welke hengst fokt groot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

welke hengst fokt groot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 22:57

Haha!
Laatst bijgewerkt door Chatelaine op 06-10-02 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 23:43

Voor wat voor merrie?

Zometeen draag ik een grote KWPNer aan terwijl jij wat zoekt voor een shet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 00:01

voor een KWPN-er heeft Wolfgang bij mijn merrie in ieder geval een erg groot veulen opgeleverd. Hij is nu twee en staat achter al 7 cm hoger dan zijn moeder. B'elanna is met haar 1.68 m ook niet echt klein, maar haar zoon wordt een behoorlijk groot paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 00:36

Gribaldi fokt ook heel groot, maar die is net als Wolfgang niet 1 van de goedkoopste hengsten.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 08:30

sorry sjuimpje maar gribaldi fokt lang niet altijd heel groot ken er heel veel die niet groter zijn als 1.62m

Zowiezo moeilijk welke hengst fokt echt alleen maar groot??? dat is er geen 1 denk ik elke hengst heeft wel is een te klein gebleven nakomeling....

Rubiqiuel fokt vaak groot burgraaf ook maar zoals ik al zei geen enkele hengst fokt 100% groot

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 09:24

Ik heb mijn kleine [naam verwijderd] 'onder Rubiquil gezet' Knipoog

Andere gegadigden waren kwa maat en dressuurbloed: Farrington, Iglesias, Havidoff, Ferro (praat van duur Sigaar ) en nog een paar die ik zo vergeten ben...
Burggraaf geeft ook vaak groot, is een veelzijdige hengst (die andere genoemden ook wel, maar meer richting dressuur gebruikt)..

Maar tja, wat voor merrie heb je...
Een merrie met grote platvoeten zou ik nou niet bepaald naar Burggraaf toebrengen....al die soorten dingen horen wel mee te spelen in je hengst-keuze...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 09:45

Haha!
Laatst bijgewerkt door Chatelaine op 06-10-02 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 09:47

Wolfgang fokt ook kleine paarden. Ik zit met hetzelfde, mijn merrie is selchts 1.63m. Burgraaf is ook al eens geopperd. Havidoff fokt wel eens grote paarden ja, maar ik ken daar ook een paar kleine van. Maar van elke hengst is wel eens een klein paard of e pony gefokt. Osmium, dat is een groot fokkende hengst. Dday weer helemaal niet.

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 12:04

Wouter24 schreef:
sorry sjuimpje maar gribaldi fokt lang niet altijd heel groot ken er heel veel die niet groter zijn als 1.62m

Zowiezo moeilijk welke hengst fokt echt alleen maar groot??? dat is er geen 1 denk ik elke hengst heeft wel is een te klein gebleven nakomeling....

Klopt, lang niet altijd...
Maar ik denk dat je bij Gribaldi wel kunt zeggen dat hij gemiddeld groter fokt als andere hengsten.

Dees:
Havidoff, daar ken ik weer een paar kleintjes van, oa. Practical Magic van Prakkie.
Zie ook ids.

Edith

Berichten: 521
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Wehl

Groot fokken!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 21:23

Een hengst kan wel groot fokken, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn. Bij onze welsh pony(1.37m) fokten wij een veulen van een ponyhengst van 1.53 en hier kwam een E pony uit, die uiteindelijk 1.52 werd.
Een jaar later hebben we haar gedekt met een paardhengst van 1.62 en hier is eerst een pony uitgekomen die nu 1.36m is en van diezelfde hengst nog een veulen die 1.43m is geworden. Dus hier hebben wij ook een hoop vraagtekens bijgezet!!!!???

*LOL*

Carpe diem

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 23:20

chatelaine schreef:
uem chatelaine is rond de 1.60 niet zo groot dus wat wouden jullie nog meer weten
en als je foto`s wil die staan bij itp


Chaterlaine is rond de 1,50 als het dan al niet kleiner is. Inge had me pas dat gemailt.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 15:44

Rond de 1.50 zou ik niet proveren om er een paard uit te fokken...dan willen de verhoudingen ook nog weleens verlopen *LOL* Dan kun je beter een paardveulen kopen(zie je ook wat je hebt) of als je graag een veulen van die merrie wil een pony fokken Haha! (ga ik ook doen bij mijn merrie, wil proberen om haar het keurpredikaat te laten halen *LOL* )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Utinam
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 09:43

IK heb een jaarling van osmium en vader van de moeder Burggraaf, mijn jaarling is tegenover de rest van de jaarlingen erg groot. Moeder is 1.66m vader 1.74m. Dit wordt zeker een grote als ie op deze manier blijft door groeien.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:12

Oud topic. Slotje.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:02

Wouter24 schreef:
sorry sjuimpje maar gribaldi fokt lang niet altijd heel groot ken er heel veel die niet groter zijn als 1.62m

Zowiezo moeilijk welke hengst fokt echt alleen maar groot??? dat is er geen 1 denk ik elke hengst heeft wel is een te klein gebleven nakomeling....

Rubiqiuel fokt vaak groot burgraaf ook maar zoals ik al zei geen enkele hengst fokt 100% groot

uhm sorry wouter maar jij zit er dus echt wel naast! sjuimpje heeft gelijk. Dat jij een paar kleine gribaldi's gezien hebt wil niet zeggen dat ie klein fokt. Wij hebben juist voor gribaldi gekozen omdat ie groot fokt! Dat blijkt ook uit de statistieken + 1,27
Uit onze merrie hebben we 4 nakomelingen gefokt die te klein zijn gebleven nu nummer 5 de gribaldi is de enige die ene goede maat gaat halen!
Er zijn natuurlijk meerdere hengsten die bekend staan om het doorfokken van hun hoogte maat, Enkele hiervan zijn: Burggraaf, Calvados, candy surprise, cavalier, contango, dillenburg, flemmingh (al lopen hier ook e-pony's van rond), Hamlet, heartbreaker, Hinault, Indorado, Jazz, Jet-set D, krack C, Lancelot en voltaire.
natuurlijk wil het niet zeggen dat als je met deze hengsten dekt je ook echt een groter paard fokt, maar het risico dat je een kleiner paard fokt wordt natuurlijk kleiner!
In die tijd hebben wij toen voor gribaldi gekozen, maar je ziet als je een beetje rond kijkt zijn er genoeg. moet je alleen nog kijken welke beetje betaalbaar is en bij jou merrie past.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 12:01

GribaldiFAN schreef:
contango, flemmingh (al lopen hier ook e-pony's van rond), Jet-set D, krack C, en voltaire.


Deze paarden fokken absoluut NIET uniform als je het over maat hebt, krack fokt heel vaak kleintje net als zijn vader, en voltaire fokt zeker geen giga beesten zin allemaal een beetje propjes, contango is helemaal zo wisselend als de pest groot, klein, bloederig en tegen gelderse typen aan!!! (geldt voor alle hengsten hier genoemd de nakomelingen hebben natuurlikj ook allemaal een moeder)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:52

Je kunt natuurlijk gewoon de indexen van de KWPN hengsten bekijken daar staat bovenin hoeveel % hun kinderen onder of boven het gemiddelde liggen. Voor verdere info is dat ook handig want de uitschieters beide kanten op kan je zo zien. Kort door de bocht: als je een merrie hebt met weinig bot zal je tot je verbazing zien dat bijna geen enkele KWPN hengst pijpbeenomvang verbeterd!!!

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:18

Ik heb een tijd op een fokkerij gewerkt en daar hadden we ook een wolfgang hengstje en die was juist weer erg klein. Op zn derde was hij ongeveer 1.62.
Hij is voor de hengstenkeuring geweest, was echt een gaaf beestje, maar ze vonden hem te klein. Hij toonde ook nog eens klein.
Maar dat kan natuurlijk ook aan de merrie liggen. Alhoewel die zelf niet de kleinste was.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:32

casco fokt over het algemeen ook aardig groot.... we hebben daar een paar veulens van gehad op stal allemaal al behoorlijk groot

Love the life that you live, live the life that you love

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:49

Van Wolfgang is bekend dat hij af en toe toch wat klein doorfokt.Je zag en ziet regelmatig E pony's van Wolfgang

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 00:19

.
Laatst bijgewerkt door holly op 13-03-23 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:11

Wouter24"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
contango, flemmingh (al lopen hier ook e-pony's van rond), Jet-set D, krack C, en voltaire.


Deze paarden fokken absoluut NIET uniform als je het over maat hebt, krack fokt heel vaak kleintje net als zijn vader, en voltaire fokt zeker geen giga beesten zin allemaal een beetje propjes, contango is helemaal zo wisselend als de pest groot, klein, bloederig en tegen gelderse typen aan!!! (geldt voor alle hengsten hier genoemd de nakomelingen hebben natuurlikj ook allemaal een moeder)
[/quote]
Tja uhm, ik heb deze gegevens van het kwpn dus dan moet je daar zijn. Volgens hun zijn dit de hengsten die maat aan een merrie kunnen toevoegen!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:13

sarabande schreef:
Je kunt natuurlijk gewoon de indexen van de KWPN hengsten bekijken daar staat bovenin hoeveel % hun kinderen onder of boven het gemiddelde liggen. Voor verdere info is dat ook handig want de uitschieters beide kanten op kan je zo zien. Kort door de bocht: als je een merrie hebt met weinig bot zal je tot je verbazing zien dat bijna geen enkele KWPN hengst pijpbeenomvang verbeterd!!!

Welke niet kwpn hengst doet dat wel??
Effe serieus, als je puur kijk naar hoogte welke hengst moet je dan hebben! hoeft geen kwpn te zijn dus!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:33

Wil je alleen hoogte??? dat doen volbloeds vaak. Maar ik neem aan dat je ook zwaarte, bot, beweging en een goed exterieur wilt
pff wordt moeilijk hoor

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:34

sarabande schreef:
Wil je alleen hoogte??? dat doen volbloeds vaak. Maar ik neem aan dat je ook zwaarte, bot, beweging en een goed exterieur wilt
pff wordt moeilijk hoor

UHm tja tot die conclusie zijn we al lang geleden gekomen. Maar voor aankomend jaar staan we weer voor hetzelfde probleem
Omdat onze merrie klein is moeten we een hengst hebben die maat, massa beweging en ook karakter fokt!
Tja ik kwam toen bij gribaldi uit omdat een burggraaf of calvados toch te duur worden en vaak springers fokken terwijl ik toch dat dressuur erin wil hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlackBeautyZ, Manny, Willemiens en 101 bezoekers