Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:21

Ik heb een echte LB-introvert :') Die eigenschappen sommen Moor compleet op!

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson


Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 17:29

Sommige paarden kunnen enorm veranderen als je ze op een manier traint die ze aanspreekt.
In een paar woorden komt het volgens de horsenality gedachte hier op neer:

De weg:

Afbeelding

Het doel:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Myca op 14-02-15 17:32, in het totaal 2 keer bewerkt

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Nanno_123
Berichten: 1083
Geregistreerd: 29-05-12
Woonplaats: tussen Gouda, Alphen a.d. Rijn en Zoetermeer in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:30

Mijn paard is sowieso LB maar ik weet nog niet introvert of extravert. ik denk meer richting introvert maar neigt ook wat dingen naar extravert zoals het dominante..
Leuk om te lezen, kan ik mijn paard is gaan uitdagen met andere dingen :)

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:31

Ik heb ook een klassieke LBE merrie. Geweldig paard vind ik het, vind het persoonlijk veel makkelijker om mee om te gaan dan mijn klassieke RBI ruin. Kan de merrie veel beter inschatten, ze is veel voorspelbaarder natuurlijk.
En dan heb ik ook nog een mini'tje die sowieso een left-brainer is, maar introvert of extravert ben ik nog niet uit, die had altijd buien dat ze niet vooruit te branden is (doe er lange lijnen mee), maar inmiddels is dat er uit, maar ze heeft over het algemeen een lage energie maar dan met tijden weer heel speels!

www.ab-horsemanship.nl ~ Coaching en training voor paard & ruiter
www.paardenpedagogiek.nl ~ Orthopedagogische praktijk voor kinderen en jongeren, hulp mbv paarden en pony's
'If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong.'
- Pat Parelli

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:35

Ik herken mijn paard echt enorm in de LBE! Leuk om te lezen, ze verveelt zich snel, heeft veel energie is speels en dominant.
Wat ik vooral sterk merk is dat ze echt boos kunnen worden wanneer je ze straft.
Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties, ik kan er gelukkig steeds beter mee omgaan!

Lange lijnen is ook geen optie voor mijn LBE, ze voelt zich dan opgesloten en probeert zelfs met lijn en al over de omheining te springen.

Als we samen dingen doen, die we leuk vinden, is het echt een gouden paard. :j
Veel lol maken, belonen wanneer goed en geen oefeningen eindeloos herhalen.

Niwla

Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:38

Meldt zich!

Na 6 jaar een LBI paard gehad te hebben nu sinds een jaar een LBE. Jeetje, wat is dat omschakelen. :=
Met rijden vind ik het nog wel eens lastig en ik vind het 's winters ook moeilijk om de afwisseling er genoeg in te houden. Ik moet mezelf er echt toe zetten om te grondwerken als het donker is en ook springen in het donker vind ik vaak niet zo'n goed idee. Gelukkig wordt het alweer langer licht en kunnen we dressuur makkelijker afwisselen met springen en boscrossen.

Maar wat is het leuk, zo'n enthousiasteling! :+:

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 17:44

Leuk dat zoveel Bokkers dit herkennen!

Ik vind het interessant om er achter te komen hoe de dingen onder de buitenkant werken.

Klaus Hempfling heeft zo ook een hele interessante visie, alleen ik vind zijn theorieën lastiger uit te voeren in de praktijk.

Pat Parelli is erg laagdrempelig omdat het zo helder en duidelijk is, maar als je je daar in verdiept ook weer typisch Amerikaans commercieel.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 17:53


[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:08

Hier een duidelijke LBE :j Is voor andere mensen wel eens lastig om mee om te gaan. Want hij is dus inderdaad dominant, bijt in alles, is je te slim af en als je m afstraft wordt ie agressief. Als ie met je mee wil werken is het een wereldpaard: nergens bang voor, blijft maar doorgaan en supergeconcentreerd op de kleinste hulpen.

Ik houdt zelf gelukkig ook erg van afwisseling :D Dus we doen reining, trail, bosritten en zelfs af en toe een sprongetje. Hij vindt het vooral leuk om ergens het nut van in te zien. Maar ook binnen de onderdelen die ik doe probeer ik het uitdagend voor 'm te houden. Dus als ik het hek oefen met trail, ga ik de ene keer er door heen, de ander keer doe ik het hek alleen open en stap dan weer weg. Met reining wissel ik de ene keer op x van galop en blijf dan in contra op dezelfde cirkel, de volgende keer wissel ik van contra naar contra op de andere cirkel etc. Met hele kleine hulpen zorg ik dat ie heel goed op mij moet letten.

Ik vind het leuk, dit paard houdt mij scherp en ik heb er heel veel geduld van geleerd :j

Life begins at the end of your comfortzone.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:11

Icecrystal schreef:
Lange lijnen is ook geen optie voor mijn LBE, ze voelt zich dan opgesloten en probeert zelfs met lijn en al over de omheining te springen.

Met mijn paard heb ik juist heel veel gehad aan longeren met dubbele lijnen voor het inrijden. Maar dan juist omdat je met dubbele lijnen zoveel meer mogelijkheden hebt dan met een enkele lijn. Figuren, overgangen, zijgangen, het zat er allemaal al op voordat ik er voor het eerst op stapte :j

Loswerken a la voest ging bij hem juist mis, dan rende hij gewoon dwars door de omheining heen. Het idee dat ik hem een bepaalde kant op stuurde vond hij mateloos denigrerend. Wegrennen vond hij dan de betere optie. Of in een hoek gaan staan en trappen als je wat vroeg. En gericht trappen ook.

Om de variatie er bij het rijden in de bak in te houden maak ik trouwens veel gebruik van objecten en de parelli patterns, de buren zullen af en toe wel denken :o?

gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:12

Dubbele lijnen met longeren is voor mijn paard juist ook heel fijn met longeren, houdt het afwisselend. Anders is het al heel snel stom.

Life begins at the end of your comfortzone.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:17

gaucho schreef:
Met reining wissel ik de ene keer op x van galop en blijf dan in contra op dezelfde cirkel, de volgende keer wissel ik van contra naar contra op de andere cirkel etc. Met hele kleine hulpen zorg ik dat ie heel goed op mij moet letten.

Haha, dat soort dingen zijn echt een must idd :j Anders zegt die van mij 'oh, ik weet wel wat je wilt hoor', en dan gooit ie zichzelf door de wissel. Of erger nog: hij verzint zelf iets anders omdat het maar saai is :+

gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:22

Ja :D FF een leuke bok erbij ofzo :')

Life begins at the end of your comfortzone.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:29

gaucho schreef:
Ja :D FF een leuke bok erbij ofzo :')

Vroeger vond hij cirkels stom :+ Dat uitte hij heel subtiel door gewoon de andere kant op te scheuren :')
Ook een leuk grapje: als jij van de hoefslag af wilt, maar hij niet, gaat meneer gewoon scheef op de hoefslag lopen met zijn kont in de bakrand. Doet ie ook als je je buitenteugel er niet bij hebt :')

MaritB

Berichten: 8613
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:02

Leuk topic ik heb nu ook een LB-e en vriendin heeft er 2. Staan met 3 bij elkaar maar toch allemaal heel anders.

Wel heel leuk :) later zal ik uitgebreider reageren.

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

ilangok

Berichten: 507
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:03

Ik heb ook een lbe! Ik lees zo alles even terug :).

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:43

MaritB schreef:
Leuk topic ik heb nu ook een LB-e en vriendin heeft er 2. Staan met 3 bij elkaar maar toch allemaal heel anders.

Wel heel leuk :) later zal ik uitgebreider reageren.

Reageert vriendin ook maar ;)
Ik heb twee totaal verschillende LB-E's. En na het verlies mijn trouwe merrie waarmee ik kon lezen en schrijven heb ik een forse omschakeling moeten maken. Zij deed alles voor mij.
Mijn ruin is een milde LB-E, kan wel jolig zijn, maar laat zich ook niet gek maken. De jonge merrie is een 'alles is leuk en gek op aandacht'.

Je gooit een ton in de bak. En kijkt wat er gebeurd. De bruine is mijn jonge merrie. De valk is van MaritB.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:54

Hier ook iemand met een echte LBE pony! Echt vreselijk soms maar ook leuk, je blijft met zo'n paard altijd bijleren, zeker ook over jezelf... en wegdromen terwijl je erop rijdt is niet aan te raden Wahaha

Bento, Jader,, Babbie, Boum'io & Tiamo; mijn geweldig gave kudde!!

[ITP] Boum'io; Droompaard op Droomvakantie!
[ITP] Mooie NMPRS Bento te water!

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 19:57

Hahaha. Nieuwsgierige ton-onderzoekers!

Wegdromen op een LBE is inderdaad geen aanrader.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Kim

Berichten: 1210
Geregistreerd: 08-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:07

Hey wat leuk zeg! Ik heb het plaatje uit de openingspost overgenomen en daar kwam duidelijk uit dat mijn pony LBE is :) Nu moet ik wel zeggen dat hij erg relaxt is, maar ook enorm gemotiveerd kan zijn, het is een hele harde werker, maar hij kan ook lekker lui zijn als hij bijvoorbeeld in de wei staat. Als ik wat met hem doe werkt hij vrijwillig goed en hard mee.

MaritB

Berichten: 8613
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:15

Naast een LBE ook niet. Op dagen dat ik niet 100% focus heb en toch wat wil doen trekt vooral Carwyn (de milde Lb-e ruin) behoorlijk zijn eigen plan. Zo liep die ineens op t land terwijl die nooit los trekt. Hahaha, of gaan we ineens links ipv rechts, altijd gezellig haha.

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

ilangok

Berichten: 507
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:49

Heb even alles gelezen.

Bart is meestal LBE maar kan soms switchen naar LBI. Met hem doe ik veeeeeel afwisselende dingen, anders verveeld hij zich kapot en gaat hij staken, dreigen, enz. Iniedergeval laten merken dat hij het niets vind. Ik probeer nooit te lang met hetzelfde bezig te zijn met hem. Hij heeft ook een hele duidelijke mening. Ook gaat hij vaak òf onder het tempo dat ik hem vraag, òf er boven. :')

Verder is het wel echt een hele leuke, slimme pony waar ik, als behoorlijk introvert persoon, nog heel veel kan leren.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 20:57

Stel je voor dat je een paard zou zijn ilangok, pastte jij dan ook in het LBI hokje?

Ik zie zelf wel dat ik een duidelijk LBE paard heb die soms LBI trekjes heeft.
Eigenlijk denk ik dat een ander mij ook in het LBE plaatsen terwijl ik ook LBI trekjes heb.

Gaat dat voor jullie ook op?
Hebben jullie paarden die op jullie lijken?

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.


ilangok

Berichten: 507
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:18

Nee, ik denk dat ik meer naar de RBI ga. Ik merk wel dat ik in de tijd dat ik Bart heb wat minder onzeker ben geworden en ik ook op andere vlakken ben verbeterd. Soms hebben we nog wel wat meningsverschillen, maar ik denk dat het wel heel leerzaam is (vooral voor mij) dat we zo verschillend zijn.

gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:19

Ik ben zelf eerder LBI, maar dat matcht wel goed met elkaar.

Life begins at the end of your comfortzone.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers