Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:23

Ik ga inderdaad stage lopen ja :D


Lynnepinny

Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:00

Ohh, jaloers! :D
Wat voor opleiding doe je? En wat ga je daar dan doen?

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:18

Ik studeer in Wageningen aan Van Hall Larenstein, de studie Animal Husbandry (=dierhouderij) en de major Equine, Leisure & Sports. Dit is een Engelstalige studie en heel kort samengevat wordt je opgeleidt om mee te draaien in de business/management/science kant vd paardensport. Geen stallen mesten dus, maar echt het 'HBO werk.' Ik ben op dit moment heeel erg geintresseerd in endurance en de fokkerij en wellicht wil ik me hier nog verder in verdiepen. De endurance kwam pas nadat ik m'n stage had gekozen, dus ik ben enooorm lucky dat de AT een ras bij uitstek daarvoor is en dat de staleigenaren beiden dierenartsen zijn voor 3*** endurance wedstrijden :):)

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:57

Piekosjj, je gaat 3 geweldige maanden tegemoet! Je gaat echt helemaal verliefd worden op dit ras, voor zover je dat nog niet bent eh.... regelmatig fotos en verslagjes posten dan! :)

www.e-horse.be

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:27

Ik ga sowieso een blog bijhouden (staat al online maar verder nog niks er op; to-estonia maar ik zal jullie ook zeker op de hoogte houden!
Ik heb zelf nog nooit met Tekes gewerkt maar van jongs af aan ben ik al gefascineerd door deze paarden! :D

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:26

Piekosjj, vooral veel foto's daar spammen! ga je blog zeker volgen!
Veel plezier in Estland.

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:38

Ga ik zeker doen! Dankjewel :)

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-14 12:41

Dirkhan wordt nu ook door een springruiter getraind in China. Ik geloof dat ze wel sportieve ambities met hem hebben.

Dankjewel, ThreeFingers! Vaak zijn de heel iele exemplaren én van het lichte type én pas 2 jaar én in renconditie. Bij een laat-volwassen ras is het dan niet zo gek dat het net windhonden zijn. :D
Maar ik hou zelf ook meer van het middentype en het massieve type. Dat waren ook de oorspronkelijke paarden voor lange afstanden.
Ter vergelijking een twee-jarige van het massieve type: Gaon.

Ook hier welkom, Lynnepinny. Als je nog vragen hebt over het ras stel ze gerust. :D

Leuk dat je een blog gaat bijhouden, Piekosjj! En helemaal leuk dat je de link hier plaatst zodat ook de posters en meelezers in dit topic mee kunnen genieten. Wel jammer dat je het veulenseizoen dan al hebt gemist maar het zal alsnog onwijs leerzaam zijn, denk ik.
De paarden worden wel voornamelijk voor de fok gebruikt dus ze zijn van wat ik gehoord heb zijn de meeste wel relatief weinig gewend, maar dan is het juist extra leuk om het vertrouwen te winnen. Dat is nl. het leukste aan dit ras, als je dat vertrouwen krijgt. Zo bijzonder.

Dat moet hoe dan ook een heel leerzame en bijzondere ervaring gaan worden. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:08

Dat ik net na het veulenseizoen ben vind ik ook erg jammer ja, maargoed ik zit nu nog op school :+ Stage is ook eigenlijk pas vanaf 1sep, dus ik ga al een maandje eerder dan de meesten uit mijn klas. Het zijn inderdaad voornamelijk fokmerries die met z'n allen op 1 groot land staat (wat ik van de foto's heb gezien) maar ik geloof dat ze d'r ook een aantal paarden wat meer in training hebben. :) En ja, heel bijzonder is dat altijd ja als je langzaam ziet dat een paard je steeds meer begint te vertrouwen, zo prachtig altijd!

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-14 19:39

Het zal ongetwijfeld een mooie ervaring worden, en heel divers met veulenspul dat gespeend moet worden, dragende merries, hengsten, jong grut...

Voor de liefhebbers:
[ITP] Valk Akhal-Teke stuiterbal

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Gyshgun
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Driehuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:52

Haha lees net pas dat je me genoemd hebt. Ondertussen eerste CEI* achter de rug en maken we ons op voor de CEI**.

Trots op mijn gouden Gyshgun met zijn gouden karakter! (L)

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-14 15:08

Jullie timmeren super aan de weg, Michelle! :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

sevenofnine

Berichten: 138
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:16

Misschien is dit een domme vraag van mij... maar het klinkt alsof Akhal-tekes veel met Iberische paarden gemeen hebben? Ik bedoel dan qua karakter, fysiek zijn de verschillen duidelijk. Als ik hier zo lees zijn het allebei eenkennige en gevoelige paardenrassen met veel energie en moed, beiden met een verleden als oorlogspaard.
Is er hier iemand met ervaring in beide rassen die hier meer over kan zeggen?

Ik hoop zelf dat Akhal-tekes meer gaan voorkomen. Ik vind bijna alle paarden leuk, maar het zou leuk zijn om meer verscheidenheid te zien bij endurance wedstrijden ipv altijd Arabische volbloed paarden.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-14 21:23

Ik heb wel enige ervaring met de PRE (zowel ruinen, hengsten als merries) en er zijn inderdaad wel overeenkomsten, zoals de AT ook raakvlakken heeft met bijv. de AV en de Berber. De AT is voorouderlijk aan die rassen en veel van de paardentradities zijn via Perzië verspreid onder o.a. de Bedoeïenen.
Teke zijn in mijn ervaring in alles wel iets extremer. Zoals de Iberische paarden, AV en Berbers enorm kunnen spiegelen kan de Teke dat ook, en vrij extreem waardoor ze heftig kunnen reageren op verkeerde vibes. Over het algemeen verkiezen ze hun mens altijd boven de kudde. Mensgericht in extrema dus, maar zo, zo gevoelig (en daarmee bedoel ik: ze voelen heel sterk gevoel en intentie van mensen aan, spiegelen extreem en zijn op gedachten te sturen). Daar valt overigens ook misbruik van te maken en dan kunnen ze helemaal in zichzelf keren of erg gevaarlijk worden. Daarom ook niet een ras om zomaar naar een zadelmakmaker te sturen. Ik heb verhalen gehoord van mensen die ruime ervaring hadden met Iberische paarden zadelmak maken maar Teke (en meer dan 1) verpestten omdat ze nóg gevoeliger waren. Sommige konden nooit meer gereden worden, terwijl het voorheen fijne paarden waren.
Iberische paarden zijn ook goudeerlijk, moedig en gaan voor hun mens door het vuur. Ze zijn ook gevoelig, intelligent en eenkennig maar in mijn ervaring wederom niet zo extreem als Teke in het algemeen zijn. Je kunt je afvragen wat fijner is natuurlijk, want een paard dat zo slim is als een ezel staat in de rassenboeken dan ook omschreven als moeilijk, koppig en opstandig in de omgang terwijl mijn ervaring juist is dat ze juist ontzettend intelligent zijn en gewoon heel graag meedenken en meewerken. Echter niet zomaar VOOR je werken of klakkeloos doen wat je vraagt en dan kan het snel mis gaan als je niet door hebt waarom het paard doet wat het doet (of niet doet). Respect moet je echt verdienen en dat krijg je dan ook niet zomaar. Als je dat respect en vertrouwen hebt moet je dat koesteren en dan heb je zo'n innige band met een paard, dat is met geen pen te beschrijven. Of dat iets exclusief is van de AT zou ik niet durven zeggen, maar bijzonder is het wel. Het is misschien zweverig maar het voelt bijna alsof je elkaar volledig aanvoelt en ze dingen van je aanvoelen nog voor je het vraagt. Ze reageren dus heel sterk op intentie. Maar dat betekent ook dat ze je zó door hebben en ze heel snel verveeld zijn want ze weten het allemaal wel. In die zin is een PRE bewerkbaarder. Teke willen MINIMAAL gelijkwaardigheid tov hun ruiter. Dat betekent omschakelen, ook met rijden want daarin zijn ze vaak ook zeer gevoelig (maar juist erg voorzichtig met beginnelingen). PRE zijn daarin ook gevoelig, maar diegenen die ik heb meegemaakt waren allen lang niet zo extreem als de Teke die ik ken en makkelijker aan het werk te krijgen. Heel eerlijk vond ik iig qua intellect en gevoeligheid de PRE die ik heb meegemaakt maar simpele zielen. :o :o (Ik ben echt verpest... ik hou van die uitdaging)

Qua oorsprong hebben Iberische paarden een barokke omslag doorgemaakt die aan de Turkoman (Akhal-Teke) voorbij is gegaan. De AT bleef nl. tot eind negentiende eeuw een oorlogspaard voor snelle rooftochten (guerrilla avant la lettre) en heeft daarna nog t/m de Tweede Wereldoorlog als cavaleriepaard gediend en in sommige delen van Centraal-Azië nog tot de jaren 40 als paard voor rooftochten. Rooftochten zijn uiteraard heel anders dan georganiseerde cavalerie eenheden zoals Europa ze kende, maar diverse eigenschappen zijn natuurlijk inderdaad vergelijkbaar zoals moed, gericht op mensen, vingervlug en gevoelig, intelligent. Teke moesten bovendien actief meevechten en uitkijken naar vijanden wat ze extreem alert op de omgeving maakt.
Ze werden bovendien specifiek geselecteerd op eenkennigheid. Ze waren van hun gezin en als het paard zonder ruiter thuiskwam was de ruiter dood want anders zou het paard zijn mens nooit verlaten (zo was de strekking van een van de nomaden gezegdes). Ze werden getraind en geselecteerd op wantrouwen en zelfs agressie naar vreemden omdat ze vijanden ook moesten aanvallen. Dat zijn natuurlijk extremen, en lang niet alle AT zijn tegenwoordig zo extreem. Wel is het zo dat ze vaak daardoor wel wat argwanend en terughoudend kunnen zijn naar vreemden (al zijn er dus zeker extremer eenkennige gevallen). Dat is voor een Westers cavaleriepaard natuurlijk een heel ander verhaal, omdat de manier van oorlogvoeren heel anders is.
Maar qua karakter zou ik als ik de AT in een paardenhokje zou moeten stoppen (ipv in het ezel hokje, waar ze imo het beste passen) zou ik ze stoppen in het hokje Iberisch, Berbers en Arabisch. :j

Mijn ervaring, maar die is persoonlijk, is dat in die opzichten de AT vooral extremer is en daar moet je van houden en mee om kunnen gaan. Ik denk dat net als Iberische paarden het vooral iets is van je valt voor die eigenschappen of je kunt er weinig mee omdat het een andere aanpak vergt dan eender welke warm- of koudbloed. Als ik ooit voor een warmbloed zou kiezen zou het zeer waarschijnlijk een Iberisch paard zijn. :j *\o/*
Lusitana hier op bokt heeft overigens een AT gehad en heeft ruime ervaring met Iberische rassen. Of haar Teke raszuiver was weet ik niet, want ik heb nooit gevraagd naar het brandmerk. Het was een van de vele Teke en Teke kruisingen die op transport gingen naar Europa in de jaren '80 en '90.


Verder qua endurance sport: De endurance staat nog in de kinderschoenen in Centraal-Azië. Lang is het nut van die tak van sport niet ingezien. In Rusland is vooral springen, eventing en dressuur (vooral dressuur!) enorm in opmars. Teke zijn ontzettend atletisch maar ook voor Russische begrippen relatief duur en ze vinden ze vaak te gevoelig. Veel warmbloeden vinden het best om een stalruiter te hebben die alles traint en dan af en toe de eigenlijke ruiter. Teke accepteren dat niet. Die pikken het niet om een gebruiksobject te zijn en geen partner en gezinslid. Warmbloeden zijn daarin over het algemeen veel makkelijker. Als je verder nagaat dat voor elke Teke er 150 tot 300 Arabische Volbloeden zijn doet de Teke het vooralsnog helemaal niet gek in de endurance sport! Want hoeveel procent van de AV populatie redt het in de hogere endurancesport of is er überhaupt geschikt voor? Mensen vergeten het vaak in perspectief te zien. :D
De toekomst zal uitwijzen wat de AT gaat laten zien in de endurance en hoe de sport zich gaat ontwikkelen.
Ik zou niet iedereen aan de AT willen want ze zijn echt niet voor iedereen, maar het zijn bijzondere paarden die meer bekendheid zouden mogen hebben en echt onterecht zo'n slechte naam hebben.


Verder in het algemeen:
Ik heb nog een paar foto's van mijn Teke in het topic geplaatst dat ik in een eerdere post linkte. :)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:32

Wat een heerlijke verhalen kan jij toch altijd schrijven zeg :D

sevenofnine

Berichten: 138
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:06

Je merkt heel goed dat jij geschiedkundige bent! Als ik zo eens kon schrijven... -:) _/-\o_

Ik sta er zelf van versteld dat Iberische paarden, ondanks dat ze over het algemeen gevoelig zijn en hard spiegelen, op zo'n verschillende manieren kunnen behandeld worden. Ik ben op een stal geweest in Frankrijk met allerlei barokke paarden, mensen gingen heel zorgzaam om met de paarden en daar zag je alleen intelligente, mensgerichte paarden. In Spanje heb ik een veel ruwere, cowboy-achtige manier van handelen gezien, daar waren paarden van hetzelfde ras opeens wantrouwige, super energieke stuiterballen. Maar met beide methodes kon er nog gereden en gewerkt worden. (Ik wil niet zeggen dat die twee methodes algemeen en exclusief zijn in en voor die twee landen, ik ben maar op een handjevol stallen geweest)
Als ik een paard had dat nog gevoeliger was dan een Iberisch, zou ik het zeker niet uit handen geven om te laten inrijden.

Je zegt dat Akhal-Teke een partner wil zijn ipv een gebruiksvoorwerp. Is het met zo'n paard wel mogelijk om met meerdere paarden tegelijk te werken? Ik heb van PRE eigenaars gehoord dat hun paarden jaloers werden, is dat bij de Akhal-Teke dan niet nog harder?

Ik probeer voor mezelf te beslissen welk ras beter is... vandaar het gezeur over Iberische paarden in een Akhal-Teke topic

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-14 00:44

Haha, Piekosjj, oma vertelt graag. :+ :+
Hihi, ik antwoord graag uitgebreid en volledig. :D
In Centraal-Azië en Rusland gaan ze vaak ook anders om met de paarden. De paarden zijn dan vaak ook veel reactiever. Hengstengedrag is daar dan ook veel normaler, tot gesteiger en achterover klappen aan toe, maar als het erop aankomt is een rukje aan de lijn meestal voldoende. Die manier van omgaan gaat natuurlijk zeker niet voor alle eigenaren en ruiters op, want er zijn er genoeg die op een heel andere manier gebruik maken van die gevoeligheid. Je ziet een Teke ook vaak als een blad aan een boom draaien als het touwtje van de ene op de andere persoon overgaat. Ze reageren echt heel sterk op je uitstraling. Ze worden ook veel gebruikt in het circus daar, bijvoorbeeld.

Ik heb mijn merrie keurig opgevoed uit het zuiden van Rusland over laten komen. Gaf braaf voetjes, liep netjes mee aan een touwtje en wijken voor druk kende ze prima. Heeft ook nooit lelijk gedaan, terwijl ze amper een jaar was toen ze hier kwam en in een grote kudde in zuidelijk Rusland liep. Het meeste halen uit een Teke vergt echter samenwerking. Dan komen ze het best tot hun recht, evenals een context waarin ze hun vaste mens hebben. Je doet ze geen plezier met een manege setting of geleur van de ene eigenaar naar de volgende. Dan kwijnen ze gewoon weg.

Zo gaat het verhaal dat Stalin niet te paard tijdens de overwinningsparade in 1945 ging maar zijn generaal de Teke hengst Arab liet rijden in zijn plaats. Het verhaal was dat in de voorbereiding Arab zijn ruiter had afgeworpen en hem alle hoeken van de piste liet zien.
Diens zoon, het dressuurwonder Absent, was ook een heel gevoelig paard. Zijn ruiter Sergej Filatov moest het paard persoonlijk trainen, zelf borstelen en zadelen en uitstappen, en heel, heel veel afwisseling bieden (Grand prix dressuur oefening? Twee weken later pas weer die oefening anders werd ie boos) want anders was er geen land met hem te bezeilen. Dat pikte hij namelijk niet en menig stalruiter beet in het stof. Ze zeggen dan wel dat het eenmanspaarden zijn maar Absent, die erg eenkennig en trots was, ging graag op buitenrit met Filatov's kinderen en liep op het hoogste niveau onder drie verschillende ruiters. Een ontzettend pittig, gevoelig paard, maar oh zo voorzichtig met die kinderen op buitenrit. Beest kon knallen (Olympisch kampioen dressuur) en tegelijk sprong ie 1.80 onder de man en aan een los teugeltje stuurden de kindertjes hem rond. Zijn mensen, daar ging ie voor door het vuur.

Qua jaloezie is het zo dat ze zich enorm hechten aan hun mens. Mijn merrie vindt het vréselijk als ik een ander paard aandacht geef, maar accepteert het (zij het met tegenzin). Dat heeft ze moeten leren. In het begin was ze een terror koningin (we noemen haar nu nog steeds liefkozend tsaritsa) en dan stoven de paarden uiteen als ze haar oor draaide omdat een het waagde bij mij of vriendlief aandacht te vragen of er zelfs maar aan te denken onze kant uit te lopen. Ze vlogen dan zelfs over de waterbak heen om maar te maken dat ze wegkwamen. Ze kunnen dus wel degelijk gedrag vertonen dat lijkt op jaloezie. Ze gaan heel graag een exclusieve band aan met 1 mens, maar dat wil niet zeggen dat ze maar 1 ruiter accepteren of het niet kunnen accepteren dat een ander paard ook wel eens aandacht krijgt. Mijn ervaring is dat ze het niet leuk vinden, maar dat is wat anders. Ze vindt het bijv. ook niet leuk als ik haar door een ander laat rijden, maar doet het braaf. Soms iets minder braaf als ik wegga en als ik wegloop wil ze daar wel eens van gaan roepen of bij de uitgang gaan zenuwpezen. Ze zoekt graag mijn bevestiging. Ze zijn echt geselecteerd op het hebben van een exclusieve band.

Waar op de steppe de meeste nomaden tientallen of honderden paarden hadden, hadden de meeste Turkomans er 1 of 2 en de hele rijke konden er vier onderhouden. Waarom zo weinig? Dat kwam door de extreme omstandigheden waarin ze de paarden hielden en de individuele manier van houden die lijnrecht tegenover de algemene manier van paardenhouden van de steppe staat (grote kuddes op steppegras versus individueel bij de tent op afgestemd rantsoen). Ze hadden daarnaast vaak wel nog 1 of meer yabou, dat waren de gewone werkpaardjes. Maar hun oorlogs- en paradepaard waren hun alles. Zéker de oorlogspaarden waren daarnaast hun bron van rijkdom waarop hun hele bestaan was gebouwd. Dat verklaart ook de bijzondere band die ze hadden, een beetje te vergelijken met de mystiek rondom de Bedoeïenen en hun Arabische paarden.

Wat betreft beter... welk ras beter bij je past bedoel je? Het is immers een kwestie van wat je zelf fijner vindt en het best bij je past. Dat moet je ondervinden, al kun je op basis van je persoonlijkheid best een inschatting maken.
Ik heb het al vaker gezegd maar Teke zijn niet voor iedereen. Als je "pet scheef staat" kun je een zorgeloos ritje of grondwerk sessie vergeten. Dwang kun je vergeten. Een ferme tik verkopen is ook niet zomaar wat (mijn paard vindt het al vreselijk als ik haar streng toespreek, een tik slaat ze volledig van dicht en is ze dagen van slag). Een Teke weet precies wat jij wanneer nodig hebt. Betere therapie is er niet zeg ik altijd maar. :+
Te slim af zijn is een utopie. Dat lukt je een keer en dan gaat er weer een hele nieuwe trukendoos open. Maar vaak is het ook willen spelen want over het algemeen zit er geen kwaad in. Ze hebben wel een uitgesproken eigen mening en kunnen zomaar beslissen dat ze vandaag ergens anders zin in hebben dan hetgeen jij voor ogen had. Dat ken ik eigenlijk alleen van dit ras, want andere paarden deden nooit zo... typisch. Is het dan een verwend nest? Nee, het is een keurig opgevoed paard dat braaf los kan staan, maar gewoon ook een mening heeft. Houdt het interessant, maar niet iedereen houdt daarvan. Tijdens het rijden kunnen ze nl. ook heel sterk meedenken (dat betekent veel afwisselen anders zijn het net geprogrammeerde manegepaarden - maar dan anders) en snel verveeld zijn. Dat snelle verveeld zijn (dan heb ik het over 1 keer om het te leren, 2e keer om het te doen, dan weer wat anders) betekent ook dat ze gauw flegmatiek worden of gaan klieren want het is zo saai... vergelijk het met een hoogbegaafd kind dat de gewone sommetjes inmiddels wel wéét.
Ze laten niet zo snel het achterste van de tong zien en moeten ze werken? Dan moet jij ook werken. Heb je een dipje? Dan doen ze extra hun best voor je. Het zijn paarden die je scherp houden. Het zijn paarden die je niet aan een stel bijrijders kunt overlaten. Als je wilt dat zij zich voor jou inzetten moet jij je voor hun inzetten. Klinkt bijna menselijk, maar ik kan er echt niks anders van maken. Ze hebben zo hun eigenaardigheden, zowel fysiek als qua karakter. Ik vind het fantastisch, zo'n ezel in paardverpakking. Ik heb de mijne al zes jaar en nog verbaas ik me regelmatig over hoe intelligent ze is en hoe menselijk ze lijkt, terwijl ik juist helemaal niet van het vermenselijken van dieren ben. Ik vind het vaak nog steeds bizar hoe een paard zo intelligent en zo op mij ingespeeld kan zijn. Ik bedoel... het is een páárd... nee, moet ik mezelf dan herinneren, het is een Teke. Maar, je moet ervan houden. Ieder zo zijn ding, toch? :D :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:51

Hihi.... wat jaloers zijn betreft heb ik met mijn Teke dezelfde ervaring als JoSav.
Als ik hem uit de wei haal en een ander paard waagt het om mijn aandacht te vragen, dan jaagt hij die heel erg fel weg.Heb daar nog een superfoto van, maar die heb ik helaas niet op internet staan.

Maar als ik hem tegenhoudt dan staat hij de nadering toe al heeft hij z'n oortjes duidelijk in de dit vindt ik niet leuk stand staan. Maar hij blijft braaf en ik kan hem zelfs met een ander paard meenemen de wei uit/naar de wei toe.
Met rijden idem dito als met Josav haar merrie. Hij vindt het niet leuk als ik me met een ander bezig houdt (en hij dat ziet). Laat het ook goed weten. En als een ander erop rijdt, doet hij een stuk minder zijn best.
En kleine kindjes zijn bij hem superveilig. Hij durft amper een been te bewegen dan, laat staan een voet verkeerd te zetten.

FastLane
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-08-14

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:23

Ligt eraan. Ik vind sommige rassen echt niet mijn smaak maar heel soms zit er wel een uitzondering bij. Hetzij kwa uiterlijk of kwa prestaties.

Instructie op maat omgeving het Gooi.

Lynnepinny

Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:14

Heel interessant weer. :j
Hoe zijn ze met rijden dan? Aangezien ze zo intelligent worden beschreven vraag ik me wel eens af of ze ook zo rillerig kunnen doen als ik vaak meemaak met de KWPN'ers bij mij op de manege. Vooral bij één hoek van de binnenbak rennen de paarden hier vaak bokkend weg omdat er wel eens geluiden van buiten achter vandaan komen... Doen Tekes dit ook? Van wat ik hier begrijp zijn het namelijk paarden die niet vaak een stap verkeerd zetten. :D

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:27

Nou... dat hangt ook van het karakter van het paard zelf af. Ondanks het algemene karakter waaraan de meeste AT's voldoen, hebben ze natuurlijk ook nog hun persoonlijke karakter.

Die van mij is heel slim en heeft een heel sterke eigen mening. En omdat hij zo slim is, vindt hij dat hij alles in de gaten moet houden, mocht het eens gevaarlijk zijn. Dus om hem ontspannen te laten lopen (en dus aan de teugel), is een grote uitdaging. Maar hij kan het wel!
En hij weet dat soort dingen (geluidjes) heel goed te misbruiken als hij geen zin heeft. En dan "schrikt" hij net zo hard als KWPN-ers. En hij heeft elk geluidje in de gaten, dus ook al heeft hij zijn favoriete hoeken, als hij in de stemming is, kan hij elk geluidje op elke plek misbruiken.
Al zal hij niet gaan bokken, hij draait zich alleen heel scherp om en racet weg (breng-jezelf-en-je-ruiter-in-veiligheid actie). Wat vraagt om een zeer goede zit en een zeer snel reactievermogen om te blijven zitten :D of om hem voor te zijn. Gelukkig ken ik hem onderhand goed genoeg om hem de meeste keren voor te zijn.

Buiten zijn puberteit heeft hij nooit echt gebokt of gesteigerd. Hoogstens eens een licht protestbokje als hij het er niet mee eens is dat hij wordt gecorrigeerd. Meestal heeft hij dan gelijk, dat het niet terecht was :o . Als het wel terecht is, accepteert hij de correctie meteen en let hij meteen weer beter op.

Overigens was hij in het begin wel heel erg gevoelig op benen, ik moest bijna met mijn benen ver van hem af rijden. En dat is niet zo handig. Dat heeft ongeveer een jaar geduurd. Nu is hij eraan gewend en kan ik mijn benen gewoon de hele tijd goed aanleggen.

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:40

zippora schreef:
Overigens was hij in het begin wel heel erg gevoelig op benen, ik moest bijna met mijn benen ver van hem af rijden. En dat is niet zo handig. Dat heeft ongeveer een jaar geduurd. Nu is hij eraan gewend en kan ik mijn benen gewoon de hele tijd goed aanleggen.


Heel herkenbaar! Ik ben in juli gestart met het zadelmak maken van Grappa en die reageerde eeeenooorm op mijn benen. Gewoon licht aanraken en ze sprong al meteen vooruit, zodat ik toch enkele weken als een kikker op dat paard zat, hahaha! Ondertussen is dat wel over, nu kan ik mooi mijn benen tegen haar buik leggen, ze is het gewend nu. Een jaar zo rijden, ik mag er niet aan denken...!

Qua schrikken mag ik zeker ook niet klagen: als ze schrikt gaat ze ook lopen, maar zodra ik reageer is het ook over. Na 3 passen lopen is het dus klaar. Bokken en steigeren heeft ze onder de man nog nooit gedaan, enkel de eerste keer dat er een voltige zadel op haar rug lag heeft ze ferm gebokt omdat ze die drie singels maar niks vond. (Toen zat er ook geen ruiter op, na dat bokfeestje ben ik er gewoon rustig op gaan zitten en gaf ze geen kik!)
Ze wordt trouwens bitloos ingereden dus ik mag wel zeggen dat ze een voorbeeldig paardjes is!

www.e-horse.be

Lynnepinny

Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:15

Hebben jullie ooit dit filmpje gezien?


Ondanks het vrij oude beelden zijn geniet ik er toch elke keer weer van :D


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:47

Ja, die ken ik, blijft een tof paard!

Moest wel lachen net, zag een reclame van Havens (paardenvoer) met de tekst 'glans en vitaliteit' en dan een foto van een Don eronder. Dan kan je er nog zoveel kilo Havens in stoppen, maar zo glanzen gaat je gewone paard nooit :')

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-14 14:06

Voor mij heel herkenbaar wat zippora en kiekje schrijven. Als je denkt dat Iberische paarden gevoelig zijn... AT zijn nog veel extremer. Het vergt een totaal andere denkwijze. Dat heeft zijn eigen charme. :j

Kandar is hier inderdaad al eens voorbijgekomen. De familie Case heeft diverse Teke uit laten brengen op hoog niveau in eventing. AT zijn relatief klein maar hebben een groot atletisch vermogen.

Haha, hoezo misleidend, die reclame van Havens. :)) Wil je instant metallic glans zul je toch echt een of andere spray moeten gebruiken. :+ Die specifieke glans van Teke (en daarmee ook de Don) heeft natuurlijk niets met voer of gezondheid te maken (of sprays).

Mijn merrie de afgelopen tijd:

Afbeelding
Eind juli

Afbeelding

September
Afbeelding

Afbeelding

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers