wedstrijden mee gereden.


Hier idem dito. Zwarte teugels zijn gewoon toegestaan in de dressuur, er staat ook niets in het proevenboekje hierover. (tenminste, ik heb nog een oud boekje)
Volgens mij maakt de kleur niet zo hee veel uit. Wel zit er veel verschil in kwaliteit en misschien is het zo dat de meeste goede leidsels bruin zijn Verward Geen idee.
Ik vind het in ieder geval niet zo mooi, bij je zwarte tuig, bruine leidsels. (of je moet weer zo'n stoer bruin onderlegd tuig hebben Kwijl )

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:43

Ik heb m'n examen afgelegd met Mr. Cornelissen, en het moet wel echt bruine leidsels zijn, bruine schoenen en ook bruine lederen handschoenen. Ik woon wel in België ; of het er iets mee te maken heeft of niet ... da's wat anders natuurlijk!
Wel weet ik wel duidelijk zeker dat de traditie van de bruine leidsels voortkomt uit het gedacht dat zwarte mindere kwaliteit waren (dat dachten ze vroeger dat de verf het leder aantaste) - en daarom moest het deel waarmee je "bestuurde" bruin zijn. Nu kan je inzien hoe stom dat dit is, er komt veel meer spanning op de borstriem en op de strengen dat op de leidsels ... het is nu trouwens nog altijd zo dat enkel in de duurderen tuigen bruin verkrijgbaar is ... die tuigjes van 200 Euro (om en bij) zal je nooit in het bruin vinden (nieuw wel te verstaan).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:40

Ik heb gewekt bij ee Koetserij (dus mensen met veel verstand van mennen) en deze verteldemij dat et verplict is op wedstrijden met bruine lijdsels e rijden..

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 11:52

De vraag was en is niet of je dan wel of niet met bruine teugels dressuurwedstrijden mag rijden met een aanspanning, maar:

Wat is het verschil in kwaliteit tussen bruine en zwarte teugels?
Waarom zijn de zwarte van slechtere kwaliteit dan de bruine teugels?
Je ziet vooral bij de duurdere tuigen (de zware kwaliteit) dat er bruine leidsels bij zitten.

En of het nu mooier of lelijker is, toegestaan of niet, dat was en is dus mijn vraag niet.........

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:19

Het zit er hem vooral in dat de verf soms gebruikt is om fouten te verdoezelen, dat je op die manier zwakke plekken van het leder kan wegverven. Normaal moeten de leidsels gemaakt worden van de huid die op de acherhand van de koe is - maar als ze de huid van de rug gebruiken zit er daar meer rek op, en dan gaan ze gaan verven zodat je de signalen van rek niet kan zien. Dat is trouwens met goedkope tuigen met de strengen ook zo ... in sommige gevallen kan de ene streng na één enkele rit al cm's langer zijn dan de andere (vooral van die made in india toestanden is het vaak zo) - ook is het soms zo dat twee stukken leder of zelfs drie aan elkaar worden gezet en mooi laagje verf erover, en de leek zal het nooit merken. Zo zit je ook nog dan met het keukenrolpapier-principe ... je weet wel, blaadjes zijn geperforeerd, dus scheur je makkelijk los ... en dus hoe meer naadjes hoe groter de risico's. Stel je voor dat je leisdel afbreekt tijdens een rit .... en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn hé! Vandaar dus ...

Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 17:45

Mij is altijd geleerd dat leidsels bruin horen te zijn. Dit om de volgende reden:
Als je de leidsels kwijt raakt en ze voor de bok vallen, kun je meteen zien wat je leidsels zijn. Zo raak je niet in de war met andere riemen die daar hangen.
De kleur zegt niets over de kwaliteit. Leer is van nature lichtbeige, dus alle andere kleuren zijn geverfd of ge impregneerd.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-02 01:51

En hoe werkt dat dan met een bruin tuig??????????
Heb je dan zwarte leidsels?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 19:33

Dat vroeg ik me dus ook af, maar mijn buurman zegt dat je dan nog lichtere bruine leidsels heb.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 14:29

Nee hoor, niet nog lichtere leidsels, en van de leidsels terugvinden klopt ook niet, want het hoort niet zo te zijn dat er daar onder je rijtuig zo'n "spaghetti" (riemen ... hoe onrespectvol voor het tuig, die dingen hebben allemaal een naam hoor!!! En zoveel zijn er zeker niet te zien, meer dan de strengen kan niet bij de wagen komen, de broek hoort mooi op z'n plaats te zitten en kan normaal nooit storen bij de leidsels) hangt te slingeren zodat je zelfs je leidsels niet zou herkennen, en nog meer, er hoort een pinkriempje aan de leidsels te zitten, en dat moet je gebruiken, dan kun je ze gewoon nooit kwijt raken!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers

cron