Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MCSchout

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:55

Ah jammer dat hij lastig te boeken is. Zijn er nog andere instructeurs die vergelijkbaar zijn en interesse hebben in een cursusdag of iets dergelijks?

Ik sta nu op een reserve lijst voor een cursus weekend voor Piet Bakker in januari.

EDIT:
Even nog een andere vraag, ik zit al heel lang na te denken om voor de pony een nieuw hoofdstel aan te schaffen specifiek voor het lange teugelen. Ik ben ook een beetje opzoek naar een eigen stijl gewoon omdat ik het leuk vind. :+

Zat te denken aan een bruin barok hoofdstel voor de fjordendame maar toch niet te lomp omdat ze maar een klein koppie heeft. En iets met een enkele neusriem (absoluut geen combi) of zonder?

Maarja dan nog de vraag: Waar moet een hoofdstel voor dressuur aan de lange teugel aan voldoen volgens jullie? Zijn er specifieke eisen die je prettig vind?


BrankaZ

Berichten: 3845
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:22

Je kan Bianca Koevoets vragen van The Naturalis Horse. Komt ook op locatie en heeft met Piet meegelopen. Ik vind haar les een fijne aanvulling.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-14 13:59

Ik wilde een les gaan doen van Robert uit Schoonoord, hij heeft ook meegelopen bij piet bakker

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:16

MCSchout schreef:
Even nog een andere vraag, ik zit al heel lang na te denken om voor de pony een nieuw hoofdstel aan te schaffen specifiek voor het lange teugelen. Ik ben ook een beetje opzoek naar een eigen stijl gewoon omdat ik het leuk vind. :+

Zat te denken aan een bruin barok hoofdstel voor de fjordendame maar toch niet te lomp omdat ze maar een klein koppie heeft. En iets met een enkele neusriem (absoluut geen combi) of zonder?

Maarja dan nog de vraag: Waar moet een hoofdstel voor dressuur aan de lange teugel aan voldoen volgens jullie? Zijn er specifieke eisen die je prettig vind?


Ik heb met mijn merrie altijd gelangeteugeld op de kaptoom, die deed het daar veel fijner op dan op het bit.
Bij mijn jonge paard heb ik dat ook geprobeerd, maar die lijkt gewoon zijn rijhoofdstel met zijn dubbelgebroken bitje fijner te vinden, dus die langeteugel ik gewoon op zijn hoofdstel.

Kwestie van even proberen wat fijn werkt.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:55

Ik werk hier ook aan de kaptoom, tot ik het zelf wat beter onder de knie heb ;-)

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:47

ik ben begonnen met een gewoon stalhalster, en daarna gewoon het hoofdstel waar ik ook mee rijd, met dubbelgebroken bit.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:07

Interessant, een topic hierover!

Ik heb wel eens wat lopen flierefluiten achter een paard maar wil het nu met mijn eigen shet graag gaan doen. Keertje op de locatie van Nouvel meegekeken maar ik ben afhankelijk van iemand die naar mij toe kan komen. Hoeft niet wekelijks maar ik wil graag op structurele basis wel wat les.
Wie weet mensen die naar omgeving Den Haag komen?

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:05

Omgeving den haag lijkt mij ook keer leuk.ik al tijden ivm gescheurde enkelbanden niet meer gedaan.wil het wel weer oppakken!

SteffiiY

Berichten: 22535
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:27

midden nederland en noord brabant is voor mij prima!

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-14 15:22

Ik wilde vandaag gaan trainen, heeft hij koliek -O- Dus heb de hele ochtend met hem gelopen en gelukkig had hij net gemest!!! wat kun je dan toch blij zijn met poep he :') Nougoed, we trainen een andere keer wel weer

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:35

Vandaag heb ik weer les gehad, ik wilde graag lange lijnen. We hadden besloten dat we eerst op de dubbele longe begonnen aangezien ik het heel lastig vind om op de lange teugel unique aan mijn buitenhand te houden. Daar zouden we dan eerst even aan de dubbele longe aan werken. Unique geeft namelijk best snel een valse knik waardoor ik meteen mijn contact verlies. Verder vind ik het gevoel dat ie op mijn buitenreugel nageeft heel moeilijk te voelen.. Unique is best hard in de mond dus daar hebben we vandaag aan gewerkt. Ik heb uiteindelijk niet de lange teugels eraan gehangen omdat ie op de dubbele longe zo als een speer ging.. Echt kippenvel.. Maar wat ik dus nu eerst moet doen is op de dubbele longe unique (en mezelf) leren dus goed die buitenteugel aan te nemen, dan kunnen we fijner beginnen met lange lijnen... Maar oh god, deze foto kan ik jullie echt niet weerhouden!

Afbeelding

.... :¨·.·¨:
......`·. ღ First Unique
.......

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:43

Mooi plaatje, en je hebt gelijk, als dit fijn gaat kun je beter eerst dit even doorpakken, die langeteugel komt dan een volgende keer wel weer!

loveidefix, he wat schrikken zeg, hopen dat het niet meer terug komt!

Berith

Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:29

Les van Piet vandaag was weer zo gaaf. Trots op mijn paarden.

Mijn puppy paard van 3 jaar en 5 maanden:
Afbeelding
Afbeelding

En mijn fries
Piaffe:
Afbeelding

En een filmpje van de galop
Sietske in galop aan de lange teugel

Was weer een leerzame les met genoeg huiswerk om verder te oefenen :)

Lange teugelwerk in combinatie met obstakeloefeningen om je paard/pony op een ongedwongen, speelse manier te gymnastiseren. https://longreinpg.com/ of volg onze Facebook pagina Long Rein Playful Gymnastics

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:34

Mooi!

Het was weer leuk. Benno gooide er in 1x een appuyement uit! Schouder binnen hebben we ook mooie stappen gemaakt, net als met t draven.

Wanneer mag ik weer? :D

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:36

dat klinkt weer supergaaf, en prachtige plaatjes!

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:44

Gaaf zeg! Ziet er super fijn uit!

.... :¨·.·¨:
......`·. ღ First Unique
.......

BrankaZ

Berichten: 3845
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:18

Hier ook iemand die vandaag een hele fijne les had bij Piet.
Frio wilde meteen uit de startblokken en dat mag niet. En kenmerkend voor Piet is hoe hij observeert. Uit dat stukje halthouden en ongeduld had hij opgemerkt hoe Frio verbeterd was. Een stukje verzameling, een stukje rust (voorheen raakte hij enorm gefrustreerd in zo'n situatie) en ook zijn aanleg voor piaffe. Nog niet aan gewerkt, maar volgens Piet was dit al een voorbode van het aangeboden krijgen.
Tijdens de les veel kunnen doen met een heerlijk werkwillig paard. En uit de opmerkingen die Piet over Frio maakte merkte ik dat al het werk dat ik met hulp van diverse mensen in Frio heb gestoken ook tot uiting komen. Dat gaf best een trots gevoel.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Nelleke_H

Berichten: 1177
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: Grou

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:21

Wauw wat leuk dat het topic weer tot leven in gekomen! Ik heb afgelopen zomer voor lange teugel werk gedaan met Jonas. nu ligt het weer even op een laag pitje want meneer ging wel erg flauwe grappen uithalen. Dus zijn even terug op aan de hand werken om de grapjes van meneer weer even in te perken :P

Binnen kort zeker weer verder met lange teugelen. :D

Laatste tijd wel weer veel bezig met Dressuur in vrijheid.
Voor wie het leuk vind.
[VD-ITP] Jonas @ vrijheidsdressuur en dressuur in vrijheid

****www.NNelleke.nl**** NNelleke: Voor lessen, coaching en begeleiding met je paard.
****www.DDapper.nl**** DDapper: Praktijk voor therapie, coaching en begeleiding.

tessacheyenne
Berichten: 627
Geregistreerd: 02-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:25

@Berith Ziet er goed uit zeg! Mag ik vragen wat voor type en merk hoofdstel jij gebruikt voor t lange teugelen?

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:49

super branka, dat geeft weer een voldaan gevoel!

Berith

Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:50

Leuk Dennis en BrankaZ dat het bij jullie ook zo goed ging. Ik vind de lessen van Piet altijd erg inspirerend en geeft altijd weer voldoende input om thuis weer verder mee te oefenen.

@tessacheyenne, het is eigenlijk een heel simpel rijhalster maar ik vind het erg prettig werken omdat je met de ringen aan de zijkant net wat subtieler hulpen kan geven en loslaten dan met een gewoon halster.
Zie: rijhalster

Voorheen gebruikte ik bij de fries een dubbelgebroken kneveltrens, maar daar gaat ze vaak te diep mee lopen en gebruikt dan de achterhand te weinig. Met dit rijhalster houdt ze soms nog wat te veel vast maar loopt ze wel beter door haar hele lijf.
Met Ella heb ik nog nooit een bit gebruikt, die loopt erg lekker op dit halster.

Lange teugelwerk in combinatie met obstakeloefeningen om je paard/pony op een ongedwongen, speelse manier te gymnastiseren. https://longreinpg.com/ of volg onze Facebook pagina Long Rein Playful Gymnastics

MCSchout

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:00

Mooie foto's, ik ben jaloers. :)

BrankaZ schreef:
Hier ook iemand die vandaag een hele fijne les had bij Piet.
Frio wilde meteen uit de startblokken en dat mag niet. En kenmerkend voor Piet is hoe hij observeert.


Ja herkenbaar! Hij ziet echt alles. Zo dus ook bij mijn dame, hij bleef maar vragen stellen want hij zag iets: Wat bleek, hij zag dat ze vroeger flink de baas over mij heeft kunnen spelen. Terwijl we nu juist ontzettend goed gaan en ik met volle vertrouwen en zonder onenigheid de pony overal mee naartoe neem. Niemand had het door en hij kon het gewoon zien... dat Joy zo'n secreet is geweest tegen mij :')


Berith schreef:


Oh dat ziet er echt uit als een lekker simpel halster daar hou ik van. Maar ik hou het nu nog even op mijn gewone hoofdstel. Ik wil nog een keer overstappen op een kaptoom.


regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:22

Als er voldoende animo is kunnen Hanneke en ik wellicht weer een lange teugel dag organiseren? Wat leuk dat het weer begint te leven, het is juist zo mooie tak van paardensport!
Het Duitse boek is al wat ouder, er is recent een nieuw boek over lange teugelen uit, ik heb het thuis en moet even nakijken van wie het ook weer is.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-14 13:34

In welke regio zou dit dan zijn?

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:14

mooie foto;s en filmpje Berith :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers