Drafsportdag Stal de Groene Meer 24-08-2014

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Drafsportdag Stal de Groene Meer 24-08-2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 13:03

Inmiddels bijna drie weken geleden heb ik kennis mogen maken met een voor mij onbekende tak van de paardensport, namelijk de DRAFSPORT! Via een fotoforum op bokt kwam ik in contact met Cathy, hier ook wel bekend onder de naam Ruitje. Veel vragen over hoofstellen, bitten, de paarden enz. werden door haar beantwoord. Altijd met een goede uitleg en een enthousiasme waar je U tegen zegt! Ze is trots op 'haar' sport en zodoende kreeg ik een uitnodiging voor de drafsportdag die voor een deel plaatsvond op Stal de Groene Meer, het familiebedrijf waar zij onderdeel van is.

Zondag 24 augustus was het zo ver! Om kwart voor tien werden we verwacht. Dit betekende voor mij vroeg uit de veren (naja, voor een zondag dan...) aangezien ik nog even van oost naar west Nederland moest rijden. Bijna op de bestemming werd ik een mooi dijkweggetje tussen de weilanden op gestuurd. En ja hoor, bestemming bereikt!

Afbeelding

We werden ontvangen in de kantine door Cathy en haar moeder Wil. Na wat te drinken kregen we wat uitleg over hun bedrijf. Er zijn ca. 85 boxen aanwezig waarvan het grootste deel bestemd is voor pensionklanten. Behalve pensionstal hebben ze natuurlijk ook dravers! Momenteel staan er 7 die ze trainen en uitbrengen in koersen. Verder is Cathy actief in het omscholen van dravers (dus als je nog een leuke draver zoekt die goed omgeschoold is..... :) )

Afbeelding

Het programma begon met een ronde op de duosulky over de drafbaan die op stal aanwezig is. Voor de gelegenheid werden Aruba en Wishbone ingespannen. Aruba Is een paard dat momenteel ook koersen loopt, 2 dagen ervoor nog eentje onder de man (monté koers)! Wishbone heeft in het verleden gekoerst en doet nu dienst als familiepaard. Hij loopt altijd nog voor de sulky aangezien eigenaar Jos en zijn familie ook drafsportliefhebbers zijn.
Dat het trainen en uitbrengen van dravers zeker niet altijd over rozen gaat blijkt wel uit de outfit van Cathy op de sulky! Ook als het met bakken uit de lucht komt (en dat gebeurd nogal eens in NL...) worden de paarden gewoon getraind. De trainingsschema's zijn strak en het is niet zo dat ze dan droog in de binnenbak aan de slag gaan zoals veel van ons wel doen.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat enkelen van ons een ronde hadden gemaakt bleek wel dat Jos en Cathy een goede zet hadden gedaan qua kleding. Een dikke regenbui kwam onze kant op gewaaid. Overigens ook mooi om te zien dat ondanks het natte weer en het feit dat ze in de polder zitten de paarden gewoon allemaal naar buiten gaan. En dat op een bedrijf met ca. 85 boxen! (En het is zeker niet zo dat maar de helft gevuld is :+ )

Afbeelding

Wij als bezoekers van de drafsportdag hadden natuurlijk hele andere kleding aan, dus gauw schuilen. Helaas waren de meiden die tijdens het begin van de bui al op de sulky zaten tot de laatste draad toe nat!

Afbeelding

Snel wat jassen regelen en daar gingen we weer. Gelukkig bleef meer regen uit!
Hieronder nog een filmpje waarbij ik bij Jos op de sulky zit.

http://youtu.be/6SVBjG853cQ

Nadat we allemaal een ronde gemaakt hadden was het tijd voor het volgende onderwerp. We kregen in twee groepen uitleg over het fokken en trainen van dravers en vervolgens over tuig en beslag. Dit was erg leuk aangezien je veel te horen kreeg over allerlei zaken die hoofdzakelijk in de drafsport toegepast worden. Bijvoorbeeld verschillende bitten en de werking, het tuig, de verschillende typen hoefijzers, maar ook over bijvoorbeeld de check up, oorproppen en trekkleppen. Vaak worden deze dingen als negatief bestempeld door mensen die niet of minder bekend zijn met de drafsport. Dankzij de goede uitleg kan ik concluderen dat het allemaal draait om het ondersteunen en begeleiden van de paarden in de koers en training. Het zijn zeker geen dieronvriendelijke dingen zoals weleens gedacht wordt!

Cathy gaf uitleg over het trainen en fokken. Hierbij konden we allemaal eens op een wedstrijdsulky zitten om te ervaren hoe dat zit!

Afbeelding

Dat je aan heel veel dingen tegelijk moet denken en in milliseconden beslissingen moet maken blijkt wel uit onderstaand filmpje. Het filmpje geeft ook een goede impressie van het enthousiasme van Cathy en de interesse van de hele groep!

http://youtu.be/yZNADDdfRBk

Wil gaf uitleg over tuig en beslag. In de stal hadden ze een mooie hoek ingericht vol met hoofdstellen, hoofdkappen, hoefijzers, beenbescherming enz. zodat we alles ook zelf konden zien en voelen.

Afbeelding

Na de uitgebreide uitleg gingen we wat eten in de kantine. Daarna naar Duindigt waar die dag ook de Derby plaatsvond. Dit is de belangrijkste wedstrijd voor dravers in Nederland.

Afbeelding

Aangekomen op Duindigt hebben we een rondleiding gehad over het terrein en uitleg over de koersen. Ook zijn we nog in het museum geweest van de Nederlandse Draf en Rensport (NDR). Dit museum wordt draaiend gehouden door vrijwilligers die al vele jaren nauw verbonden zijn met de draf- en rensport en dat was zeker te merken aan hun enthousiaste verhalen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stallen hierboven worden bezet door Langeweg senior en junior en hun team. Dit is een grote naam in de drafsport en zij hebben al veel wedstrijden op hun naam gezet. Zo bleek later dat Langeweg junior de Derby won!

Nadat er ook op Duindigt veel uitgelegd en bekeken was was het programma voor de drafsportdag afgerond en konden we nog genieten van de rest van de middag op Duindigt. Nou genieten was het zeker! Er vonden behalve de Derby natuurlijk meer koersen plaats, zo ook een arabierenren. Vooraf werden de paarden en ruiters gepresenteerd in de paddock.

Afbeelding

Voor een impressie van de start van de arabierenren kan je het filmpje hieronder bekijken.

http://youtu.be/0mXniLIl4_0

Rond 5 uur was het dan zo ver: de Derby (de E Derby welteverstaan). Zodra een drafpaard geboren wordt maakt de eigenaar een besluit of het paard mee gaat doen aan de Derby op drie jarige leeftijd. Er wordt vanaf de geboorte van het paard tot de Derby geld ingelegd. Het belang om hoog te eindigen in de Derby is dus best groot! Het is ook mogelijk dat een paard uiteindelijk helemaal niet mee doet in de Derby (en de koersen om zich te kwalificeren voor de finale Derby), dat hoort erbij!
In de E Derby (de E betekend dat dit de E-jaargang paarden zijn, volgend jaar dus de F Derby) deden met name hengsten mee, en 1 merrie. Voorafgaand aan de race werden de paarden gepresenteerd.

Afbeelding

Het paard hierboven is Erwin Lobell, met Hugo Langeweg jr. Zij wonnen de Derby!
Vervolgens ging de Derby van start! Het publiek ging behoorlijk los en het was spannend.

Afbeelding

Onderstaand filmpje is de finish.

http://youtu.be/k4j4gPf3MP8

Uiteindelijk was het een superleuke dag, heb veel geleerd! De kwaliteit van de foto's en filmpjes is niet denderend aangezien ik geen goede fotograaf ben haha, maar een impressie geeft het wel!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Drafsportdag Stal de Groene Meer 24-08-2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 17:56

Wat een onwijs leuk topic heb je gemaakt! Het was inderdaad jammer van de hoosbui haha :') .

Bedankt voor alle complimenten, word er verlegen van :o ! Vind het alleen maar leuk als iemand zover wil rijden om wat over mijn hobby te horen!!

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Drafsportdag Stal de Groene Meer 24-08-2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:23

Wat leuk, enthousiast verslag.
Wat dat betreft waren jullie ook echt aan t goede adres bij Ceet en dr ouders.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:25

ruitje schreef:
Wat een onwijs leuk topic heb je gemaakt! Het was inderdaad jammer van de hoosbui haha :') .

Bedankt voor alle complimenten, word er verlegen van :o ! Vind het alleen maar leuk als iemand zover wil rijden om wat over mijn hobby te horen!!


*\o/* ik kom binnenkort ook :')

ilsevg

Berichten: 776
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Drafsportdag Stal de Groene Meer 24-08-2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:30

Ik ben ook fan! (Maar dat was ik al na de ruildag ;-) ) Deze x kon ik er niet bij zijn maar als Cathy weer zoiets organiseert ben ik zeker van de partij!!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Drafsportdag Stal de Groene Meer 24-08-2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:28

Wat een leuk topic! Bij stal de Groene Meer ben je inderdaad wel aan het juiste adres om op een goede manier kennis te maken met de drafsport +:)+

Fijn dat op deze manieren ook vooroordelen (tuig, bitten, training) weggenomen kunnen worden. Niet alleen daar, maar bij heel veel stallen met topdravers lopen de paarden zoveel mogelijk buiten. Denk dat dat voor topsportpaarden toch vrij uniek is ;)

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Drafsportdag Stal de Groene Meer 24-08-2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:36

Leuk topic zo zeg! Zag nog een glimp van mijn paard in je eerste filmpje :D
Leuke uitleg ook Ruitje :j

Ziet eruit als een geslaagde dag!

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Drafsportdag Stal de Groene Meer 24-08-2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 08:21

Wat een leuke reacties!
Enthousiast ben ik idd, aangestoken door een ander enthousiast persoon waarschijnlijk :Y) Het was ook echt een leuke dag!

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:44

Wat een leuk verslag zeg!

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Drafsportdag Stal de Groene Meer 24-08-2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:47

Wat een onwijs leuke dag zo, een goede impressie! Wordt zoiets nog eens georganiseerd?

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:50

Leuk idee om zo de drafsport in het zonnetje te zetten!!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Drafsportdag Stal de Groene Meer 24-08-2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:41

Ik wil het best vaker organiseren, bij voldoende interesse :) . Er was nu 40 man maar twee jaar daarvoor waren het er 20 en dat was ook leuk :)

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Drafsportdag Stal de Groene Meer 24-08-2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 08:26

Haha via dit topic heb je iig al 3 mensen die wel geinteresseerd zijn!
@ odetje magda en crazycactus, thanx voor jullie reactie :D

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:37

Wat een leuk topic, heel enthousiast! Zo tof dat Ceet dit doet en vooroordelen weg neemt door goede info te geven.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:29

Leuk!

Ruitje, komt Wishbone oorspronkelijk van Duindigt? Heb vroegah op een draverij gestaan waar een Wishbone (hengst) in training stond in opdr van Duindigt.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:40

ruitje schreef:
Ik wil het best vaker organiseren, bij voldoende interesse :) . Er was nu 40 man maar twee jaar daarvoor waren het er 20 en dat was ook leuk :)

Ik ben er dan bij!
leuk topic & gave foto's :)!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Drafsportdag Stal de Groene Meer 24-08-2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 05:29

Ik zal eens aan Jos vragen, ik weet alleen Wishbone zijn laatste trainer. Kan zijn dat hij eerder daar gestaan heeft :)