Vreselijk om te zien...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-01 13:40

Gisteren ging ik met een vriendin toe naar een manege, want zij wilde weer eens gaan paardrijden.Ik kwam daar aan en kreeg spontaan tranen in mijn ogen.Paarden stonden in donkere stallen (nergens was er een raam)en de hele stal was een en al tralies.De paarden die niet in zo'n hok stonden, die stonden wel in een smalle stand.Toen ik langs de stallen liep zag ik dat de paarden hun neuzen door het tralies probeerde te duwen om geaaid te worden,alleen de tralies was te smal.Ik keek naar ze en ik vond het zo zielig om te zien, zo een mooi dier die buiten hoort te lopen, maar nu in zo'n gevangenis zat.Ze hadden niet eens een weiland waar ze zo nu en dan op mochten.Toen ik naar de bak liep en zag hoe die mensen op die paarden zaten te rammen werd ik helemaal kwaad.Mijn vriendin scheen er niet mee te zitten.Stel ik mij dan zo aan?Is het dan niet erg voor die dieren.Ik snap best dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om zijn paard buiten te laten lopen, maar om het dier in zo'n stal te zetten?Sommige stallen waren zo donker dat je alleen een vage schim zag van een paard.Ook konden ze elkaar niet of nauwelijks zien, iets wat (geestelijk gezien)heel erg belangrijk is voor een paard.Toen ik thuis kwam zag in de verte een paar stipjes staan.Wat heeft mijn paardje toch een heerlijk leven zo met z'n vriendjes, lekker op de wei.Ik zou willen dat ik al die paardjes mee had kunnen nemen!!!


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 14:17

Zucht. Tja. Het is nog steeds werkelijkheid. Gisteren werd nog op het journaal verteld dat de paardensport tegenwoordig erg populair was, dat de laatste tien jaar het aantal beoefenaars in deze sport verdubbeld was!! Heel leuk, maar soms met minder leuke gevolgen.
Dan ontstaan er meer maneges, vooral in de randstad. De vraag is groot, bestaande maneges zitten met verlanglijsten waar je langer dan een jaar op staat.
Nieuwe maneges worden opgericht, geld kan verdiend worden. Er zijn genoeg mensen die snakken naar paardrijles dus... Alleen is er niet meteeen geld voor weiland, of plaats voor weiland, en ach... als het ook zonder kan?
Heel treurig ja. Te kleine stallen, te slechte behuizing. Te volle lessen. Maar het wordt gepikt door de klant want: in het begin weten ze niet beter, en later willen ze een andere manege zoeken maar dit betekent: weer op lange wachtlijst en je vrienden op de vorige manege zelden of nooit meer zien... en ook de paarden daar niet meer zien. Dus verandert er weinig.
Mocht de klant uiteindelijk toch naar een betere manege gaan dan is dat voor de slechte manege geen probleem. Ga je bij ons weg? Voor jou tien anderen.
Of, beter gezegd, honderd.
Groetjes, Dorine.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 14:29

Ik herken je verhaal. Toen ik mijn paard kocht stond hij al niet meer op de manege, maar lekker in de wei en op een stal waar veel licht binnen kwam, muziekje in de stallen, licht aan als het nog vroeg in de avond was en Vork schoon stro Vork in de stallen.
Toen ik op de manege vertelde dat ik daar gong stoppen omdat ik een paard gekocht had, vonden ze het heel raar dat ik het paard niet op de manege stalde. Laatst is er nog iemand geweest die haar paard daar wel gestald heeft. Ze vond dat de paarden op de stal waar ik nu sta zo tevreden uit hun ogen kijken en dat de paarden er zo goed uit zien. Dat was voor mij wederom de bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 16:39

Eigenlijk zouden alle maneges verplicht aangesloten moeten zijn bij het FNRS.
Daarnaast moet op elke manege iemand les geven met een papiertje en moet 1x per jaar een controleur langs komen en de eigenaar op eventuele fouten aanspreken.
Ook moet er bepaalde eisen gesteld worden waaronder een manege zou mogen draaien.
Ook ik kreeg vanmiddag weer eens de schrik voor mijn ogen toen een rij ruiters langs kwam op schrale paarden en waaronder ook een oude fries die eigenlijk geen zware ritten door de duinen zou mogen lopen.
Ik weet waar ze vandaan komen hoor.

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 16:42

Ik ben bang dat de FNRS niets doet/kan doen aan kleine boxen en stands. De manege waar ik vroeger altijd kwam is bij de FNRS aangesloten, en alle manegepaarden en pony's staan er in stands. Er is geen weidegang o.i.d. Vroeger was dat er trouwens minder, toen waren er maar 4 stands en stond het grootste deel dus in boxen. Maar nu niet meer dus.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 17:29

onze paarden hebben ook buitenboxen, en ik merk dat dat zoveel scheelt. Ze glimmen gewono het hele jaar (tenzij ze ziek zijn, maar dat gebeurt zelden), en kijken altijd vrolijk.
Dan is al het andere echt erg om te zien. Ik begrijp het heel goed. Ik denk dan maar niet verder en rij gewoon met mijn eigen beestje verder. Je kunt er zo weinig aan doen. Alleen die maneges mijden...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 20:58

De FNRS heeft volgens mij alleen de doelstelling dat een manege goed naar de klanten is, en goede service en les kan gegeven worden. Echter een ding wordt volgens mij over het hoofd gezien en dat is de aandacht voor de paarden.
VB. Ik hoorde gisteren bij ons op stal een meisje die ook op een FNRS manege les, dat zij in de springles op een 5 of 4 jarig paard moest die nog maar 2 maanden onder het zadel was. Inderdaad ze is er ook van afgevallen meisje is niet oud, maar toch..

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl


Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-01 21:30

Ik ben blij dat jullie er hetzelfde over denken.Ik snap gewoon weg niet hoe sommige mensen daar tegen kunnen, want ik vind het echt dierenleed.Ik zou echt niet op zo een manege kunnen blijven en had allang stappen ondernomen.Helaas moet je met meerdere zijn wil je iets bereiken.Nou, ik probeer er maar niet meer aan te denken.Misschien dat ik ooit nog een paardje erbij koop, en dan zo'n afgedankte van een manege.Heb ik tenminste het gevoel dat ik iets kan doen.O ja, die manege waar ik was is trouwens ook een erkende manege, dus dat zegt niets.
Groetjes Mirte

geitwolsok

Berichten: 83
Geregistreerd: 13-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 21:38

Volgens mij verander je er weinig aan. Dan moet je de inzicht van mensen veranderen. En er zijn mensen die gewoon liever met een blad voor hun kop blijven lopen.
Mijn hart breekt hoor. Ook als ik die verhalen van Brooks Hospital lees of beelden zie op tv.
Bah.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 07:35

in de laatste bit stond ook al een stukje over kleine donkere hokken en minimale ruimte die een paard nodig heeft. ik zie helaas ook maar al te vaak dat paarden gewoon maar weggezet worden en de stal vaak maar voor een uurtje uitkomen. net van die gevangenissen. je kunt er helaas weinig aan doen en dat is het hele vervelende ..

Niets zo charmant als een paard in her land.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 15:00

Ik geloof ook niet zo in de heli van de fNRS in dit opzicht. Bij alle (!) FNRS maneges die ik hier in de omgeving ken staan de manegepaarden in standsen kunnen ze geen sociaal contact maken met andere paarden. Bij sommige was de stal ook nog eens helemaal donker en afgesloten. Er waren wel een paar kleine ramen maar die waren zo vies dat je er niet doorheen kon kijken. (FNRS 3 sterren)

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 16:47

Nee onze manege is ook Bij de FNRS aangesloten. De paarden gaan wel op de wei maar staan wel in stands ik ga er weg maar idd voor mij 10 anderen

xxjes karine
Berichten: 14
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 16:51

Wat een zielig verhaal en wat ben ik blij dat er nog mensen zijn die er nog wat aan doen. Laatst stond er in de krant een verhaal over 53 verwaarloosde paarden die 2 weken in een stand stonden zonder eten of water! Drie kwart van ze is uiteindelijk overleden en de eigenaar is aangeklaagd en in de gevangenis gezet. Er is ook een een hele demonstratie tegen geweest.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 17:15

Dat is VET SNEU
ik verzorgDE shetjes die allemaal slecht verzorgd( geen wormenspuit enz) en kregen nooit beweging. ik ben er weggestuurd omdat ik ging klagen over hoe ze er bij stonden!
GEK HE?! Verward Haha!
gellukkig staan die shetjes allemaal te koop dus als je een shet zoekt of een welsh ( er is er nog 1) k geloof dat er ook nog 3 new foresters zijn....
nou groetjes
heleen.
k hoop dat dit soort verhalen nou een kunnen stoppen. Huilen k vind het zo sneu voor die beesies Huilen GRRRRR Extreme duivel k vind het heel banketstaaf.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 21:06

op zich zijn stands niet zo verkeerd, mits ze maar ruim,licht en voldoende bedekt zijn met stro.
Daarnaast moet het dier dan wel een paar uur per dag beweging krijgen of de wei in.
Bij ons in HHw op de manege(waar ik heb leren rijden) staan ze ook in stands , maar die zijn mooi ruim en er ligt zat stro in en de paarden hebben contact met elkaar. weet alleen niet of ze nog buiten komen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 184 bezoekers