Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:52

Mijn merrie heeft een fikse scheur in dr hoef. De scheur zelf zit er al vanaf de zomer, maar sinds enkele weken is hij groter (breder) geworden. Ik heb zelf het idee dat de scheur ook hoger begint dan waar hij echt open staat. Mn merrie is altijd blootsvoets, en haar hoef die zo flink gescheurd is is ook wat steiler dan de rest.

Sinds 2 weken loopt ze ook wat gevoelig op de hoef, dit uit zich vooral in dat ze erg boos is onder het zadel, aan het lopen zie je vrijwel niks (als je goed kijkt wel). Normaal is mn merrie nooit boos, en hoef ik nooit met andere paarden rekening te houden, 2 weken geleden is dat plots veranderd en was ze ook boos als er geen paarden in de buurt waren. Ik heb de les dan ook niet uitgereden en heb dr duivelsklauw gegeven (natuurlijke pijnstiller). De les 4 dagen later deed ze weer erg leuk mee en was ze al een stuk minder boos, al had ze vooral in het begin ook toen dr boze blikken.

Nu ben ik regelmatig dr hoef even aan het weken in de soda, zodat er geen ontsteking kan komen, en krijgt ze zo nu en dan nog duivelsklauw over dr voer (om de dag/ om de 2 dagen). Borstelen van de hoef vind ze overigens geen pretje. Ik heb inmiddels een foto gemaakt en doorgestuurd naar de hoefsmid, die mij aanraad om de scheur uit te vrezen en er een ijzer met 2 lippen onder te plaatsen. Nu ben ik zelf niet zo'n fan van ijzers, dus ik zou graag willen weten of er ook nog andere optie's zijn?

Is er iemand die ervaring heeft met zulke scheuren?


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-15 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:55

Ik heb er geen ervaring mee, dus geen tips voor je. Maar het lijkt me wel verstandig om samen met dd hoefsmid na te gaan wat de oorzaak hiervan is, en niet alleen de oplossing met hem te bespreken.
Succes!
Edit, zag net de foto nog niet, maar dat is een beste scheur zeg! Het lijkt net of de toon van de hoef wat lang is waardoor de scheur extra belast wordt.
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 11-02-15 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:57

De oorzaak is dat ze een steile voet heeft (al vanaf geboorte) die zich moeilijk laat corrigeren, daardoor komt op de teen teveel druk als de hoef net wat langer is, en in de zomer is daar een scheurtje ontstaan. Echter is die scheur steeds verder door gaan lopen, en krijgen we hem er eigenlijk niet uit helaas, en toen waren we waar we nu zijn..

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:59

Oei dat zou ik wel vast laten zetten.
Misschien geen van van ijzers maar ook geen fan van het resultaat als dit verder doorscheurt neem ik aan

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:00

Ik zou gauw een goede DA raadplegen. Hier moet snel iets aan worden gedaan.
ik kan me goed voorstellen dat ook een ijzer of hoefschoen hoort bij het komende behandelplan, anders raak je verder van huis.

SunReggae
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:01

Ik denk dat je er niet onderuit komt om er een ijzer er onder te doen. Je moet zorgen dat de draagrand van de hoef niet meer onder wijkende druk staat, want dan scheurt het steeds verder door naar boven. De hoef moet bij elkaar gehouden worden, dan kan de scheur er uit groeien. Weken met soda is goed om het schoon te houden, maar ik denk dat de hoef er wel zachter van wordt en de situatie niet verbeterd.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:01

Als een hoef zo ver doorgescheurd is, zijn stabiliserende ijzers vaak helaas de enige optie. Daarnaast moet de hoef kort gezet worden en heel voorzichtig iets minder steil gezet worden. Wat je echt moet proberen te voorkomen is dat de scheur tot de kroonrand doorscheurt, dat is het grootste gevaar.

Ik zou biotine gaan bijvoeren om de hoefgroei te bevorderen (ik gebruik zelf, naar tevredenheid, excellent biozin) en de hoefsmid vaak laten komen om de ijzers te verwisselen (iedere 6 weken) om de hoeven te kunnen corrigeren tot wat minder steil en zo veel mogelijk te voorkomen dat de hoefwand aan de lange kant wordt. Die twee zijn vaak namelijk grote verergeraars van het probleem.

Ik ben zelf ook niet voor ijzers, en mijn paard heeft (al jaren) in zijn steile voorhoef een scheurtje zitten, maar dat is nooit zo hoog geworden als bij jou. Ik laat voor die hoef het paard ook iedere 8-9 weken bekappen, terwijl hij 24/7 op de stenen staat (met zachte ligplek). Sinds een aantal weken (3 nu), haal ik iedere week 1-3mm van de verzenen/hielen af bij de steile hoef, juist om die scheur verder terug te kunnen dringen. Want de verkeerde stand van de hoef zorgt voor extra druk op de toon, waardoor deze weer gemakkelijk verder scheurt.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:03

Aha. Dat herken ik op zich wel, mijn merrie heeft ook een steil voetje en een lijn over dr hoef. Echter ze staat op ijzers. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit een scheur kan worden als ze op blote voetjes staat.

Nicole_tal

Berichten: 89
Geregistreerd: 29-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:03

Oei, dat is een flinke scheur! Mijn merrie heeft dit ook gehad, maar dan wel minder ver. Ze had het echt al jaren en sinds ik haar heb, heb ik haar elke zomer ongeveer 8 weken laten beslaan. Ik ben daar eigenlijk ook geen fan van, maar ben blij dat ik het gedaan heb. De hoefsmid sneed dan ruim om de snee een soort boog, zodat de druk beter verdeeld wordt. Ik weet alleen niet of dat bij jou ook mogelijk is omdat de snee wel een stuk groter is. Nadat ik dit twee keer gedaan heb, dus twee jaar later, was de snee er helemaal uitgegroeid en het zwakke gedeelte in de hoef weg, nu loopt ze al een aantal jaar zonder ijzers en we hebben nergens meer last van.

Heel veel succes in ieder geval!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:05

Wat is er al aan gedaan dan door de hoefsmid?
Zit er geen schimmel in?
De hoef lijkt op de foto naar mijn idee wat te lang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:09

De voorgaande keren is bij het bekappen wel steeds de voorkant met een puntje ingeknipt zoals op de foto's te zien is om de druk van de scheur te verminderen. Ze zijn inderdaad over 1 a 2 weken weer aan de beurt voor een bekap-beurt.

Ik vond op internet ook dat je een scheur kon dicht-nieten/ dichtsmeren, zou dat ook een optie kunnen zijn? Is er iemand die daar ervaring mee heeft?

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:11

Je kan er ook een plaatje op laten zetten volgens mij is dat wel in combinatie met een ijzer ,.
Ik zou zo snel mogelijk de smid erbij halen

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:13

ijzer lijkt mij verstandig. of vraag nog een andere of meerdere hoefsmid om zijn/hun mening.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:14

Hoe lang geleden zijn ze nu bekapt? En heb je een foto van de onderkant van de hoef?

Op deze foto vind ik ze voor een hoef met hoefscheur al flink te lang. Eigenlijk wil ik daar geen uitstekende hoefwand zien. Als de zool wordt bijgewerkt, kan er over het algemeen dan een krappe cm aan hoefwand af, is het meer, dan ben ik dus te laat geweest met de hoefsmid en 9 v.d. 10 keer zie ik dan in de laatste week de scheur opeens hard verder scheuren.

Independant

Berichten: 244
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:16

Ts: Ik zou je aanraden om niet zelf deze scheur dicht te gaan nieten of dicht te smeren. Gezien de scheur al groter is geworden zou ik afgaan op het advies van je hoefsmid. Hij is tenslotte diegene welke er echt verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:17

Eind december zijn ze voor het laatst bekapt, ik geloof 1 of 2 dagen voor de kerst.

Meerdere hoefsmeden ben ik een beetje voorzichtig mee, ik ben erg blij met mijn smid en dat vind ik heel erg veel waard, helemaal met een probleem-hoef ga ik liever niet uitproberen of er een andere smid me ook bevalt.
Zelf nieten en smeren was ik ook niet van plan.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:18

Hier zijn veel opties voor.
De truc is de juiste vinden voor jou paard.
Persoonlijk zou ik eerst gaan voor een achter ijzer en of er een plaatje op laten zetten.
Ik weet niet wie jou smid is maar je zou raymond uit ruinen (geloof ik dat ie zo heet) eens kunnen mailen en vragen wat hij er van vind.
Dat die scheur er al ruim een jaar zit vind ik lang als je niet het idee hebt dat er verbetering in zit.

Ook zou ik het rijden ook stoppen zolang je het idee hebt dat je paard er last van heeft.

Killian1

Berichten: 86
Geregistreerd: 03-12-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:23

9 van de 10 keer met zulke scheuren zit er een schimmel in de voet. Zou je smid daar eerst naar laten kijken en dat zsm laten behandelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:24

Ik heb Rombout Zielman als hoefsmid.
De scheur zit er vanaf de zomer, dus nu een half jaar zegmaar. Ze heeft er nooit lastig op gelopen, behalve dus 2 weken terug dat ze erg boos was met dr oren (en vrijwel niet maar toch een klein beetje onregelmatig). Op dit moment loopt ze er weer soepel mee, enkel op ongelijke ondergrond (en grind/ kiezels) loopt ze gevoelig.

http://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=& ... 2874197828

Zou zoiets ook een optie kunnen zijn? Of is dat ook enkel i.c.m ijzers?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:43

Waarom wil je er perse geen ijzer onder? Je geeft aan dat je vertrouwen hebt in je smid maar waarom wil je zijn advies niet volgen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:50

Ik vind ijzers zo glad en glibberig, zowel voor op de stenen als op buitenrit, en in de wei lijkt het me ook niet erg handig (de wei is een grote drassige bende en ik ben bang dat ze daardoor haar ijzers snel kwijt zal zijn). Tevens ben ik van mening dat een ijzer de natuurlijke beweging van de hoef belemmerd, en ik ben juist zo blij dat mijn paarden goede sterke hoeven hebben. Nu begrijp ik ook wel dat dat belemmeren in deze situatie juist handig zou zijn, maar die beweging moet toch ergens heen en waar het dan heen gaat lijkt me ook niet erg prettig..

Dit filmpje geeft wel een beetje aan wat ik bedoel met hoefbeweging..
https://www.youtube.com/watch?v=df1w7dUoATM

Als er echt geen andere optie's zijn dan zal het wel moeten gebeuren, maar voor nu ben ik toch opzoek naar een oplossing zonder ijzer..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-15 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:51

Ijzer eronder en gouw! Als dit door scheurt dan ben je écht ver van huis..... Door het ijzer word het hoef mechanisme geremt, als de voet op de grond komt dan komt er druk op die scheur en bij teveel druk scheurt die nog verder door, met een ijzer word die druk geremd en door die 2 lippen word de hoef bij elkaar gehouden.
Ik zou met een hoef probleem naar m'n smid luisteren, die kent de voet beter als de DA, dat is zijn vak.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:52

Mijn ervaring is inderdaad dat ik voor hoefproblemen niet naar de dierenarts moet, die weet een simpele hoefzweer bij ons niet eens op te sporen haha, en de smid heeft hem gelijk raak! :+

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:59

die scheur moet vrij liggen van dracht,en dat ligt hij niet.De onderste randen van de scheur raken gewoon de grond.Dit gaat nooit genezen op deze manier.
Er moet zeker een flink stuk ingekort worden aan de onderkant zodat de scheur echt de grond niet meer raakt.Het mooiste is nog een ijzer plaatje er op schroeven zodat de scheur echt gefixeerd word.
(schroeven als het been van de grond is)Kortom....haal er een hoefsmid bij die er verstand van heeft.Aan de hoef te zien zoals het nu eruit ziet is dat nu niet het geval.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:02

Shanna schreef:
De oorzaak is dat ze een steile voet heeft (al vanaf geboorte) die zich moeilijk laat corrigeren, daardoor komt op de teen teveel druk als de hoef net wat langer is, en in de zomer is daar een scheurtje ontstaan. Echter is die scheur steeds verder door gaan lopen, en krijgen we hem er eigenlijk niet uit helaas, en toen waren we waar we nu zijn..


Oei!
Juist een ijzer, door een goede hoefsmid, kan dan helpen bij het corrigeren!
Waarom hebben jullie ervoor gekozen haar blootvoets laten staan?
Bij ongelijke hoeven zie ik er het liefst een ijzer onder.
Zonder ijzer is het (bijna) niet te corrigeren en worden de problemen alleen maar erger.