Hmm misschien een beetje een simpele vraag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-01 15:27

Is het nou erg om je paard in de weide te laten staan als het regent, eigenlijk? Want bij ons op de manege zijn er dus van de mensen die al in de stress raken als het een beetje regent en anderen laten hun paarden er in staan hoe hard eht ook regent, niet altijd met regendeken. Maar nu dus mijn vraag, is het eigelijk wel erg?

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 15:33

lijkt mij niet, paarden zijn buitendieren en regen is iets natuurlijks. in de vrije natuur gaan ze toch ook niet onder een afdakje staan? mijn verz pony's staan in de zomer dag en nacht buiten, ook als het regent. zonder deken. en ze zijn in de drie jaar dat ik ze verzorg nog nooit ziek geweest dus het lijkt mij niet erg ofzo.
kijk, als je paard een hele dunne vacht heeft of heel vatbaar is voor ziekten lijkt het me een ander verhaal, dan is het niet verstandig om m buiten te laten staan in de regen zonder regendeken ofzo op.
maar ik blijf erbij dat regen iets natuurlijks is en dat t IMO niet veel kwaad kan.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 15:35

Nou, in principe heeft een paard van zichzelf genoeg "afweer" tegen regen. Hij wordt er niet zo snel ziek van of zo. Maar als jij gaat lopen ingrijpen door hem bijvoorbeeld te scheren of zo, is het natuurlijk een ander verhaal. Of 's winters als je hem ook als je niet scheert hem wel kort in het haar probeert te houden dmv dekens enzo, dan krijgt hij het natuurlijk ook wat eerder koud. Los daarvan hebben de meeste stalpaarden imo weinig lol als ze in de regen buiten staan. Vaak staan die van ons dan echt bij het hek te wachten tot je ze binnen haalt.
En als je daarna nog wilt gaan rijden is het natuurlijk niet zo prettig als je paard helemaal nat is, zowel voor hem als voor jou. Maar in principe kan ie er prima tegen hoor!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-01 15:40

Bolivia heeft vandaag ook in de regen buiten gestaan nou ze vind het dus helemaal niet erg, rollen joh. Echt niet normaal. Gelukkig was de modder al een beetje opgedroogd dus ik kon het er makkelijk afborstelen. Maar het had nou ook weer niet zó hard geregend. Maar bedankt voor jullie reacties, ik had zelf wel zo'n idee maar door iedereen op de manege wist ik het dus niet meer zo zeker snappie Lachen

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 18:17

mijnes staat al 3 jaar lang dag en nacht buiten. Hij is super gezond.
Juist door met dekens te gaan kloten verpest je het natuurlijke evenwicht.
Felix staat gewoon buiten hoe hard het ook regent en met onweer staat hij ook gewoon buiten.
alleen vorig jaar toen was het zulk extreem! slecht weer op een nacht toen hebben ze even binnen gestaan om te drogen en op temp te komen, maar de volgende dag weer naar buiten

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 18:32

Het probleem is ook een beetje dat je door paarden en pony's veel te poetsen, je de natuurlijke vetlaag die op de haren zit aantast. Een paard is dan eerder 'lek'. De regen gaat dan door de haren heen en komt op de huid, dan krijgen ze het koud en worden ze ziek.
Het is natuurlijk zo dat we ze 'verpesten' door dekens etc. op te leggen, maar als je fanatiek wilt rijden grijp je al zo in op de natuur van het paard dat we ze niet zo kunnen houden als ze in de natuur zouden doen.

Navragen is beter dan afvragen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 19:34

Onze paarden hebben ook het hele jaar buiten gestaan, dus met sneeuw, ijzel en regen. Ze zijn nooit ziek geweest en hun vacht past zich per week zowat aan. Als het een week wat warmer is ligt de hele vacht er zo naast en zodra het kouder wordt hebben ze zo de wintervacht weer terug. En als je zelf niets met de vacht doet wat betreft scheren oid kan je paard gewoon in de regen hoor.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 19:49

het kan geen kwaad, maar... Ik heb liever een droog paard. Als ik ga rijden wil ik sowieso dat het droog is. Als ze getraind hebben vatten ze sneller kou ed. Daarom heb ik ze liever binnen. Als het een klein beetje regent laat ik ze wel even butien staan (het aankijken) maar anders gaan ze naar binnen. Zijn wel buitenboxen dus dat scheelt neit heel veel.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 19:55

Hoi,
Het verschilt nogal per ras en per paard. Het ene paard ( neem mijn haflinger) geeft wel omregen en bedoel daar tgoch wel het negatieve mee maar zal er niet ziek van worden ofzo. Mijn andere haf geeft niks om regen en vindt het misschien wel lekker. We hebben ook een spotted saddel horse op stal maar die staat letterlijk te trillen op de voetjes als ze langer als een halfuur in de regen staat zonder bescherming.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 21:55

Mijn paard maalt er niet om als het regent..
Hij kan zelf vanuit de wei de stal in als hij wil, maar hij draait gewoon de kont in de wind en blijft door eten. Ook al regent het pijpenstelen. Daarentegen zet het paard van de buren het meteen op een rennen als ze maar een paar spettertjes voelt. Die halen ze dus snel naar binnen ter voorkoming dat ze zich in het zweet rent en evt. kou vat.
Zo zie je maar weer, voor elk paard is het weer verschillend.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 04:19

Ik geloof dat het niet erg is voor ze om in de regen te staan. Wij hebben hier afgelopen week een tropische storm gehad, waar het dus 5 dagen lang non-stop heeft geregend. En niet miezeren ofzo, nee met bakken uit de hemel. Houston staat zelfs onder water. Mijn paarden blijven gezellig in de regen lopen en blijven gewoon dooreten alsof er niks aan de hand is. Wij hebben in al die jaren nog nooit een ziek paard gehad (effe afkloppen). En het is net als wat er hier eerder gezegd werd, het is iets natuurlijks. Als mijn paardjes de regen werkelijk zo verschrikkelijk vinden, dan gaan ze wel onder een boom staan ofzo. Het is denk net waar je ze aan laat wennen.
groetjes, Caballo

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 07:00

Ik ben het helemaal met Jasmijn eens...

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 09:58

Mijn pony vind regen ook heerlijk. Zelfs als ie op stal staat en het regent (heel hard) dan gaat ie gewoon met z'n hoofd buiten hangen. Vindt ie lekker... Verward
Hij staat van begin mei tot half september dag en nacht buiten, ook in de regen/onweer en zonder deken. Dit doen we al 3 jaar lang en het gaat nog steeds goed.
Alleen als ik 's avonds les heb gehad en het waait/regent, dan zet ik hem een nachtje op stal(wij hebben de stal en de wei niet bij elkaar). Ook als ik wedstrijden heb zet ik hem de avond van te voren op stal, zodat ie toch droog op concours gaat als het regent.

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 10:17

Nou ik heb altijd geleert dat regen niet goed is voor paarden.. bij elk paard verschillend natuurlijk.. Maar Robin kan er echt niet tegen, dan word 'ie ziek. Hij staat ook alleen in de zomer op de wei, 's middags, wanneer er GEEN neerslag (!!) is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Finesse, Getty_Maan en 38 bezoekers