HIER WAT TIPS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
januitdelft
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: omg delft

HIER WAT TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 18:48

WEVEN

Probleem : je pony wiegt onophoudelijk zijn hoofd heen en weer. Verlegt soms zijn gewicht van het ene been op het andere, waardoor het kreupel kan raken

Oplossing : Plaats een anti-weefrek in de staldeur om hem er mee op te laten houden.



Kribbenbijten/windzuigen

Probleem : Het paard zet zijn tanden in de bovenkant van de staldeur en bijt erop. Soms zuigt hij tegelijkertijd lucht in zijn maag = windzuigen. Kribbenbijten is slecht voor het gebit. Windzuigen bemoeilijkt de spijsvertering en kan koliek veroorzaken.

Oplossing : Bevestig een metalen strip op de rand van de staldeur, zodat hij er niet meer op kan bijten. Of smeer de deur in met een viessmakende anti-bijtvloeistof in.er bestaan ook speciale halsbanden die helpen windzuigen op te houden.



Rondlopen in de stal

Probleem : Je pony loopt de hele tijd, zonder te stoppen, rondjes in zijn stal.

Oplossing : Kijk of hij misschien ergens pijn heeft. of hij dit doet uit verveling of nervositeit.. leg dan voorwerpen in de stal waar hij omheen moet lopen. (bv. een baal stro of een autoband)



Schoppen tegen de staldeur

Probleem : Je pony schopt vaak tegen de staldeur of de muren van zijn stal. Dit is niet goed voor zijn benen, en andere pony;s vinden het een onprettig lawaai.



Verder kun je ook dit gebruiken om alles te voorkomen :

- zorg dat hij iedere dag beweging krijgt

- geef hem veel hooi om hem bezig te houden

- zet hem dagelijks zo lang mogelijk buiten

- zorg voor regelmaat

- zorg dat hij altijd naar buiten kan kijken

- zorg dat hij gezelschap heeft

- geef hem iets om mee te spelen, bijv. een bal die hij rond kan tikken.


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 08:27

En wat doe je tegen schoppen tegen de staldeur? Dit is het enige wat Tiko doet.
Hij krijgt iedere dag beweging, krijgt 's ochtends een flinke portie kuil en eind van de middag nog 1 of 2 plakken hooi. Gaat elke dag een paar uur naar buiten, heeft redelijke regelmaat, heeft een open box, kan dus de deel op kijken, staat tussen twee andere paarden in. Hij heeft een bal gehad om mee te spelen, maar deed hier niets mee.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: HIER WAT TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 08:33

januitdelft schreef:
Schoppen tegen de staldeur

Probleem : Je pony schopt vaak tegen de staldeur of de muren van zijn stal. Dit is niet goed voor zijn benen, en andere pony;s vinden het een onprettig lawaai.



Verder kun je ook dit gebruiken om alles te voorkomen :

- zorg dat hij iedere dag beweging krijgt

- geef hem veel hooi om hem bezig te houden

- zet hem dagelijks zo lang mogelijk buiten

- zorg voor regelmaat

- zorg dat hij altijd naar buiten kan kijken

- zorg dat hij gezelschap heeft

- geef hem iets om mee te spelen, bijv. een bal die hij rond kan tikken.


Ik ken een stal waar ze schrikdraad langs de wanden plaatsen! Daar zetten ze dezelfde hoeveelheid stroom op als op de wei. Als een paard dan tegen de wand schopt krijgt hij een schok!

Echt schandalig.. Gelukkig ben ik weg daar.. Boos!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 08:41

En als het paard nou in de stal staat te weven, niet met het hoofd naar buiten???

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 09:20

Richtje schreef:
En wat doe je tegen schoppen tegen de staldeur? Dit is het enige wat Tiko doet.
Hij krijgt iedere dag beweging, krijgt 's ochtends een flinke portie kuil en eind van de middag nog 1 of 2 plakken hooi. Gaat elke dag een paar uur naar buiten, heeft redelijke regelmaat, heeft een open box, kan dus de deel op kijken, staat tussen twee andere paarden in. Hij heeft een bal gehad om mee te spelen, maar deed hier niets mee.


Tja, het enige wat ik weet is vooral niet reageren als hij dat doet.
Want ze schoppen vaak tegen de staldeur om aandacht te krijgen, en als iedereen dan zegt 'ophouden Tiko' dan heeft ie bereikt wat hij wilde, namelijk aandacht.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 10:32

Maaike schreef:
En als het paard nou in de stal staat te weven, niet met het hoofd naar buiten???


ken ook een paard dat dat doet, dus als iemand een oplossing weet...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 10:36

Rubber tegen de binnenkant van de deur bevestigen om in iedergeval het schoppen te verminderen. Tevens zorgen voor goede regelmaat, op gezette tijden eten en alle paarden tegelijk. Heb ervaring met zelfvoer stallen dat daar veel meer onrust is onder de paarden omdat iedereen eigen voertijden heeft. Nu sta ik op een stal waar in rust op vaste tijden wordt gevoerd en geeneen paard slaat meer tegen de deur.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: HIER WAT TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:34

Tallie1979"]
[quote="januitdelft schreef:
Schoppen tegen de staldeur

Probleem : Je pony schopt vaak tegen de staldeur of de muren van zijn stal. Dit is niet goed voor zijn benen, en andere pony;s vinden het een onprettig lawaai.



Verder kun je ook dit gebruiken om alles te voorkomen :

- zorg dat hij iedere dag beweging krijgt

- geef hem veel hooi om hem bezig te houden

- zet hem dagelijks zo lang mogelijk buiten

- zorg voor regelmaat

- zorg dat hij altijd naar buiten kan kijken

- zorg dat hij gezelschap heeft

- geef hem iets om mee te spelen, bijv. een bal die hij rond kan tikken.


Ik ken een stal waar ze schrikdraad langs de wanden plaatsen! Daar zetten ze dezelfde hoeveelheid stroom op als op de wei. Als een paard dan tegen de wand schopt krijgt hij een schok!

Echt schandalig.. Gelukkig ben ik weg daar.. Boos!
[/quote]


ahum ik loop stage op facilitair bedrijf groot archem (friezen paarden hengstenhouderij zeg maar)
en in 1 of 2 boxen zitdaar ook schrikdraad langs de wand. echter niet in hoge voltage. dit is bij ons gedaan omdat er paarden zijn die zich tot de huid toe kapot schuren en dat is niet alleen pijnlijk voor het paard zelf maar ook voor de keuringen geen gezicht.
maar ik vind wel dat als een paard geen draad nodig heeft het niet in de box aanwezig moet zijn!!


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:41

Weer iets om op te letten bij de aanschaf van een paard.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:46

Chinouc schopt ook tegen de boxdeur wanneer andere paarden eten krijgen.
Ik wacht tot ik haar kan betrappen en laat haar giga schrikken .Bv tegen het hek slaan met een halster.Zij voelt zich dan aangevallen en weet dat ze iets niet goed doet.
Maar de kunst is om het op het moment te doen dat ze het doet.
Een andere oplossing is rubber tegen de deur doen(werkte bij chinouc ook super op de oude stal).Het gaat ze meestal om het geluid.Sommige paarden vinden het geluid gewoon leuk en weten dat ze met het geluid aandacht kunnen trekken.
Zodra je het geluid weghaald is het niet lollig meer.
Nadeel ervan is dat er paarden zijn die dat gewoon wat anders zoeken om aandacht te krijgen.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:55

Weven in de stal:

webcam of camera plaatsen om te kijken of hij het ook doet als er niemand in de buurt is.

Doet hij het constant.

Touwen aan het plafond met op hoofdhoogte klossen eraan, gaat hij weven krijgt hij een mep, dus bestraft zichzelf voor zijn eigen gedrag.

Kluisteren is ook een optie maar dan kies ik liever voor de eerste.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 15:11

Schoppen tegen de staldeur:

Bevestig rubber matten tegen de deur. Zo gaan de trillingen van het schoppen weer terug het paardenbeen in. Dat vinden ze echt niet prettig en ze houden er meteen mee op.

Toos paardloos

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 19:45

Hallo Jilleroo,

Hoe zou jij het vinden als je jeuk had en je mag niet krabben??? Want het dier gaat schuren omdat hij jeuk heeft. Ooit wel eens gehoord dat jeuk erger is dan pijn? Ik vind dat als een dier jeuk heeft hij moet kunnen krabben en anders moet je wat tegen de jeuk doen!!! Niet dat ik jou hiervan beschuldig, maar het lijkt me dat je het er wel mee eens bent, wat ze op die stal deden... (als ik het fout heb, laat het me dan ff weten.)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:32

Tiko doet het denk ik idd ook om aandacht te trekken, en het lukt hem aardig (al krijgt ie maar aandacht doordat iemand boos op hem wordt). Ze krijgen 's middags idd ook allemaal op eigen tijden eten. 's ochtends worden ze echter allemaal tegelijk gevoerd en ook dan (zodra die vrouw die ze voert richting schuur komt) staat hij constant te trappen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Foreverkliek, Googlebot en 40 bezoekers