Schildpadje niet goed :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Schildpadje niet goed :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 19:34

Hee lieve bokkers,

Mijn arme lieve schildpadje Vicktor heeft me goed laten schrikken net :(
Zoals altijd zit hij ergens onder of verscholen in zijn aquarium.. hij is namelijk een muskusschildpad en die zitten graag veel in het water.
Maar een half uurtje geleden kon ik hem echt nérgens vinden.. alles aan de kant geschoven, maar geen Vicktor.. de schrik sloeg me om het hart want ik heb drie katten. Alhoewel hij een dakje heeft van gaas en de katten er eigenlijk niet bij zouden kunnen was ik er bang voor dat ze hem toch opgegeten hadden!
Ben toen snel naar beneden gerend om te vragen of er iemand op mijn kamer was geweest en de deur per ongeluk open hadden gelaten, maar er was niemand geweest!
Ik weer gauw naar boven, til ik een van de (nep) stenen op (die hol zijn), zit Vicktor erin!! Helemaal slap en beduust heb ik hem gauw op zijn Turtle Dock gelegd.. hij was meer dood dan levend :'( liet zijn kopje hangen en ademde heel zwaar..
Moest van mijn ouders toch even eten en heb hem even met rust gelaten..
Toen ik net terug kwam kwam zijn kopje wel weer af en toe omhoog en hij had zijn achterpootjes zelf ingetrokken.. Ben me zo geschrokken :'( mijn lieve kleine Vicktor...
Hoe hij erin gekomen is, geen idee.. heb die stenen al zolang hij bij mij is. En heb nog nooit gemerkt dat hij eronder ging graven ofzo.. zal gauw even kijken voor een alternatief want dit wil ik niet nog een keer :(

Linkje; zo zat hij net.. nu tilt hij zijn kopje wel weer op gelukkig..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T86U3GFI.jpg

Heeft iemand dit ooit eerder gehad of nog tips wat ik voor hem kan doen?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Schildpadje niet goed :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:37

Ach wat sneu!
Zou die stenen er dan maar uithalen en eerst opvullen met gips of iets dergelijks voordat hij weer vast zit...

Beterschap!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:39

Ik zou maar de stenen weg gaan halen waaronder hij kan gaan kruipen, mogelijk is ie vast komen te zitten en kon niet meer zelfstandig eronder vandaan komen. En als het licht genoeg is dan alsnog is het gevaarlijk, want het is moeilijk om eronder vandaan te komen als het bol is van onderen en het schild is ook bol naar boven toe en ja dan gaat het aan elkaar vast zitten waardoor ie er niet ondervandaan kan kruipen en naar de oppervlakte kon om adem te halen.

Het is alsnog te onhandig om ermee naar de oppervlakte te kunnen komen en erondervandaan te komen.

Jij bent op tijd bij geweest denk ik, het stikte zowat, door het adem net te lang in te moeten houden.
Het heeft geen kieuwen he.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:42

zocht ie geen plek voor winterslaap, kortste dagen zijn nu... weet niet meer of de muskus dat ook doet

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 19:44

Nee I know.. ga die dingen er ook uithalen.. had me echt niet gedacht dattie daaronder zou graven en erjn zou gaan :(
@speurneusc: hmm nog nieg aan gedacht.. kan heg me niet voorstellen hij is nog erg actief en ik zorg ervoor dat de warmtelamp redelijk lang aanblijft.. maar zal hem eens in de gaten gaan houden..

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:47

Interessant topic, ik heb ook een muskusje... Dus ik lees even mee!

Ragdollcat schreef:
Ik zou maar de stenen weg gaan halen waaronder hij kan gaan kruipen, mogelijk is ie vast komen te zitten en kon niet meer zelfstandig eronder vandaan komen. En als het licht genoeg is dan alsnog is het gevaarlijk, want het is moeilijk om eronder vandaan te komen als het bol is van onderen en het schild is ook bol naar boven toe en ja dan gaat het aan elkaar vast zitten waardoor ie er niet ondervandaan kan kruipen en naar de oppervlakte kon om adem te halen.

Het is alsnog te onhandig om ermee naar de oppervlakte te kunnen komen en erondervandaan te komen.

Jij bent op tijd bij geweest denk ik, het stikte zowat, door het adem net te lang in te moeten houden.
Het heeft geen kieuwen he.

Dit is niet helemaal waar, de muskusschildpad kan wel degelijk onderwater ademen door middel van zijn tong.
http://www.nu.nl/wetenschap/2252234/spe ... emen-.html

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:48

Is dat zo? weer wat geleerd. Want van muskusschildpad heb ik geen idee dat ze kunnen ademen door middel van zijn tong. Interessant.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Schildpadje niet goed :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 19:54

Idd ze kunnen zuurstof krijgen door hun tong, maarja daarintegen zijn het slechte zwemmers en moeten ze altijd objecten hebben om aan te hangen of op te klimmen om zuurstof te krijgen :)

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:57

gevonden op schildpaddenforum:

een stukje van waterschildpad.nl

Wat is winterrust?

Winterrust is een periode van rust die de subtropische waterschildpad gebruikt om een koelere periode te overbruggen. Het verschil met winterslaap is dat deze schildpadden niet echt gaan slapen maar sloom gedrag vertonen en veel minder gaan eten.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:58

Is het schild hard of zacht?
Geef je hem vitamine?
Ik heb schildpaddenopvang via dierenbescherming, vandaar.
Ik heb er 12 zitten van 9 cm tot 18 cm groot.
Ze moeten wel op stenen kunnen zitten maar niet onder kunnen komen/verstoppen.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 30-12-14 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:59

speurneusc schreef:
gevonden op schildpaddenforum:

een stukje van waterschildpad.nl

Wat is winterrust?

Winterrust is een periode van rust die de subtropische waterschildpad gebruikt om een koelere periode te overbruggen. Het verschil met winterslaap is dat deze schildpadden niet echt gaan slapen maar sloom gedrag vertonen en veel minder gaan eten.


En als ze flinke winterrust houden kunnen ze ook dood aan gaan.
Ik zorg dat in de winter me binnenvijver tegen de 18 graden is.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:02

@speurneusc: sloom en slecht eten? :') dat ken ik niet bij hem haha eeuwig hongerig en super druk...
@vrouwke: schild is gewoon hard gelukkig! En ja ik leg elke dag voedsel neer op het droge met een druppeltje vitaminen erop. Ook heeft hij een warmtelamp waar ook vitaminen inzitten :)

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:05


Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:07

marsyl schreef:
@speurneusc: sloom en slecht eten? :') dat ken ik niet bij hem haha eeuwig hongerig en super druk...
@vrouwke: schild is gewoon hard gelukkig! En ja ik leg elke dag voedsel neer op het droge met een druppeltje vitaminen erop. Ook heeft hij een warmtelamp waar ook vitaminen inzitten :)


Vitamine mag ook gewoon in het water, doe ik hier altijd.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:09

Ohja? Dat wist ik niet..
Hij is inmiddels wel al verschoven.. hij rekte zich net uit (leek het) en strekte zijn voorpootjes.. (net als geelwangen die aan het zonnen zijn..) en nu zit hij met een pootje in het water.. lijkt alsof hij zich alweer een heel stuk beter voelt gelukkig :o

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Schildpadje niet goed :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:46

Heb hem net even in het water gezet.. hij kan er gemakkelijk uit alssie wil.. maar dacht hij zit al zolang op het droge..
Maar nu zie ik dat hij wel actief reageert en wat gegeten heeft maar hij schud steeds met zijn hoofdje en bijt in zijn eigen schild :'( het lijkt dan net of hij wat op de bodem ruikt, en dan bijt hij achter bij zijn nek in zijn schild... zou dat kunnen komen door zuurstofgebrek oid..? |(

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Schildpadje niet goed :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:52

Klinkt als dat ie bijna verdronken is... Ooit meegemaakt op stage, was een geelwang dat was verdronken omdat ze klem zat in een steen... bij mijn schildpadden had ik nooit holle stenen of iets waar ze in konden.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Schildpadje niet goed :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 22:07

Jamaar hij kan er ook niet zomaar in! Ze zijn behoorlijk rond en de randen staan naar binnen gekruld als het ware.. hij heeft écht moeite moeten doen om eronder te kunnen kruipen. Als ik geweten had dat dit zou kunnen gebeuren had ik ze uiteraard niet gekocht.. en ze staan ook op de bodem dus het is mij een raadsel hoe hij erin is gekomen :'(
Vind het gewoon zo sneu voor hem.. mijn lieve vriendje :(

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:24

Gosh wat sneu voor je schildpad. Ik weet zo ook niet wat je nu nog meer kan doen, hij komt er zo vast wel bovenop. Ik snap heel goed dat due stenen er niet lagen om het express gevaarlijk te maken, dus daar kan jij echt niks meer aan doen dan ze nu maar weghalen. Verwijt jezelf niet teveel hoor, is niet nodig.

Hopelijk is hij gauw weer de oude. Sterkte

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Schildpadje niet goed :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:10

hoe gaat het nu?

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Schildpadje niet goed :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:08

Goed gelukkig... was even afwachten want ik vertrouwde het allemaal niet.. maar heb hem goed in de gaten gehouden en hij is weer net zo druk als eerst! Ook eet hij goed (altijd honger) en reageert hij weer zoals voorheen! Eind goed al goed dus.. :j

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Schildpadje niet goed :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:27

Fijn!