mogen ouders hun kinderen slaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pino

Berichten: 905
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Almere

mogen ouders hun kinderen slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 16:48

Ik ken een meisje die niet echt hele strenge ouders heeft, maar zodra ze een grote mond geeft of in discussie gaat met die ouders en ze vinden dat ze te ver gaat gaan ze slaan en duwen enzo Frusty sorry maar ik vind dat dat echt niet kan Misselijk , wat moet zo`n kind nou beginnen tegen een volwassen kerel (of vrouw) Verward wat vinden jullie???

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:01

Echt slaan vind ik niet kunnen maar af en toe een corrigerende tik vind ik niet erg eigenlijk...Heb ik ook wel gehad Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:02

Dat hangt echt van de situatie af, vaak word er geslagen uit onmacht, dat is totaal verkeerd, want ook al is het niet fijn voor de "ontvanger", het komt een gewoonte en maakt op den duur geen indruk meer. Af en toe een klap moet wel kunnen - maar echt in uisterste gevallen en vooral bij herhaling wanneer ze verwittigd zijn. Met "getuigen" erbij is totaal laag vallen volgens mij - en vooral met oudere kinderen zijn er andere manieren om een standpunt over te brengen. In extreme gevallen zelfs plaatsing in pleeggezin, of kostschool.
Ergens in je tekst zeg je zelf dat ze een grote mond opzet of in discussie gaat ... ze weet zelf wat de gevolgen zijn ... zoekt ze het dan ook niet een beetje zelf? Ze heeft er wel duidelijk ervaring mee hoe 'r ouders zijn ... niet dat het goed is, maar kennis is een deugd ...

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:21

Soms denk ik dat 1 tik veel minder vernederend is dan andere 'straffen' zoals een tijd op de gang staan ofzo. Een tik is gelijk weer over en voor kleine kinderen ook de duidelijkste manier om ze te laten weten dat ze stout geweest zijn.
Maar het moet inderdaad niet zo zijn dat ouders uit onmacht gaan slaan.

Ik vind dat de ouders van je vriendin een vreemde manier hebben om met haar om te gaan. Zij is toch geen klein kind meer! Dan kan je op andere manieren duidelijk maken, dat ze te ver gaat, vind ik.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:23

Een tik kan inderdaad wel maar 'in elkaar slaan' vind ik iets heel anders!
Ik heb ook wel eens een klap voor mn kont gehad als ik weer eens ooh zo lief was en dat kan ik mijn ouders totaal niet kwalijk nemen Haha! Schijnheilig

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:36

ik vind dat het soms kan
een tik dat vind ik wel gaan
maar niet dat het kind daar blauwe plek van krijgt ofzo
wan tdat is dan mishadneling (vind ik )

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:44

Ik vind van niet, ik heb zelf ook bestveel knallen gehad en je durft dan helemaal niet meer te zeggen en doen wat je wil.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:57

natuurlijk mogen ouders hun kinderen slaan. er is natuurlijk wel een essentieel verschil tussen een pedagogisch verantwoorde tik en een aan mishandling gelijk staande veeg. De wet houdt ook rekening met de pedagogisch verantwoorde tik, in juridische termen het ouderlijk tuchtrecht. Het moet echter niet structureel worden en steeds ivm met een gedraging die die soort correctie billijken kan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:39

Ik heb vroeger regelmatig een flink pak voor m'n billen gehad (jaja, met m'n blote billen bij pa over de knie) en dat is maar goed ook anders was er niks van me terecht gekomen.
Ik had het ook altijd zelf verdiend, was in 100% van de gevallen terecht.

Maar er zit zoals Ruiterinrust hierboven al zegt een behoorlijk verschil tussen een welverdiende tik of mishandeling.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:00

ik heb nooit een tik gehad. maar ik denk dat t aan de manier van opvoeden ligt. ik zou er ook nooit aan denken om iemand anders een tik te geven. maar als t consequent op t juiste moment gedaan wordt en zoals fernando zegt pedagogisch verantwoord zou t kunnen.

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:07

Ik ben er dus echt hartstikke tegen. Ik vind het erg makkelijk van ouders; kind doet niet wat ze willen, dus krijgt-ie een tik. Op jonge leeftijd vind ik het nog wel kunnen, maar boven de 12 of zo houdt het echt op vind ik.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:09

Tja dit is een onderwerp waar heel veel verschillende meningen over zijn en er zijn ook al heel veel onderzoeken naar gedaan. En het is inderdaad zo een corrigerende tik houdt een kind echt niks aan over. Maar als het voordurend voorkomt tja dan gaat het dus langzaam over in mishandeling.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:18

ik ben dus ook van de categorie die weleens geslagen is. Op dat moment vond ik het zeker niet fijn ofzo, maar ik heb er nooit aan getwijfeld of mijn ouders wel van mij hielden. Dat is in mijn ogen het belangrijkste, als die basis er is dan is af en toe een corrigerende tik niet zo erg.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:18

Tsja echt hard slaan vind ik niet kunnen.
Maarja als dat kind ook iets doet wat niet kan vind ik het wel kunnen.
Maar om een discusie iemand slaan Verward
Nou dan kunnen ze het gewoon niet winnen Frusty

Pino

Berichten: 905
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 20:18

ja, ik ben het wel met de meeste van jullie eens Haha! , een tik kan wel maar zo`n harde klap in je gezicht (zoals zij wel eens krijgt) vind ik dan weer niet kunnen... Scheve mond

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:31

Ik denk dat een corrigerende tik van tijd tot tijd juist goed is, tenminste tot op bepaalde hoogte en leeftijd. Slaan is heel wat anders en er moet dan meteen aangifte gedaan worden van mishandeling vind ik...

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:28

Wij hebben thuis nooit een tik gehad. Ook kregen we nooit straf of zoiets. Kan niet zeggen dat ik er nu verkeerd om geworden ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:35

Als kleine kinderen na 10 keer zeggen dat ze .. op de tafel moeten laten liggen en ze blijven er aan zitten, vind ik een tik op de vingers niet erg.
Of een tik op de dikke pemper.
Dit heeft een schrik effect, maar pijn doet het niet.
Maar echt slaan, een echte draai tegen de oren vind ik dus niet kunnen.

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:04

Yootha schreef:
Wij hebben thuis nooit een tik gehad. Ook kregen we nooit straf of zoiets. Kan niet zeggen dat ik er nu verkeerd om geworden ben.


nee dat heb ik ook. Ik heb ook nooit een tik gehad, en heb ook nooit straf gehad.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 23:03

Een pedagogische tikje na diverse waarschuwingen vind ik niet verkeerd.
Maar het moet niet met hulpmiddelen gebeuren. Want dat werkt niet. (En ik kan het weten, werkte alleen maar averichts bij mij)

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 05:48

Geloof het of niet, maar als je je koters naar school stuurt hier moet je op een formulier in vullen of ze wel of niet geslagen mogen worden als ze zich misdragen. Middeleeuws he!

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 07:51

een tik is juist goed maar ook nu niet meer op deze leeftijd! Als ze mij een tik geven kunnen ze er 1 trug verwachten

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 07:52

het hangt helemaal af van de ontvanger. sommige kinderen hebben al respect voor een boze blik. sommige hebben een tik nodig. eigenlijk hetzelfde als consequent met paarden omgaan, krijgen wat je vraagt Knipoog

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 08:33

Echt slagen heb ik nooit gedaan maar ze wel eens een tikje voor de kont gegeven, heb ik zelf ook wel eens gehad van mijn moeder. Eigenlijk ben ik er achter gekomen dat een goed gesprek veel meer werkt want dan kom je er achter wat er aan hapert op zo'n moment.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 08:35

SuperPepeijn schreef:
het hangt helemaal af van de ontvanger. sommige kinderen hebben al respect voor een boze blik. sommige hebben een tik nodig. eigenlijk hetzelfde als consequent met paarden omgaan, krijgen wat je vraagt Knipoog


Da's een goeie Haha!
Die link heb ik eigenlijk nog nooit gelegd, maar er zit zeker wat in !