Contragalop - galopswissels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-01 10:41

En nu gaat het fout...
Muzefee beheerste de contragalop en toen besloot ik met de wissels te beginnnen. In het begin kon ze het netjes uit elkaar houden, maar nu is ze voor mij aan het denken. Van de linkerhand naar de rechterhand en dan in contragalop verder gaat goed, maar van rechts naar links springt ze meteen over. Ik ben maar even gestopt met de wissels, want contra moet ze toch eerst goed kunnen.
Zaterdag heb ik dressuurmatig gereden en toen ging het eerst bar slecht. Op het laatst heb ik mijn (nieuwe) binnenbeen extreem ver naar achteren gelegd en toen ging het wel goed. Dat heb ik één keer gedaan en toen heb ik haar uitgestapt.
Ik zal het dinsdag eens overleggen met mijn instructrice.


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 10:48

Als ik het zo lees lijkt het alsof je paard al weet welke oefening gaat komen. Een heel bekend probleem bij de wissels, en het bets ekun je proberen je paard te slim af te zijn. Ik zou proberen om al die oefeningen (wissels, contragalop, eenvoudige wissel, alleen overgang galop - stap, alleen overgang stap - galop, alleen overgang galop - draf, alleen overgang draf - galop, galop halt) te gebruiken zodat je paard niet kan anticiperen op een oefening. En rijd het eens in een ander figuur of ene andere plaats (diagonaal, grote acht, links/rechts omkeert). Als je voelt dat ze wil omspringen, een keer terug naar de stap rijden, als ze netjes in de contra blijft, na een halve ronde weer van hand veranderen en gewone galop verder. Dat soort afwisseling hielp bij mijn paard heel goed.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 11:54

Hoi Kitty, een heel bekend probleem voor mij!

Fitz kon de wissels om de 2 pas toen ik hem kocht maar contragalop: nooit van gehoord *LOL* *LOL*

Ik heb dan ook sinds ik hem heb geen wissel meer gesprongen. De contragalop duurde ook een hele tijd voordat hij dat goed onder de knie had.
Ik heb me dan ook voorgenomen geen wissel meer te springen voordat ik Z2 startgerechtigd ben en dat gaat vast nog een tijd duren dus geen wissels voor Fitz!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 12:48

Hoi Kitty, klinkt weer bekend!
Ik heb het gewoon een tijdje laten rusten, omdat ik dacht dat ik het misschien te veel geoefend had. Toen heeft Mileen een tijdje kreupel gestaan, en toen ik het daarna weer rustigaan op ging pakken, ging het prima. Nu weet ze keurig het verschil!
Maar er zit ook absoluut wat in Lielle's tip: hou het afwisselend, zorg dat jij het denkwerk blijft doen, en Muus de uitvoering!

Misschien heeft 'ie gewoon wat tijd nodig om het te laten bezinken?!

Grtz en succes, Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 14:00

Dit is echt het "klassieke beeld" want dit hoor je echt ontzettend vaak. Idd, zorg dat je zelf heel erg duidelijk blijft in je hulpen, blijf goed afwisselen. Als jij altijd standaard een wissel maakt vanuit de contra, wordt dat natuurlijk gewoonte. Oefen ze op verschillende plekken in de baan, en niet te overdreven vaak. Goed=klaar, morgen is er weer een dag.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 23:07

Idd, wat de meeste al zeggen, veel afwisseling. Wat ik veel heb gedaan is 8je rijden, gote volte bij C, dan op x grote volte in contra de andere kant op en dan op X weer terug naar de grote volte naar C. Dan veel afwisselen, paar keer grote volte in gewone galop, paar keer grote volte contra, zodat hij niet meer van te voren weet oh, contra is wissel.
De fout die ik ook gemaakt heb en velen met mij denk ik, is van te voren plannen, nu ga ik van hand veranderen en wissel rijden. Dat werkt dus echt niet, want dan ga je de wissel doen zonder dat de voorwaarden goed zijn. Dus van hand veranderen, contra, wachten tot dit super voelt, anders weer in gewone galop overgaan. Als de contra wel super voelt, dan rustig omstellen, maar nog geen wissel willen rijden (been blijft dus gewoon zoals het lag) wachten tot diet weer perfect aanvoelt, zo niet,weer andere kant op stellen en evt weer gewone galop. Pas als je contra rijdt, hem om kan stellen en voor je gevoel gaat dit perfect, dan been omleggen en wissel springen.
Ik heb gemerkt dat veel mensen, waaronder ik, van te voren al beslissen dat ze voorde wissel gaan, en daarmee het paard niet leren wachten. Stokpaardje Sjef Janssen. Kortom, niet van te voren in plannen, maar wachten tot 'toevallig' de voorwaarden perfect zijn en dan proberen. Veel wisselen met eenvoudige wissels, zodat hij goed op het achterbeen blijft.
Snapt hij de contragalop nog wel gewoon, maar vindt hij de wissel makkelijker, dan gewoon zonder kwaad te worden terug naar draf en weer contra aanspringen.
Wachten, wachten, wachten op de hulp van de ruiter en zelf de dicipline hebben te wachten tot de voorwaarden goed zijn,zo niet, niet eens proberen, maar wat anders gaan doen.

Navragen is beter dan afvragen.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-01 09:08

Nu ik dit zo lees, heb ik inderdaad het idee dat ze de contra wel snapt maar dat de wissel makkelijker is. Vooral omdat ze het op de ene hand wel doet en op de andere niet. Gister had ik springles en dan oefen ik dit soort dingen eigenlijk niet. Vandaag dressuurles, dus dan kan ik even oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 10:48

Je paard moet leren wachten op jou hulp. Als alle oefeningen goed bevestig zijn mag dat geen probleem zijn.
Oefen je wissel steeds op een ander moment en in een andere situatie. Wees duidelijk in je hulp zodat je paard geen ruimte krijgt eigen innitiatieven te ontplooien Haha! .

horseangel
Berichten: 13
Geregistreerd: 25-08-06

Re: Contragalop - galopswissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:31

Beste mensen,

Kunnen jullie mij vertellen hoe je precies de contragalop uitoefent ik heb al een kleine gebrokelijn geprobeert maar het werkt niet echt.
Kunnen jullie mij vertellen hoe het precies moet... soms snap ik het even niet.
XXx Horseangel... Knipoog

Anoniem

Re: Contragalop - galopswissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:24

Ik heb het idee dat ook jij een melding hebt gekregen dat het topic ouder is dan 2 weken?
Als je kijkt is dit topic uit 2001

En heb je zelf een specifieke vraag, kun jezelf een topic openen en daarin duidelijk uitleggen wat je probleem is.

Daarom sluit ik dit topic.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 12 bezoekers