Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-14 15:39

Ik kwam deze foto nog tegen, geloof van afgelopen zomer:
Afbeelding
Ze is nu nog druk aan het verharen maar het begint er langzaam weer op te lijken.

Verder nog een topic over mijn mafkees:
[ITP] Mijn paard neemt mij niet serieus!
Wederom met een filmpje.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


kiara_xxx

Berichten: 250
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:57

oohn ze is een prachtje :D vind die korte manen ook wel leuk bij akhal teke paarden :)

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-14 20:29

kiara_xxx: dankje! Hoort traditioneel natuurlijk ook wel een beetje, geschoren manen. Hier zal de schaar er vast nog wel eens in gaan, maar voor nu laat ik het even. Ze is toch nog druk aan het verharen nu.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-14 21:19

Een interview op de site van Bit over het hebben van een Akhal-Teke: http://www.bitmagazine.nl/artikelen/bij ... teke/7984/

Wel jammer van de misvattingen en fouten die erin staan. Het wijst me er toch weer op dat er in de 3,5 jaar sinds ik dit topic heb geopend misschien wel niks is veranderd wat betreft de misvattingen en vooroordelen...

Ik had een hele column of "rant" geschreven maar denk dat ik het hierbij laat. Het zal weinig verschil maken, ben ik bang. Zoals een open brief aan Bit of de schrijver van het artikel waarschijnlijk ook niks zou opleveren. Het is jammer.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Set_Elkol
Berichten: 14841
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:26

wil je hier de misvattingen uit het artikel noemen? :o ik weet er tre weinig van om kritisch te kunnen lezen.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:23

De stokmaat bijvoorbeeld: die gaat tegenwoordig wel een stuk hoger dan 163. Dat de meest voorkomende kleur valk is, is er nog een. Het is misschien de kleur waar ze bekend om staan, maar het isniet de meest voorkomende.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-14 18:54

Katja, in het kort, een aantal punten:

Wat zippora zegt, valk is niet de meest voorkomende kleur. Ze staan weliswaar bekend om zolotisto bulanaya en zolotisto solovyj (solovii), oftewel (metallic) goudvalk en (metallic) goudpalomino. Maar de meest voorkomende kleur is vooralsnog toch echt bruin.
Er is overigens ook een wezenlijk verschil tussen bulanaya (kleur van het paard in het artikel) en zolotisto bulanaya; een gouden vriendje hoeft dus niet daadwerkelijk gouden (zolotisto) te zijn. En het was leuk geweest als daar aandacht aan was besteed, want het is JUIST de kleur waar het ras om bekend staat. Maar goed, daar val ik dan verder niet over. Ze hadden een metallic exemplaar kunnen kiezen, maar hebben dat niet gedaan, maar wek dan niet de suggestie dat dit ook een goudvalk is. Denk ik dan. Dat is nl. toch een beetje misleidend. Niemand valt erover als iemand zijn haflinger gouden noemt... maar bij paarden waarbij 'metallic' voorkomt is het ergens toch een beetje jammer.
Maar goed, waar het echt om gaat is dat valk niet de meest voorkomende kleur is, wat in het artikel wel zo staat.

Stokmaat is ook zoiets inderdaad. Zelfs in de 19e eeuw kwam een stokmaat ruimschoots boven de 165 al veel vaker voor (de hoogste uitschieter tot nog toe is 182), maar tegenwoordig zijn de kleine exemplaren meer uitzondering dan regel en is de stokmaat eerder tussen 155 en 170, met uitschieters naar beneden en naar boven.

Crystalvorming is een woord dat niet bestaat. Kristalvorming dan weer wel, maar de oorzaak is heel simpel gezegd gewoon weerkaatsing van licht als gevolg van een holle of sterk onderbroken haarkern (vergelijkbaar met satin bij o.a. konijnen), waardoor er meer en sterkere lichtreflectie optreedt. Is ook de reden dat een goudvalk op een bewolkte dag lang niet zo spectaculair is als op een zonovergoten middag.

Hele slanke paarden wordt er verder in het artikel gesuggereerd. Er wordt daarmee voorbijgegaan aan de drie types (ik moet de persoon nog tegenkomen die durft te beweren dat een Teke van het massivya/alaman type slank, laat staan heel slank is). Er wordt ook niet stil gestaan bij hoe ongelooflijk vertekenend de rankheid van een doorsnee Teke verder is want ze hebben vaak een boommaat die normaal of zelfs breed te noemen is. Een boommaat van 35-40 is helemaal niet raar voor een Teke.
Mijn ontzettend klein uitgevallen Teke heeft zelfs al een boommaat van rond 37. Heel slank?
Hoe komt dat dan? Dat komt omdat ze een fikse schouderpartij en behoorlijke ribbenkast hebben. Is ook de reden dat bij veel AT het écht normaal is als je in beweging de ribben ziet (en soms zelfs als ze stilstaan) terwijl menig ander paard dan toch echt te schraal zou zijn. Ze hebben zulke ribben.
Dat soort misleidend woordgebruik (en ik gok dat er zelfs oprecht heel slank bedoeld wordt) houdt ook de irritante misvatting in stand van "ik denk dat ik *krak* hoor als ik erop zou gaan zitten*.
Ze hebben vaak niet zoveel front en ze hebben fijn, droog beenwerk. Echter, de AT heeft een hogere botdichtheid dan welk ander ras. Dat betekent dat ze dus met dat fijne beenwerk meer kunnen hebben dan menig ander paard met zulk fijn beenwerk. Dit zijn spijkerharde paarden.

Er wordt bovendien de suggestie gewekt dat het paarden zijn die alleen voor endurance geschikt zijn, terwijl dat handjevol exemplaren dat is uitgebracht met de intentie 'hogere sport' het ontzettend goed gedaan heeft en doet in uiteenlopende disciplines. Dat houdt in grand prix dressuur, zelfs op Olympisch niveau en eventing op Olympisch niveau (o.a. USA; dus niet alleen in Verweggistan). Het zijn dus niet zomaar paarden voor alleen lange afstanden. Het zijn paarden die potentie hebben voor velerlei disciplines en bepaald niet pertinent op recreatief niveau. En dat op zo'n kleine populatie!
Tegelijk kan op de zaterdag een wedstrijd op hoog niveau gelopen worden om op de zondag een ontspannen buitenritje te doen aan een lang teugeltje, ook met een kind van vier.

Er wordt gesproken over zilverkleurige met witte manen. Zilver komt niet voor. De foto('s) waar naar verwezen wordt zijn van Sally Anne Thompson en de originelen laten o.a. Kambar zien, die goudpalomino was. Er heeft o.a. in de Penny in de jaren '90 een verkleurde afdruk gestaan. Ook niet echt representatief. Daarbij is Kambar verguisd door veel fokkers en staat hij lijnrecht tov het gedachtegoed van de vooraanstaande Vladimir Shamborant. En het gaat om een foto van méér dan 40 jaar oud (Kambar werd geboren in 1961 en die bewuste foto, van een niet zonder meer representatieve hengst in renconditie, circuleert al sinds de jaren '70).

Dat zijn een paar van de ergerlijke dingen in het artikel. Het enige waar ik iets blijer van word is dat het karakter eens niet negatief is neergezet, maar ook daar valt wel een en ander over te zeggen. Een kind kan nl. over het algemeen alles, maar een volwassene zal toch echt eerst het respect moeten verdienen.

Maar goed, het is niet het eerste en zal evenmin het laatste paardgerelateerde magazine of boek zijn dat moedwillig onzin verkoopt en niet de moeite neemt voor goede journalistiek. Een gemiste kans.

Erg leuk als er aandacht aan het ras wordt besteed, maar doe het dan gewoon eens een keer goed... dit vind ik nl. best jammer.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

EmmaVZ

Berichten: 2705
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:52

Ik het kort zegt ze dan :=
Dat "korte" vind ik alleen helemaaal niet erg, want vind het heelijk om alles te lezen :D

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-14 13:49

Ja oeps, het was de bedoeling even in het kort de punten na te gaan, maar het zijn er blijkbaar alsnog best een paar en dan krijg je zo'n lap tekst. :o

Ja ach, in 3,5 jaar is er blijkbaar nog niks veranderd. Wat doe je eraan? Ik weet het niet zo goed.

Ben ik in mijn ergernis ook vergeten te melden dat mijn merrie gisteren 7 is geworden. Ongelooflijk, wat vliegt de tijd.
Geen foto's, want we hebben gewoon lekker genoten van een buitenrit, verder niks.

Wel een filmpje van 's avonds op stal, lekker kriebelen. Laat goed het vertrouwen zien. Als ik zou willen kan ik mijn paard in haar oog prikken, want ze vertrouwt me blindelings (pun intended).


Ik wil ook nog eens een filmpje maken van hoe leuk ze met onze hond is, maar dat is nog niet gelukt omdat de twee hun relatie blijkbaar liever geheim houden. :=

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:55

Ik blijf erbij, je hebt gewoon een ezel gekocht :+ :')

En gefeliciteerd! *\%/* 7 jar alweer... ik weet nog zo goed dat je me een paar veulentjes pb'de en nog een beetje zat te twijfelen welke het ging worden... :D

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 21:00

Haha, dat zijn Tekes. :)) Of die van mij is gewoon nóg raarder. Vind het zo'n leuk, maf beest.

Ja, het is ongelooflijk. Mijn kleine guppenpaard is al bijna volwassen. :oo Kan me bijna niet meer voorstellen hoe klein ze was. Niet dat ze nu echt groot is ofzo. :Y) Blijft lekker handzaam en zou het liefst de hele dag in mijn broekzak kruipen.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:59

JoSav schreef:
Er wordt ook niet stil gestaan bij hoe ongelooflijk vertekenend de rankheid van een doorsnee Teke verder is want ze hebben vaak een boommaat die normaal of zelfs breed te noemen is. Een boommaat van 35-40 is helemaal niet raar voor een Teke.
Mijn ontzettend klein uitgevallen Teke heeft zelfs al een boommaat van rond 37. Heel slank?
Hoe komt dat dan? Dat komt omdat ze een fikse schouderpartij en behoorlijke ribbenkast hebben.


Dat laatste werd 2 weken geleden nog bevestigd door een vrouwtje dat bij mijn AT zadels kwam passen (nieuw merk (Balance zadel). Ze zei voordat ze Agan had gezien (alleen nog van foto's) dat ze dacht dat de zadels te breed zouden zijn voor hem. Kreeg eerst nog een hele cursus biomechanica (echt interessant!!) en toen gingen we zadels passen...
Het eerste wat ze zei toen ze Agan goed bekeek: "oh... maar ik denk dat de zadels hem super zullen passen (eerste zadelpasser die zoiets zegt over een AT, volgens mij :D ). Hij is helemaal niet zo smal, hij is juist heel breed op zijn rug (en noemde inderdaad de ribbenkast o.a. breed)".

Natuurlijk is dat breed heel anders als het brede van KWPN'ers en andere rassen, want als je erop zit, zit het toch smal. Heeft dus alles te maken met de bouw, die gewoon anders is.
Overigens... ik denk dat ik eindelijk het juiste zadel heb gevonden *\o/* , maar nu moet ik eerst nog even sparen ervoor :\ .

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:22

Hier is de zadelpasser ook net langs geweest, voor Grappa heb ik boommaat 38 nodig! Mijn arabier is even rond dus zijn zadel zou haar moeten passen mits extra vulling vooraan. Ik ga proberen met Massimo hier, die hebben brede bommaten en fijne zadels.

Voor Gulpamyk, een echt smalle AT, heb ik boommaat 32 nodig. Het zadel van mijn overleden merrie paste haar perfect!

AT zijn dus weldegelijk breder dan ze eruit zien!

www.e-horse.be

Set_Elkol
Berichten: 14841
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:56

Bedankt voor de (heel) uitgebreide uitleg :))

Er staat een AT op de bokt markt, dat gebeurt niet vaak.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-14 10:00

Dank voor jullie bijdrage, dames! Ze zitten idd absoluut niet breed, dat dan weer wel, en dat vind ik juist ideaal en fijn zitten. Ik kan ook prima zonder zadel rijden, zeker gezien de onwijs vlakke gangen.

:D Graag gedaan, Katja.
Ik zag het idd. Het zijn twee advertenties, zag ik, waarvan 1 met meerdere. De paarden van die foto's staan allemaal op dezelfde sportstal behalve de laatste, want dat paard is al jaren dood. Dat is een beetje apart.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Piekosjj

Berichten: 5447
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:15

Oei dat klinkt niet zo fijn dan, een dood paard verkopen..
Wat wél fijn om te horen is, is dat ze niet ontiegelijk smal zijn zoals wel snel doet vermoeden als je ze niet. Ben zelf ook niet de allerslankste (maar zeker niet dik of erg breed oid!) en dan ziet het er met mijn 1.73 toch nog een beetje normaal eruit als ik de Tekes op m'n stageplek mag rijden. :+

Set_Elkol
Berichten: 14841
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:18

Nee een dood paard dat hoef ik ook niet :+

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:41

Het ziet eruit alsof de advertentie met alleen die bruine wel serieus is en die 2e advertentie met meerdere paarden, gewoon inderdaad een advertentie is.... zeker omdat die overleden cremello erbij staat.

AnimalCare9
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:38

Oh ik had nog nooit van het ras gehoord, dus ik vind jouw beginpost heel interessant!
Eerlijk gezegd vind ik het zelf wel mooie paarden!

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-14 20:11

*blaast stof van het topic*
Ik had helemaal niet gezien dat er reacties waren.
Zo te zien is de foto van Habib inmiddels uit de advertentie gehaald. Zou iemand haar getipt hebben? :D

AnimalCare: *geeft koekje* Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, daar niet van. :D :D

Verder een kleine update.
Vorige maand was weer het jaarlijkse festival Dag v/h Paard in Turkmenistan.

Een eerste mini impressie, want ik heb nu geen tijd om uitgebreid foto's en dergelijke te selecteren.


Dzhigitovka demonstratie van het circus in Asjchabad.


Ja, uiteraard vergt dit een enorme kracht van het paard in kwestie.

Na de vorige keer stapte de president wederom op een renpaard.

Uiteraard werd er ook dit jaar weer een schoonheidswedstrijd gehouden.


In China zijn ze momenteel nog steeds razend populair overigens.
De president van China kreeg er onlangs een als staatsgeschenk:



En ter promotie werd Jackie Chan eerder al opgetrommeld ter promotie van het gerelateerde evenement:


Overigens duidelijk door iemand in elkaar gedraaid die werkelijk niets van het ras weet want veel van de beelden zijn geen Teke. :+

Van dit evenement kan ik ook wel wat beelden plaatsen voor de geïnteresseerden. Daar werd ook een keuring/schoonheidswedstrijd gehouden.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Set_Elkol
Berichten: 14841
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:14

gave filmpjes! leuke Arabier ook in onderste filmpje volgens mij :)) haha

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-14 13:18

Haha, ja geloof het ook. Terwijl het helemaal niet moeilijk is om te googlen op Akhal-Teke of specifiek op deze Teke, Dirkhan. Want hij staat zelfs op Wikipedia. :+

Afbeelding

Google... en u vindt....

Afbeelding

Dirkhan zat niet in de top drie in Peking want die bestond uit Nuberdykhan, Saburbek en Gudrat-Shah.
Respectievelijk gefokt door Stavropol, Naib Idris en Shah-Teke.

Afbeelding
Saburbek.

Foto's van het evenement kan ik dus evt. wel plaatsen, al werden de paarden net als bij veel AT keuringen voornamelijk aan de hand getoond. Het ras is de laatste jaren enorm in opkomst in China, deels vanwege de historische link (o.a. ten tijde van Wu-ti zo'n 2000 jaar geleden).

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Piekosjj

Berichten: 5447
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:40

Wat een springkanon die bovenste zeg!
4 augustus vertrek ik naar Estland naar een AT fokkerij voor drie maanden, heb er echt enorm veel zin in!

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:50

Vind het wel interessant om te lezen. En ik vind jou paard echt wel mooi <3
Op facebook komt ook wel eens een foto voorbij van een AT, en die vind ik soms te overdreven en, eng iel.

It’s a little bug… Security! Can you get this bug? I don’t want anybody to step on it. Don’t kill it though… DON’T KILL IT!

Moed is voorwaarts vluchten

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:19

Ik zet hier even een puntje neer omdat ik dit topic ook graag wil meelezen :)

@Piekosjj, wow, super gaaf! Wat ga je daar doen? Stage?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers