Het juiste bit voor Kaminka?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-01 11:41

Ik rij Kaminka met een gewone enkelgebroken bustrens. Zij is echter erg "dood" in haar mond (altijd al geweest), geeft moeilijk na en kauwt ook helemaal niet op het bit. Ze doet niet moeilijk met het indoen van het bit en tandproblemen zijn ook uitgesloten.
Kaminka rolt haar tong aan de rechterkant een beetje op en die zie je dan ook zitten omdat haar mond aan die kant een beetje open staat.

Het is geen rijprobleem, want met bijgezet longeren doet ze precies hetzelfde.

De achterhand is vrij sterk nu, overgangen maakt ze keurig op de achterhand, dus is het geen zwakte, waardoor ze op het bit gaat hangen.

Mijn vraag is nu, om zo'n dode mond te verhelpen, zou een ander bit, bijv. zo'n bit met appelsmaak of zo een goed idee zijn? Ik heb ook wel eens een bit van argentaan en een dubbelgebroken trens geprobeerd, maar dat hielp niet.

Kaminka heeft ook altijd meteen jeuk aan haar mondhoeken zodra het bit in haar mond zit, dus het irriteert haar op de een of andere manier. (Dit heeft ze al zolang ik haar ken en is dus niet iets tijdelijks).

Iemand tips? Graag!

Samenvatting probleem: moeilijk met nageven, kauwt en schuimt niet met bit in, hangt erg op mijn handen terwijl achterhand sterk genoeg is, tong krult wat op aan de rechterkant en heeft altijd jeuk aan haar mondhoeken als ze het bit in heeft.

Alvast bedankt voor het meedenken! Mieke

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 12:58

Je zou inderdaad een bit met appelsmaak kunnen proberen, maar er zijn nog zoveel andere mogelijkheden.

Heb je al een bit met rolletjes geprobeerd of een leren bitje?
Je hebt ook bitten met sleuteltjes, pfff, je moet maar even bij Divoza kijken, mogelijkheden genoeg.
Alleen blijft de vraag waar Kaminka goed op reageert, dus misschien kun je wat bitten van andere mensen proberen??

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 13:04

Ik las op bokt dat die bitten met appelsmaak kapotgeknaagd worden en dan heel scherp worden omdat het van kunststof is.
Ik zou als ik jou was een dubbelgebroken bit proberen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 13:09

Ik ken iemand die helemaal idolaat was van zo'n appelbit.
Zij had een paard wat altijd zijn mondhoeken kapot had, zij had alles al geprogeerd: bitringen, bustrensen, kneveltrensen, rubberenbustrens enz maar alleen op dat appel bitje ontspande het paard en bleven zijn mondhoeken heel!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 13:22

ik zou in ieder geval een ander bit nemen...misschien is er iets mis met het huidige bit, waardoor ze jeuk krijgt?

Probeer eens 1 met koperen rolletjes ofzo..

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 13:27

Een leren bit is alleen maar stug en hoekig, zou ik niet doen dus.
Neem eens een aurigan bitje, lekker smaakje waar ze lekker op gaan kauwen!!! Je maakt hem ook er ook niet nog stugger mee in de mond.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 13:32

Leren bit is niet stuk als je hem goed donderhoud. Het schijnt een heel erg goed bit te zijn, endurance riders rijden er 160 km mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 13:45

Misschien een raar idee hoor, maar wel eens aan een westernbit van sweet iron gedacht? Dat roest enorm snel en de meeste paarden vinden dat heerlijk (gek he, ik wist dat ook niet voor ik met western in aanraking kwam!). Misschien dat ze daardoor wat meer gaat knabbelen en schuimen? Je hebt ook dubbelgebroken westernbitten, nadeel kan alleen wel zijn dat ze veel dunner (en dus scherper) zijn dan de meeste dressuurbitten.

Maar misschien eens het proberen waard; misschien kun je eens een bit lenen van iemand om het te proberen?

Succes,
Sonja

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 14:52

Een dubbelgebroken (dik) Aurigan bit is een hele goede oplossing. Tenminste voor mijn Haflinger. Nadeel: de bitten kosten F150,-
Ik raad wel van die rubber schijven aan, dit om problemen met de huid te voorkomen (het zijn watertrenzen)

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 15:04

Idd die aurigan bitten worden door veel paarden heel goed aangenomen. Misschien ken je iemand die je er eens eentja kan uitlenen, vaak is het toch gewoon een kwestie van een beetje uitproberen.
Veel paarden worden een beetje stug op zo'n dikke bustrens, dat merk je wel vaker. Een watertrens werkt al net iets scherper in en kan soms al heel veel schelen. Zelf gebruik ik eigenlijk nooit die rubber schijven, ik heb er nooit problemen mee. Kwestie van uitproberen denk ik.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 15:13

Mijn aurigan bit was maar f 50,=, 100 piek goedkoper dus!
Ik zou maar niet beginnen aan een dunner bit, dat werkt ff en dan is ie er weer aan 'gewend' en moet je nog een dunner bit hebben.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 20:02

Ik heb dus vanaf zaterdag een dubbel gebroken bit gekocht en echt waar ze loopt er gewoon super op Pling
Had hiervoor een kopere bit, maar ook dat stimuleerde haar niet om met het bit bezig te zijn......ze is zelf ook vrij stug Verward
Nu heb ik dus die dubbel gebroken en echt waar ze loopt te kauwen en ze is veel ontspanneren, en ze SCHUIMT Pling

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 11:30

ik zou ook kiezen voor zo'n dubbelgebroken aurigan bit.nemen ze veel makkelijker aan

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 12:52

Carola, ik denk dat jij dan geen K&K bit hebt gekocht maar een imitatie, of niet?

Persoonlijk vindt ik K&K overal boven staan.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 14:26

misschien moet je een dunner bit proberen Pling

pablo?lover
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-07-01
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 14:55

EEN BIT MET MESJES ERAAN

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 16:00

Sjuimpje, ik heb wel die echte k&k dubbelgebroken aurigan bit. Echt voor 50 piek!
Maar ik weet al waarom ie zo goedkoop was, het was namelijk waarschijnlijk een foutje in de winkel! *LOL* Lekker goedkoop zo'n goed bit dus!

Een vriendin van me had hetzelfde bit in dezelfde winkel gekocht voor 150 piek. Maar mijn bit hing toen tussen de dubbelgebroken RVS bitten, maar hij is van aurigan. Dat was dus denk ik het foutje van de winkel in mijn voordeel!!!

Nou ja, moeten ze maar opletten hoor! Ik heb lekker goedkoop een heel fijn bit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 17:45

OOOOOOOOOOOH!

Ik heb net een tweedehandse voor 75,00 gekocht!!!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 18:32

Als ze zo braaf is maar, misschien kan je dan wel zonder bit rijden.
Met een side-pull bijv., of is het echt dressuur wat je rijd.
-Alice-

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 11:08

Op dit moment heb ik het rijden op Kaminka eventjes opgegeven. Het lukt me gewoon niet. In de toekomst wil ik het wel weer gaan proberen, misschien wel bitloos.

Het is gewoon het allermoeilijkste paard waar ik ooit op heb gezeten... Gelukkig heb ik Toontje nog!

Groetjes en bedankt voor alle tips! (Vooral die met die mesjes aan het bit, geweldig idee?! Verward ) Mieke

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 14:49

WAar je best goede spullen (dus ook bitten) hebt is bij de horselover.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 18:36

Hoi,

Ik weet niet of jij les krijgt zo ja ik zou het eerst maar even aan je instructuur/instructrice vragen. Zo nee, probeer eens een bit met een smaakje of een tongspeeltje of iets dergelijks en dan maar kijken waar ze het beste op reageert! suc6 ermee!

-xxx- Daphne