HLO studenten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 20:30

Hee,

ik was benieuwd of er hier nog meer HLO (hoger laboratorium onderwijs) studenten? Ik stroom in februari in al ik mijn Mlo heb gehaald en ik was wel benieuwd of hier mensen zijn die mij kunnen vertellen hoe de opleiding in elkaar zit en of het heel pittig is :)

Groetjes roos!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:52

Ik heb het gedaan, maar studeer nu in een hele andere richting. Het lab werk vond ik wel erg leuk, maar weinig interessant werk in te vinden (research).

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:57

Ik studeer Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek. Ik zit nu in het tweede jaar. Ik vind het niet een makkelijke opleiding, maar ook niet extreem moeilijk.

Wat wil je er verder precies over weten? Hoe de opleiding in elkaar steekt verschilt volgens míj per hogeschool.

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:58

Ik doe ook BML :) Eerste jaar nu!

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:59

Ik heb in een grijs verleden (vorige eeuw :+) op het HLO gestudeerd, telt dat ook

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:10

Ja ik wil graag weten hoe de opbouw van de opleiding eruit ziet en welke richtingen nou precies gekozen kunnen worden? En wordt er veel in het engels gegeven? Ik ga de opleiding doen aan de HAN :)

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:11

En
@dominique_96
Oh kijk ik stroom ook in in het eerste jaar! Hoe bevalt het tot nu?

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:29

Ik ben 4e jaars HLO student. Naar welke school wil je gaan? Ik heb een hele interessante research stage maar de banen liggen nu niet voor het oprapen dus ik hoop dat ik straks een baan vind. Ik studeer trouwens bij Hogeschool Leiden en volgens mij komt daar binnenkort een numerus fixus op de opleiding

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:32

De lessen zijn bij ons overigens allemaal Nederlands op enkele gastcolleges na. En we hebben een minor die in het engels gegeven wordt maar je kan ook een andere kiezen natuurlijk. De boeken zijn juist weer bijna allemaal in het engels.

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:36

Dankje voor je antwoord! Zijn de boeken een beetje goed te begrijpen als je redelijk goed engels kan? Ik ga de opleiding doen aan de hogeschool van arnhem/nijmegen :) het scheelt mischien wel dat ik al 4 jaar MLO heb gedaan want moet eerlijk toegeven dat mijn wiskunde niet heel sterk is, word het dan erg lastig?

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:40

Wij zijn nu nog in combinatie met de opleidingen Chemie en Chemische Technologie maar het bevalt goed hoor :) Vind de praktijklessen microbiologie erg interessant en leuk! Chemische Technologie boeit me echt helemaal niet en ga dat dus ook niet kiezen :P Maar ben van plan om als ik m'n propedeuse heb door te stromen naar universiteit Biomedische wetenschappen :)

Wat betreft wiskunde, wij hebben wel een toets ervoor moeten maken. Maar ik merk wel dat ik meer kennis nodig heb van natuurkunde en scheikunde dan echt puur wiskunde.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:44

Het kan per school natuurlijk erg verschillen. Ik vond het wel te doen. Ik ken ook studenten die voornamelijk de hoorcolleges leren en die halen het ook nog wel.

Wiskunde zal wel meevallen maar scheikunde moet je wel liggen. Vooral chemisch rekenen is erg belangrijk maar ik neem aan dat je dat op het MLO al hebt gehad.

Je moet wel goed met formules om kunnen gaan, maar dat is niet echt hogere wiskunde ofzo. Er zijn trouwens wel 2 wiskunde toetsen bij ons maar wel te doen denk ik. En misschien is dat bij andere scholen anders

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:45

Okee! Ik ben nu bezig met een klinisch chemische stage en dit bevalt me erg goed! Ik denk dat ik zelf toch mischien meer neig naar de chemische kant, vind microbiologie weer wat minder haha :p maar volgens mij stroom ik bij mijn opleiding in in blok 3 en 4 en waren dit beide chemie blokken, ben benieuwd wat het gaat worden. En als ik mijn hlo diploma heb vind ik het wel mooi geweest :p

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:57

Meld zich!

Eerstejaars studente in Nijmegen. Officieel ingeschreven voor Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek, maar na een blok chemie, en een blok biologie ga ik de Chemie kant op.

Ik begrijp dat je nu nog moet instromen? Bij BM?

hidsiiiggg

Berichten: 240
Geregistreerd: 18-10-14

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:30

Ik heb 1 jaar hlo gedaan in utrecht:) via hlo naar universiteit doorgestroomd:) Voor degene die dat nu willen. .. sinds dit jaar kan dat niet meer!

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:59

Een goede vriend van mij deed dat.
In Nijmegen. Hij was opzich altijd goed in scheikunde meer dit viel m volgens mij heel erg tegen.
Het is totaal geen sociale studie, veel hetzelfde, veel samenwerken (en meeste studenten waren niet ontzettend gemotiveerd omdat het niet veel uitdaging geeft).

hidsiiiggg

Berichten: 240
Geregistreerd: 18-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:29

Het is inderdaad een beetje eentonige studie waardoor de motivatie vooral daalt bij vele, niet de uitdaging denk ik. Je kunt je studie altijd zo uitdagend maken als je zelf wilt! Hlo is wel een hbo opleiding die onder de groep 'zware' hbo opleidingen valt. Door de eentoningheid en de moeilijkheidsgraad is het afvalpercentage ook erg hoog. Toch is er de laatste paar jaar een enorme toename het aantal aanmeldingen omdat het wel een 'degelijke' opleiding is. Zoals al gezegd is, is er alleen weinig werk te vinden binnen bepaalde gebieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:38

Hi, ik besef me dat ik na 6 jaar dit topic onder het stof vandaan haal maar ik ben heel benieuwd of er nog mensen zijn met ervaringen met de HLO chemie en dan de baankansen. Waar zijn jullie terecht gekomen? Is het laboratorium werk vaak in ploegendienst? Zijn jullie blij met je baan?

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:06

Hier iemand die HBO chemie is afgestudeerd (3 jaar geleden).

Stage adressen vinden was geen probleem. Ik heb bij verschillende type bedrijven stage gelopen. Bij interesse kun je een pb sturen. In totaal 2 volledige stages gedaan (elk een half jaar) en een bedrijfsopdracht van 3 maanden.
Tijdens mijn afstudeerstage ben ik gaan solliciteren voor een baan. Deze had ik vrij snel gevonden, direct na mijn afstuderen ben ik bij dat bedrijf gaan werken. Eerst op een MBO functie, maar pakte al snel wat meer uitdagende dingen erbij. Na een maand of 4 liet een collega weten dat hij een andere baan had gevonden en heb toen bij mijn leidinggevende aangegeven dat ik die baan wel zag zitten (wel HBO niveau). Zonder verdere sollicitatieprocedure (wat normaal wel gebruikelijk is in dit bedrijf) heb ik die baan ook gekregen en ben hierin nog steeds werkzaam.

Ik word om de zoveel tijd nog steeds gebeld met aanbiedingen, maar ik zit hier nog lekker op mijn plek en kan me goed ontwikkelen binnen dit bedrijf.
Mijn werk bestaat uit klantgerichte projecten. Ik maak onze producten pas voor de klant. Zodra dat de klant tevreden is, is het project van mijn bordje. Ik denk dat ik zo'n 70% op het lab sta, 30% achter de computer en af en toe bij klanten langs om mee te kijken/helpen met het implementeren van het product in hun proces.
Computerwerk is deels rapporten schrijven, maar ook veel uitzoekwerk en bedenken hoe ik een project snel en efficiënt tot een einde kan brengen, recepturen uitschrijven, vragen van collega's beantwoorden, etc. Labwerk is vooral het testen van ideeën die ik uitgedacht heb. Soms ook met spoed achterhalen wat er in productie mis is gegaan en kijken of dat snel opgelost kan worden (meestal staat de vrachtwagen al te wachten). Ik werk trouwens gewoon kantoortijden. Af en toe naar het buitenland voor bezoek aan beurzen of klanten.

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:51

brokjes schreef:
Hi, ik besef me dat ik na 6 jaar dit topic onder het stof vandaan haal maar ik ben heel benieuwd of er nog mensen zijn met ervaringen met de HLO chemie en dan de baankansen. Waar zijn jullie terecht gekomen? Is het laboratorium werk vaak in ploegendienst? Zijn jullie blij met je baan?


Ik zie dat ik hier gereageerd heb toen ik 1e jaars student was, dus ik wil maar al te graag mijn ervaring delen!

Ik ben nu 2 jaar afgestudeerd, (2014-2018) en mijn ervaring is dat het werk en zeker de leuke banen echt voor het oprapen liggen, ondanks de corona nu is het nog steeds heel makkelijk om aan werk te komen.

Mijn ervaringen is juist geen ploegen dienst als HBO'er, maar 'kantoor uren'. Ik ben 1 jaar werkzaam geweest bij een super leuk bedrijf met heel erg afwisselend werk waar je tussen 6u-9u sochtends kon beginnen, dit mocht je zelf bepalen, helaas ivm verhuizing en afstand weggegaan, maar als ik het bedrijf had kunnen optillen en bij mijn nieuwe woonplaats had kunnen neerzetten had ik het zeer zeker gedaan.

Nu werkzaam bij een ander bedrijf waar ik net te horen heb gekregen dat ik een vast contract heb gekregen (ondanks de crisis nu) waar je vanaf 7u-11u sochtends kan beginnen en echt je eigen uren mag bepalen. Ook erg afwisselende werkzaamheden en een fijne verdeling tussen labwerk/systemen en computerwerk. Ik sta (afhankelijk van de analyse) 1,5 dag op het lab, 1 of 0,5dag bij het systeem en vaak is het ongeveer 1/1,5 dag dataverwerking op de computer.
Nu was het bij mijn vorige werkgever 1 dag lab&systeem gecombineerd en dan 0,5 dag uitwerken, dus daar draaide je meerdere analyses/onderzoekjes in een week weg.
Ik kan het in ieder geval zeer zeker aanraden en ik heb echt ontzettend veel plezier in mijn werk.

Veel van mijn studiegenootjes zijn door gegaan voor een master (ik heb zelf ook een pre-master gevolgd maar besloten te gaan werken) en die komen dus nu op de markt, maar met die master op zak is het heeeeel moeilijk om aan werk te komen, voor een HBO functie ben je te duur en zijn ze bang dat ze je te snel kwijtraken ivm uitdaging, voor een hogere functie vragen ze vaak een PhD of x jaar ervaring. Dus wil je zo aan een baan komen moet je echt via je scriptie/afstudeerstage een baan aangeboden krijgen, anders is het heel erg zoeken.

Edit: Wat Cabelona ook aangeeft, ik heb recentelijk mijn linkedin weer eens geupdate (functieonschrijving toegevoegd) en wordt bijna wekelijks benaderd of ik interesse heb in X functie. Dus aanbiedingen genoeg. Maar ook ik zit goed op mijn plek bij mijn huidige werkgever.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:13

Ik heb eventueel nog studieboeken te koop voor het HLO. :P

Hierdus ook HLO gedaan, helaas nu 100% afgekeurd dus geen werk.

R00s
Berichten: 479
Geregistreerd: 25-05-11

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 02:05

Zie dat dit topic door iemand is gevonden! Ik zal nog even vertellen hoe het bij mij gelopen. Ik was begonnen met de HLO alleen na anderhalf jaar was de conclusie voor mij dat het heel veel herhaling was het MLO, vooral van de richting die ik graag wilde (medisch). Toen er op mijn oude stage adres een vacature kwam heb ik daarop gesolliciteerd. Nu ben ik alweer 4 jaar werkzaam in dat ziekenhuis met mijn MLO diploma en bevalt heel erg goed! Ook al het een en ander aan interne opleiding gehad, tot nu toe nog geen moment spijt van mijn keuze.

En wat betreft werktijd, is denk ik heel erg richting afhankelijk. Ik heb werk nu in een ziekenhuis en heb wisselende diensten incl. weekend.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 02:28

Nu dit topic zo voorbij komt... zou ik hier ook mijn vraag mogen stellen?
Ik doe momenteel MLO en twijfel of ik hierna HLO zal doen. Ik ben echter al 24 dus verwacht ik dat (als ik een versnelde HLO zou doen, als het goed is is dat mogelijk in Leiden) ik pas klaar ben op m'n 28e. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in biotechnologie/recombinant DNA research. Is er in deze richting prima werk te vinden op MBO niveau, of is HBO wel echt handig om te hebben? Ik wil niet in het routinewerk terecht komen, want ik denk dat ik daar niet genoeg uitdaging uit kan halen (heb havo niveau, wegens omstandigheden die niet te maken hebben met (denk)niveau ben ik mbo gaan doen). Maar vanwege leeftijd en well.. potentionele leningschulden, ben ik er niet zo heel happig op. Is het het waard?

Angie_Uresca
Berichten: 171
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:32

EmmaVZ schreef:
Nu dit topic zo voorbij komt... zou ik hier ook mijn vraag mogen stellen?
Ik doe momenteel MLO en twijfel of ik hierna HLO zal doen. Ik ben echter al 24 dus verwacht ik dat (als ik een versnelde HLO zou doen, als het goed is is dat mogelijk in Leiden) ik pas klaar ben op m'n 28e. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in biotechnologie/recombinant DNA research. Is er in deze richting prima werk te vinden op MBO niveau, of is HBO wel echt handig om te hebben? Ik wil niet in het routinewerk terecht komen, want ik denk dat ik daar niet genoeg uitdaging uit kan halen (heb havo niveau, wegens omstandigheden die niet te maken hebben met (denk)niveau ben ik mbo gaan doen). Maar vanwege leeftijd en well.. potentionele leningschulden, ben ik er niet zo heel happig op. Is het het waard?


Ik werk 4 dagen op het lab en volg de HLO deeltijdopleiding aan de Hogeschool Utrecht. Ik zit nu in het derde leerjaar. Ik heb op maandag school vanaf 12.00 tot uiterlijk 22.00h en op donderdagavond van 18.00h tot uiterlijk 22.00h. Misschien is dit voor jou ook een optie. Mocht je vragen hebben dan kan je mij wel een PB doen. Ik zit wel in een bezemklas wat inhoudt dat ze na mijn leerjaar de opleiding aangepast.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: HLO studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:43

Ik was ook 28 toen ik mijn afstudeerstage deed voor het HLO en heb er nooit probleem door ondervonden. Eigenlijk was het voordelig voor mij, ik werd juist aangenomen op mijn afstudeerstage omdat ik wat ouder was. Ook via die route snel een baan gekregen als labmanager, ik zou het je dus zeker aanraden. Heb de opleiding destijds ook verkort gedaan (3 ipv 4 jaar) en dat is erg goed bevallen.

Werk zelf in een onderzoeksinstituut (moleculaire biologie) en er zit wel een zekere vorm van routine in natuurlijk. Je bekijkt misschien een ander eiwit, maar een Western Blot is nog steeds een Western Blot. Wat ik zelf fijn vind is dat er wel veel wisseling in de handelingen zit en ik de ruimte krijg van mijn PI om mijn eigen projecten te doen. Dat laatste is niet standaard, ik ken voornamelijk analisten die puur werk doen voor de groep.