Vervelend op buitenrit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Vervelend op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 18:47

Sox was heel irri vanmiddag. Het was heerlijk weer maar fris. In het begin stapte ze nog rustig van stal weg maar zodra we in het bos kwamen en de eikels om ons heen vielen werd ze al kijkerig en onrustig. Daarbij waren de militairen ook nog aan het schieten dus dat hielp ook niet echt mee. Toen ze de brede zandpaden zag wilde ze gelijk er vandoor en dan gaat ze enorm trekken aan de teugels en met haar hoofd slaan. Ze mocht niet, ik wilde rustig draven maar dat kostte veel moeite hoor. Iedere keer teruggenomen naar stap en opnieuw aangedraafd. Pffff, toen begon ze voor alles en nog wat weg te springen. Na een kwartier moest ze piesen en toen ik haar na 1 1/2 uur op stal (poetsplaats) afgezadeld had moest ze weer piesen. Ik denk dus dat ze hengstig is. Dat en de kou en het feit dat ze een paar dagen niet gelopen heeft (wel in de wei dan) maakte haar denk ik zo vervelend. Dat met het hoofd slaan is knap vermoeiend, ze wil dan lange teugel, maar omdat ze zo wegspringt en vervelend is moet ze ook normaal netjes kunnen lopen vind ik. Dat hoeft van mij helemaal niet lang, maar is af en toe 10 minuten nou te veel gevraagd?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:01

Hmm.. Join the club.. Navy is precies zo, maar dan standaard. Als het aan haar ligt zitten we echt een uur lang in rengalop. Ik kan dus ook echt niet met een ontspannen teugeltje rijden, want dan neemt mevrouw de benen. Vandaag ben ik anderhalf uur weggeweest, en de draf die ik wou heb ik er niet uitgekregen.. *zucht* en dat terwijl haar hengstigheid juist net over is.. Verward

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:14

Aaaah ik ken het! Heb ook een merrie... *LOL*

Tja en dat slaan met het hoofd, dat is denk ik ook gewoon omdat ze nog goed moet leren aan de teugel te lopen.
Die van mij heeft dat ook een hele tijd gedaan.
Kan 't zijn dat ze last heeft van haken op de kiezen trouwens? Dan zie je dit ook wel eens.
Of doet ze dat slaan vaker, al langer dan een paar weken?

Bij haar waren de kiezen netjes gevijld en ze had nergens last van voor zover ik wist, bit en hoofdstel waren goed, ook netjes op maat.
Maar ze was gewend aan iemand met een zeer stille hand, en ik moest bij haar dus echt erop letten dat ik mijn handen heel rustig hield.
Pas aan het bit zitten als het nodig was, en net doen alsof ik tijdens het rijden jonge kuikentjes in mijn handen had:
pas licht knijpen als ze omhoog kwam met haar hoofd, maar de kuikentjes niet doodknijpen! Knipoog

Verder werd mij gezegd dat als ik een dubbelgebroken bit had, ik misschien beter een enkel gebroken bit kon nemen, die lag iets rustiger in de mond, dan reageerde ze misschien ook wat rustiger met haar hoofd, niet zo geïrriteerd.
Maar of dat helpt, verschilt per paard.

Ook kun je misschien longeren met touwtjes, of met gogue, zodat je paard gestimuleerd wordt naar voren en naar beneden te gaan met zijn hoofd/hals.
Hij krijgt hierdoor een sterkere achterhand en rugspieren, wat hij nodig heeft om stabiel, evenwichtig te lopen op vier benen, en dus met een rustige hoofd/halshouding zoals de bedoeling is..
Het heeft mij al veel geholpen!
Hoe sterker haar achterhand werd (veel rechte lijnen in de bak rijden en veel overgangen maken) hoe beter ze ging lopen met haar hoofd: niet meer zoveel omhoog...

Veel sterkte met je merrie en ja... hengstig of niet, af en toe heb je zo'n dag dat je je paard wel achter het behang kunt plakken! Extreme duivel
Om dan de volgende dag weer zo dol op haar te zijn omdat ze lief naar je hinnikte toen je de stal in kwam... Lovers

Ach ja wij mensen zijn zo gemakkelijk te beïnvloeden.
Zouden die beestjes dat weten?
Zeker weten! }>

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

volgende keer dan maar een ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 22:25

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal proberen met stillere handen te rijden maar als ze de teugels uit mijn handen blijft rukken, wordt dat errug moeilijk Huilen . Ze is gewoon heel voorwaarts, drijven hoef ik amper.
Toen ik haar pas had (maart jl.) sloeg ze ook heel veel met haar hoofd. Eerst reed ik op een gewone watertrens en ben overgegaan op een rubberen D-trens, nadat ze er 2 in korte tijd stuk had gebeten heb ik de paardentandarts laten komen die haken eraf heeft gevijld en een wolfskiesje getrokken. Mijn 3e rubberen bit is al 1 1/2 maand heel *LOL* . Ik heb ook nog zo'n auregaan dubbelgebroken trensje (zo'n dr. huppeldepup ding) maar daarmee heb ik nog minder grip. Ze pakt haar bit ook regelmatig vast, het is me er eentje hoor Extreme duivel . Vanaf volgende week komt er een instructrice, eens kijken wat ik allemaal fout doe. Ik longeer ook nauwelijks, misschien moet ik me daar eens meer op gaan toeleggen. Goede tip Dorine met een gogue of touwtjes! En inderdaad, een merrie heeft haar streken, een ruin is echt makkelijker.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:37

Kom dan voor de lol eens naar mijn ruin kijken }>
Heb je geen problemen met het rubber bit? Dat wil wel eens branden in de mond, en is jammer genoeg niet zo paardvriendelijk als wel eens beweerd wordt