Vraagjes keuring / modelpredikaat etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Vraagjes keuring / modelpredikaat etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 21:20

Ik ben met mijn ruin Jordy een paar keer naar een keuring geweest, voor het laatst in 2006 alweer, 155 punten en 1e premie + ster, en NL kampioen ruinen. Nu begrijp ik dat er intussen heel wat veranderd is, met name dat er een modelpredikaat bij is gekomen. Toentertijd werd alleen beoordeeld op exterieur en gangwerk, ik begrijp dat daar nu ook rastype bij is gekomen waar minimaal 75 punten voor gescoord moet worden om in aanmerking te komen.
Jordy's verzorgster/bijrijdster zou ook heel graag eens een keuring mee willen maken met hem, en stiekem lijkt het mij ook wel leuk om te kijken hoe hij nu scoort als ouwe sok, en ik wil nog weleens meedoen met bestgaand rijpaard.
Maar ik heb altijd begrepen dat als een paard een keer NL kampioen is geweest deze daarna uitgesloten is voor deelname aan verdere keuringen... Is dat nog steeds zo? Of kunnen ze bijvoorbeeld ook alleen beoordeeld worden op rastype?

En w.b.t. bestgaand rijpaard, wat zijn de eisen qua harnachement, en dan met name qua bitten? Mag er met S&T of eventueel een pelham gereden worden?

Beetje vroeg qua vragen aangezien het uiteraard voor volgend jaar pas zal zijn, maar ik ben gewoon nieuwsgierig :)

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Vraagjes keuring / modelpredikaat etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:38

Uitgesloten voor de Nederlandse Kampioenschappen zijn ze wanneer ze al een keer NL kampioen zijn geweest.
Meedoen aan Modelkeuring mag en kan gewoon wel. Inderdaad wordt dan ook type bepaald en beoordeeld en voor het Model predikaat is een minimum van 75 noodzakelijk.

Bestgaand rijpaard, een S&T of pelham mag zeker gebruikt worden, er werd zelfs wel eens in westernoutfit gereden. Gaat puur beoordeling van geschiktheid van paard als rijdier. Echter wordt wijze van voorstellen wel meegenomen in de beoordeling, dus als je (en ik zeg niet dat het zo is hoor), enorm zit te rukken of plukken waardoor paardlief in een gedwongen krul loopt met weggedrukte rug, dan kan dit wel gevolgen hebben voor het eindresultaat.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:40

Je mag wel meedoen aan de modelkeuring! Kan je dan mooi gelijk meedoen aan bestgaand rijpaard, mooie combi toch! Was er niet ook een SPORT-predikaat?

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Vraagjes keuring / modelpredikaat etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:42

Sportpredikaat is er ook, maar die is echt gekoppeld aan sportresultaten. En die zijn weer gekoppeld aan het type.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 21:55

Rukken en plukken zal niet mogelijk zijn :D S&T of pelham is ook echt niet als rem bedoeld, en in de krul dwingen zal me absoluut niet lukken. De reden is dat de artrose in mijn handen dusdanig is dat ik geen normale ophouding meer kan maken op een trensje, mijn bewegingen zijn heel klein en daarom heb ik iets nodig wat met heel minimale druk effect heeft. Ook zijn mijn handen behoorlijk vergroeid en zijn twee teugels door de stand van mijn handen/vingers gewoon veel makkelijker vast te houden (Fillis methode). Ik kan niet eens trekken :D
Overigens is paardlief meer dan voldoende ver afgericht om op S&T te lopen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Vraagjes keuring / modelpredikaat etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 22:08

Sportpredikaat gaat hem niet meer worden, ik ben nooit verder gegaan met hem in de sport vanwege mijn eigen gezondheid. Ik heb altijd al gewrichtsklachten gehad, ik heb Ehlers Danlos syndroom (bindweefselafwijking met als gevolg hele losse gewrichten en veel slijtage), en jaren geleden kwam daar ook nog de diagnose SLE (lupus) bij, een automimmuunziekte die in mijn geval ook weer gewrichtsontstekingen en daarbij ook hartklachten gaf.
Misschien dat zijn bijrijdster nog eens met hem gaat starten, hoewel die liever springt dan dressuurt.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:16

Supertje schreef:
Rukken en plukken zal niet mogelijk zijn :D S&T of pelham is ook echt niet als rem bedoeld, en in de krul dwingen zal me absoluut niet lukken. De reden is dat de artrose in mijn handen dusdanig is dat ik geen normale ophouding meer kan maken op een trensje, mijn bewegingen zijn heel klein en daarom heb ik iets nodig wat met heel minimale druk effect heeft. Ook zijn mijn handen behoorlijk vergroeid en zijn twee teugels door de stand van mijn handen/vingers gewoon veel makkelijker vast te houden (Fillis methode). Ik kan niet eens trekken :D
Overigens is paardlief meer dan voldoende ver afgericht om op S&T te lopen.

Ging ik ook niet vanuit hoor, dat rukken en plukken :)

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Vraagjes keuring / modelpredikaat etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:18

Je bijrijdster kan natuurlijk wel ook meedoen aan de zomercompetitie als ze dat wilt. Dat os zowel dressuur als springen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Vraagjes keuring / modelpredikaat etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 14:15

Zomercompetitie zal ze waarschijnlijk wel leuk vinden! Daar heb je geen startkaart voor nodig toch? Die wil ze wel aanvragen, maar je weet natuurlijk nooit hoe het tegen die tijd allemaal is.

Maar ik moet hem dan dus gewoon inschrijven voor de modelkeuring, hij hoeft niet eerst in de gewone rubriek mee te lopen? Dan zou het helemaal een goed idee zijn om ook mee te doen met bestgaand en de zomercompetitie, anders zijn we zo weer weg := Ik heb er namelijk niet heel erg veel vertrouwen in dat ze een dan 17-jarige ruin nog een modelpredikaat gaan geven.

En w.b.t. het rukken en plukken, ik snap dat je daar niet vanuit ging hoor, maar ik heb op bijvoorbeeld buitenritten etc. zo vaak (overigens goedbedoelde) adviezen gekregen over hoe ik hem zachter in de mond zou kunnen krijgen, hoe elk paard op een trensje te rijden moet zijn enzovoorts, dat ik daar misschien wat meer op reageer... Ik leg altijd uit dat het daar niet voor is, en dat ook met een scherper bit ik hoe dan ook de sjaak zou zijn als hij besluit een loopje te nemen :D (Voor degenen die hem nog kennen, nee dat doet hij niet meer!)

jacky2

Berichten: 2854
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:48

Zou wel heel gaaf zijn om Jordy weer in de ring te zien *\o/*

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Vraagjes keuring / modelpredikaat etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:09

De zomercompetitie is inderdaad ook zonder startkaart toegankelijk. We hebben daar zowel dressuur als springen, dus je bijrijdster kan haar hart ophalen... :D