[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lucy_121
Berichten: 648
Geregistreerd: 24-09-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:00

moet een paard persee rond en over rug lopen als hij nageeft? als een paard erg op de voorhand loopt enzo, zou hij dan wel gewoon nageeflijk kunnen lopen?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:20

Een paard KAN niet echt soepel en ontspannen naar het bit reiken en VWNW komen als het niet recht over de rug gaat. Al het andere en alle andere maniertjes zijn "nep"maniertjes om een paard in een krul te laten lopen.
Een paard dat niet VWNW kan komen, kan ook geen aanleuning nemen op de juiste manier.

Dus eerst netjes ontspannen over de rug tot het de hals wil laten vallen vanuit de schoft. Daar begint het mee.

stalletje5
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-02-14

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:39

Ik meld me ook weer. Mijn paard houdt zijn kaken zo vast. In draf gaat z'n hoofd gelijk de lucht in, ik krijg hem niet naar beneden. Ik rij met een dubbel gebroken trens, ik vraag me weleens af of het met een ander bit beter zal gaan? Alleen heb ik geen idee welk bit ik dan moet nemen. Wie kan mij advies geven? Soms denk aan zo'n bit met appelsmaakje....

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:06

dames (heren?) van de snelle highspeed internet , de ikke en direct klaar generatie: neem es de moeite om het hele topic van 127 delen door te lezen en de antwoorden op de meeste hier terugkomende basics vragen nestelen zich in je bovenkamer.

Koester die antwoorden , neem ze mee de rijbak in tijdens je lessen en probeer ze in de praktijk te brengen samen met je lesgever.
Is die lesgever het daar niet mee eens omdat ie sneller als snel wilt, kun je beter een ander gaan zoeken.

Netjes paardrijden kost tijd, heeeeeel veul tied ;) en het zoeken naar antwoorden op je vragen kost wellicht nog meer tijd.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:10

stalletje5 schreef:
Ik meld me ook weer. Mijn paard houdt zijn kaken zo vast. In draf gaat z'n hoofd gelijk de lucht in, ik krijg hem niet naar beneden. Ik rij met een dubbel gebroken trens, ik vraag me weleens af of het met een ander bit beter zal gaan? Alleen heb ik geen idee welk bit ik dan moet nemen. Wie kan mij advies geven? Soms denk aan zo'n bit met appelsmaakje....

Pakt ie bit vast en gaat ermee aan de haal ?
ontpant ie wel in stap ?
Kan en mag ie lang laag ?
Volgt ie je hand ?
Heb je les ?
Kan ie ontspannen freestyle met hoofdstel in ?
Kan ie ontspannen aan de longe ?
Wel es gereden op halster ?, wat doet ie dan ?
Beelden ?, video bij de hand ?

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:01

Peetstap schreef:
dames (heren?)...neem es de moeite om het hele topic van 127 delen door te lezen en de antwoorden op de meeste hier terugkomende basics vragen nestelen....

Mag toch hopen dat je blz bedoelt, vind ik ook wel genoeg :D. Met hééél veel herhaling van dezelfde vragen en antwoorden :Y)

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:38

Ik heb een vraag, ik heb een new forest van 4, bijna 5. Ik ben bezig met rechtrichten ik heb 1 keer in de week les. Nu is het zo dat ik de teugel helemaal los laat en Sammetje laat rond draven en dan laat hij zijn rug helemaal los en komt zijn neusje op de grond. Dat gaat heel goed, ik pak hem dan steeds iets op. Maar nadat ik hem op maat heb uiteindelijk en gewoon op contact heb gaat hij automatisch over in een ontspannen draf en loopt hij 'aan de teugel'. Hij gaat dan met zijn hoofd schudden. Ik doe verder niks met me handen en benen. Heb alleen contact. Waardoor ik weer de teugels geheel los laat en hij weer met zijn neusje in het zand rond draaft en zijn rug los laat. Wat gaat er fout? Ik weet dat ik geen filmpje heb etc. Maar misschien weten jullie het.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:27

jammer dat er geen reactie's komen, terwijl mensen (stalletje5 ?) wel inloggen.


Denk dat de problemen zijn opgelost in het schuim rondom bit :9

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:52

Jaa idd Peetstap had ook een vraag die niet beantwoord word.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:08

Peetstap schreef:
Cas123:

waaraan voel je zelf dat ie niet ontspant ?


Wellicht heb je wat aan deze basisuitleg: http://home.online.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm ?
Is vrij simple, verwacht dat je dit alles wel weet, whalla dan daar niet verder lezen.

Op je foto lijkt het of je sper vrij strak zit (zie knikje bij onderkant mond) , die kun je er es helemaal afhalen en neusriem lekker losjes zodat paardje fijn kaken kan ontspannen.
(dit kan al heel veel goeds doen..)
Vanuit getoonde foto zou jou paardje je handen gewoon moeten volgen als je ruimte geeft naar helemaal lang en laag richting nekstrekken en verder en dat in alle basisgangen.
Niet losgooien dus maar em ontspannen meenemen naar het laag.

Vanuit nekstrekken kun je ook nog alla westernstyle lekker met losse teugels in een hand je paardje rondstappen en draven laten puur op zit, teugels tegen nek aan en op stem.
Is fijn stukje basis wat in elke training terug zou moeten komen.


Krijg ook de indruk dat je em stevig beet houdt, wat je waarschijnlijk niet eens bewust doet ?
Terug naar licht contact gaat niet in een keer, paardje moet daar aan wennen.

Heb al een hele tijd niet meer gereageerd. Maar dankjewel! Ben overgestapt naar een andere instructeur. We moeten de eerste les nog nemen. Maar het gevoel is goed! Ik zal het eens doorlezen. We kunnen altijd nog iets leren denk ik maar! Groetjes

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:11

@ Peetstap: ik ga het sperriempje eraf halen en de neusriem losser. Dankje!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:11

Cas123:

Van mij "hoeft" niks hoor.

Het is wellicht nuttig als het tijdje uitprobeert samen met andere lesgever en je in topic terugkomt om je bevindingen te delen.
Ieder paardje reargeert weer anders.
Sowieso ie het leuk om te horen of er wat veranderd bij je nieuwe lesgever.

Hopenlijk gaan jullie samen de "goede" kant op, succes in ieder geval.


Rommel b.v. momenteel wat om met ander bitje, whalla mischien toch de oude er maar weer in...
Verschil is dermate klein dat ik het zelf ook effe niet meer weet.
Soms voel je ook dingen die je graag wilt voelen, terwijl iemand naast je dat totaal niet zo ziet.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:29

Peetstap schreef:
Cas123:

Van mij "hoeft" niks hoor.

Het is wellicht nuttig als het tijdje uitprobeert samen met andere lesgever en je in topic terugkomt om je bevindingen te delen.
Ieder paardje reargeert weer anders.
Sowieso ie het leuk om te horen of er wat veranderd bij je nieuwe lesgever.

Hopenlijk gaan jullie samen de "goede" kant op, succes in ieder geval.



Rommel b.v. momenteel wat om met ander bitje, whalla mischien toch de oude er maar weer in...
Verschil is dermate klein dat ik het zelf ook effe niet meer weet.
Soms voel je ook dingen die je graag wilt voelen, terwijl iemand naast je dat totaal niet zo ziet.

Heb gisteren zonder sper riempje gereden. En hij deed het beter. Ik zal je Idd op de hoogte houden voor vordringen maar moet afwachten wanneer de bak weer een beetje droog wordt. Is nu net een zwembad *D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:38

Mhh, vanmiddag gereden in buitenbak, het is best te doen door binnenhoefslag wat meer te pakken.


Gister niet gereden maar ze los gehad, gaan ze zonder mij erop maar op hunne snuffert :D

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:17

Bij ons is het echt niet normaal. De halve bak ik water.... :)

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:10

Heeft iemand nog enkele tips om het neusje van je paard wat meer naar voren te krijgen(tijdens vwnw)? Van nature kropte hij zich al helemaal op in het begin, bij het minste contact liep hij zowel achter de loodlijn, en hield hij z' n hoofd erg hoog, dus niet ontspannen... Het is veel gebeterd al, enkel door zoveel mogelijk uit z'n mond te blijven. Maar al ik hem voorwaarts neerwaarts rijd, gaat hij eerder met z'n hoofd naar beneden richting borst, dan dat hij echt gewoon z'n hoofdje naar voren steekt (en zelf dus het bit wel vastneemt). Hoe bekom je die houding? Hij loopt actief genoeg, dus daar ligt het al niet aan :)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 07:34

CrazyIris schreef:
Heeft iemand nog enkele tips om het neusje van je paard wat meer naar voren te krijgen(tijdens vwnw)? Van nature kropte hij zich al helemaal op in het begin, bij het minste contact liep hij zowel achter de loodlijn, en hield hij z' n hoofd erg hoog, dus niet ontspannen... Het is veel gebeterd al, enkel door zoveel mogelijk uit z'n mond te blijven. Maar al ik hem voorwaarts neerwaarts rijd, gaat hij eerder met z'n hoofd naar beneden richting borst, dan dat hij echt gewoon z'n hoofdje naar voren steekt (en zelf dus het bit wel vastneemt). Hoe bekom je die houding? Hij loopt actief genoeg, dus daar ligt het al niet aan :)

als hij achter de LL komt naar voren rijden?

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:08

@Cas123: Dat doe ik zo veer mogelijk, hij loopt enorm vooruit, maar blijft achter loodlijn lopen...

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:50

CrazyIris schreef:
@Cas123: Dat doe ik zo veer mogelijk, hij loopt enorm vooruit, maar blijft achter loodlijn lopen...


Wat je anders aan rijfoto laat zien, in je profiel, met Special Paint, is echt weinig mis mee hoor 8-)
van hier uit zou ie zo je hand in contact moeten volgen als je de ruimte geeft.

Hoogstens is of bit ietwat te groot of zit wat te ver naar binnen ? op deze momentopname.

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:28

Dit is wat ik bedoel :)

Afbeelding
Afbeelding

Als ik mijn teugels losser houd als op deze foto's gaat hij met zijn neus gewoon nog verder tegen z'n borst hangen...
Op mijn profiel staat idd een foto waar hij een te groot bit in heeft, ondertussen heeft hij al een ander ;)

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:44

LisaFaded schreef:
Ik heb een vraag, ik heb een new forest van 4, bijna 5. Ik ben bezig met rechtrichten ik heb 1 keer in de week les. Nu is het zo dat ik de teugel helemaal los laat en Sammetje laat rond draven en dan laat hij zijn rug helemaal los en komt zijn neusje op de grond. Dat gaat heel goed, ik pak hem dan steeds iets op. Maar nadat ik hem op maat heb uiteindelijk en gewoon op contact heb gaat hij automatisch over in een ontspannen draf en loopt hij 'aan de teugel'. Hij gaat dan met zijn hoofd schudden. Ik doe verder niks met me handen en benen. Heb alleen contact. Waardoor ik weer de teugels geheel los laat en hij weer met zijn neusje in het zand rond draaft en zijn rug los laat. Wat gaat er fout? Ik weet dat ik geen filmpje heb etc. Maar misschien weten jullie het.


Kan iemand op mijn vraag proberen antwoord te geven

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:36

LisaFaded schreef:
LisaFaded schreef:
Ik heb een vraag, ik heb een new forest van 4, bijna 5. Ik ben bezig met rechtrichten ik heb 1 keer in de week les. Nu is het zo dat ik de teugel helemaal los laat en Sammetje laat rond draven en dan laat hij zijn rug helemaal los en komt zijn neusje op de grond. Dat gaat heel goed, ik pak hem dan steeds iets op. Maar nadat ik hem op maat heb uiteindelijk en gewoon op contact heb gaat hij automatisch over in een ontspannen draf en loopt hij 'aan de teugel'. Hij gaat dan met zijn hoofd schudden. Ik doe verder niks met me handen en benen. Heb alleen contact. Waardoor ik weer de teugels geheel los laat en hij weer met zijn neusje in het zand rond draaft en zijn rug los laat. Wat gaat er fout? Ik weet dat ik geen filmpje heb etc. Maar misschien weten jullie het.


Kan iemand op mijn vraag proberen antwoord te geven

Aan het werk zetten! figuren,overgangen, schijn overgangen!
Les nemen meschien??

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:44

Er staat duidelijk dat ze les heeft, Cas123.

@Lisa: soms wil het werken om even voor een paar tellen je hand te sluiten en daardoor je pony het signaal te geven dat je het er niet mee eens bent. Let op: alleen sluiten en niet trekken. Wanneer je daarna je hand weer ontspant en terug gaat naar je 'normale verbinding' kun je het nogmaals proberen of hij dan wel normaal doet. Zo niet, dan weer herhalen. Hij zal moeten wennen aan de aanleuning en de constante verbinding, want het klinkt alsof hij daar onderuit wil door zelf de verbinding te verbreken.

Dit is wel echt iets wat je het beste samen met je instructrice kan doen, want het is veel makkelijker gezegd dan gedaan. Het wordt in de literatuur ook wel de corrigerende weerstandbiedende hand genoemd, is lastig uit te leggen zo. Als je nog steeds dezelfde instructrice als toen ik destijds bij jou op stal reed dan heb ik daar zeker vertrouwen in dat het goed komt ;)

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:20

@cas123 ik heb les staat ook in het stukje waar je op reageert. Figuren zoals slange voltes en veel overgangen rijd ik al.

@Amarylliss ja heb nog steeds dezelfde instructrice. Hij doet niet zijn hoofd helemaal in de lucht. Gelukkig ontspant ie zich nu beter. Ik zal het vanavond is proberen. Maandag heb ik weer les. Ik heb ook het gevoel dat hij er onderuit wil komen. Zijn tanden zijn nagekeken, en een zadel aangemeten op hem en hij ontspant zich wel gewoon.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:21

LisaFaded schreef:
@cas123 ik heb les staat ook in het stukje waar je op reageert. Figuren zoals slange voltes en veel overgangen rijd ik al.

@Amarylliss ja heb nog steeds dezelfde instructrice. Hij doet niet zijn hoofd helemaal in de lucht. Gelukkig ontspant ie zich nu beter. Ik zal het vanavond is proberen. Maandag heb ik weer les. Ik heb ook het gevoel dat hij er onderuit wil komen. Zijn tanden zijn nagekeken, en een zadel aangemeten op hem en hij ontspant zich wel gewoon.

overheen gelezen :)ddd