Pony beleren voor de kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-01 21:57

Ik ben nu een paar dagen bezig met het inspannen van Beau. Hij draagt dan alleen een schoftje en ik laat hem in stap en draf door de wei gaan terwijl ik achter hem aan loop. Vanavond heb ik zelfs al een stukje met hem langs de weg gement. Hij maakt braaf overgangen en is te sturen, ook in draf. Nu is mijn vraag of er misschien mensen zijn hier die ervaring hebben met het beleren van paarden voor de kar. Als dat zo is wil ik wel graag tips hebben over wat ik verder met Beau kan doen voordat hij echt voor de kar gaat. Eerst een band of een drafbalkje slepen ofzo? Verward Alle pony-voor-de-kar-beleer-tips zijn welkom!!!



aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 09:40

Ik weet niet hoe jullie dat in nederland noemen, maar eerst met een 'sulki' achter je paard. Zo'n licht wagentje dat ze ook in de paardensport gebruiken. Je zal dat wel ergens van iemand kunnen lenen.
Dat is niet zwaar, en daar kan één persoon op. Ideaal dus.

groetjes en veel succes,


Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 09:47

Een grote zware auto/ trekkerband of een soort slee van hout.
Maarre, doe het niet zo in je eentje he, en zoek er iemand bij die het vaker gedaan heeft. Ik denk dat ik je niet hoef te vertellen wat er allemaal mis kan gaan!

Als je hem aan het beleren bent kunj e hem beter niet direct voor een sulky zetten en er op gaan zitten, is iets gevaarlijk naar mijn mening. Een sleep is laag, dan kan je er gemakkelijk naast lopen en is ook iets zwaarder zodat ie goed moet trekken. Kan ook niet omkiepen als er iets misgaat en je hebt geen bomen waar ie tussen zit.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 10:59

Juist jantina, helemaal mee eens. Wat ook goed werk: een houten palet erachter (waar stenen e.d. op worden gestapeld normaal). Die kun je misschien wel krijgen/kopen van een houthandel ofzo.
Voor de eerste keer inspannen is ook goed in tweespan met een superbraaf, ervaren paard ernaast. maar daar zijn de meningen nogal over verdeelt.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 11:10

heb je al met oogkleppen op gelopen?zo niet,ga dat eerst oefenen.en dan het liefst aan de dubbele longe.zo leert je paard het voelen van de lijnen langs zijn benen(achterste longe)leert hij dat ie op jouw stem moet lopen omdat hij jou nou niet meer kan zien.
en het grootste advies.op het moment dat dit hierboven allemaal goed gaat,neem dan een ervaren persoon mee en begin met de strengen vast te maken aan bijv. een autoband.eerst iemand aan het hoofd vast laten houden en jij hebt de leidsels in handen en dan leren trekken.
dat oefen je een paar keer.
en zorg met alles wat je doet dat je je paard vooruit houdt,hij mag absoluut niet achteruit gaan lopen.gebruik dan je stem op een strenge manier,tik even bij met de zweep,en op het moment dat je paard naar voren gaat laat je gelijk de druk van de teugels af,dus laat maar iets varen en belonen,braaaaaf,enz.
pas als alles voor de sleep goed gaat en hij heeft inmiddels ook geleerd voor de sleep te lopen zonder dat iemand hem aan het hoofd vasthoudt,dan ga je pas beginnen met inspannen.en ook daar heb je weer hulp bij nodig.weer iemand die hem bij het hoofd vasthoudt.leer je paard goed stil te staan voor de wagen.dus als jij erop klimt mag ie niet uit zichzelf al gaan lopen.leer hem eerst rustig stil te staan en alleen op commando van jou voorwaarts te gaan.

oja en oefen met sleep en wagen het liefst in een bak of in de wei.niet ergens waar hij er vandoor kan gaan en je geen grip meer hebt.

en ten alle tijden:spring NIET van de wagen af als er iets gebeurt.
laat de helper op de grond je paard helpen ,maar blijf zelf op de wagen zitten.er gebeuren namelijk groter ongelukken als je er zelf ook nog eens vanaf springt.want dan is er geen houden meer aan.

ik hoop dat je iemand kunt vinden die vaker aangespannen heeft beleerd,want dat is echt een pré

succes

soms is het beter om te zwijgen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 12:11

Hahaha, go Sanderijn! En Sanderijn kan het allemaal weten, want die is er op het moment mee bezig.
(voor mij is het allemaal al weer iet langer geleden)
Ehm, aan de ene kant een goede tip om op een omheind stuk te gaan oefenen. Aan de andere kant, doe dit wel in een ruim stuk, waar je alle kanten op kunt en niet na 3 sprongen al aan de andere kant bent. (zulke bakjes bestaan! )
En om het nogmaals extra te benadrukken, ik wil niet zeuren, maar er kan gewoon zo veel meer misgaan als onder het zadel. ZORG voor een ERVAREN iemand die je kan helpen!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 16:48

Jep, jantina, een paard beleren moet je leren. Zowel aangespannen als onder het zadel.
En het valt me op dat veel mensen een paard aangespannen beleren onderschatten,.
GroetjeS!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 17:51

aangespannen beleren is NOG moeilijker als en paard beleren onder het zadel.....er kan ook veel meer fout gaan met aangespannen.

gelukkig heb ik heeeeeel goede begeleiding van proffesionele mensen....lucky me!

soms is het beter om te zwijgen

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 18:08

okay dan ik ook nog even.
Doe verstandig en ga niet verder voor je een ervaren iemand erbij hebt. Als je hem voor het eerst voor de kar zet is het misschien nog beter als je met zijn drieen bent.
Ik kan gewoon Extreme duivel worden als ik mensen hoor die zomaar aan het stuntelen gaan.
Ik weet precies wat er allemaal fout kan gaan, ik heb door te weinig begeleiding en misschien wel door mijn eigen stomme kop bijna mijn paard verloren enn wat ik heb gezien dat wens ik een ander niet. Dus doe verstandig en neem lessen enz enz. Des te meer plezier heb je straks.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fangio, swartbeessie en 2 bezoekers