Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:32

Zou ik hier (weer) mogen komen meepraten? O:)

Ben sinds kort actiever bezig met het langeteugelwerk en het gaat eigenlijk best goed. Nu natuurlijk nog voornamelijk stappen, maar ook al kleine stukjes draf en ook schouderbuitenwaarts zijn we mee bezig. Heb de DVD's van Piet Bakker gezien en sindsdien helemaal enthousiast :D Ook foto's/filmpjes in het onderschrift van Nouvel zijn helemaal leuk :):)

Hebben jullie ervaring met paarden met (spier)problemen via deze weg terug beter te krijgen? Pony is niet meer van de jongste en hij ziet eruit alsof hij al 5 veulens gehad heeft :+ Nu heb ik vorige zomer een vitamine E tekort ontdekt en daardoor toen op dat moment spierproblemen, al zag je niks aan hem, maar bloed was wel afwijkend. Ook zou hij achteraan in de rug een blokkade hebben (is eerder vastgesteld) maar ik vind sinds hij die vitamine E bij krijgt die regio ook een pak soepeler is geworden. Volgens mij hangt het dus een beetje allemaal samen .. maar conclusie is dat hij totaal geen besef heeft van het gebruik van rug/buikspieren (en de achterhand vergeet hij soms ook dat hij die heeft).

Omdat pony een enorme afkeer heeft opgebouwd tegen alles waarbij snelheid & druk komt kijken is het moeilijk om een plan van aanpak te bedenken. Je kan bv. niet zeggen "longeer hem 3x per week zus of zo" want ik krijg hem amper aan het lopen :o Nu, momenteel krijgt hij nog het voordeel van de twijfel op dat gebied, ik heb hem pas van de ijzers laten afhalen omdat hij echt enorm zuur was, last had van knieën en schouders, zijn rechterachtervoet in zo'n rare hoek stond en ik helemaal niks meer met hem kon (zelfs borstelen was opletten voor benen of tanden := ). Nu heb ik min of meer mijn gewone pony weer terug, maar hij is dus wel pas van de ijzers af dus nog wat wennen & ik wil hem ook nog eens helemaal laten doorlichten door een dierenarts/chiropractor.

Maar in tussentijd dacht ik via deze weg nog wat met hem te kunnen doen. Gewoon wat oefeningen in stap (en stilstand), kijken of hij wat wil draven en verder gewoon rustig uitbouwen. Tussendoor wat buiten stappen (aan de lange teugel of onder zadel) en dan even zien hoe het allemaal loopt. Dit kan volgens mij geen kwaad toch hé? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten of waar ik zeker wat mee kan? Iemand hier ervaring? :)

Zeeuwtje68

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:00

Ik heb een leuke pittige D pony die dit jaar 3 jaar word, maar te klein voor me blijft om er op te gaan rijden. Dus dacht ik dit is misschien ook wel leuk om te doen voor ons. Ik heb de dvd en boekje van piet lange tijd geleden geleden gekocht, dus ik ga me er in verdiepen. :) En ik blijf hier mee lezen..

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:46

Juist het werken aan de lange teugel is vaak fijner voor het paard met spierproblemen dan rijden. Je kan oefeningen doen zonder dat het paard wordt belast met gewicht op de rug. Uit ervaring weet ik dat veel paarden en pony's meer plezier hebben in het werken aan de lange teugel. Begin gewoon in stap rechtuit zorg ervoor dat je paard actief stapt en dat hij daarin je hand opzoekt. Gaat dit goed dan doe je grote voltes let daarbij goed op de stelling en buiging en dat het paard actief door blijft stappen dit kan je uitbouwen tot voltes 10 mtr en slangenvoltes. Dan kan je ook korte stukjes draf meenemen eerst gewoon rustig tempo, pakt hij dit goed op dan wat actiever en langer en ook weer die voltes en slangenvoltes. Ik zou zelf niet te gauw met zijgangen beginnen met een paard met spierproblemen. Zelf zou ik het paard door deze oefeningen en het maken van overgangen trainen. En dat duurt een tijdje voordat je dan verder kan met evt zijgangen en verzameling.

Gediplomeerde instructie dressuur, werk aan de lange teugel en werk aan de hand.
http://www.ithoarnleger.nl

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:35

Dank je voor de reactie :)
Bedoel je met spierproblemen & zijgangen dan op het moment dat ze wat hebben/herstellende te zijn? Of sowieso als ze ooit spierproblemen hebben gehad of bepaalde bespiering niet hebben?

Ik dacht namelijk dat zijgangen juist goed waren om je paard soepeler & sterker te maken, en om zich bewuster te worden van zijn lichaam (iets wat ook altijd mooi meegenomen is ;) ). Bij de pony waren in oktober alle waarden weer ok, dus hij heeft nu in principe geen problemen meer. Echter is het altijd bospony geweest en dressuurmatig werken is er nooit echt van gekomen (mede door zijn enthousiasme, dan hou je het al snel voor bekeken en ga je het bos in :+ ). Maar omdat hij zo zijn best doet met de lange teugels wil ik het via die weg nog proberen :)

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:05

Ik kom weer even binnen denderen hoor!

Heeft iemand tips voor instructie in de omgeving Wageningen/bennekom? Ik loop tegen wat dingetjes aan met het lange lijnen en ik zou het niveau graag wat hoger willen tillen. :)

'She sees them walking in a straight line, that's not really her style.'

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:10

Ik kom even binnen vallen, heb een vraagje: vanaf hoe oud mag je beginnen met lange lijnen? heb er nog niet zo veel verstand van en hoop informatie op te doen. Dus als je wil uitleggen hoe je begint of een linkje naar uitleg, alstjeblieft. Alvast bedankt!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 07:06

Ik ben met mijn jonge paard begonnen toen ze bijna 3 was. Nog niets spectaculairs vooral stappen en wat sturen. Toen ze dat goed door had ben ik langzaam wat zijgangen gaan toevoegen en daarna ook de draf. Ze is nu bijna 4 en doet het heel leuk. Ze is verder nog niet ingereden, ik gebruik het lange teugelwerk als voorbereiding op het inrijden en om haar mooi in balans te krijgen voor ik er op stap.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:14

Even een mening gevraagd, met welke leeftijd kan je beginnen met het lange teugelwerk, ik weet dat betuigen ook eerder gebeurt als inrijden, maar wat is jullie ervaring hiermee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:20

Ik ben ook rond de 3,5 begonnen, eerst zonder bit en later wel met bitje om zo al wat bitwijs te maken.
Gewoon rustig rechtuit, wat wendingen, een keertje stoppen en weer wegstappen, etc...
handige voorbereiding voor je er op stapt!

Ik moet weer even goed door gaan oefenen, over een paar weekjes weer les van Piet Bakker! *\o/*

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-15 16:46

Ik ben met 2,5 begonnen met het gewone stuur werk.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:31

Ja precies, nog geen moeilijke dingen maar het stuurwerk, mooi :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:07

Zou ik me hier ook mogen melden? :)
Ik heb altijd met mijn verzorgpaard gewerkt 'richting' de klassieke dressuur, vnl in het grondwerk en er op. Nu mag ik hem niet meer rijden, en wil ik het rijden vervangen door lange teugelen! Ik wil dit al heel lang met 'm gaan doen dus dit word een leuk projectje. Ik hoop hier vooral veel te leren aangezien ik met het lange teugelen erg weinig ervaring heb :)

Mijn leven in Zweden: klik! *-:)

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:49

Afgelopen dinsdag weer lange teugelen gedaan en het ging heerlijk! Ik vraag me alleen af, hoe behouden mensen een actieve draf? Ik wil het bij kunnen houden zonder te hard te hoeven lopen dus mijn pony draaft nu heel langzaam natuurlijk. Wel met aanleuning. Maar dan zit er weinig impuls in natuurlijk....
gelukkig staat ie ook voor de wagen en dan mag hij 'normaal' draven dus dan kan ik wel een actieve draf oefenen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:20

wat doe je om te activeren met je lijf, Unleash, dus niet aantikken met de zweep, maar wat doe je nog meer om voorwaarts te denken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:29

Je kunt meer overgangen en kleine tempowisselingen laten maken om 'm actiever te krijgen zonder dat hij harder gaat, dat kun je ook wat groter voor de wagen oefenen zodat het bekend wordt en duidelijk wat hij moet doen.

Kleine ophoudingen met je hand en gelijk weer loslaten en daarbij wat aanmoedigen met je stem of een beetje met het zweepje op de achterhand bijtikken, dan komen ze vaak al een paar pasjes wat meer 'omhoog' en daarna weer gewoon, en zo kun je ook aan de lange teugel best leuk wat schakelen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:13

Oke ik ga het eens proberen.
Met mijn lichaam doe ik niks, ik loop er gewoon rustig naast. Ik kan hem wel activeren met mijn stem. Zweepje gebruik ik nauwelijks maar kan ik eventueel proberen. Hij reageert super op alleen stem. Ik moet nog oefenen dat de zweep ook hulpen kan geven ipv alleen een correctie. Hij snapt wijken voor druk en dergelijke aan de lange lijnen ook nog niet.

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:15

Hoi allemaal,

Aanstaande zondag ga ik een dagje kijken bij de Lange Teugeldag in Bergschenhoek.
Zijn er toevallig mensen die hier aan mee doen met een Shetlandpony? Dan zou ik daar namelijk graag een kort berichtje over willen schrijven in het maandblad van het NSPS.

http://edel-wijs.webnode.nl - Blog over mijn manier van omgaan met paarden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:05

Ja ik doe toevallig mee! Doe mee met het clinic gedeelte!
Alleen officieel is mijn pony geen shetlander maar een NMPRS maar hoop mensen denken dat hij een shetlander is als ze hem zien!

Souvenir // Horse Power Chiquita // Mifemme

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:07

Ik denk dat ik ook even ga kijken op de Langeteugeldag, klinkt leuk allemaal wat er is!

Ik heb vorige week weer een les gehad van Piet Bakker, was weer gaaf en weer een hoop geleerd en te oefenen!
Voor wie het leuk vind, foto's staan in het topic in mijn onderschrift (onderste).

Afbeelding

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:09

Fijn zeg! Ik doe mee met de beginnersclinic a.s zondag en als ik het leuk vind dan ga ik ook proberen regelmatig les te nemen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:59

Ik doe ook mee met onze Duitse Rijpony Brix.

Bizzybijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:35

Nouvel schreef:
Ik denk dat ik ook even ga kijken op de Langeteugeldag, klinkt leuk allemaal wat er is!

Ik heb vorige week weer een les gehad van Piet Bakker, was weer gaaf en weer een hoop geleerd en te oefenen!
Voor wie het leuk vind, foto's staan in het topic in mijn onderschrift (onderste).

[ Afbeelding ]

Wat een mooi paard!

If you like pina coladas
And getting songs stuck in your head

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:36

SteffiiY schreef:
Fijn zeg! Ik doe mee met de beginnersclinic a.s zondag en als ik het leuk vind dan ga ik ook proberen regelmatig les te nemen.

Hier nog een echte beginner /3

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:20

Ow dan ben ik niet de enige hihi :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:33

We kunnen elkaar troosten. :D hoe heet je pony?