wat te doen: paard of pony kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessler
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-10-02

wat te doen: paard of pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 12:36

hallo, ik zou graag ffies jullie mening horen over het volgende:

ik ben nu 16, en ga binnen kort een paard of e-pony kopen, maar ik weet dus niet wat ik zal doen, een paard of een e-pony.
ik wil graag wel de wedstrijden weer in.
ik heb hiervoor ook een pony gehad, maar die is helaas overleden....
als ik een e koop, wil ikgraag een jong beesje, zodat ik m over twee jaar kan verkopen en dan evt. een paard kopen. en over het algemeen ben ik toch nog wel aan de pony's "gehecht"....
maar als ik nu een paard koop kan ik alvast aan mijn paarden "carriere" beginnen en er een goede band mee op te bouwen...ik weet t echt niet meer, dus graag jullie mening!

al vast bedankt....

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 12:46

ik zou een paard kopen, als je een e-pony koopt en over 2 jaar weer verkoopt is het ook een beetje zielig voor die pony en misschien ben je er wel hartstikke gehecht aan geraakt, pony moet weer opnieuw wennen bij het andere baasje en jij moet misschien weer hartstikke lang zoeken naar een nieuw geschikt paard. dit is mijn mening!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 12:59

als een paard is wat je uiteindelijk wilt dan zou ik die meteen kopen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 13:22

Hoe lang ben je? Als je eigenlijk net wat te lang bent voor een E pony kun je misschien beter een paard kopen. Als je niet al te groot van stuk bent en je wilt graag nog een keer bij de pony's rijden dan moet je een E pony kopen.

En MarleentjeVB, een pony is zo gewend bij een andere baas. En hij gaat er echt niet dood aan als tie ergens anders terecht komt *ik mis de penny smiley!*

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 13:52

Ik zou voor een paard gaan. Je bent 16 jaar dus je zou dan nog maar 2 jaar bij de pony's hebben. Ik weet niet wat je uiteindelijke doel is, maar daar moet je ook naar kijken.

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 14:03

Steef schreef:
En MarleentjeVB, een pony is zo gewend bij een andere baas. En hij gaat er echt niet dood aan als tie ergens anders terecht komt *ik mis de penny smiley!*


weet ik maar het is voor je zelf ook niet prettig als je er gehecht aan geraakt ben en je bent genoodzaakt hem te verkopen dan heb je het toch moeilijk ik spreek uit ervaring ,daarnaast moet je toch weer een ander geschikt paard zoeken en dan kan toch best wel eens lastig zijn!

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 14:30

Als je nu ervoor kiest om een pony te kopen, en je wilt over 2 jaar een paard, moet je wel beseffen dat je dan weer opnieuw moet beginnen. Maar met een pony kan je natuurlijk ook doorstarten bij de paarden, terwijl je met een paard niet bij de pony´s kan starten.

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 14:43

Het hangt er ook vanaf of je je veel hecht aan dieren.
Als je sne lgehecht bent aan dieren zou ik een paard kopen want als je je e-pony al na 2 jaar weer moet verkopen is er nog eens een pak verdriet bij en een paard hou je eigenlijk bijna voor je leven als alles goed gaat , maar ik heb ook in deze dilema gezeten en ik heb toch voor een pony gekozen omdat ik een paard nog niet zag zitten en een pony oh zo fijn vind met de club enzo.
Je moet er gewoon eens goed overnadenken wat je zelf het liefste wilt!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 15:18

Je moet natuurlijk doen wat jij zelf het liefste wilt, maar ik denk dat je het beste een paard kunt kopen. Uit jouw verhaal maak ik op dat dat is wat je uiteindelijk wilt.
Je kunt natuurlijk nog 2 jaar op een pony starten, maar als je hem daarna weer moet verkopen heb je daar waarschijnlijk verdriet van.
Succes met kiezen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 16:32

Zelf zou ik voor een paard(je) gaan.
Daar zit toch net iets meer toekomst voor jullie beiden in.
Je bent al zestien, dus je zult er vast niet op misstaan.
Uit je verhaal kan ik niet helemaal opmaken of je ook graag wedstrijden wilt gaan rijden met je toekomstige pony/paard.
Maar omdat je graag een jong (onbeleerd ???) paard/pony wilt, is de tijd ook nog vrij kort dat je evt. nog bij de ponies kunt starten.
Voordat je een geschikte "kandidaat" gevonden hebt en voordat je paard/pony wedstrijdklaar is, daar gaat best een tijdje overheen.

Veel succes met je zoektocht !!!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 17:00

Dit heb ik ook gehad.
Ik moest een grotere!
Ik wou graag een E pony maar dan was ik er over 2 jaar weer afgegroeid.
Ik heb nu een paard gekcoht en het bevalt me super!

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:03

Ik zou een paardje nemen!

Gaaaap

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:07

Ik zou het beestje nemen waar je je het meest thuis op voelt en waar het het beste mee klikt. Als dat een pony is, en je niet een enorme groeispurt krijgt kan je daar toch best mee doorrijden na je 18e?

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:42

Ik zou voor een pony gaan. Ik heb zelf ook moeten kiezen of ik een pony of een paard zou kopen. Ik heb voor een paard gekozen. Achteraf heb ik daar heel veel spijt van gehad. Ik voelde me veel meer thuis op de pony's, vond dat echt leuker. Ik zou dus voor een pony gaan, maar het blijft natuurlijk altijd je eigen beslissing. Succes!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 20:04

Ik zou voor een pony gaan en die dan niet verkopen na 2 jaar Knipoog Maar dat is mijn mening. Ik zal nooit een pony kopen als je toch al weet dat je die weer moet verkopen. Maar als je een wat stevigere (hoeft vaak al niet eens) e-pony koopt kun je er toch voor altijd op blijven rijden? Ook bij de paarden.

Succes ermee

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 23:12

Ik zou voor een paardje gaan.

Als je een pony koopt geef je zelf al aan dat het een jongere pony wordt, maar voordat je die dan goed bereden hebt dat je er mee kunt starten, als je eindelijk aan de gang bent moet je er anderhalf jaar later weer mee stoppen vanwege dat je 18 bent.

En nog een voordeel van een paard.
Stel, je verkoopt over 2 jaar die pony.
Willen je ouders je dan nog helpen meebetalen aan eventuele extra kosten als je een goed paard wilt aanschaffen daarna?

Of zeggen ze: ga nu eerst die studie maar afmaken blabla, ff paarden voor anderen rijden, eerst maar examen doen en volgend jaar pas paard kopen...

Of pas je eigen paard aanschaffen wanneer je werkt... dat soort ouders heb je ook...
Stel dat je nu al een paard hebt, dan zeggen je ouders niet zo gauw tijdens je studie 'hij moet weg'.
Succes met beslissen! Party!!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 23:27

Ik zou voor een pony gaan als je nog graag bij de pony's wilt starten! Bij de pony's ik veel gezelliger en je kunt nog lang zat op een paard rijden...En als je je pony na twee jaar nog niet kwijt wilt kun je altijd nog een paar jaar bij de paarden doorrijden *LOL*

Wat dorine zegt zit ook wel wat in, maar ik ga er even vanuit dat dat niet meespeelt Haha! Anders zou ik wel meteen voor een paard kiezen Haha!

Jessler
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 18:28

heel erg bedankt voor jullie reacties!!!!
ik ben er nog steeds niet helemaal uit, maar ik laat het jullie zo snel mogelijk weten als ik eruit ben!
in ieder geval, heel erg bedankt!!!!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:00

Als je zeker weet dat je over twee jaar met een paard wil gaan starten, zou ik nu een paard kopen. Want voor je je pony zover hebt om wedstrijden te gaan starten ben je ook weer even verder en kan je nog maar een jaartje wedstrijden rijden (weet niet wanneer je jarig bent). Wil je evt. ook wel met een E-pony gaan starten bij de paarden (is met de dressuur makkelijker dan bij het springen) en je geeft nu zelf al aan dat je best wel aan de ponies gehecht bent, zou ik een grote, e-pony kopen.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:28

Ik ben 16, heb dit jaar compleet de overstap naarde paarden gemaakt omdat je vanaf 16 jaar niet meer meedingt voor een pony EK. Heb 4 pony's verkocht, heb nu weer 4 paarden op stal staan. Als "broekie" wordt je eerst wel een beetje ondergeschoven, maar als je je zelf gewoo bewijst is het hartstikke gezellig bij de paarden. Gewoon voor een paard gaan dus!