Silk Steel Hackamore

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 19:53

Mijn paard loopt heel fijn op een hackamore. Alleen zit toch die hefboom me niet helemaal lekker. ik vind dat persoonlijk wel een nadeeltje van een hackamore.

Nu zag ik op het internet deze:

Afbeelding

Een Hackamore met een extra teugel bevestiging zodat je hem kunt gebruiken in het bovenste gat (geen/amper hefboom), het onderste gat (wel hefboom, hetzelfde als normale hack) of met een dubbele teugel of eventueel pelhalmriempje;

Afbeelding

Ik kende deze versie niet. Ben benieuwd of er iemand is die het wel kent?
Het nadeel aan deze vind ik de prijs, anders had ik hem misschien al wel gehad :j

Hij is hier verkrijgbaar:
http://www.kramer.nl/SILK-STEEL-Hackamo ... 3%2Fmd5%7D

Heeft iemand ervaring met deze? heb je ze al eens eerder gezien?
Ik hoor het graag!

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training


Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:57

Voor wat ik begrepen heb is een hackamore een optoming waarbij je niet met constant contact rijdt. Wat is dan het probleem van de hefboom als je je teugels alleen gebruikt wanneer je ze nodig hebt?

Gisteren zag ik toevallig iemand rijden met zo'n hackamore als jij liet zien. Diegene had chronisch druk op haar teugels. Dat vind ik erger dan dat iemand bij wijze van met megascharen rijdt en ze goed weet te gebruiken.

Overigens heeft deze hackamore ook een hefboomwerking. Bakstuk aan ander punt dan teugels = hefboom.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:00

En hackamore zonder hefboomwerking is eigenlijk een sidepul. Daar zitten de teugels bevestigd op hetzelfde punt als de neusriem. Waarom koop je niet simpelweg een sidepul als je liever zonder hefboomwerking rijdt?

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:04

Wat een onzin. Een hackamore werkt in op de neus. Een sidepull op de zijkant van het hoofd.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

QuintyKelly

Berichten: 656
Geregistreerd: 18-05-07

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:09


*Beauty van de Haflingerhoeve
*Kelly

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:11

@koper: Uh, nee. Ze zijn er in verschillende varianten waaronder als neusriemen die je aan een normaal bakstuk vast kunt maken en waar je aan de zijkant de teugels aan vast kan maken. Zoals http://www.tevoetentepaard.nl/ShapeItSidePullNeusriem

Dan gaat natuurlijk een deel van de druk naar de bakstukken toe omdat het daaraan bevestigd is maar dat is met een hackamore ook zo.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 22:44

Als ik internet mag geloven mag er ook op een sidepull niet met continue druk/aanleuning gereden worden.

Mijn paard verkiest duidelijk de hackamore boven het bit door veel voorwaartser te zijn, beter aan de hulpen te staan en makkelijker te lopen dan met bit. Hij heeft veel meer kooplust en plezier in het rijden als ik de hackamore eraan heb. Wie ben ik dan om te zeggen dat hij het fout heeft?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:03

Ik vraag me inderdaad ook af of een hackamore met de teugels wat hoger bevestigd, zomaar mag doorgaan voor een sidepull. De hulpen komen toch heel anders door. Kan die hefboomwerking zomaar omgezet worden naar een zijdelingse druk enkel en alleen door de teugelhoogte te veranderen. Ik weet het niet, mijn gevoel zegt van niet.

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:06

Wauw! Dit is het ei van Columbus voor mijn loopgrage IJslandertje zonder manieren :+

Ik ga dit topic eens even volgen, want echt goedkoop is hij niet :(

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 19:29

Het is ook niet mijn bedoeling dat het voor een sidepull moet doorgaan. Hij loopt fijn op de hackamore en deze lijkt mij wat vriendelijker.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Zinzi_jewel

Berichten: 8783
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:39

Dan kun je volgens mij evengoed voor een Bloem gaan desnoods met extra ringetjes eraan.
Is zeker goedkoper.
Sowieso rijdt je niet met constante druk met een hackamore.

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:42


braooop

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:59

pluisje88 schreef:
Het is ook niet mijn bedoeling dat het voor een sidepull moet doorgaan. Hij loopt fijn op de hackamore en deze lijkt mij wat vriendelijker.


Maar werkt de hefboomwerking dan nog wel optimaal. Vriendelijk is goed, maar de hulpen moeten wel nog eenduidig overkomen. Dit is geen kritiek hoor, gewoon een paar vragen die ik me dan meteen stel. Ik zou zeggen: probeer het uit en vertel het ons. Alleen jammer dat het toch wat centjes kost. :D

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 21:00

Als je die van mij de bloem inhangt, dan staat hij op de achterbenen. Hij staakt nooit, maar bij die bloem wel.

@Gini; Dat vroeg ik me dus ook af. daarom vroeg ik me ook af of iemand hier ervaring mee had.
Geloof me, als hij goedkoper was geweest had ik hem waarschijnlijk al lang gehad ;) Het is dat ik momenteel weinig te besteden heb maar anders...

Mocht iemand een goedkopere versie van deze tegenkomen dan hoor ik het heel graag :D

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:27


Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:34

Swift heeft die net zo goed nog goede werking zoals een grotere hackamore ? Ik wil deze graag eens testen van barefoot (kopen eigenlijk) maar paard loopt niet goed op sidepull maar vind die met lange scharen dan terug "te" voor hem.

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:26

Ik heb ook die van barefoot gekocht maar... de ene kant blijft omslaan :( dus geen oplossing.

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:23

Nu de silk steel besteld bij Kramer, ik ben benieuwd!

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-14 11:24

Oh ja ik ook! Hou ons op de hoogte! Als hij niet zo duur was geweest had ik hem al lang gekocht Maarja.. 64 euro voor een hackamore als uitprobeersel vind ik best veel...

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:32

Ik lees ook even mee, uit pure nieuwsgierigheid.
Calypso heb ik altijd op de hackamore gereden, daar liep ze fantastisch op. Ontspande veel makkelijker, vluchtte niet meer. Achteraf bleek ook dat ze totaal geen ruimte had voor een bit, dus opzich logisch.

Cesar rijd ik nu op een touwhalster en die doet dat echt heel goed. De hack nog wel liggen, misschien voor hem ook nog wel eens voor een stukje verfijning later.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl


inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:06

interessant. Ik lees even mee.
Ik rij hier mn merrie met een S hack, loopt ze erg fijn op maar toch sta ik altijd open voor verbetering.

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:15

Eerste rit is prima gegaan - lag nog niet helemaal ideaal nog wat verstelwerkzaamheden aan het hoofdstel, maar ze liep er wel goed mee. Ik heb hiervoor een standaardhack met kettingje geprobeerd - die werkte zeker een stuk scherper in - maar ik denk dat deze met lerenriempje voldoende is, wordt vervolgd.

Voordeel is dat je in sommige gevallen het bovenste gat van de Hackamore kunt gebruiken waardoor je vrijwel geen inwerking hebt.

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:21

Ik rij dus al wat langer met de silk steel hackamore en het bevalt heel goed, ik heb wel de leren kinriem vervangen door een ketting en gebruik altijd de bovenste gaten van de hack, minste hefboomwerking, en rij dan nog 98% van de tijd met losse teugel. In geval van "paniek" dat is bijvoorbeeld als ik met een nieuw paardenmaatje op stap ga of een vreemd paard tegen kom of ze erg jolig is op weg naar huis, dan verplaats ik de teugels even handmatig omlaag zodat ik de lange scharen gebruik, dit is gelukkig maar zelden nodig en dan ook afdoende. Voor mij op dit moment een oplossing. Rij haar ook met sidepull - bijv. in de rijbak - en ook buiten - maar ben 2 keer giga aan de kletter gegaan inclusief een ongeplande vliegles. In de zomer is de sidepulll mijns inziens ook prima werkbaar in de winter... blijf ik liever met deze hackamore rijden, wel zo veilig.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Silk Steel Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-15 14:05

Bedankt voor je reactie. Hij staat nog steeds op mijn lijstje maar de prijs houdt me nog steeds tegen. Misschien als ik wat meer te besteden heb dat ik hem dan alsnog ga aanschaffen

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:11

Waar rij je nu mee? Ik denk dat je hem ook weer prima verkocht krijgt als ie niet bevalt. Heb je ervaring met een gewone Hackamore? Ik heb die eerst uitgeprobeerd. Maar ik vind deze toch echt... een oplossing/uitvinding :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: leenleen11, Plus_en_Min en 46 bezoekers