Instructie dilemma, welke eisen stellen jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Instructie dilemma, welke eisen stellen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 10:23

Stel je hebt geen mogelijkheden om naar les te gaan. En er komt een mogelijk om les te nemen, zij het met een instructrice die niet zo heel erg goed is. Die je wel een B-proefje door kan laten lopen, maar waarvan je geen tekst en uitleg hoeft te verwachten over het theoretische gedeelte.

Zou je dan de moeite gaan nemen om hier les te krijgen of zou je zelf dooroefenen?

Ik kan dus eventueel een instructeur/trice krijgen die les gaat geven.
Maar ik ben er niet helemaal over uit of ze wel goed is.
Ik heb nog maar weinig les gehad in mijn paarde-leven, en de les die ik kreeg stelde niet zo heel veel voor.
Nu lees ik via bokt van een aantal mensen wat er allemaal bij komt kijken. Dat je moet letten of je paard recht loopt, niet op binnen of buitenhand valt etc etc.
Ik heb een paar keer flinke aanwijzingen gehad van "dressuurbokkers" en daar leer ik zoveel meer uit dan uit de lessen die ik gevolgd heb.
Ik leer van deze bokkers meer "gevoel" en weet dan waarom ik de dingen moet doen. Niet klakkeloos opdrachten uitvoeren en kunstjes leren zodat je een klasse hoger kunt, maar ook het waarom erachter.

Whhaaaa!! Ik wil gewoon graag les Maar zitten er wel voordelen aan als het niet ECHT serieus is?
Wat zijn de eisen die jullie stellen aan een instructeur/trice?


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:28

hmmmm moeilijk, denk zelf dat ik dan zou gaan voor de goede aanwijzingen die je krijgt van bokkers, want als je zelf het gevoel hebt dat je niks leert, hou dan je geld maar in je zak.
Denk dat ik dat zou kiezen.....
Kan je geen bokker zo gek krijgen om op A te gaan wonen Knipoog
Of kom zelf naar het vasteland Knipoog

:evaw:

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:30

Het is zowiezo altijd handig om iemand te "hebben" die vanaf de grond kijkt hoe het eruit ziet en je wijst op bijv. slechte houding of zo. Maar dat hoeft dus geen instructrice te zijn. Mijn vriendin en ik kennen elkaars zwakke punten en houden dat bij elkaar in de gaten. Haha!

Maar een instructeur moet gewoon weten waar hij het over heeft, anders ga je er alleen maar op achteruit.... en je bent net zo lekker met Isolda bezig!

Zijn er verder geen maneges of zo op Ameland waar instructeurs aan verbonden zijn, die jou privéles willen geven?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:35

Iets les is altijd beter dan niets, lijkt mij toch...
Iemand op de grond kan immers zien of je recht erop zit, of je je handjes mooi stil hebt en of het ergens op lijkt. Als je altijd maar zonder ogen op de grond rijdt, sluipen die domme fouten er heel makkelijk in.
Maar als je wat verder komt dan kan een instructie op B niveau wel wat ontoereikend zijn. JE bent vast niet alleen op dat eiland met dat probleem, dus wellicht kunnen de ruiters aldaar een dagje "echt les" inkopen en een instructeur over laten komen op regelmatige basis. Er zijn vast wel instructeurs die dat kunnen en willen.

Zelf; ik wil graag les van iemand die overwicht heeft. Ik heb zelf een nogal sterke persoonlijkheid, dus voor mij geen onzeker overkomende slappeling..dat klikt gewoon niet. Ik moet een beetje tegen de instructie op zien, dan leer ik het meest.
Verder, ik heb graag les van iemand die zelf goed kan rijden, maar vooral ook andere combinaties al hoger op heeft kunnen helpen. Een instructeur die wel al jaren les geeft en zelf Z rijdt, maar die de lessers niet verder krijgt dan L niveau, die hoef ik niet. Het gaat erom hoe ze mij kunnen leren rijden, niet hoe ze zelf rijden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:42

Op het moment heb ik ook geen instructie. Ik moet het dus doen met mijn stalgenoten die af en toe meekijken en ik heb natuurlijk mijn Eyes op de grond om te kijken of het allemaal wel beter wordt. Over een nieuwe instructeur ben ik nog aan het nadenken. De instructeur die ik het liefste wil, daar zal ik heen moeten en dat is best nog een probleem. Uit de mogelijkheden die er overblijven om thuis te lessen, heb ik nog geen keuze kunnen maken.
Jantina, het is best handig om iemand erbij te hebben die vanaf de grond in de gaten houdt wat er gebeurt, dat kan heel behulpzaam zijn.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:45

De eisen aan een instructeur zijn geheel afhankelijk van wat je wilt bereiken. Als je dat eerst bedenkt, kun je dan zien welke instructeur (nie) bij je past.

En je kunt het toch altijd proberen? Je ziet vanzelf of je er wat van leert.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:46

Ik wil iig iemand die mij kan uitleggen wat ik fout doe, en vooral waarom dat fout is. Ik wil graag leren, maar wil wel weten waar ik mee bezig ben. Verder vind ik het ook belangrijk dat iemand ook aandacht heeft voor je goede punten. Ik wil ook graag zo nu en dan horen dat ik iets goed doe.
Dat geeft me wat meer vertrouwen.

* To Belg, or not to Belg *

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:22

IK ga met Linda250 mee das ook wat ik zoek in een instructrice. Ze kan wel zeggen dat je fout doet maar ik vind het ook belangrijk dat ze uitlegd waarom het fout is en wat ik dan beter wel kan doen en waaron dat juist weer goed is.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:32

Hoi, ik ben zelf instructrice, dus wel leuk om te lezen wat mensen "zoeken"... Ik geef oa les aan Vippie hier op Bokt... Naar mijn mening is het altijd handig om (ook al is het geen instructrice) iemand af en toe naar je te laten kijken... MITS je open staat voor kritiek natuurlijk! Ik probeer tijdens mijn lessen altijd duidelijk aan te geven wat ik wil zien en hoe dat moet gebeuren. Daarbij "hamer" ik op de dingen die als 1e verbeterd moeten worden (je kunt nou eenmaal niet alles tegelijk), maar laat ook duidelijk weten wat goed gaat, want dat motiveert je om verdere stappen te maken. Ik ben het met Dees eens dat de kwaliteit van een instructeur in het "overbrengen van de juiste informatie" zit, niet in het niveau waarop de instructeur zelf rijdt, want de instructeur hoeft het paard niet te rijden, JIJ moet het doen en wilt weten hoe...

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:53

Ook dat ligt er maar net aan wat je zoekt Naisven, want ik verwacht dus van m'n trainer (instructeur) dat hij ook mijn paard ergens doorheen kan rijden als het mij niet lukt, of me kan laten zien hoe iets eruit moet zien. Als Frenk op mijn paardje heeft gereden, kan ik daarna lekker voelen wat hij bedoelde, en dan kan ik het daarna 'na rijden'.

Ik ben het er eigenlijk ook niet mee eens dat 'iets beter is dan niets'. Ik zie regelmatig mensen 'lesgeven' waar geen hout van klopt, die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, en dus ook niet kunnen vertellen WAAROM iets dan wel of niet moet. Daar koop ik persoonlijk dus helemaal niks voor, en dan zoek ik het liever maar zelf uit.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:58

Hoi Sonja, ben ik met je eens hoor! Ik stap ook weleens op een paard om te kijken of de "knopjes" er wel op zitten als het iemand niet lukt om met mijn aanwijzingen iets voor elkaar te krijgen. Maar uiteindelijk moet toch de ruiter zelf het doen...

Met "iemand laten kijken" bedoel ik ook echt KIJKEN en zeggen wat die persoon ziet. Ik gaf zelf eerst manegelessen en toen kwam er iemand die Z2 rijdt in mijn les (eigenlijk meer om haar paard beweging te geven dan om les te krijgen) bij rijden. Zij zat enorm naar voren en naar beneden te kijken. Als iemand bij mij in de les rijdt zeg ik wat ik zie en dus zei ik dit ook tegen haar, maar ik rijd geen Z2... Ik probeer wel altijd uit te leggen waarom iemand iets moet doen, maar ben met je eens dat dit niet altijd gebeurt (hetzelfde geldt voor HOE)...

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:10

Tja, Kijken is echt wat anders dan instructie geven. Zulke dingen als rechtop zitten kan in principe iedereen wel zeggen idd, maar als het gaat om het goed rechtrichten, uitstrekken, lengtebuiging etc etc. zit er erg veel kaf tussen het koren der instructeurs Haha!
Persoonlijk zou ik niet gaan betalen voor iemand die alleen dergelijke simpele opmerkingen kan maken Jantina, dat kun je ook aan een stalgenoot vragen. Daar betaal je toch geen instructrice voor? Van een instructrice moet je nieuwe dingen (op de juiste manier) kunnen leren!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:01

Ik ga helemaal met Sonja mee.
Je zal er best voor moeten betalen en dan kan je beter aan je zus of aan Eduard vragen of je rechtop zit.Helemaal als je al via internet meer leert dan via je instructie dan zou ik daar al helemaal niet voor gaan betalen.
Misschien kan je idd zo af en toe eens een instructeur over laten komen.
Wil de rijvereninging geen clinic organiseren?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 13:11

Ik vraag me ook af of jullie instructeurs allemaal zelf rijden en iets bereikt hebben daarin. De instructeur die mij evt. les kan gaan geven rijd geen wedstrijden en is (als ik het goed heb) nooit verder gekomen dan de L1.
Ik denk dat ik de dingen als buiging/ lengtebuiging etc niet uitgelegd krijg in deze lessen.
Nou ja, kwestie van even afwachten. Als ze begint met lesgeven kan ik de eerste lessen altijd gaan bekijken. Bevalt het me, dan kan ik altijd nog inspringen.
Het grote probleem met instructeurs hier op het eiland is tijd. Het kost veel tijd (en dus geld) om hier iemand naar toe te krijgen. De instructeurs kunnen ook klanten in hun eigen omgeving krijgen en zitten niet op zo'n reis te wachten.
Afgelopen jaar kreeg ik les van 3 verschillende instructrices die elkaar afwisselden. Dat vond ik niet handig, ik raakte vaak in de war.

Ik wacht het gewoon even af. Dat is het verstandigste Haha! Kijken wat ze doet en voor welke prijs. Anders ga ik mijn zus inhuren of vriend met fototoestel. (daar kan iknamelijk ook wel wat mee Knipoog )

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:56

Iets is natuurlijk altijd beter dan niets denk ik altijd, je hebt dan een oog op de grond en je zult nog wel iets leren, misschien kun je het eens op video laten zetten als je aan het rijden bent, kun je zelf ook een beetje meekijken wat er verbetert kan worden.
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:48

Een oog vanaf de grond is natuurlijk erg handig en kan je enorm helpen. Maar ik zie ook wel eens instructie om me heen waarbij ik me afvraag: ziet nou niemand dat???? En dan heeft het nog geen zin om dat oog vanaf de grond bij je te hebben.
Wat ik zelf regelmatig doe is dat ik mijn eigen rijden op video laat zetten. Erg confronterend hoor Haha!. Mijninstructrice kan wel commentaar op mijn houding hebben maar wanneer je het dan zelf ziet is het toch een stukje duidelijker.
Misschien dat je daar iet smeer kunt.

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:23

Ik geef zelf ook les, maar geef altijd heel duidelijk aan dat ik zelf dus nauwelijks wedstrijden heb gereden, puur omdat ik het niet leuk vond om in zo'n pakkie rond te rijden. Dit wil alleen niet zeggen dat ik zelf niet kan rijden of dat ik het een ander niet zou kunnen leren.
(Bovendien zijn er altijd mensen die zelf heel goed rijden, maar het niet kunnen over brengen op iemand anders.)
Ook ben ik wel heel duidelijk/eerlijk dat wanneer ik zie dat er iemand bij mij niet verder meer komt ik ze aanraad om iemand te zoeken die ze wel verder kan helpen.

Instructie is heel persoonlijk. iemand ligt je of niet. Bovendien voel/merk je zelf wanneer je er wat aan hebt of niet. En kom je niet meer verder, schroom niet om iemand anders te zoeken.

Ik vind wel dat als je betaald voor de instructie je er wat aan moet hebben anders kan je zelf uit de boekjes, van vrienden en via bokt net zo goed gaan leren rijden.

Succes met zoeken!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StonedRomy en 92 bezoekers