waarom een slof???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-01 13:13

waar ik werk rijdt diegene dus 9 vd 10 keer met slof. op een paard deed ie dat niet en op net ingereden paarden ook niet. maar nu vraag ik me dus wel af waarom hij dat altijd doet. Hij rijdt beslist niet slecht, is met 1 paard Z dressuur en met een andere M, ook binnenkort naar t Z. en dat heeft ie zelf gedaan allemaal. en toch altijd met slof rijden. hij mag dat op wedstrijd toch ook niet gebruiken?? ik snap dan niet waarom hij er wel altijd mee traint. leer je toch niets van?? slof aantrekken, beest in de krul. lijkt mij niet de bedoeling...

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 13:16

Het ligt er maar net aan hoe je met slof rijdt.
Je rijdt het beste met slof als je hem niet gebruikt.
Maar hier zijn al een aantal discussies over geweest op bokt.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 13:21

Doen die springruiters bij ons ook altijd. Ik weet het ook niet precies waarom. Voor mij om te rijden met slof, is omdat een paard buitengewoon stug is, en ik liever dan met de slof in werk, zodat ik minder met de handen hoef te doen en dus rustiger ben in de mond van het paard. Of, omdat het paard zich moeilijk laat controleren.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 13:23

Ik ben zoals ik je in een PB heb gestuurd er zaterdag langs geweest om te kijken of jij er was.
Ik was heel erg snel weer weg.
Want wat ik zag beviel mij echt niet hij rijd het paard wel op een juiste manier teminste goed z'n kuit erbij maar hij had die slof zo akelig kort en zo onwijs veel druk erop.
Het paard was een tikkie vervelend maar deed regelmatig d'r mond open als hij een 'ophouding' gaf.
Hij had totaal geen lengte in de hals en het zag er een tikkie uit als een in elkaar getrokken krulletje.
Tja hij doet het niet slecht op wedstrijden dus dan heb ik gauw zoiets van het zal wel goed zijn maar mijn amnier is het niet echt.
asl ik iemand anders op stal of in de buurt zie rijden met slof hebben ze 'm altijd veeel langer

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Ank en Luuk
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 14:31

Een slof is er voor om het paard goed over zijn rug te laten rijden,het is dan helemaal niet de bedoeling dat je eraan gaat trekken.Als je goed kunt rijden,rijd je je paard via je benen en je zit in de krul,en is die slof er gewoon als extra training.Bij mij op stal is ook een ZZ ruiter en die traint ook vaak met slof,het is gewoon iets extra s ,maar t is zeker niet voor beginners want die rijden nog te veel met de hand,en leggen dan dus extra druk op de slof,waardoor je een paard vastrijd.
Je zou t ook aan die ruiter kunnen vragen,waarom hij ermee rijd,hij wilt t je vast wel uitleggen!
groetjes

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 15:17

Citaat:
Hij rijdt beslist niet slecht, is met 1 paard Z dressuur en met een andere M, ook binnenkort naar t Z.


DAt hij Z rijd betekend niet dat hij goed is.
Ik heb wel eens op wedstrijden bij de Z lopen kijken en ik vond het een en al bagger.


Maar misschien is hij een goede Z ruiter. Die bestaan ook nog.
Groetjes!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-01 16:08

nee maar ik denk wel dat t wat zegt dat hij die paarden zelf naar t Z heeft getraind. dan lijkt mij dat ie wel goed kan rijden of niet dan.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 20:29

Dat hij de paarden zelf naar het Z gereden heeft houd, helaas, niet in dat hij daardoor gerechtvaardigd is in onjuist of hardhandig slofgebruik.
Zoals iemand tegen mij zei; 'je kunt je paard door rukken en plukken in het Z krijgen, maar daarna ga je de mist in!'
Meestal wel zichtbaar aan paarden die een gang missen omdat ze niet genoeg vrij zijn gelaten van voren. Zelfs die mensen halen uiteindelijk misschien zelfs Z2 terwijl de 'durchlassigkeit' niet aanwezig is.
In een perfecte wereld zou je kunnen denken dat iemand die zijn paarden naar het Z rijd goed kan rijden, maar helaas zitten er veel rotte appels tussen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-01 20:32

nee dat heb ik ook nooit beweerd dat hij daardoor gerechtvaardigd is om een slof te gebruiken, vandaar ook mijn vraag waarom hij toch met een slof blijft rijden terwijl hij m tijdens wedstrijden enz toch niet mag gebruiken.
hij heeft ook nog eens in de zoveel tijd (weet niet precies) les, dus lijkt me dat er dan ook wel op gelet wordt enzo.
nogmaals, ik heb niet gezegd dat hij gerechtvaardig is om een slof niet goed te gebruiken omdat hij die paarden naar t Z heeft gereden. Beslist niet!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 20:37

op de stallen waar ik werkte moest elk paard ook met slof gereden worden.
en op de oefenparcoursen reden ook alle springruiters met slof.ook de bekende!!!ik snap zelf nog steeds niet waarom want als je uitgaat van het principe dat je de basis onder de knie moet hebben voordat je gaat springen heb je dus eigenlijk geen slof nodig en al helemaal die internationale ruiters niet.
maar ik zag ze toch echt elke keer weer bij elk paard dat ding omhangen..........

Verward

soms is het beter om te zwijgen

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-01 20:39

sanderijn -> dat is dus precies wat ik bedoel! ik moet elke keer weer bij elk paard dat ik opzadel (behalve padro dan nu) de slof erom. terwijl hij eventuele problemen IMO gewoon rijtechtnisch zou kunnen oplossen hoor!! hij heeft er genoeg ervaring voor

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 20:47

bij Hercules (erg sterk en stijf) hang ik m erom om m naar beneden te krijgen, maar als ik m dan helemaal los laat loop thij nog naar beneden. Als ik heel kwaad wordt mer ik wel eens dat de slof de druk heeft, en niet de normale teugel. DAt is volgens mij dus echt te ver. Snel langer en stappen om m dan rond en los te krijgen.
Op Jopie heb ik het dus ff geprobeerd, en dan liep hij gelijk naar beneden. Heel losjes ed. Terwijl hij zonder slof misschien wat stijver was. Ik hang de slof er dus niet om bij Joop. Dat wat hij heeft kan ik zo ook oplossen. Misschien dat hij gewoon graag dat losse heeft, dat vind ik wel zwak.
Het gaat er mi om dat je zonder hulpmiddelen, en het liefst gewoon met trens en niet met s&t datgene bereikt wat je wilt bereiken. Daarna kun je evt kijken hoe het gaat met hulpmiddelen. Zoals Kim nu met spoortjes oefent omdat het nou eenmaal moet (vind ik dus heel erg fout, als je het zonder kan is het toch juist beter, maar goed)...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 20:48

Het was geen 'aanval' op jou hoor maaike..
ik zie het alleen zo vaak gebeuren,
'oh het paard is niet voorwaarts, neem wat grotere sporen' .. ipv 'je paard is niet voorwaarts omdat je tegen de beweging komt en dan ophouding geeft met je hand en onrustig schopt met je benen!!!'
'oh het paard is dwars wil niet nageven, hang er een slof aan' .. ipv 'paard kan niet nageven als jij hem niet goed voorwaarts houd en aan je been rijd en tegelijk onrustig met je hand in zijn mond bent....ontspan, rij overgangen en geef hem ruimte om te zakken van voren...'
En dan vinden ze het vreemd dat als het paard 4x heeft gewaarschuwd ' je frustreerd me, je schopt me met je sporen = galoppeer door en tegelijkertijd zit je in mijn mond te trekken = stoppen, en kwaad worden en slaan met de zweep...wat wil je nou????'
er vandoor gaat en flink gaat bokken.
Dan krijgt hij de beloning, de frustratie stopt want de ruiter ligt eraf en hij mag weer naar stal.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 20:51

ja maaike,soms krijg ik zo'n gevoel dat die slofcultuur er is onder de 'betere'ruiters,net alsof zij dat allemaal moeten doen omdat er ooit 1tje mee is begonnen.net als nike schoenen.tja ik roep ook maar wat maar ik vind het zelf dus gewoonweg raar.en het antwoord heb ik ook niet.
volgens mij doen ze in deurne hetzelfde.....misschien zou het daardoor komen?

m.i. moet zo'n goed geschoold paard namelijk heel fijntjes in de mond zijn en juist heel goed nageeflijk te rijden zijn.
met een slof train je naar mijn idee namelijk alleen de nek spieren en niet de hele hals-ruglijn


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daimo, GoogleAdsense, IASCrawler, Rainer en 64 bezoekers