Verschil tussen pony en paard.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Verschil tussen pony en paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 20:55

Hey...

Ik rijd op een manege in Goirle. En ik rijd 1 keer in de week op zaterdag, nu al 5 jaar lang. Al die jaren op pony's gereden. Nu ben ik in augustus 16 geworden. Moet nu ook 10 euro voor de lessen gaan betalen in plaats van 7. Maar ja, de manege heeft intussen liever dat alle 16 jarige over stappen op paarden.

Ik had voor afgelopen zaterdag al twee keer op een paard gereden, wat me erg vies was tegen gevallen. Paarden zijn zo veel zwaarder.

Nu staat er bij ons op de manege een erg jong maar kei lief paardje. Silvester heet hij, en hij is maar 1.61 m. Valt best mee dus. Ik vind die al een paar maanden kei leuk. Nou heb ik afgelopen zaterdag gevraagd of ik er op mocht rijden. We reden die les toch in de bak (normaal rijden we in de bossen) dus ik dacht, dit is mijn kans. Voor de les, mochten we in de kleine bak altijd vast losstappen. Toen we langs de deur naar buiten kwamen, schrok my lady, (het paard dat bij het instappen even voor mij reed) van zo'n klein traktortje dat buiten reed. Silvester nam dat gedrag natuurlijk snel over en schrok dus ook. Iedereen gaf silvester de schuld, echt heel stom, maar ja, silvester is dus nog hardstikke jong en was echt helemaal nerveus geworden. Er hoefde maar een klein geluidje te zijn of hij schrok al weer. Toch maar weer langs de deur gestuurd. Hij heeft die bak altijd al eng gevonden, al vanaf dat ie ingereden is. Maar ja, na vele keer proberen ging hij er toch weer langs, ookal was ie nog steeds nerveus en zo.

In eerste instantie zou ik die les voorop rijden, maar vanwege de nerveusheid van silvester had ik daar toch maar vanaf gezien. Toen ging een ander meisje uit mijn les op een ander paard (Raisa) voorop rijden en ik daar gelijk achter. Toen ging het best goed, alleen nog wel veel schrikken, bijvoorbeeld van iemand die langs loopt, of van iemand die het gang pad aan het vegen is of zo. Of gewoon van dingen die er helemaal niet zijn. In het begin ging het echt kei poedersuiker.

Een paard is gewoon zo veel lomper, en strerker. En daarnaast ook nog eens trager. Daarmee bedoel ik dat een pony veel sneller reageerd op hulpen als een paard. Dit waarschijnlijk omdat een paard ook iets lomper is. Het was echt zo zwaar en zo anders!

Silvester was echt amper te sturen. En in plaats van mooi rond te rijden bij een afwending, viel hij gewoon naar binnen , en versnelde daar ook nog eens bij, was echt heel eng. Ik had echt vanalles geprobeerd om dit tegen te gaan, maar het lukte me gewoon niet. Toen kwam de galop, toen Raisa in galop ging, kon ik sil gewoon niet houden en ze ging erachter aan. Oscar (mijn instructeur) zei dat ik een rondje moest draaien om weer voorop te komen, maar dit ging heel moeilijk, ik heb altijd de ervaring gehad dat als ik een pony in galop terug naar voren duwde dat ie dan begon te bokken of omviel. Omvallen met een pony is me 1 keer gebeurd en was echt eng. Ik ging best hard, en moest een rondje draaien, de bak was op een bepaald deel kei glad, wat ik niet door had, en toen was de pony onderuit gegaan. Dus ik vond dit nu met sil ook best eng. Al helemaal omdat sil nog zo jong is, en dus ook nog neit zo'n goed evenwicht heeft en zo.

Nou ja, uiteindelijk heb ik haar toch weer vooraan gekregen, en met heel veel moeite mijn rondje rond de bak gedaan. DE tweede keer ging het al wel beter, ik kon haar inhouden in draf terwijl raisa voor mij weg reed en zo. Na de galop ging het rijden ook veel beter. Ik begon sil meer de hoeken in te dwingen. Hierbij ging hij uit zich zelf wat meer met zijn hoofd naar beneden lopen, al was het niet aan de teugel, maar het was voor mij op deze manier zo veel makkelijker om hem mooi rond te sturen bij wendingen in plaats van dat hij zo naar binnen viel. DAt laatste half uur, heb ik echt kei fijn gereden en het ging ook echt goed, al was het wel heel erg vermoeiend. Nu ben ik dus ook helemaal verliefd op silvester geworden.

Ik denk dat ik dus vaker op silvester wil rijden, want, ok ik snap je bent nooit uitgeleerd, maar ik denk dat het leren op een pony nu veel langzamer zou gaan, en ik denk dus ook dat ik van silvester ontzettend veel kan leren.

Nu dus mijn dilemma, komende zaterdag, gaan we de boosen weer in, nu zit ik te twijfelen of ik op silvester zal gaan of niet. Oscar vind dat ik het moet proberen hij denkt dat het me wel zal lukken. Maar dat het misschien wel slim zou zijn om eerst 1 keertje met een rustiger paard naar buiten te gaan om te wennen. Maar hij zei dat ik het zelf maar even moest bekijken. Nu weet ik niet wat ik moet doen. Ik heb namelijk helemaal geen zin om op een ander paard naar buiten te gaan, maar ik weet niet of ik silvester naar buiten al aandurf.

Nu had ik aan jullie twee vragen. Zouden jullie iets kunnen vertellen over jullie ervaringen met paarden (jong of oud) ik bedoel dan, het verschil dat je ondervonden hebt tussen paard of pony.

En wat zouden jullie denk je doen in mijn situatie. Het probleem is namelijk dat die andere paarden van onze manege, echt compleet onmogelijk zijn, ook al zijn ze wel super braag en zo. Alleen Raisa is een beetje leuk, maar ja, daar gaat dat andere meisje zaterdag dus op :S

Ik hoop dat jullie me iets kunnen vertellen

groetjes

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:47

Hoi Shiloh!
Ik snap je probleem, ik ken ook een meisje dat alleen maar op pony's wilde rijden, dat paarden niet 'leuk' vond.
Bleek dus dat ze eigenlijk niet zo goed op paarden kon rijden, omdat de bouw en grote toch anders is, en (ze is vrij lang en sterk) een pony kon ze altijd wel terug in draf krijgen als deze in galop wegschoot, maar een paard dat vond ze enger, moeilijker. Scheve mond

Maar ik denk dat het met paarden best meevalt.
Het lijkt nu misschien alsof paarden minder goed naar de hulpen luisteren, maar hoeveel heb je er al uitgeprobeerd? Niet veel nog.
Daarbij alleen de paarden van jouw manege.
Het verschilt, net als bij pony's, gewoon per paard.
Wel is het 'een ander gevoel' denk ik doordat paarden groter en anders gebouwd zijn. Dit is inderdaad erg wennen! Knipoog

Als ik jou was zou ik de volgende keer als jullie de bossen in gaan, eerst op een ander paard (een brave) proberen.
Dan kun je wat meer wennen aan de grote en de andere verschillen tussen pony's en paarden.

Als je dan weer een keer in de bak rijdt, kun je op Sylvester rijden, zodat je hem wat beter leert kennen.
Als je denkt dat je Sylvester goed kan houden als hij bijv. op hol slaat, dan zou je misschien op hem kunnen gaan rijden in de bossen.

Tot zolang zou ik eerst proberen goed op hem te leren rijden in de bak.
Wat je ook kunt vragen, als je op hem in de bak rijdt:
of jullie in de les wat vaker apart mogen rijden, dus niet elke keer in een rijtje achter elkaar aan. Haha!
Bijv. een meter of vier tussen elk paard in, en dat je dan omstebeurt moet afwenden, een volte rijden, of een figuur rijden.
Of allemaal een figuur, maar dus niet vlak achter elkaar.
Zo leer je beter sturen en je paard onder controle houden, wat je graag wilt bij Sylvester! Lachen

En ik zou als ik jou was eerst even wennen aan 'paarden in plaats van pony's', en daarna pas op een jong paard de bossen in zeg maar.
Veel succes met je nieuwe favoriet! Party!!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:50

hey meissie,

tja mijn ervaring met paarden is dat het best goed gaat natuurlijk, dus daar kan ik je eigenlijk niet bij helpen.

Maar als ik jou was zou ik die buitenrit nog lekker op een vertrouwt ponytje doen en die paarden komen wel weer. Eerst even leren de paarden onder controle te krijgen.

Maar het is mijn mening als jij denkt dat je het wel lukt, mag je het van mij doen Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:01

Ik blijf voor altijd op de pony's rijden!
Ik reed eerst regelmatig op paarden maar laatst deed ik het ook weer es, dan denk ik echt: wat zijn pony's toch fijn Lachen
ik vind me ook veel te klein voor een paard(spiegel in de bak..), maar misschien ook wel omdat ik me op pony's gewend ben.

op paarden heb ik ook vaker het gevoel alsof het heel slecht gaat, terwijl m'n instructeur zei dat ik hem goed aan het lopen had Verward
het is niet dat ik een paard niet goed onder controle heb, maar ik vind dat pony-gangetje toch veel fijner Haha!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:51

ik rij op van alles, pony's en paarden, het maakt mij neit veel uit. Ja, voor wedstrijden en springen liever een paard, maar verder geen voorkeur.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:38

Ik heb nog nooit op paarden gereden. Of, wel 1 keer, op my lady. Daar had ik ook het gevoel alsof het heel slecht ging en ze echt niet luisterde. maar dat lag gewoon aan mijn hulpen neemik aan.

Pony's vind ik gewoon veel leuker en dan vind ik het ook echt helemaal niet eng om op een wat wildere of drukkere pony te gaan. Bij paarden zou ik eigenlijk niet graag op een bokkende wilolen ziteen.

Ik heb het zo wel goed getroffen met die nieuwe pony. Het is een grote D-pony en stevig gebouwd maar heeft gangen van een paard, even snel alleen wat wendbaarder enzo. Echt een geweldig beestje! Daar blijf ik nog even op hoor! Kan ik nog wel een lange tijd op, ook met de paarden lessenb waarschijnlijk.

Nu even op jou vraag. Als je echt helemaal zeker bent dan zou ik op Syulvester gaan maar wanneer je het nog een beetje spannend vind zou ik 1 keer op my lady of max gaan. Als dat goed gaat qua grootte enzo dan zou ik op sylvester gaan, ik denk dat het wel snel went. Succes!

Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:42

Je weet dat ik ook nog nooit op een paard heb gereden (niet echt lang) en ik vind dus eigenlijk dat ik je moeilijk advies kan geven

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:33

Beetje offtopic, maar ik vraag me af wat voor manege dat is waar jij rijdt.
Je rijd kennelijk in de bak allemaal achter elkaar (waar je dus vrijwel niets van leert) en jullie gaan meestal de bossen in?
Vreemd hoor.

Maar goed; ontopic..
vraag 1; Paarden vind ik persoonlijk moeilijker te rijden dan pony's. Ik heb nog steeds de voorkeur voor de 'pony-achtige' paardjes. Mijn laatste paard was ongeveer 1.59 maar ik ben nu een Fries aan het inrijden (van rijden is eigenlijk nog geen sprake, maar goed), maar ik denk dat het een stuk moeilijker gaat worden als dat kleine paardje.
Vraag 2; ik zou lekker op dat paardje blijven rijden, een buitenrit weet ik niet, ligt een beetje aan de andere paarden (hoe die zijn). Maar in de bak zou ik er wel op willen, als de rest wat ze daar hebben, niets is. Dat het nog niet gaat hoe het zou moeten ligt natuurlijk aan zijn leeftijd. Het is allemaal niet makkelijk voor zo'n jong paard. Dat komt allemaal wel goed.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 20:40

lis schreef:
Beetje offtopic, maar ik vraag me af wat voor manege dat is waar jij rijdt.
Je rijd kennelijk in de bak allemaal achter elkaar (waar je dus vrijwel niets van leert) en jullie gaan meestal de bossen in?
Vreemd hoor.


Ja, een beetje gelijk heb je wel. Het is ook niet echt een top manege. De meeste mensen komen heir om te leren rijden en dan vervolgens gewoon lekker plezier te hebben. Daarom denk ik ook dat de overstap op paarden veel van kan leren.

We rijden meestal in de bossen, behalve als het regent (zoals zaterdag) of vriest, of als het al vroeg donker is (wat er dus snel aan zit te komen) We willen al een tijdje overleggen of we vaker binnen kunnen rijden, maar dat is er eigenlijk nog niet echt van gekomen Haha! al 1, 5 jaar niet Haha! ,maar ja....

we rijden meestal achterelkaar, maar dat je daar niks van leert is niet waar. Het is soms best moeilijk hoor achter elkaar. Zeker als de pony voor je absoluut niet op de letters of door de hoeken rijd, dan is het bij die manege ponytjes erg moeilijk om ze als nog de hoek in te krijgen Haha! en ok, als je nog een beginnertje bent, ben je daar nog niet zo mee bezig. Maar in de gevorderde, doe je toch heel erg je best om voor jezelf te rijden, en een beetje afstand en zo te houden.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 17:52

helaas ken ik je probleem
ik ben nu 25 maar ik zweer bij ponies,alhoewel ik wat aan de zware kant ben en dus eigenlijk wel op paarden zou moeten.naja gelukkig rijd ik al een paar jaar niet meer maar voor mij zijn ponies zo veel leuker dan paarden,niet alleen met rijden zijn ze sneller,wendbaarder,slimmer en zitten ze lekker,ze zijn in hun karakter ook ontzettend verschillend.ponies leren heel snel,menig jong paard leert wat langzamer dan een jonge pony.
ik heb op een stal gewerkt met jonge paarden,ook rijden,
en ik heb zelf een jonge pony opgevoed en diverse pony's gereden
het verschil zit hem in(let op dat is míjn mening he,dus geld echt niet voor ieder paard/pony)dat paarden idd groot en lomper zijn,maar ook wat trager van begrip,en ze kunnen soms dwars zijn,én sterk en dan is het moeilijker ze te overreden,zoals bij ponies,een pony kan ook dwars zijn maar door zijn vlugheid,is dat vaak heel anders,en kun je als mens nog wel wat meer overwicht over brengen.paarden zijn zo groot en sterk en als ze iets in hun kop hebben?dan hebben ze het vaak ook in hun kont.ponies denken wat beter na wat dat betreft,zijn wat handiger ook in het omgaan met moeilijke situaties,een paard raakt soms heftig in paniek en tja wat doe je dan,een pony is makkelijker tot rede te brengen,mede omdat ze zelf ook blijven denken,met mijn pony bijvoorbeeld,is het zo,ze kan ergens bang van zijn maar zodra het uit het oog is is ze het alweer vergeten,terwijl ik ook paarden gereden heb die vervolgens erin bleven......
snap je een beetje wat ik bedoel?

maar goed ik denk dat jij best op sil naar buiten kan hoor,al moet je gewoon erg goed opletten en ook duidelijk bijv. afspreken met de instructeur dat als jij écht niet in galop ofzo wilt,dat hij dan ook naar je luisterd,en je kunt vragen of je achter of naast hem mag rijden,zodat hij je tips kan geven als je ergens onzeker over bent
sterkte!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 18:25

Ik snap helemaal wat je bedoeld, en wat je zegt, want zo vind ik het ook. Ookal moet ik nog echt wennen aan paarden, sil was de derde keer. Maar sil zijng angen zijn wel echt super fijn!!! en dan heb ik het misschien wel onderdreven.

In galop wil ik wel, maar dan zou ik als voorwaarde of zo willen, dat raisa naast me rijd, en oscar (mijn instructeur) voor mij.... ik zou niet durven om te vragen om niet in galop te gaan Haha! bovendien krijg ik dan de rest van de les over me heen. Voor de meeste van jullie zal een keer niet galoperen misschien niet zo veel uitmaken. En tuurlijk, niet alles draait om de galop. Maar als je maar 1 keer in de week kan rijden zoals wij, dan is het toch super jammer als je niet in galop gegaan bent, als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar ja, toch bedankt voor je reactie, ik ben blij dat ik niet de engie met dit probleem ben....

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 19:14

ik heb eigenlijk mijn hele paardrijcariere op paarden gereden.
allen op ponykamp reed op op pony's, maar dat waren meestal haffies of tinkers.
heb wel shetlanders gereden.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 10:02

Wat ik wel nog wil zeggen:
Het is niet zo dat paarden lomper zijn dan pony's en minder snel leren.
Dat verschilt heel erg per paard, en ook per pony!

Ik scheld mijn paard ook wel eens uit voor lomp.
Maar dan is het eigenlijk zo dat IK op dat moment niet genoeg overwicht heb, haar niet duidelijk genoeg heb gemaakt dat ze voor mij aan de kant moet gaan of beter die wending moet nemen...
Dat ligt dan aan MIJ.

Doordat pony's lijkt het alsof ze minder lomp zijn. Maar als je naar de verhoudingen kijkt is dit niet het geval, scheelt ook weer welk ras, welk paard of pony je neemt.

Een paard is duidelijk groter en je zult niet meer met je eigen grote en kracht zoveel kunnen doen als op pony's.
Dat is ook tijdens het rijden niet de bedoeling, want je moet leren een paard met de juiste hulpen goed laten wenden of minder snel laten gaan.
Dus op paarden MOET je wel goed leren rijden, omdat je anders niets bereikt met zo'n groot geval... }>

Ik ken een klein mager vrouwtje dat altijd op paarden van 1.75 m enzo rijdt. Daar springt ze mee, buitenritten, ze rijdt ze in van tevoren...
Dan heeft ze toch, ondanks haar weinig imposante gestalte, indruk op zo'n paard weten te maken. Hoe?

Ja... Hoe krijg je het voor elkaar om een groot paard net zo te laten lopen als een kleinere pony?
En hou je er rekening mee dat zijn lichaam groter/langer is, en dus dat een volte van 5 meter makkelijker gereden is met een d-pony dan met een groot (misschien wel wat afgestompt) paard?

En Sanderijn:
Het is niet zo dat in een panieksituatie een pony eerder de neiging heeft tot nadenken en dat een paard dat niet doet.
Misschien wel jouw ervaring, maar het klopt niet!
Ik ken ook een paard dat heel snel weer kalm was nadat ze geschrokken was van iets, die was echt snel te overtuigen.
Ben je trouwens de groningers vergeten waar je op gezeten hebt?

En ik ken ook een PONY die blijft erin zeg maar, die is de rest van de buitenrit heel springerig enz. Het is maar net wat je ervaringen zijn.
Dus dat is gewoon bullshit. Haha!
Het verschilt per ras hoe een paard of pony reageert op nieuwe (enge) dingen.

En dwars kunnen pony's ook zijn, en dat is niet anders dan bij paarden.
Bijv. steigeren is steigeren, maar omdat paarden groter/sterker zijn, lijkt het vaak wel enger.

Vaak is het angst waardoor mensen eerder kiezen voor een pony, minder vaak op paarden rijden.
Maar een paard zit nou eenmaal wat hoger, is sterker soms, en door de grootte 'voelt' het anders.
Wennen ja, maar ik vind paarden net zo geweldig als pony's. Ligt er gewoon aan wat voor paard je neemt.

Ik heb zelf een trakhener van 1.64 m, beetje 'bloedig' energiek, moedig paard, maar ook errug eigenwijs: af en toe de neiging tot staken.
Dan moet je alle zeilen bijzetten om haar weer te overtuigen dat jij de baas bent...
Maar als ze wel loopt dan doet ze ook 100% haar best voor je! Lovers

Maar neem je een groninger paard dan is die weer totaal anders.
Dus... het is maar net waar je op dat moment op zit, en wat voor karakter hij heeft.
Veel succes met wennen aan de paarden!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:31

Ik heb daar nou totaal geen last van, ja je merkt wel verschil. Bij een paard LIJKT het alsof je minder te vertellen hebt als je pony`s gewend bent.
Je moet mij ook niet op een heel breed lomp groot paard zetten want dat is gewoon geen gezicht en het voegt niet. Zet je me op een leuk damespaardje dan voegt het al stukken beter!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:24

Ik merk eigenlijk niet zoveel verschil tussen een pony en een paard (zal wel aan mij liggen Clown ).

Heb iets van 2 a 2,5 jaar alleen maar op pony's gereden, en toen ik voor m'n eerste les bij de manege waar ik nu rijd kwam, mocht ik gelijk op een paard, en geen kleine (groter dan ik, ik denk dat hij zo'n 1.80m. is?).

Tsja, een paard is wel groter en daardoor ook sterker, en ik vind ze lekkerder zitten (minder hobbelig, vooral in galop).

Ik rijd zelf liever op paarden, maar het maakt me eigenlijk niks uit.


Als ik jou was zou ik als je naar de bossen gaat eerst op een rustiger paard gaan, en als je daar eenmaal aangewend bent gewoon op welke je het leukste vindt Lachen (maar als je denkt dat je dit paard ook wel kunt houden, zou ik dat gewoon proberen Lachen )

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:26

tja het ligt er echt aan watvoor paard en watvoor pony je gwend bent

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 20:37

nicolietje schreef:
tja het ligt er echt aan watvoor paard en watvoor pony je gwend bent


Gewend? tja wat ben ik gewend. Doordat ik op manege pony's heb gereden heb ik uiteraard op vele verschillende gezeten. Zelf ben ik eigenlijk ik eerst begonnen op de wat wildere ponytjes, waardoor ik de laatste jaren pas echt op mijn houding aan het letten. Dus eerst leren blijven zitten en toen pas geleerd om netjes te zitten Pling

Ik heb ook vele "wilde"pony's gereden. Van zij die constant bokken, tot zij die constant schrikken, ben zij die het allemaal door elkaar gooien. Ok, het ging ook niet altijd goed Haha!.

Zo was er laatst zo'n pony een e pony was het volgens mij ongeveer. die er nog niet lang was, en als de dood was voor auto's etc. Ik was de eerste die haar de bossen mee in nam. En wat voor een rit was dat geworden, ben er niet af gevallen, maar dat had niet veel gescheeld. Vele zeggen dat Dundee toen, veel erger was dan silvester nu. Maar toch, silvester is toch groter sterker etc. het is heel erg wennen. Waarschijnlijk zal ik het verschil later niet echt meer merken, maar nu zeker nog wel.

Ik weet eigenlijk ook wel zeker dat ik hem mee de bossen in mag nemen, nu moet ik nog weten of ik het durf.

Er vertelde wel iemand op de manege dat die ook op silvester rijd, en dat zij vond dat silvester binnen veel drukker was dan buiten.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:24

dat ze binnen drukker zijn hoor je wel vaker..dat is die van mij ook!!
ik vin buiten rijden persoonlijk leuker dan binnen!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 23:16

Ik heb tot nu toe ook bijna altijd op pony's gereden,ik vind ze veel lekkerder rijden als paarden,maar aan de andere kant rijd ik dus ook weinig op paarden,misschien zou ik er anders over denken als ik dat meer zou doen.Maar omdat wij een fjord hebben,word ik daar ook niet te groot voor en kan ik dus gewoon op een 'ponymaat-paard' blijven rijden,
en ik denk dat ik dat toch het liefste doe.
Paarden zijn ook hoger en nadat ik een keer met een paard onderuit ben gegaan met een paard en een tijdje in de rolstoel heb gezeten,
zit ik liever wat lager denk ik Haha!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 22:59

ik rijd veel op paarden maar ook nog op pony's
en veel verschil ja ok dat is waar
maar mijn merrie is bv (paard) sneller en wendbaarder dan sommige pony's
maar andersom ook.
ik denk dat het enige verschil tussen een paard en een pony zijn maat, breedte en zijn groote van stappen is.
lomper, nee zeker niet, alleen zijn ze langer en kan je een hele kleine volte niet meer zo makkelijk rijden. dommer nee echt niet! mijn paard leerd erg snel en weet bijvoorbeeld hoe ze haar halster en touw los kan krijgen. hoe ze de voerkist opend. deuren, en hoe je goed onder het werk uit kan komen Schijnheilig
en (sorry als het niet waar is)
de meeste manege paarden zijn afgestomt, en lijken dan sloom log en lomp.
maar dat valt vast wel mee, zodra ze goed aan de hulpen staan!
net zo als dat naar binnen vallen in de bochten van sil, geen ontzag voor je been, dat hoort hij wel te hebben. dus een kwestie van opvoeden!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 16:42

My Dominique schreef:
net zo als dat naar binnen vallen in de bochten van sil, geen ontzag voor je been, dat hoort hij wel te hebben. dus een kwestie van opvoeden!


Silvester is ook nog erg jong, en moet daarom nog erg goed op het been leren rijden, dus iets wat hij nog heel moeilijk vind, daarom is hij buiten ook iets makkelijker, omdat hij dan niet echt in hoeken of naar letters hoef te sturen

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 17:04

Als ik jouw berichtjes zo lees, dan zit het probleem niet in het feit dat Sylvester jong is of druk of bang. Want je hebt op genoeg moeilijke ponies gereden.

Alleen het feit dat het een paard is (een kleintje) maakt het voor jou eng! Ik vind zelf ponies weer eng, heb altijd op paarden gereden en die kleintjes zijn mij veel te vlug. Ik vind het voordeel op een paard dat ze vaak iets meer tijd nodig hebben om te bokken/steigeren en vooral om om te draaien. De beweging is iets rustiger voor mijn gevoel.

Misschien moet je Sylvester gewoon als een pony behandelen, er is echt geen verschil. Het zit vooral in jouw hoofd denk ik, als je jezelf kunt overtuigen dat er geen verschil is, dan kun je rustig met hem naar buiten gaan.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 00:39

Ik rij inmiddels al een jaar of zeven, acht op paarden, en vind die dus fijner. Maar ik vind pony's ook best. Ik denk dat als jij nu op paarden gaat rijden en dat heel lang iedere week doet, je er uiteindelijk misschien net zo over denkt als ik. Maar als ik jou was zou ik niet op Silvester naar buiten gaan, maar idd. nog even goed leert hoe je een paard onder controle houd, want als het fout gaat heb je een probleempje! Laat anders iemand anders, die wat meer ervaren is, eerst meegaan op Silvester, een paar keer, dan went hij eraan en kun jij zien hoe hij zich gedraagt.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 20:59

Silvester is het gewend hoor om naar buiten te gaan. Hij was afgelopen winter ingereden, en rijdt sindsdien eigenlijk normaal de lessen mee. Ik denk dat het ook wel klopt wat Manon zegt. Al is het wel moeilijk om dat toe te geven eigenlijk Haha! Lips are sealed ....

Afgelopen zaterdag had ik me helemaal ingesteld om op Sil te gaan. voor de les zat ik erop. En was ik aan het instappen in de buitenbak. Hij schoot de hele tijd weg, en ik raakte best wel in paniek. Als dit een gewone pony was geweest, had ik het waarschijnlijk ook wel eng gevonden, maar had ik het waarschijnlijk wel gedaan. Ik begon helemaal te trillen, en ben afgestapt. Eigenlijk heb ik Silvester dus laten winnen. Waar ik achteraf heel erg van baal. Iedereen zei dat het een goede keus was, en dat het beter was zo, want anders zou silvester alleen maar voelen dat ik nerveus was. Ze hadden waarschijnlijk misschien ook wel gelijk. Maar toch vond ik het echt niet leuk. Ik was nog nooit eerder uit angst van een paard afgestapt. Ik baalde echt verschrikkelijk.

Uiteindelijk heb ik, na er deze week even rustig over nagedacht te hebben, besloten, om er niet teveel haast bij te maken. Maar op silvester naar buiten gaan word wel mijn doel van de komende tijd, en ik ga rustig kijken, wanneer ik het ga doen. Waarschijnlijk ga ik komende zaterdag een keer op My Lady of zo (een ander paard) naar buiten, om te wennen, en later het nog eens proberen op silvester.

Iemand zei al, zal ik om half 2 op silvester gaan, dan rijd hij zijn energie eraf en dan is hij misschien bij jou wat rustiger. Maar dat wil ik eigenlijk niet. Ik kan die andere natuurlijk niet verbieden om op hem te gaan. Het is namelijk niet mijn paard. Maar als ik silvester mee naar buiten neem, dan wil ik dat het op mijn eigen kracht is. En niet dat het me lukt omdat iemand anders hem rustig heeft gemaakt. Ik weet niet of dit voor jullie een beetje logisch klinkt. Maar ik vind het belangrijk om te weten of ik mijn doel kan bereiken, zo kan ik er een beetje achter komen wat ik kan en zo.

Ik vind het wel heel leuk om jullie adviezen te horen en te horen hoe het bij jullie zit. En eigenlijk zit het denk ik ook in mijn hoofd dat Silvester een paard is. dat het daar helemaal om draait. Manon heeft volgens mij de kop op de spijker geslagen. Nog bedankt voor jullie adviezen, en als jullie het leuk vinden wil ik jullie wel op de hoogte houden van hoe het uiteindelijk gaat. Maar als het niet hoeft, dan hoeft het niet.

groetjes