leuke dressuuroefeningen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

leuke dressuuroefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 21:49

hey
omdat er gebleken is dat mijn e-pony wat holle pijpbeenderen heeft, mag ik niet veel meer springen. Hij is nl nogal gevoelig bij het springen en bij lange buitenritten of rennen op de renbaan. Dus waarschijnlijk alleen maar dressuur en korte buitenritten meer voor ons Huilen
Gigi is nogal snel afgeleid en als hij geen zin meer heeft of het saai vindt, gaat hij graag even rodeo spelen daarom ben ik dus op zoek naar wat leuke dressuuroefeningen. je kunt overgangen trainen, buiging en rechtrichten, zijgangen, ... wat nog meer? iemand tips?
alvast bedankt!
xxx



Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:20

Neem maar eens les, dan zul je zien dat er nog heel wat te verbeteren valt en dat je daarvoor hard kunt trainen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 15:02

Het klinkt misschien wel vreemd, maar ik heb wat western (als je het zo mag noemen) opgenomen in het rijden. Mijn instructrice heeft me dat aanbevolen. Ik moet zeggen dat het weer wat leuke afwisseling is en dat Codex er lekker los van wordt. Ik weet niet of het echt western is, maar ik vond het wel leuk klinken. Zo rijd ik nu bijvoorbeeld een "revearse" (ofzoiets) dat is een keertwending (van a naar b of e) maar dan op maar 1/3 van de ruimte.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 21:06

Steef schreef:
Neem maar eens les, dan zul je zien dat er nog heel wat te verbeteren valt en dat je daarvoor hard kunt trainen.


hey hallo! ik heb wel les he!
maar daarin moet ik steeds hetzelfde doen. Ik ben niet van plan om 5 keer in de week hetzelfde te oefenen hoor! Misselijk das namelijk saai!
Ik ben gewoon op zoek naar leuke oefeningen. Dus figuren!

Na dit bericht plaats ik hier waarschijnlijk nooit nog een nieuw topic. telkens ik eens iets vraag (een NORMALE vraag) krijg ik hier naar mij hoofd geslingerd dat ik les moet nemen! Boos! kunnen jullie nu eerst eens niet gewoon vriendelijk vragen of ik les heb en zoja wat ik daarin leer???
sorry hoor, maar dat irriteert me nu al lang!

Mikkie bedankt voor de tip! hier heb ik tenminste wat aan!
xxx

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 22:48

KimS schreef:
maar daarin moet ik steeds hetzelfde doen. Ik ben niet van plan om 5 keer in de week hetzelfde te oefenen hoor! Misselijk das namelijk saai!
Ik ben gewoon op zoek naar leuke oefeningen. Dus figuren!


Wat doe je in die les dan? Constant op de hoefslag? Dan zou ik me toch serieus gaan afvragen of die les wel zo goed is...

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 08:31

KimS schreef:
[
Na dit bericht plaats ik hier waarschijnlijk nooit nog een nieuw topic. telkens ik eens iets vraag (een NORMALE vraag) krijg ik hier naar mij hoofd geslingerd dat ik les moet nemen! Boos! kunnen jullie nu eerst eens niet gewoon vriendelijk vragen of ik les heb en zoja wat ik daarin leer???
sorry hoor, maar dat irriteert me nu al lang!
[/quote]


tjonge jonge, overdrijven is ook een vak hoor.. Als je al ontploft als iemand een keer vraag of je wel les hebt, dan ben je volgens mij niet op je plaats op een forum.

Maar goed, ontopic; Ik rij zelf niet echt hele bijzondere figuren, of naja, misschien ook wel Haha!. Vooral bij het losrijden rij ik gewoon heel erg veel voltes, kleine voltes, grote voltes, volte naar links en meteen door naar rechts, slangevoltes, noem maar op Knipoog
En verder proefgerichte dingen, ik weet niet of jij wedstrijden rijdt maar het is sowieso nuttig om goed op de letter rijden te oefenen.

Ik pak nog niet eens zoveel 'kunstjes' mee , hooguit een beetje wijken, maar ik krijg onze 'trainingstijd' makkelijk vol hoor.. gewoon een beetje creatief zijn Knipoog

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 10:46

Even denken hoor:
Wijken: langs de middenlijn een zigzaglijn wijken

Galop: probeer eens een knappe gebroken lijn te rijden in galop zonder dat je paard overspringt *LOL*
Oefen wat eenvoudige galopwissels

Overgangen, probeer eens een mooie overgang te maken van stap naar galop en terug.

Om hem los te krijgen kun je veel kleine en grote achtjes rijden, in alle gangen, alleen voor de galop heb je een wendbaar paard nodig dat de contragalop goed beheerst of de wissel op jouw hulp beheerst.

Dit zijn wat oefeningen die ik vaak doe, maar verder gaat alles wel vanzelfsprekend.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 15:25

Ik rijd altijd maar wat door de bak (wel gericht naar de letter met juiste stelling, buiging ed) maar ik bedoel dus dat ik gewoon per letter kijk waar ik dan eens heen ga. Dat kunnen dus hele vreemde voltes en lijntjes worden.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 15:39

Wat Piaffe zegt, doe ik ook Knipoog Ik ga niet van tevoren zitten plannen van: 'dit ga ik maandag doen, dat dinsdag etc'. Ik kijk eerst in wat voor bui Ivanka is, of ze zin heeft om te werken, dat soort dingen. 1x in de week train ik haar best zwaar, de andere dagen is het gewoon vooral laag-rond rijden, veel voltes, van hand veranderen, gebroken lijnen, achten. Je kunt zoveel doen op je paard.

Of het idee van Reddy007 is ook leuk, gewoon je eigen proefje ter plaatse verzinnen. Je bedenkt de gekste dingen Knipoog

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 21:29

grassie schreef:
tjonge jonge, overdrijven is ook een vak hoor.. Als je al ontploft als iemand een keer vraag of je wel les hebt, dan ben je volgens mij niet op je plaats op een forum.


sorry, maar dat is echt niet de eerste keer.. daarom dat het me zo irriteert. Bij elke gewone vraag die ik stel, wordt dat meteen naar mijn hoofd geslingerd. niet gewoon van "heb jij les?" maar meteen van "neem les" ik bedoel, dat kun je toch niet zien van achter je computer? Verward

maar goed. Iedereen bedankt voor de oefeningen. In mijn les rij ik natuurlijk niet alleen op de hoefslag Knipoog Ik moet heel veel voltes, slangenvoltes, 10m voltes, enz. Vandaag mocht ik eindelijk wijken Haha! Nu moet ik nog een beetje verder oefenen daarop, en wanneer dat allemaal goed gaat, mag ik verder met schouderbinnenwaarts. Lachen
heb wel de indruk dat ik daarmee wat meer variatie derin kan steken.
bedankt iedereen
xxx

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 17:54

probeer eens wat oefeningen te rijden uit hogere klasses, bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts en travers, achterwaarts galopwissels slangervoltes in galop, alleen dan niet boos worden als hij het niet in 1 keer snapt, dat kan je denk nie verwachten....

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-02 21:20

hey Hiske (tis Kim vanop clubs he Knipoog )
ik ben nu bezig met van die moeilijkere oefeningen, en ik moet zeggen dat hij het redelijk snel doorheeft... Twee weken geleden ben ik begonnen met travers en renvers, en dat lukt al aardig. Vandaag geprobeerd te appuyeren in stap, en na wat aarzelen had hij dat ook door. galopwissels lukken ook, maar heeft hij niet altijd zin in. Achterwaarts is ook geen probleem meer. Ik hoop alleen dat ik genoeg oefeningen ga kunnen blijven verzinnen om hem aandachtig te houden Scheve mond
Eigenlijk is dat heel dom he, die moeilijkere oefeningen heeft hij zo door, maar meneer moet zo nodig op wedstrijd moeilijk doen, zodat we zelfs nooit een winstpunt halen Boos! (tenzij dat ene dan in de onderlinge wedstrijd toen ik een Lproef moest rijden...)
bedankt voor de tips alleszins. met die slangenvolte in galop, dan kan ik zowel contragalop doen, als wissels he?
xxx

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 21:29

Wat ik nou niet snap dat je wel gilt dat je leshebt maar ondertussen niet weet wat je precies moet oefenen, dat word op les toch tegen je vertelt? Als iemand mij helpt probeer ik er atlijd zoveel van op te pikken dat ik er hard verder aan kan trainen, en als ik les heb krijg ik vaak zoveel dingen te horen dat ik wel 3 weken vooruit kan.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 21:47

benneton schreef:
probeer eens wat oefeningen te rijden uit hogere klasses, bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts en travers, achterwaarts galopwissels slangervoltes in galop, alleen dan niet boos worden als hij het niet in 1 keer snapt, dat kan je denk nie verwachten....


Ik zou dus NOOIT iemand aanraden zelf (individueel dus) deze oefeningen te gaan rijden,.... (no offence hoor) Je hebt dus echt begeleiding nodig om deze oefeningen te leren, daar kun je zelf gewoon niet mee gaan experimenteren,.....

Eerst de basis, ja die kan saai zijn op den duur, maar pas wanneer de basis goed bevestigd is kun je verder met de oefeningen uit de hogere klasses,.... (met begeleiding) Anders rijd je je paard/pony helemaal in de vernieling, en ik geloof niet dat je dat wilt. Ik las ook dat je bent begonnen met wijken, kijk dat is natuurlijk al weer een stapje verder, dus ook weer leuk om te leren! Maar ga svp niet zelf experimenteren, daar maak je meer kapot mee dan je lief is (hmm, net als met alcohol Haha! ),....

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 11:44

mijn pony verveelt zich als ik elke keer hetzelfde oefen... Van mijn instructrice moet ik vooral overgangen oefenen, cirkel verkleinen en wer vergroten en wijken. maar als ik dat 5 keer op een week ga doen, dan is dat echt wel saai hoor!
Jullie hoeven niet meteen aan te komen met van die heel moeilijke oefeningen, gewoon andere figuren is al lang genoeg. Ik bedoel, de figuren die iedereen rijdt ken ik wel (zoals volte, diagonaal, middellijn, slangenvoltes) maar zijn er dan geen andere meer?
Nu dat ik in de les moet wijken, kan ik weer andere figuren opnemen. Zoals op het einde van de lange zijde een volte 10m, en daarna afwenden en wijken naar de hoefslag toe. Dan weer op het einde een kleine volte enz. Zo'n oefeningen bedoel ik dus... dat ik niet moet beginnen met galopwissels als ik bijvoorbeeld nog niet vanuit draf deftig zou kunnen aanspringen, dat weet ik ook wel hoor.
xxx

Daihyo

Berichten: 88002
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 18:37

Wij rijden in de les wel eens om pionnen. Niet alleen maar slalom, maar ook een soort van gebroken lijn in galop om pionnen heen enzo. Is ook een leuke afwissling.
En dingen als tussen balken doorstappen enzo zijn ook leuk ter afwisseling. Verder zou je een keer een proefje kunnen rijden, zonder beugels, zonder zadel, carroussel, pas de deux. Gewoon voor de lol en niet voor een wedstrijd bedoel ik dan.
Er zijn zoveel dingen.
Heb je alleen priv'eles, of ook in een groep?
Dan zou ik ook eens in een groep gaan rijden. Erg gezellig. Voor jou, maar ook voor je pony.
Succes verder!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 15:20

Citaat:
Van mijn instructrice moet ik vooral overgangen oefenen, cirkel verkleinen en wer vergroten en wijken. maar als ik dat 5 keer op een week ga doen, dan is dat echt wel saai hoor!

Wat denk je waarom je dit moet doen in de les? Om je paard beter aan het been te krijgen zowel voorwaarts als zijwaarts. Als dit niet het geval is, hoef je ook nog niet aan andere oefeningen te beginnen.
Als het inmiddels wel goed voor elkaar is, zul je tijdens je les ook wel meer, andere en moeilijkere oefeningen gaan doen.
Eerst de basis voor elkaar en dan de rest.
En je hoeft dit toch niet vijf keer in de week te doen? Je kunt ook een dagje longeren, buitenrijden, balkjes lopen, etcera.

En de ene keer dressuurrijden richt je je voornamelijk op het reageren op eenzijdige en normale beendruk en de volgende keer op het rond krijgen op voltes en het rond krijgen en omstellen op slangevoltes.

Met het goed laten reageren, veel schakelen enzo kan je zo een half uur bezig te zijn. Een volgende keer richt je je meer op de zijgangen en het inbuigen. De keer erop longeer je bijgezet, de keer erop ga je lekker ontspannen naar buiten en de vijfde keer leg je een aantal balken op de grond op een metertje van elkaar. In stap kun je ruim stappend met één pas ertussen erover maar je kunt je paardje ook meer verzamelen en twee passen tussen de balken laten maken. Na een tijdje stappen ga je in draf over de balkjes. Linksom, rechtsom, halverwege de balkjes binnen komen draven.
Ook kun je de balken op galopafstand leggen en er in een rustig galopje erover gaan. Als de balken op galopafstand liggen, kun je er ook tussendoor zigzaggen in stap en draf.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-02 22:18

Amanda: ik heb nu alleen prive-les. Alle groepslessen zijn namelijk voor beginners. Dan moet ik steeds vooraan, maar die slenteren zo traag dat mijn pony daar niet beter van wordt. (hij gaat dan dus ook slenteren en neemt zijn achterhand helemaal niet mee)
Er is één les die wel leuk is (dressuurles voor gevorderden) maar ze hebben die verplaatst naar zaterdagochtend om 11u, en ik werk elke zaterdag van 9u tot 2u Scheve mond

Kitty: dat bedoel ik net dat ik dat geen 5 keer per week kan doen, en daarom zoek ik dus ook oefeningen of figuren die niet te moeilijk zijn, gewoon op hetzelfde niveau als dat ik nu rijdt, maar dan iets anders.
Dus je tips van cavaletti's en de ene keer zo rijden en de andere keer op iets totaal anders oefenen, dat zoek ik net Knipoog
xxx

Daihyo

Berichten: 88002
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 14:17

Balen dat je niet in de groep mee kan rijden. Beginners is idd niet zo leuk. Ik heb ook wel eens in zo'n groep meegereden. Jij moet alles voordoen en ze kijken tegen je op omdat je langer rijd. Verschrikkelijk!!
Maar die oefeningen die ik zei, kun je natuurlijk ook alleen doen!
Succes!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:00

je kunt ook proberen om een paar gekleurde pionnen in de bak te zetten en te gaan slalommen, of je legt een paar balkjes neer. als je heel je bak vol obstakels legt en dan in die bak gewoon gaat dressuren maar dan af en toe zo'n obstakel neemt wordt je pony ook meteen extra alert. ( als je instructeur bereid is wat balkjes voor je neer te leggen is het helemaal handig, hoef je het niet zelf te doen Knipoog )suc6

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-02 22:52

hehe, das idd zo met beginners Knipoog ze zitten dan constant op jou te letten en vergeten te genieten van hun les
En een vorige keer vroeg de instructrice op welke hand we aan het rijden waren tijdens het stappen. Ikke doodserieus: "rechterhand" (was ook zo) en 3/4de van de groep dacht dat het links was Verward naja.
en dan een keer dat Gigi bang was om voorbij een open poort te lopen. Zegt de instructrice: "rij daar maar wat schouderbinnenwaarts voorbij" iedereen zo van "schouder-wat?"
De tip van al die hindernissen en pionnen is wel leuk, maar wel nogal moeilijk, aangezien mijn paard niet op de manege staat Scheve mond
maar ik hou het zeker in gedachten voor volgend jaar! we gaan nl verhuizen en dan komt mijn paardje thuis te staan en heb ik mijn eigen bak Knipoog
xxx

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 12:40

Toen Pjelk een tijdje hoestte kon ik alleen maar stappen en ben ik ook wat dingen gaan bedenken om het alleen stappende en in de bak toch een beetje leuk te houden. Een goede oefening vond ik wel het sturen op gewicht. Zit 8 pionnen (meer of minder mag ook) in twee rijen naast elkaar in de bak en ga proberen hier alleen op je zit in door jouw bedachte lijhnen doorheen te sturen. Dit kan je met zadel doen maar zonder is goed voor je zit en je hulpen komen beter door. Hiermee begin je rustig aan in stap maar misschien wil draf of galop oook wel en zo kan je later natuurlijk ook figuren rijden op je zit.
Ik zelf ging ook voetballeen met Pjelk maar dat bedoelde jij niet geloof ik Haha! .

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:50

wat een hele leuke oefening is vind k is van hand verandere bv. van f naar H en dara voor de C een kleine volte maken en dan were bij C binnenkomen en bij D een keertwending maken ofzow allemaal figuren achter elkaar doen kan soms erg leuk effect hebben Haha!

}>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot en 2 bezoekers