wat ik signaleer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

wat ik signaleer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 14:34

Is dat sommige mensen hier op bokt hun mond niet meer open doen. Zij maakten altijd lekker van die gepeperde opmerkingen maar tegenwoordig spreken ze zich nergens meer echt over uit en houden ze zich op de vlakte. Ik vind dat jammer. Misschien moeten ze zich er niets van aantrekken dat je nu eenmaal figuren hebt die ergens graag bovenop springen om je de les te lezen.

De hond is de betere mens


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 14:46

Wie bedoel je?

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 14:47

vraag ik me ook af..

vertel

זכור

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 14:55

Op Western is hier in het verleden een discussie over geweest
[WN] Stelling: Bokt is te politiek correct
en een 2e topic:
[WN] Correct en zo, ik begin even opnieuw

Het gaat niet zozeer om wie de personen in kwestie zijn, maar dat als er iets gezegd wordt iemand anders zich direct aangevallen voelt en er geen normale discussie meer mogelijk is. Vaak wordt er van alles geroepen zonder fatsoenlijk onderbouwd te zijn.
Zaak is elkaar in elkaars waarde te laten en na het geven van je mening het daarbij te laten en niet te verzanden in een doomloze welles/nietes situatie. Daar wint niemand iets mee.

Ervaar kritiek eerder als opbouwend en doe er iets mee of leg het naast je neer en stoor je er niet aan. Schijnheilig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 14:57

Ik zou wel namen willen noemen maar ik ben bang dat ik me dan een hoop boosheid op de hals haal. Maar als je nu eigenlijk eens goed oplet. moet het jullie ook opvallen. mensen die vroeger best prominent aanwezig konden zijn hier op bokt (een beetje op de manier zoals ik dat kan doen met mijn felle uithalen) houden zich stil. Ze kregen geregeld kwaaie reacties van sommigen op hun dak, en nu zijn ze plotseling gematigd of helemaal stil in topics waarin ik juist hun mening had verwacht. Als ik me alles aantrok van mensen die me op de nek springen omdat ik iets heb gezegd dat ze niet bevalt, zou ik nu ook stiller zijn.

De hond is de betere mens

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 15:00

O volgens mij weet ik het al ja, nou van mij mogen die gewon mee discusseren en voor hun mening uit komen.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 15:00

ik probeer zoveel mogelijk wat te posten op de momenten dat ik vind dat het de discussie dienen kan. Ik zou me niet af laten schrikken door eventuele negatrieve reacties die daaropzouden kunnen volgen. Lijkt mij ook de bedoeling van de diverse topics, als iedereen hertzelfde zegt is het niet leuk om het te lezen in mijn ogen

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 15:06

Ik voel met niet aangesproken. Maar toch even een opmerking. Ik discussier mee als ik denk dat ik voldoende verstand heb van het onderwerp, wanneer ik dat niet heb lees ik mee.

Ik begrijp wat je bedoelt Desiree. Soms mis ik die opmerkingen ook wel, er wordt nu vaak ja en amen gezegd.

:evaw:

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 15:27

Er is een fundamenteel verschil tussen het 'recht voor z'n raap' geven van jouw mening en het meedoen aan een discussie. (te) Vaak zie je dat mensen op een nogal, eeh, 'directe' manier hun mening geven, ook heilig overtuigd zijn van hun gelijk en die mening behoorlijk doordrammen. Dat heeft IMO helemaal niets te maken met discussieren.

In een discussie maak je je standpunt kenbaar waarbij je je standpunt ook onderbouwd. Waarom vind jij juist dat? Nog belangrijker is dat je luistert naar de ander, en dan ook echt luistert, niet alleen lezen wat je wil lezen. Ook sluit je compromissen in een discussie. Als iemand een compleet andere mening heeft dan is dat niet doordat die andere persoon compleet gestoord is of van een andere planeet komt, die andere persoon heeft waarschijnlijk redenen/motivaties waar jij zelf nog niet bij stil hebt gestaan. Naar die redenen en motivaties luister je dus ook en aan de hand daarvan stel je je mening bij.

Op die manier heeft iedereen wat aan een discussie en wordt je er zelf ook nog wijzer van. Ook is op die manier de kans veel groter dat de ander ook jouw kant van het verhaal gaat zien en zijn/haar mening bijsteld. Als je echter alleen maar zo hard mogelijk roept dat de ander er niets van snapt en dat jij het wel weet dan krijg je alleen maar 'welles/nietus' topics waar een hoop mensen zich gruwelijk aan zitten te ergeren, waardoor je waardering voor de mensen in het topic niet echt groter wordt en waar niemand een bevredigend gevoel aan over houdt (behalve dan de 'ramptoeristen' die uit zijn op spanning en sensatie).

Klacht nummer 1 in de enquete is dat er nogal wat geruzie is en dat mensen hun mening op een lompe manier opdringen. Ik kan dus niet zeggen dat er mensen zijn die nu wat gematigder zijn geworden dan vroeger Haha!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 15:37

Waaraan ik nog wil toevoegen dat over sommige onderwerpen inmiddels wel alles gezegd is (bijv. tattoos, om een 'controversieel' onderwerp te noemen). Ik kan me voorstellen dat mensen ook hun mond houden omdat ze niet in herhaling willen vallen.

En IMO is er een wezenlijk verschil tussen 'ongezouten of gepeperd je mening geven' en die mening ook daadwerkelijk onderbouwen. Met het tweede win je meer respect dan met het eerste, maar ook dat is IMO.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 15:39

Sja, misschien vallen sommige figuren hier jullie minder op dan mij. Ik pak dingen ook niet zo snel persoonlijk op en ik denk dat meer mensen dat niet moeten doen. DAarbij is het zo, stel dat ik iemand zou afvallen op een bepaald vlak, hoeft die persoon niet gelijk te denken dat ik hem/haar niet mag. Zo werkt dat niet bij mij. Je kunt toch nooit iemand perfect en alleen maar aardig vinden?
maar ik vind het gewoon jammer dat sommige mensen zich af laten schrikken. Je mag vind ik gerust iets zeggen en natuurlijk uitleggen waarom als dat gevraagd wordt. Ik vind best dat elke mening gezegd mag worden, mits goed onderbouwd. Ook al wil het niet door iedereen gehoord worden.

De hond is de betere mens

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 15:43

Maar als het jou dan opvalt dat 'bepaalde mensen' wegblijven, waarom ben je dan niet iets specifieker over die 'bepaalde mensen'? Of misschien zou je ze een PB kunnen sturen en ze daarin vragen naar hun beweegredenen? Want zo blijft het vaag, en blijft het gissen naar wie of waar je nou eigenlijk precies op doelt. No offence hoor, maar als je zo'n topic als dit plaatst, dan weet je dat het vragen oproept.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 15:49

Dat is wel zo karin maar ik probeer mensen zo op een indirecte wijze aan te spreken. Zo ben ik niet persoonlijk bezig, snap je? Ik bedoel het ook niet als een verwijt hoor.

De hond is de betere mens

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 16:02

"Ik pak dingen ook niet zo snel persoonlijk op en ik denk dat meer mensen dat niet moeten doen."

Klopt.. In a perfect world Haha!
Feit is nu eenmaal dat we hier met iets van 1500 mensen zitten die allemaal een mening hebben en zich allemaal aangevallen kunnen voelen. De een alleen wat sneller dan de ander.

Een hele hoop mensen die je tegen komt op Internet kennen jou niet, ze weten dus niet hoe jij je mening uit (of je dat subtiel doet of niet) en weten dus ook niet hoe ze een opmerking op moeten pakken. Is het gewoon 'recht door zee'/weinig onderbouwd of is het bedoeld om iemand af te zeiken? Die grens is vaak erg smal.

Het zou dus leuk zijn als mensen dingen niet persoonlijk of negatief op zouden nemen. Feit is echter dat dat niet zo is. Mensen voelen zich snel aangevallen, vooral omdat ze de ander niet, of ten dele kennen en ook omdat ze niet aan jouw gezicht/uitdrukkingen zien of jij iets nou schrijft met een glimlach of toegeknepen ogen }> Haha!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 16:05

Ik ben geen 'doorgewinterde' bokker maar ik merk wel dat er soms een vlaag negatieve fibraties over het scherm vliegen, wellicht is dat de reden?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 16:06

BartVB schreef:
"
Mensen voelen zich snel aangevallen, vooral omdat ze de ander niet, of ten dele kennen en ook omdat ze niet aan jouw gezicht/uitdrukkingen zien of jij iets nou schrijft met een glimlach of toegeknepen ogen }> Haha!

WEet ik maar moet dat aangevallen voelen nu verweten worden aan de boodschapper of aan de ontvanger? overigens, die smilies helpen wel!
maar tot mijn schande moet ik bekennen dat het me pas sinds kort lukt om ze te gebruiken en ze toe te passen.
Hm, nu de rest nog.

De hond is de betere mens

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 16:09

Tja ik moet zeggen dat het me ook al opviel dat er de laatste tijd niet echt felle discussies meer gaande zijn. En dan bedoel ik geen ruzies maar gewoon echte discussies.

Houd zelf ook wel van een stevig potje discussieren....
Zoals destijds in het politieke forum flink gediscussieerd werd dat was toch gewoon geweldig!
Alle verschillende meningen maar elkaar wel in de waarde laten!

Eerlijk gezegd reageer ik zelf ook niet echt mee de laatste tijd.
Heb het nogal druk Ik lees wel maar reageer alleen als ik denk dat het nog iets toevoegd en dat is niet vaak.


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 16:15

Boodschapper of ontvanger?
Hmm, alle twee natuurlijk. Maar wel is het zo dat het voor de boodschapper vrij triviaal is om mogelijkheid te houden met het feit dat een bericht wel eens anders opgevat kan worden als dit bericht niet duidelijk is...
Denk dus dat ik de 'verantwoordelijkheid' vooral bij de boodschapper zou leggen.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 20:18

Je hebt gelijk Desiree.
'Me too' reacties zijn niks voor mij eigenlijk, maar kan nu even echt niet anders Haha!
Zelfs geen argument toe te voegen, compleet zo.

Nulla tenaci invia est via

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:12

ik hoor voor mijn weten niet bij de 'groep' die jij bedoelt, maar ik ben wel een stuk minder gaan bokken de laatste paar weken. Lees veel minder en post ook veel minder. Weet niet of die personen hetzelfde hebben, maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze het moe zijn om direct zo'n commentaar te krijgen

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:18

Margreet schreef:
Je hebt gelijk Desiree.
'Me too' reacties zijn niks voor mij eigenlijk, maar kan nu even echt niet anders Haha!
Zelfs geen argument toe te voegen, compleet zo.

Dat viel me wel al op! Knipoog

Discussies lijken erg saai te worden! De eerste zegt ja, de rest zegt ja...
dat is geen discussie, maar toestemmen!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 22:22

het lijkt soms wel dat er een negatieve sfeer ontstaat tijdens discussies en er persoonlijke vete's uitgevochten moeten worden.
Sommige discussies verzanden imo in een ja en amen spel zodat er eigenlijk niets aan is om er een reaktie aan toe te voegen.

Dit lijkt weer een zinvolle discussie, chapeau Desiree, misschien hebben er nu weer mensen zin om mee te discussieren Haha!

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 22:25

Ik vind ook niet dat je namen kunt noemen. degene die bedoeld worden weten wie het zijn. En daarbij denk ik persoonlijk dat het verstandiger is om niet te reageren op discussies omdat er vaak toch ruzies door ontstaan.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 22:37

Desiree schreef:
Ik zou wel namen willen noemen maar ik ben bang dat ik me dan een hoop boosheid op de hals haal.

Ik ben nu wel benieuwd of je misschien mij ook bedoeld Haha!

Dan mag je het zeggen hoor *LOL*

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 23:31

Sjuimpje"]
[quote="Desiree schreef:
Ik zou wel namen willen noemen maar ik ben bang dat ik me dan een hoop boosheid op de hals haal.

Ik ben nu wel benieuwd of je misschien mij ook bedoeld Haha!

Dan mag je het zeggen hoor *LOL*
[/quote]

En ik was ook al benieuwd of je mij bedoelde????Tell me!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bebble, Chita, GoogleAdsense, katinker, Lijsken, MarliesSam, prugelpiet, SteffiiY, Valerie93, Verara, Vitas, xPabloBokt, YandexBot en 182 bezoekers