Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-14 10:29

Mijn vriend en ik zijn ons aan het verdiepen in de wolfhonden, en zouden er graag verhalen over horen/ honden ontmoeten. Welke bokkers hebben er wolfhonden, en staan open voor geïnteresseerd bezoek?


CarinaR

Berichten: 11945
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:31

Bokker Van heeft een Tamaskan.

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

mellamoshan

Berichten: 4255
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:33

Wij hebben een Tjech van nu 5 maanden oud. Je bent welkom om eens te komen kijken hoor, maar ik denk dat fokkers daar ook voor open staan. Onze ervaring is dat je niet zo 1 2 3 een pup mee krijgt, dan moet je echt door de ballotage commissie.

Het zijn leuke honden maar niet als in: ik heb nog nooit een hond gehad en vind dit wel mooi.
Ze zijn pittig, druk en hebben een hele consequente opvoeding nodig.

Met vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil...

Van

Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:09

Ik heb inderdaad een Tamaskan

zoals mellamoshan al zegt zijn wolfhonden niet voor iedereen maar ik neem aan dat je al weet.
Denk ook goed na over wat je zoekt in een hond want er zit veel verschil tussen de verschillende wolfhonden.

Different isn't bad, it's just not the same

Otti1977

Berichten: 3039
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:11

Ik heb kruising Tamaskan met Duitse herder van Van. Kaisa is een geweldige hond!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-14 21:20

Bovenstaande is precies de reden waarom we eerst bij mensen over de vloer willen. Bij fokkers is inderdaad ook een optie. Het duurt nog wel even voordat we daadwerkelijk over zullen gaan tot eventuele aanschaf (als dat überhaupt al gebeurt), voorlopig is het gewoon algemene interesse in deze rassen. Zaterdag gaan we waarschijnlijk ook naar de outdoor in Uden.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:24

Mijn overburen hebben Tjechoslowaakse Wolfshonden. Prachtige honden maar donders.. niet voor iedereen geschikt.

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:29

Mijn oom heeft vroeger een saarloos gehad. Helaas maar kort de hond kon prima overweg met vrouwen maar mannen ging moeizaam. Het was een hond met een verleden uiteindelijk is ze op een boerderij terecht gekomen waar ze het prima naar haar zin had.Ik was toen een jaar of 8 oud. Schitterende honden maar zeker geen makkelijke honden!

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

Van

Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:21

GreaseMonkey schreef:
Bovenstaande is precies de reden waarom we eerst bij mensen over de vloer willen. Bij fokkers is inderdaad ook een optie. Het duurt nog wel even voordat we daadwerkelijk over zullen gaan tot eventuele aanschaf (als dat überhaupt al gebeurt), voorlopig is het gewoon algemene interesse in deze rassen. Zaterdag gaan we waarschijnlijk ook naar de outdoor in Uden.
+:)+
De nederlandse Tamaskan club organiseert regelmatig wandelingen waar naast Tamaskans ook altijd wel andere wolfhonden aanwezig zijn.
De volgende wandeling is 20 juli in de Loonse en Drunense duinen en 6 september word er een grote show gehouden in Dogcenter Zaltbommel.

mocht je facebook hebben kun je je hier aan melden https://www.facebook.com/groups/TamaskanNL/. Niet alleen handig om meer te weten te komen over de Tam maar veel eigenaren/fokkers hebben ook ervaring met andere wolfhonden.

Different isn't bad, it's just not the same

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:34

Ik heb een Saarloos Wolfhond. Voor ons geweldig, voor mensen die hij kent erg lief en tegenover onbekenden wat terughoudend. Ik denk dat je een Wolfhond in eerste instantie moet willen voor het karakter, niet om het uiterlijk. Natuurlijk zijn ze fantastisch mooi, maar er zit wel een gebruiksaanwijzing bij.

Lees eens wat op het forum van wolfhonden-online.nl Hier zijn een hoop eigenaren van zowel Saarloos als Tsjechische Wolfhonden aanwezig en kan je een hoop leren over het gedrag en opvoeding.

Mocht je eens in de buurt van Zandvoort zijn, dan ben je van harte welkom om eens kennis te maken met Mana!

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:41

Aanstaande zaterdag 28 juni houdt de Nederlandse Vereniging van Saarlooswolfhonden haar Clubmatch in Dogcenter Zaltbommel. Belangstellenden zijn van harte welkom!

En als je nog ooit vragen hebt over de Saarlooswolfhond kun je die altijd aan me stellen! Ik heb zelf een 8 jarige reu.

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:55

Ik ken iemand met een Saarloos wolfshond, heeft helaas de commissie dik voor de gek gehouden en flink gelogen. Had nog nooit een hond gehad en heeft nu een onopgevoede rotzak die al meerdere keren (in het gezicht) heeft gebeten...

Het is dus belangrijk dat je ervaring hebt met honden!

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

mellamoshan

Berichten: 4255
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:58

Mja die mensen moeten inderdaad ook een beetje op het praatje af van de toekomstige eigenaren. Ze zullen niet heel nl door rijden om bij de toekomstige eigenaren te kijken. Het blijft lastig voor een fokker, je wil toch graag een best plekje voor je pups hebben.

Met vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil...

Jankeke
Berichten: 351
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:00

Een familielid van mij heeft een American Indian Dog (Songdogs). Ook verwant aan de wolfshonden en coyotes. Prachtige hond maar heeft wel een consequente opvoeding nodig. Ze werken ook veel met hem.
Laatst bijgewerkt door Jankeke op 23-06-14 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:15

Je moet wel goed bij jezelf te rade gaan of waarom je zo'n hond wil. Als je nog nooit een hond hebt gehad zijn deze rassen zeker niet geschikt als eerste hond.

Ook ik ken helaas iemand die een saarloos heeft aangeschaft als eerste hond. Dat is helaas helemaal fout gegaan en de hond bijt en is agressief, puur door een slechte opvoeding.

Je moet dus wel goed weten waarom je dit doet en niet zo'n soort dier voor het mooie kopen.

Van

Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:39

niet alleen als je nog nooit een hond heb gehad kan het fout gaan. Bij mijn ouders in het dorp woont ook een agressieve Saar, heeft al meerdere honden te pakken gehad en het was niet hun eerste hond(wel hun eerste wolfhond). Ik moet oppassen als ik mijn Tamaskan daar los laat want mensen beginnen meteen op hem te schelden en te vloeken als ze hem zien, denkend dat hij die Saar is.

Indian dogs ken ik ook, erg leuke honden zie ze regelmatig bij de Tamaskan wandelingen. Mijn Tamaskan is helemaal gek op een bepaald Indian dog teefje. Je hebt er alleen wel meerdere types van en sommige lijken niet op wolfhonden, ze zijn ook iets kleiner.

Different isn't bad, it's just not the same


CarinaR

Berichten: 11945
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:50

Mag ik vragen wat er anders aan is.
Ik snap t wel, daar niet van, maar bedoel preciezer.

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-14 06:58

Kan me inderdaad heel erg goed voorstellen dat honden van dit type zich 'in verkeerde handen' tot iets heel vervelends kunnen ontwikkelen. Maar dat zelfde geldt bijvoorbeeld ook voor Dobermanns en Border Collies (om maar eens twee totaal verschillende rassen te noemen)... Je moet je inderdaad bewust zijn van het karakter, en niet alleen voor het plaatje gaan.

Zoals ik in mijn eerste paar berichtjes al aangaf, is het voor ons op dit moment alleen nog algemene interesse. Ik heb zelf ruime ervaring met honden, en ben van studie diergedragsdeskundige. Het is dan ook zeker niet mijn intentie om over een nacht ijs te gaan. Sterker nog, dàt voorkomen was precies de reden voor het openen van dit topic. Mijn vriend en ik hebben ons inmiddels opgegeven voor de Tamaskan wandeling van 20 juli, en kijken er erg naar uit om honden te ontmoeten en verhalen te horen :j

Van

Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:26

heb je helemaal gelijk in :j zelfs het meest vriendelijke ras kan in verkeerde handen een k*thond worden.

Leuk dat jullie naar de wandeling gaan daar zul je zeker meerdere wolfhondenrassen tegenkomen en genoeg mensen met ervaring die er ook graag over vertellen. Voor ons is het wat te ver dus ik ben er niet bij dit keer.

Different isn't bad, it's just not the same

miekel92

Berichten: 1148
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:29

Ik volg even, zit ook te denken over de aanschaf van een (saarloos) wolfshond in de toekomst!
Vind het karakter dat er volgens de vereniging in zit geweldig en ze zijn natuurlijk prachtig.

"In the end, we don’t know what horses can do. We only know that when, over the past thousands of years, we have asked something more of them, at least some of them have readily supplied it."
– Jane Smiley

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-14 10:43

Ik vind het altijd zo jammer dat het moeilijk is om objectieve informatie te vinden. Ik heb meerdere boeken liggen waarin bijvoorbeeld de Tsjech en de Saarloos wel besproken worden, en mijn vriend en ik hebben die al uitgebreid uitgeplozen maar bij de teksten die ik lees zet ik toch vraagtekens merk ik... Het voelt soms een beetje alsof negatieve punten afgezwakt worden. Ik wil graag de raseigenschappen, objectief, gewoon zoals hij is. En dan vervolgens zelf bepalen of ik dat een positief of negatief punt en een groot of klein probleem vind. Die wandeling zal me een hoop meer vertellen dan ze ooit in een boek of op een website kunnen beschrijven denk ik...

Moet ik er wel bij vertellen dat de boeken die ik heb, rassen-encyclopedieën zijn. Niets mis mee natuurlijk, maar al die rassen worden door één en dezelfde persoon omschreven. Ik vraag me af hoeveel echt inhoudelijke kennis die ene persoon dan per ras kan hebben... Zijn er specifiek boeken over de Tamaskan, de Tsjechische-, Saarloos- en Marxdorfer wolfhonden enz.?

Van

Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:54

klopt, in boeken e.d. worden vooral de positieve punten omhoog gehaald. Het beste beeld krijg je als je persoonlijk met mensen spreekt en ik zou naast zulke wandelingen ook eens bij mensen thuis op bezoek gaan om te zien hoe de honden zich daar gedragen, dat is toch altijd anders dan met zo'n wandeling plus dat je tijdens zo'n wandeling vooral honden ziet die heel sociaal zijn, zo zijn ze natuurlijk ook niet allemaal.

Different isn't bad, it's just not the same

Van

Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:56

er zijn geen boeken over de Tamaskan

Different isn't bad, it's just not the same

ThreeFingers

Berichten: 4291
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Wolfhonden, Tsjech, Saarloos, Tamaskan enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:19

Wat is wijsheid. ...ik heb zelf een wolfshybride gehad. Was echt een topbeest. Staat dichter bij de natuur, hij had echt wel duidelijkheid qua regels nodig, en rangorde enz speelde een belangrijke rol. Hij was echt anders dan de moderne honden.
Zeer wantrouwend naar vreemde zonder echt bang te zijn, hij was eerder op zijn hoede en voorzichtig in zijn totale aard.
Persoonlijk zou ik iemand die geen verstand heeft van honden/wolven taal, NOOIT zo'n hond aan bevelen.
Het is echt een hond die ook veel beweging nodig heeft. En zich niet prettig zou voelen in een drukke stad en veel binnenshuis.

It’s a little bug… Security! Can you get this bug? I don’t want anybody to step on it. Don’t kill it though… DON’T KILL IT!

Moed is voorwaarts vluchten

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:28


Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Crista, GrapeshotBot, lucifertje en 49 bezoekers