*zucht* stalling zoeken voor eigen paard is ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkiJ
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-10-02

*zucht* stalling zoeken voor eigen paard is ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 16:41

moeilijker als ik dacht Boos!
Ik verzorg een KWPNer van 5 jaar. Nu heb ik de eigenaar zover dat ik het paard (staat nu in Erp) dat ik het paard dichter bij mij in de buurt mag zetten (woonde zelf vroeger in Erp). Ik woon nu in Walik en vind het zo moeilijk om een stal te vinden. Ik vind een paar dingen belangrijk voor mijn paard:

* Weide ruimte, minstens 4 uurtjes per dag.
* goede, schone stal.
* regelmatig voerschema

Wat luxe betreft vrag ik niet zoveel:
* een goede bak, het liefst een binnenbak maar een goede buitenbak mag ook.
* wasplaats (plekje met slangaansluiting is prima)

Na verschillende plekken geweest te zijn dacht eindelijk een leuke plek te vinden op een manege hier in de buurt, van de drukte van een manege zou ik weinig last hebben aangezien ik toch meestal voordat de lessen begonnen kan rijden. De stallen waren redelijk (sommige stonden in vieze stallen maar anderen in schone) alleen vond ik ze af en toe wel wat donker.De eerste keer was ik overdag gekomen en de paardjes stonden buiten. Ik dacht : mooi, hier komen ze lekker naar buiten. Ik ook nagraagde van hoe en wat en alles was veel belovend: de paarden krgen 4x per dag te eten, 2x brok, 1x kuilgras en 1x mais. De paarden kwamen elke dag van half 9 tot 1 uur naar buiten en ik kon gebruik maken van 3 binnenbakken (een hele kleine bak, een wat grotere bak en een grote bak) en er was een buitenbak aanwezig (de grond van deze was niet zo daverend) maar rijmogelijkheden genoeg dus. Bovendien is er een schitterend bos in de buurt. Ze hadden ook een kantine die er gezellig uitzag. Er was alleen geen goede dressuur instructeur vd manege uit maar. Wel was er een vrouwke les aan het geven en dat zag er goed uit. heb met haar staan praten en het schijnt dat ze dressuurles geeft tot GP nivo- zelf heeft zij Grand Prix gereden geloof ik. Zag er iig goed uit. Zij heette Annie v. Nunen. Kent iemand haar? ik heb dus iig wel al een instructrice. Pling
Ik dacht dus dat ik eindelijk een leuke plek had. Ik ben er inmiddels best vaak geweest om zeker van te zijn dat wat ze zeggen waar is mar wat blijkt? De paarden komen dus echt niet elke dag buiten van de wel 10x dat ik er geweest ben (variierend tijden van 9 tot 2 uur) zijn ze maar 2x buiten geweest Frusty nou ja dat kan dacht ik, dan zet ik haar zelf wel buiten wat dat mocht daar, hadden ze liever niet maar als hun mijn paard niet buiten zetten dan doe ik het wel.
Dus ik dacht- als ze al over de buiten zetten liegen wat van de rest? Nou, ik dus vaker gaan, de stallen ook beter bekeken, de meeste stallen waren vies en als ik in sommige stallen (lang niet allemaal hoor) voelde je het kletsen vd mest. aangezien mijn paard best gevoelig is voor mok en rotstraal dan zou ik dus zelf die stal elke dag in de gaten moeten houden.
Tja dan over het voeren. Ze krijgen idd 4x per dag te eten. overdag is het regelmaat er wel maar savond helemaal niet, soms krijgen ze om 10 uur te eten en andere tijden pas om 11 of 12 uur!. Ik vind regelmaat in de voerschema heel belangrijk.
Tja, dus deze stal wordt het zeker niet Vind het wel jammer want het zag er op zich wel gezellig uit en er was net een stal vrij van iemand die net vertrokken was. Die stal had een leuke raampje naar buiten toe met een overzicht op iemands tuin maar met deze van slechte punten is mijn enthousiasme voor deze stall zwaar gedaald Nu heb ik van iemand gehoord dat er een stal in hoogeloon is die net geopend is. daar ga ik me nu maar op orieteren.

Hebben jullie dat ook of heb ik gewoon teveel eisen?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:47

Ik heb alles in eigen beheer, maar ik voer ook niet stipt elke dag om 10 uur ofzo. Oke, het scheelt geen uur of 3, maar de ene dag is het 10 uur, de andere dag 11 uur, dan weer half 11.....

Schone stal is wel heel belangrijk evenals het krijgen van de beloofde weidegang.

Ik zou daar dus ook niet gaan staan....

Succes met zoeken.

NikkiJ
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 22:43

Ik vind het ook niet erg als het niet elke dag om precies 10 uur gebeurt, mag wel een uurtje schelen maar de ene dag 10 en de andere pas 12 werd mij een beetje veel variant.
Vandaag toch weer gaan kijken en rond gevraagd aan stalkhouders. schijnt dat ze daar niet erg tevree zijn en dat er sweekends ook vaak feesten gehouden worden. Dus nu heb ik idd defenitief besloten om daar niet te gaan staan. Zou de eigenaaar van mijn paard ook niet leuk vinden.
Heb vandaag voor het eerst in Hoogeloon gekeken. zag er op eerste gezicht netjes uit. ze zijn daar wel net klaar met het bouwen vd bak. Maar alles zag er pico-bello in orde. de stallen waren super mooi en licht, ook waren ze mooi schoon. Ben twee keer geweest- een keer rond een uur of 10 en de ander rond 3 uur. paardjes stonden nog steeds buiten. Echt lekker. extra luxe is dat ze een longeerbak hebben. ze gingen nog wat extra stallen bij bouwen. het zag er echt super uit. hadden zelfs een kantine ruimte. geen bar ofzo maar je kon er koffie/thee zetten of iets fris pakken. deze week zouden er automaten komen. Toch is dit echt een leuk plek. dus deze week en volgende week ga ik af en toe langs, kijken of de paarden echt elke dag buiten komen en de stallen zo fris blijven.
Heb weer hoop:)

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 23:03

Ik hoef het niet te proberen om de ene keer om 8.00 uur te voeren en de andere keer om 9.00 uur.Wij slapen naast de stal en worden precies om7.45 uur wakkergehinnikt,gestampt.Het is welzeker belangrijk dat er een beetje regelmaat zit in het tijdstip van voeren(als de paarden op stal staan tenminste)Mochten we ons een keertje verslapen dan lopen we het risico dat een of andere onverlaat uit balorigheid de waterleiding erafgetrokken heeft Haha! Boos! Extreme duivel Haha!

NikkiJ
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 08:46

haha tja dan is het zeker dubbel zo belangrijk.
Ben zelf net weer even geweest in Hoogeloon- De paardjes stonden al buiten! heerlijk. Tot nu toe ziet alles er echt goed uit. Ze kijken echt ook naar de paarden. Ze nemen de paarden aan de hand mee naar de binnenbak zodat ze goed kunnen zien of de paardjes geen wondjes heet en lekker in zijn vel is, dan gaan de paardjes (per groepje van 4) naar het land en smiddags worden ze van het land het bak ingezet (dus ze naar het bak 'jagen' (staptempo) en dan in het bak zetten ze de paarden aan de halster een voor een naar stal. Ze controleren dan ook naar wondjes en of de paardjes lekker is etc. Echt een fijn gevoel aangezien mijn paard vaak ruw kan spelen:)
Ook letten ze op met de eerste paar keer in de wei zetten. in het begin krijgt hij zijn eigen weitje naast het groepje waar hij terecht in komt zodat ze aan elkaar kunnen wennen en dan na een paar dagen gaat hij dus bij het groepje.
Ze zijn wel savonds om half elf gesloten dus daarna mag je niet meer rijden maar dat vind ik heel logisch en ook fijner voor het paard. (Als je paard ziek is ofzo dan mag je natuurlijk wel na sluitingstijd erbij) Maar ben tot nu toe wel tevree met dit stal. Ga mijn paard vandaag ontwormen (moest binnen 14 dagen voor aankomst gedaan zijn) en dan hoop ik over 14 dagen te zijn verhuisd:)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 10:57

Klinkt super!
het belangrijkste is natuurlijk ook wel dat er goedmet je paardje om gegaan wordt, en zo te horen gebeurt dat hier wel.
Hopen dat het niet egen valt! Succes ermee.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 11:17

goh, wat heb ik het dan handig.... nog geen 5 minuten fietsen bij mij huis vandaan zit een stal... daar heeft meron ook gestaan. mooie stallen, ruim en licht, elke dag werden de drollen eruit gehaald... elke dag van half 10 tot 5 op de wei ( in de winter minder lang) goede buitenbak, spuitplaats, zitplekje en veel gezelligheid.
goede instructie is er niet, maar je kan je eigen instructrice daar laten komen. en voor dat betaal je in de maan d maar 130 euro... inclusief naar buiten zetten, binnen halen, voeren, strooisel en dat uitmesten.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:22

je bent echt niet teveel eisend hoor. ik heb mijn paard nu 6 maanden en sta nu dan 3 maanden op deze stal maar dit is ook al mijn 3e stal hoor! het is gewoon zoeken. hier zijn ook wel eens dingen waarvan ik denk g*dv&^*^ maarja ik weet dat ze hier gelukkig is. kijk gewoon rond en je ziet het meteen al of je paard er thuis hoort. succes.
ps: een telefoonboek of via scoot al geprobeert???

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:31

gelukkig heb ik daar geen last van gehad, ze staan gewoon thuis.
T'is allemaal wel naar m'n zin. succes met zoeken trouwens, volgens mij is dat nog een hele klus!

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:08

k heb er ook moeite mee om een stal te vinden , k wil mn paard ook dichter bij huis.......blijven zoeken en geef niet op!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:37

Zeker niet opgeven! Ik ben ook een hele tijd bezig geweest, maar sta nu ergens waar ik nooit meer weg wil.
En eisen had ik ook Haha! (véél uitrijmogelijkheden i.v.m Endurancetraining), veel weidegang (´s zomers de hele dag), uiteraard goed voer en stro, wasplaats, goede buitenbak, én niet te ver.. Maar dat alles heb ik gevonden, en Navy heeft zich nog nooit zo goed gevoeld (en ik ook niet Haha! )
Blijven zoeken dus!