* wiggen er van onder halen, kan dit kwaad??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

* wiggen er van onder halen, kan dit kwaad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-02 18:18

Darmorah staat op wiggen, dit hebben we vorig jaar laten doen omdat ze veel struikelde, en de hoefsmid dit adviseerde, nu wil ik de wiggen ervan onder laten halen omdat ze niet meer struikeld en ik niet denk dat het door verkeerde been stand kwam maar eerder door over belasting op de voorhand, nu loopt m'n pony al veel beter verdeeld op alle vier haar benen en heeft ze 'n flinke bespiering op de schouders, is het verstandig om de wiggen er van onder te halen? Kan dit geen kwaad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:28

Ooit wel eens aan gedacht dat je pony nu beter loopt en niet meer struikelt juist door die wiggen??
Ik zou eerst met de smid overleggen, die kan je daar een goed advies over geven.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-02 18:42

heb ik natuurlijk ook over gedacht en het met de hoefsmid besproken, hij zei dat ik het best kon proberen, toen zei ik dat ik had gehoord dat ze er kreupel van konden gaan lopen, toen zei hij, "ja dat heb ik ook weleens gehoord maar nooit mee gemaakt" dat vond ik een beetje een vaag antwoord

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:06

Door grote veranderingen in de beenstand kunnen paarden zeker kreupel worden. Vergeet niet dat het veranderen van de stand doorwerkt in alles, spieren, pezen, gewrichten. Als je nu de wiggen weg haalt heb je best kans dat hij gevoelig is op z'n buigpezen. Die moet hij dan ineens meer gaan belasten.
Je hebt minder kans op scheef worden in z'n rug omdat je links en rechts allebei evenveel verandert. Het gebeurt vaak dat 1 kant meer verandert word dan de ander en dat geeft vaak grote problemen op de lange termijn, want het word veel minder goed opgemerkt of een paard scheef is in zijn rug en daardoor kreupel word. Maar daar heb je hier geen last van.

Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:43

Mijn zus heeft ook een pony en die was telkens maar kreupel.Struikelde ook heel veel
Toen is door de dierenarts en hoefsmid geadviseerd om er wiggen onder te doen.
Dit hielp heel goed.
zijn beenstand na 1,5 maand al heel goed verbeterd. Toen mochten de wiggen er ook onder uit van de hoefsmid . Nu gaat het heel goed met hem en hij loopt nu op gewone ijzers.
Ik zou dus gewoon overleggen met de hoefsmid want die kan dat heel goed zien hoe de beenstand is.
groetjes lisan

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:45

Je zou het kunnen proberen , maar dan moet je je paard de tijd gunnen om aan de nieuwe stand te wennen.

Dat mijn paard op wiggen kwam heeft hij 2 a 3 weken in de wei gelopen en ben toen voorzichtig weer begonnen.
Toen hij eraf ging heb ik ditzelfde gedaan, tenminste toen moest hij 4 weken boxrust hebben met ander beslag wegens een behandeling.

Inmiddels loopt hij weer bloot voets.