Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:59

Mijne raakt dan wel in paniek. Een stuk minder dan vroeger. Het rare is door nieuwsgierigheid raakt ze altijd in situaties verzeild waardoor er zulke dingen gebeuren zoals op het touw staan en dan is het paniek. Maar het is stukken minder dan vroeger, de paniek.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:10

Ik geloof niet dat mijne paniek in het woordenboek heeft staan.

We hebben sinds 3 dagen een uitgang naar de wei direct aan de paddock. Na de eerste dag had juf het door. Bij het zien van de stalbaas beukte ze hem mrt de neus in zijn rug en liep naar de nieuwe deur (die dicht was), dit herhaalde ze nog een keer of twee.
Boodschap was duidelijk O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:14

Trappen naar ander paarden onder zadel is iets wat prima kunt oplossen door juiste opvoeding.

Mijn Fjord trapte wel eens naar andere paarden tijdens rijden wanneer die te veel in zijn ruimte kwam.
Ik heb dit kunnen oplossen door op zulke momenten zelf het initiatief te nemen en mijn Fjord aan de kant te sturen (des nood de bosjes in).
Of wanneer hij vindt dat ander paard in de weg loopt dan stuur ik mijn Fjord ook aan de kant. Eigenlijk is heel simpel als je zelf zorgt dat je in rang hoger staat dan je paard dan hoeven ze overderling niet meer uit te vechten wie de baas is.
En mijn haflinger had ook een keer geprobeerd om uit te halen toen ik voor een ander paard langs ree. Nou ik heb mijn haflinger meteen in haar snelste gang zo ver mogelijk van dat andere paard vandaan gestuurd.
Eigenlijk is mijn boodschap heel simpel, zodra ik op hun rug zitten dan horen ze veel respect te hebben voor de anderen paarden.
In het land mogen ze wel zelf weten wat ze doen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 01:13

Paniek? Die ..... weet exact wat de zwakke punten van een halster zijn. Alles kan stuk of van het hoofd gestript. Lenig zat, gewoon met de achterhoef eraf wippen. De boxdeur is ook afgesloten met 3 grendels.
Ben ook al eens thuis gekomen met een paard wat over de achterklep naar buiten keek. Halster onderweg gesloopt en omgedraaid.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:11

Anne_GTI schreef:
Paniek? Die ..... weet exact wat de zwakke punten van een halster zijn. Alles kan stuk of van het hoofd gestript. Lenig zat, gewoon met de achterhoef eraf wippen. De boxdeur is ook afgesloten met 3 grendels.
Ben ook al eens thuis gekomen met een paard wat over de achterklep naar buiten keek. Halster onderweg gesloopt en omgedraaid.


Haha ik heb dat met t halster in de trailer ook een periode gehad. Iedere wedstrijd weer kwamen we aan of juist thuis en had mijn merrie geen halster meer om! En niets kapot. . Nooit geweten hoe dat kon. Ander halster deed ze t niet meer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:34

Mijn merrie heeft zoiets ook wel eens voorgehad ja. Dan kom ik al aangerend om haar te helpen. Die trekt gewoon in één ruk haar hoofd omhoog (hou even in gedachten dat het een trekpaard kruising is) en als het halster dan breekt kijkt ze je zo aan van tadaaaa, kijk baasje is al opgelost. Zelluf doen. :)*

Ik let nu dus maar gewoon heel goed op. :roll: >;) :=

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:52

Ja ik vind het altijd zo Pffff dat als mijn merrie schrikt en daardoor op haar touw gaat staan ze wel in paniek raakt, maar ze kan wel zeer kundig haar eigen halster afkrijgen in de trailer zonder enig spoor van paniek...zelluf doen idd... :p

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:24

Die van mij kent ook geen paniek, wel irritatie, dingen irriteren haar en dan gaat ze het oplossen :')

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 13:29

Ik kan me niet herinneren dat ik mijn paard ooit in paniek heb gezien.
Sommige dingen kunnen wel spannend zijn, maar dan wint zijn nieuwsgierigheid het.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:27

De mijne is zich zondag wel te barsten geschrokken van een hele harige zwartbonte shet. Het zit hem in de kleur want alle andere kleurtjes shetjes onderweg was geen punt. Zwartebonte koeien vindt hij ook raar. En een Tinker blijft hij ook bij uit de buurt. Tja.... discriminatie op kleur.

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:36

Myca schreef:
Ik kan me niet herinneren dat ik mijn paard ooit in paniek heb gezien.
Sommige dingen kunnen wel spannend zijn, maar dan wint zijn nieuwsgierigheid het.

Dit geldt ook voor mijn ruin inderdaad.

Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 01:53

Nee, paniek ken ik bij de mijne ook niet. Niet echt. Wel dat hij besluit om toch maar een stukje te rennen, en dan de zaak van een afstandje nog eens te bekijken.

Op een touw staan lossen mijn beide paarden zelf op, ik vind het belangrijk dat ze dat kunnen, je weet maar nooit. Maar vast staan vindt mijn LBE helemaal niets. Hij kan keurig stil staan, maar hij moet wel het idee hebben dat hij weg kan lopen.


Hij probeert regelmatig of er nog stroom op het schrikdraad staat, gaat hij er met zijn neusharen vlakbij staan, en dan 'voelt' hij als het ware of er nog stroom op staat. Laatst was hij iets te onvoorzichtig, en kreeg hij een schok. Hij schrok natuurlijk, maar hij was vooral in zijn trots gekrenkt. :+

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:08

ruitje schreef:
Die van mij kent ook geen paniek, wel irritatie, dingen irriteren haar en dan gaat ze het oplossen :')


Myca schreef:
Ik kan me niet herinneren dat ik mijn paard ooit in paniek heb gezien.
Sommige dingen kunnen wel spannend zijn, maar dan wint zijn nieuwsgierigheid het.


Dit is dus mijn paard haha.

Vrijdagavond ging hij naar een nieuwe stal. Daar stond een blauwe bak (slowfeeder) in de paddock. Meneer was enigszins gespannen door de rit en de nieuwe locatie maar besloot dat eten veel belangrijk is en stond dus meteen te kauwen :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:35

Sinds mijn genie geleerd heeft hoe ze het hekje van de paddock met haar neus open kan wippen, past ze dit op elk hek toe. Ze is duidelijk erg gelukkig met zichzelf, keer op keer moet ze demonstreren dat ze dit kan.

Zo ook afgelopen zaterdag op buitenrit, als je het ruiterpad op wil moet je zo'n klaphek openmaken. Op de heenweg duw je het van je af. Nou mevrouw was dolgelukkig, het ging wat zwaarder maar met wat aanmoediging van mij heeft ze het keurig opengeduwd. Best gemakkelijk eigenlijk. :D

Maar toen kwam de terugweg.... Nou ze was woest. En maar duwen met haar neus. Ik wou haar naast het hek sturen zodat ik het open kon doen, maar kreeg amper de kans.

Bijna.... Bijna echt slim. :+

daphiena

Berichten: 472
Geregistreerd: 06-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:46

Gypsy schreef:
Sinds mijn genie geleerd heeft hoe ze het hekje van de paddock met haar neus open kan wippen, past ze dit op elk hek toe. Ze is duidelijk erg gelukkig met zichzelf, keer op keer moet ze demonstreren dat ze dit kan.

Zo ook afgelopen zaterdag op buitenrit, als je het ruiterpad op wil moet je zo'n klaphek openmaken. Op de heenweg duw je het van je af. Nou mevrouw was dolgelukkig, het ging wat zwaarder maar met wat aanmoediging van mij heeft ze het keurig opengeduwd. Best gemakkelijk eigenlijk. :D

Maar toen kwam de terugweg.... Nou ze was woest. En maar duwen met haar neus. Ik wou haar naast het hek sturen zodat ik het open kon doen, maar kreeg amper de kans.

Bijna.... Bijna echt slim. :+


:') _/-\o_

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:49

Paniek kent de mijne wel... dat is hetgeen wat het zo lastig maakt. Wanneer is het LBE en wanneer is het RBE gedrag? Ondertussen weet ik het wel, maar soms blijft het ingewikkeld, juist omdat het beide extravert is, is het verschil soms lastig te zien. Bovendien kan het elkaar ook snel opvolgen.
Eerst paniek, gevolgd door niet willen. Of andersom.
Belangrijk is om op je gevoel af te gaan dan.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:01

Moest afgelopen weekend weer erg lachen om mij paard. Was aan het rijden en had al door dat zij wel een versnelling hoger wilde. Zag haar oren al steeds draaien en haar hoofd draait ze dan wat zodat ze mij op haar rug kan zijn toe en haar stap versneld iets. Ze is nog wel zo beleefd om te wachten. Ik zeg dan: toe maar of ga maar. Voelde nog even twijfel dus nogmaals gezegd en viola we gingen in een drafje. Vind het zo leuk dat ze zelf aan geeft wat ze wil :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:07

Ohh da's herkenbaar ja, ik hoef alleen maar ja of oké te roepen en dan zijn we alweer vertrokken. :+

Hier het hekjes truucje op film. :D


fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:25

Mijn paard parkeert zichzelf altijd goed in bij de hekjes in de duinen. Meestal gaan die aan de rechterkant open maar een enkeling links. Ze gaat standaard rechtstaan maar als ik dan zeg: nu de ander kant, gaat ze naar links :') :D Ik heb haar dat nie bewust aangeleerd maar ze heeft het toch goed door!

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 01:59

Ja hier, een echt LBE paard! Hij moet echt overal aanzitten, alles moet uitgeprobeerd worden, en hij leert zo ontzettend snel. Soms is dat flink lastig, je leert hem namelijk ook heel makkelijk iets verkeerds aan. Verder is hij ook zo ontzettend slim, je kunt niet meerdere keren hetzelfde doen want dan is hij je te slim af.

Sinds een jaar doen wij actief vrijheidsdressuur en ik merk dat hij dit heerlijk vind.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:50

Die van mij kent ook geen paniek, gelukkig. Vind ik fijn.
Hij is ook megagoed is sloten etc. Extreem lenige en sterke lippen. De DA zei het vanochtend nog (die kwam oa voor z'n gebit en hij werkte zooooo lekker mee :n )

Hoe zijn die van jullie als ze ziek zijn? Die van mij is aan de ene kant echt n moetje, want hij laat het erg snel merken en zien als ie niet fit is. Op zich erg fijn natuurlijk. Mindere kant is, dat ie dus ook echt een gruwelijke hekel heeft aan naalden en prikjes. Dan denk je, een paard van 1000kg vs. een mininaaldje, dat voelt ie toch niet? Nou, en óf ie t voelt! :oo Gelukkig zijn beide DA niet bangig aangelegd (die ik vroeger had wel, daarom heeft ie t denk ik ook zo opgeblazen)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:34

De mijne is ook zo met knopen van halstertouwen.. Daarom leg ik een echte knoop maar wel aan een touw met paniekhaak. Anders kan ik mijn paard gaan zoeken :=

De mijne laat het totaal niet merken als hij ziek is :( met 41 graden koorts stond meneer gezellig hooi te eten als altijd en liet niks zien. Enige wat ik zag is dat hij iets trager reageerde.. Dat grapje was echt bijna fataal (enorm abces met een week 40+ 'C). Sindsdien let ik extra goed op.

Om de DA geeft ie niks. Kan hem gewoon spuiten terwijl hij staat te knabbelen, kijkt niet op of om. Dat is wel handig! :)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:47

Hmm dat is dan weer niet zo extrovert toch?
Ik zie het gelijk als ze niet lekker is. Speelt graag dramaqueen.

Kala

Berichten: 749
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Arnhem

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:30

Ik geloof dat ik ook een LBE degoe heb. *lol*

Sophi is een dametje eerste klas en is nu zo'n 3 a 4 weken bij mij. Zo klein als ze is (weegt net 150gr) en is mooi de baas over de andere 3 meiden. De grootste zit op 340gr...

Ze heeft laatst een stevige terugslag gehad. Door incomplete verzorging van de vorige eigenaresse, heeft ze problemen met haar kaakkoppen en dus moeite met eten. 'Dwangvoeren' is momenteel de enige manier om er voldoende voer in te krijgen. Het staat tussen haakjes omdat ik wel de spuit in de bek moet stoppen, maar Sophi het stiekem toch wel gezellig vindt en de spuit doodleuk vastpakt met haar voorpoten om het eruit te sabbelen. Als ze haar bek leeg heeft, knikt ze naar de spuit dat ze klaar is voor de volgende hap.

Alle meiden krijgen bij mij een 'goed zo'-snoepje als ik ze vast heb gehad om ze te controleren. Vastpakken vindt geen enkele degoe echt tof en daarom vind ik het positief afsluiten altijd erg belangrijk.

Omdat ze dingen begraven als ze genoeg hebben, had ik voor Sophi een heel klein stukje walnoot afgebroken, nadat ik haar had gevoerd. Dit was voor madam niet goed genoeg. Ze draaide zich naar mijn andere hand, waar ik het grote deel van de walnoot vast had. Toen ik haar dit presenteerde, beet ze hier een stukje vanaf en liep hier doodleuk mee het nachthok in om dit op te gaan zitten eten. Ik dacht bij de eerste keer dat dit toeval was, maar dit riedeltje is nu dus al 3 keer gebeurd.

Ook mag ik Sophi niet echt vastpakken, want dan gaat ze tegen me mopperen zoals ze ook tegen de andere degoe's doet (heb ik nog nooit zo meegemaakt). Ik moet haar omleiden en semi nonchalant op mijn hand 'terecht laten komen' om haar zo het volgende spuitje met voer te kunnen geven. Dan doet ze dit zonder mopperen, blijft ze beter op haar plek zitten en lijkt ze tevreden.

Ik lig elke keer weer in een deuk met dit dier. Alle degoe's hebben hun eigen karakter, maar dit heb ik nog nooit zo meegemaakt. Ze is super slim (nu zijn degoe's al niet achterlijk, maar zij spant wel de kroon), super aanhankelijk of het nu bij mij of bij de andere meiden is en érg duidelijk.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:32

Sizzle schreef:
Hmm dat is dan weer niet zo extrovert toch?
Ik zie het gelijk als ze niet lekker is. Speelt graag dramaqueen.


Waar haal jij dat uit? Kan het niet echt terug vinden in de grafiekjes. Mijn RBE laat juist goed zien als er iets niet helemaal lekker zit.