Een jaar lang, mijn beste maatje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DestinyJoy

Berichten: 633
Geregistreerd: 25-03-11

Een jaar lang, mijn beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 16:45

:wave:
Ongeveer een jaar geleden (september 2013) begon ik met het verzorgen van Lorna. Een zeer koppige merrie van toen 20 jaar.

September 2013

Afbeelding
Lorna vond me maar vreemd. Nadat ik een paar keer met de oude verzorgster was meegeweest, kwam ik nu alleen. Als ik aan kwam lopen liet ze nooit meer van zich zien dan dit. Wanneer ik haar hoofdje wilde aaien, trok ze hem snel weg. Ondanks haar chagrijnige blikken was ik hartstikke blij met haar! We mochten alleen nog niet rijden, want ze was net aan het opbouwen van een peesblessure. Geen probleem! kunnen we elkaar eerst een beetje leren kennen :)

Oktober 2013

Afbeelding
Lorna en haar mama Fanora werden steeds nieuwsgieriger. Nog steeds was Lorna niet heel blij met mijn bezoek volgens mij :') Haar hoofd mocht ik echt nog niet aaien of kussen. Met haar blessure ging het beetje bij beetje beter. We stapten onder de man een beetje door de kassen, als ik naar de bossen zou gaan, zou ze te heet worden volgens de eigenaresse. Prima! zo is het ook gezellig! ik had meestal wel een boel te vertellen, of het haar wat kon schelen? geen idee, maar ik vond het leuk :+ ik denk zij ook wel hoor :o

November 2013

Afbeelding
Jaaaaaa! kusjeeee! Vanaf nu lukte het me om haar elke dag een kusje te geven, gewoon als ik wegging. Een standaard ritueeltje. Het aaien of borstelen vond ze op haar hoofd nog steeds niet fijn. Maar hee, ze werd minder merrie-merrie, dus de band begon nu ook te groeien vanuit haar kant!

December 2013

Afbeelding
1 December, de eerste keer dat we in de bak mochten rijden. Rustig aan konden we opbouwen, en zo doende reed ik elke week mee in de les. Ik was heel tevreden over Lorna! Ondanks dat we elkaar nog niet heel goed begrepen, het begin was er.

Afbeelding
22 December, de eerste keer meedoen aan een onderlinge wedstrijd. De oude verzorgster van Lorna, Celine, ging nog wel eens mee als ik reed. Toen kwam zij op het idee dat ik gewoon op Lor mee moest doen aan de Winterclubkampioenschappen van de manege. Ik dacht ach, waarom ook niet. het is voor de lol en we zien wel wat er gebeurt! Ze gooide nog veel haar hoofd omhoog, maar dat mocht niet baten. Ik was beretrots op dat brave paardje.

Januari 2014

Afbeelding
19 Januari, weer een wedstrijdje meegereden. Deze ging erg fijn naar mijn gevoel! Het was zeker nog niet alles, maar er zaten afentoe hele fijne stukjes in. We hadden veel plezier in het oefenen en uitvogelen met elkaar. Ook was ik bijna jarig dus had ik al een nieuw jasje, witte peesjes en een bling-bling frontriem gekregen. Helemaal startklaar!

Februari 2014

Afbeelding Afbeelding
16 Februari, alweer een wedstrijdje. In de lessen ging het soms goed, soms minder goed. Maar wij beide vonden het wel fijn om de wedstrijdjes mee te pikken als oefening. Deze keer ging de proef naar mijn gevoel niet goed, gewoon te veel miscommunicatie. Toch werden wij beloond met een mooie 3e plaats.
Zoals gewoonlijk las Celine mij altijd voor, zij vond het fijn om ons ze helpen en zien genieten. Ook de trouwe fans, mijn opa en oma waren er weer bij. Zij hebben niet één wedstrijd gemist. Ze waren dol op Lorna (vooral mijn opa, die nam van alles mee om haar te voeren :') )

Maart 2014

Afbeelding
Nee, we reden echt niet alleen maar wedstrijdgericht. Dit deden we maar 1 à 2 keer per week. De andere dagen crossden we door de bossen! [RIJ-ITP] Crossen op z'n best!

toch pakken we nog een oefenwedstrijd mee. we zouden 2 wp gereden hebben in de B.

April 2014

Afbeelding
Gewoon heerlijk genieten van het mooie weer en gezellige buitenrit maatjes! Wat is dat fijn, om gewoon een rustig ritje te kunnen maken en gewoon te genieten van alles en iedereen. Als we met maatjes reden was Lor ook gewoon lekker koel in haar hoofd. zoals je misschien in het topic uit maart heb gezien, is ze een onwijze heethoofd buiten. met wat maatjes is het zo opgelost! :D

Mei 2014

Afbeelding
Whoehoeeeee, een heeel lange tijd niet gesprongen en dan ineens kan ze vliegen *\o/*
( [SPR-ITP] We zijn het echt nog niet verleerd! )

Juni 2014

Weer een maand vol buitenritjes en een wedstrijdje. We waren nu echt een team. Nog steeds ging het in de dressuur echt nog niet makkelijk, maar we groeide vanaf nu echt hard. we hadden plezier in alles wat we deden. Enne.. haar hoofd poetsen? dat vond ze heeeeerlijk!

Juli 2014

Afbeelding
Ons 3e springlesje. De eerste ging goed, maar ze was niet te houden. De 2e en 3e werkten we daarom vooral aan de controle. Dit ging erg goed en was heel leuk, we gingen zeker vooruit :)
Helaas was het aan het einde van de maand weer zo ver, tijdens een buitenrit liep ze een blessure op, weer aan hetzelfde been.. precies wanneer er een zomerstop op de manege was, dus dat ik eigenlijk vaak de bak wilden huren om lekker door te trainen. Balen, maar niks aan te doen dan rustig aan hopen dat het goed komt.

Augustus 2014

Afbeelding
http://nl.tinypic.com/r/125kr5d/8
Gewoon wat leuke momentjes :D

September 2014

http://nl.tinypic.com/r/tah89y/8
Jaaa, we mochten nu weer onder de man opbouwen! Haar blessure trok weg en ze knapte nu al meer op. ze wordt echt depressief als ze niet mag werken. Nu werd ze weer wat vrolijker :)

Oktober 2014

Afbeelding
FOTOMEETING !! wat heeft deze dag veel voor mij betekend.. onze eerste en laatste fotoshoot. het was ontzettend mooi weer en Lorna deed goed haar best om kalm te blijven. de fotografen hebben onwijs hun best gedaan en dat is te zien ( [ITP] Eerste en laatste fotomeeting van Lor en mij ).
Begin oktober gingen we de les weer in. Rustig bouwden we op. Ze liep fijner dan ooit tevoren! ondanks dat we nog niet veel deden, volgden ze me. Nu kon ik echt met trots roepen dat we een team waren!

Maar deze vrolijkheid verdween al gauw.. Lorna en Fanora moeten weg. De eigenaresse kan wegens gezondheidsproblemen niet meer ze zorgen. Ik heb eindeloos gezocht naar oplossingen, een FB oproep geplaatst en ze hebben in de krant gestaan. (MP e.d. vond de eigenaresse geen goed idee).

November 2014

Wat een ontzettende K*T maand is dit.. het begint al met het feit dat Lorna waarschijnlijk in de nieuwe paddock of door het gebruik van hoefschoenen weer een blessure heeft opgelopen. Net nu we fijn reden en we wisten dat dit niet voor lang was. Nog steeds was ik hard opzoek naar mogelijke plekjes waar Lorna en haar mama van hun oude dagen konden genieten. Maar niks was goed genoeg. Ik kon ze zelf niet op me nemen. Ze vertelde me dat ze niet lang meer wilden wachten. Dus ik plande nog een fotoshoot, voor vandaag. Deze samen met Lorna's maatjes.
Vorige week zei ze dat ze nog 2 weken wilde wachten, maar dit veranderde in 1. Afgelopen donderdagmiddag fietste ik naar het weiland. zoals gewoonlijk reageerde Lorna meteen op het rammelende geluid van mijn fiets, ze kwam briesend aanlopen met haar pluizige oortjes naar voren. Ik nam de dames mee naar stal, waar ik las dat ze maandag weg zouden gaan. weg als in weg-weg.
In tranen wandelden we een heel stuk, Lorna heeft me goed getroost, eigenlijk te goed. ze legde steeds haar neus tegen mijn wang. Toen we terugkwamen bleken ze ineens diezelfde avond nog ingeslapen te worden. ''het kon niet anders''.. Deze dag is zwart voor mij. ik ben heel lang bij haar gebleven en heb al het vocht uit mijn lijf gehuild. Een stukje staart heb ik meegenomen, waar ik graag een ring van wil laten maken.

Een laatste kus, een laatste snuif van haar geur, een laatste aai over haar hoofd.

Het paard dat mij opvrolijkte in de periode dat niemand dat kon, is er niet meer.

Een jaar vol ups en afentoe wat downs. Een jaar dat niemand anders mij had kunnen geven dan Lorna.

Rust zacht lieve Lorna.


Afbeelding


En Fanora, pas goed op haar. Rust zacht.

Charmaiineee

Berichten: 1905
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Pijnacker

Re: Een jaar lang, mijn beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:06

;( ;( ;(

Ooo des, het is allemaal zo k.t :(
Jullie hebben gelukkig prachtige maanden gehad en veel van elkaar geleerd.
Geniet van de herinneringen <3
En die foto met opa en oma is lieffff.

LileNo
Berichten: 182
Geregistreerd: 02-06-14

Re: Een jaar lang, mijn beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:13

Raar dat een dierenarts 2 gezonde paarden laat inslapen... Veel sterkte!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:15

Aaaah des! Vooral dat laatste stuk van je topic.. Krijg helemaal tranen in mijn ogen! Geniet van alle mooie momenten die jullie met elkaar hebben gehad!

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:28

Jeetje wat heftig :(:) had ik het maar eerder geweten dan hadden ze zo bij ons hun oude dagen op het land mogen slijten.. :n Heel veel sterkte, gelukkig hebben jullie nog wel veel mooie herinneringen :(:)

Anna
Berichten: 3549
Geregistreerd: 29-05-08
Woonplaats: Nergens

Re: Een jaar lang, mijn beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:29

Ah Des, ik vind het nog steeds zo sneu voor jou, de andere verzorgsters en vooral ook voor Lorna en Fanora :(:)
Gelukkig heb je heel erg veel leuke herinneringen en ook nog hele leuke en lieve foto's :)

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Een jaar lang, mijn beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:39

Wat verschrikkelijk.. Heel erg veel sterkte..

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:40

Jeetje, wat sneu, ik krijg er tranen in mijn ogen van, een maand geleden op de fotomeeting leek alles nog zo goed.. Y;(
Heel erg veel sterkte ermee :(:)

DestinyJoy

Berichten: 633
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Een jaar lang, mijn beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 18:51

Bedankt iedereen!
@Joysieee Ja.. toen wisten we nog van niks! daarom ben ik die dag ook echt zo dankbaar, alles was nog goed. en dat hebben jullie mooi vastgelegd :j

Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Re: Een jaar lang, mijn beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:01

Wat een super mooi overzicht DJ!! Gelukkig heb je nog prachtige herinneringen.

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:06

Jeetje geen woorden voor...kan wel zeggen "hoe kan iemand" maar weet de reden niet dus vind ik niet van toepassing. Hoe vaak lees je niet dat een paard ergens oud mag worden maar uiteindelijk toch nog de handel in gaan en dit is ze bespaard hoe moeilijk ook...zit hier met een traan terwijl ik jou/eigenaresse of paarden niet ken, heel veel sterkte -O-

DestinyJoy

Berichten: 633
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Een jaar lang, mijn beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 19:39

@Patricia precies! dat is inderdaad ook een reden geweest waarom geen plek goed genoeg was voor ze. Eigenaresse was ook bang dat ze inderdaad weer doorverkocht zouden worden of iets dergelijks. nu hebben moeder en dochter in ieder geval hun hele leven samen doorgebracht

xMarlissa
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Hiero

Re: Een jaar lang, mijn beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:25

Jeetje Des, super mooi geschreven! Ik hoop dat de pijn een beetje slijt en dat je over een tijdje alleen nog aan de leuke momenten terug kan denken. :(:)

DestinyJoy

Berichten: 633
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Een jaar lang, mijn beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:25

komt vast goed.. de eerste maand zal het zwaarst zijn denk..

Anoniem

Re: Een jaar lang, mijn beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:35

Oh bah :( wat rot om dat zo te lezen zeg. Jullie hebben wel alles overwonnen wat er te overwinnen viel en daar mag je enorm trots op zijn!!

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:50

SuusjevdB schreef:
Raar dat een dierenarts 2 gezonde paarden laat inslapen... Veel sterkte!

Als ik de tekst lees, waren het geen gezonde paarden, maar paarden met beenproblemen.
Ik lees namelijk dat Lorna dit jaar meerdere keren last heeft gehad van een oude blessure.
En zulke paardjes moet je beschermen, zodat ze niet de handel in gaan.
En dan moet je helaas hele rotte keuzes maken. |(



TS, wat ontzettend rot dat je op deze manier je paarden-jaar moet afsluiten.
Ik begrijp dat je de dames ontzettend zal gaan missen.
Heel veel sterkte met het verlies.

Je hebt in ieder geval een hele mooie tijd om naar terug te kijken. Want wat heb je een hoop gedaan in korte tijd. Koester die herinneringen.

DestinyJoy

Berichten: 633
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 14:35

Sabbientje schreef:
SuusjevdB schreef:
Raar dat een dierenarts 2 gezonde paarden laat inslapen... Veel sterkte!

Als ik de tekst lees, waren het geen gezonde paarden, maar paarden met beenproblemen.
Ik lees namelijk dat Lorna dit jaar meerdere keren last heeft gehad van een oude blessure.
En zulke paardjes moet je beschermen, zodat ze niet de handel in gaan.
En dan moet je helaas hele rotte keuzes maken. |(



TS, wat ontzettend rot dat je op deze manier je paarden-jaar moet afsluiten.
Ik begrijp dat je de dames ontzettend zal gaan missen.
Heel veel sterkte met het verlies.

Je hebt in ieder geval een hele mooie tijd om naar terug te kijken. Want wat heb je een hoop gedaan in
korte tijd. Koester die herinneringen.


Alleen Lorna had indd een terugkomende blessure, maar of dit steeds dezelfde waren is niet zeker. Fanora had eigenlijk niks.

DestinyJoy

Berichten: 633
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Een jaar lang, mijn beste maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 14:40

Verder iedereen nog bedankt! Het lastigst is dat ik nu een hele week niks met me dagen doe naast leren voor school. Maar dat zal wel wegtrekken na een tijdje