Working Equitation met Buck!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Luckystory
Berichten: 3465
Geregistreerd: 13-12-05

Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-14 21:31

Afgelopen weekend heb ik een "snuffelclinic" Working Equitation georganiseerd op de stal waar mijn paarden staan.
De clinic werd gegeven door Christel Provaas, die eerst een demo gaf met haar paard Buck. En nadien 8 combinaties met raad en daad doorheen het meegebrachte parcours loodste.
Het was voor alle deelnemers een eerste kennismaking en iedereen was nadien heel enthousiast.
Absoluut voor herhaling vatbaar!

Zelf heb ik momenteel geen rijpaard maar Christel bood mij haar trouwe vriend Buck aan, zodat ik toch ook zelf in de clinic kon meerijden.
Meet Buck, aka Bornfree Buck: een knappe 22 jarige kerel van onbekend ras die zijn jeugd als vrij paard in de Pyreneeën heeft doorgebracht en de laatste 18 jaar Christel haar trouwe kompaan is. Hij is ondanks zijn rijpe leeftijd in superconditie en is op zijn oude dag nog aan een heuse WE-carrière begonnen.
Afbeelding

Voor mij was het de 2de keer ooit dat ik op Buck zijn rug zat.
Enkele jaren geleden, heb ik er ook ooit eens een ritje mogen maken op hem.
Maar nu met de clinic was het echt opstappen en het parcours in.
Dus mogelijk dat ik hem wel wat 'te braaf' reed. Met andermans paard, ben je natuurlijk voorzichtig. ;) En hier en daar hadden we wel even wat miscommunicaties. Maar Buck is dan wel zo'n toffe kerel dat hij dan zelf de boel nog probeert te redden. Wat eigenlijk ook wel een pré is voor een WE-paard.
Het is namelijk de bedoeling dat het paard gaat meedenken in het parcours!

Ik hoop met deze foto's een beeld te geven van onze WE-les.

We begonnen met de pilonnen, die opgesteld stonden in een driehoek.
In principe is het de bedoeling dat je deze strikjes-gewijs neemt in galop, met telkens wissels tussen de kegels en een achterhand die je naar buiten zet in de bochten. (Er waren enkele deelnemers die dit dus echt wel mooi konden)
Wij reden ze eerst in draf en daarna hebben we er wat in galop mee geknoeid. Maar in galop vlogen we nog behoorlijk uit de bocht. :P
stukje film:

Hop hop in galop...
Afbeelding
En even wat sneller.
Afbeelding

Daarna kwam de L-vorm aan bod. Die moet je eerst voorwaarts in lopen. Aan het einde netjes halthouden, het belletje laten bellen. En dan weer achterwaarts eruit, het hoekje om.
Uiteraard hebben we de 2 richtingen geprobeerd. Maar t'is nog niet zo simpel met die bocht erin.
Afbeelding

En dit is de zijwaartse balk. Halthouden met de balk tussen de voor-en achterbenen en dan zijwaarts de balk afwerken.
Afbeelding

Dan de poort, die best wel ingewikkeld en technisch is.
Je moet er haaks op aanrijden en je mag de poort in principe niet loslaten.
Dus het onthouden van de opeenvolgende handelingen is al een moeilijkheid op zich.
Buck heeft het mij netjes uitgelegd.
Kijk maar:

Afbeelding
Afbeelding

En dan als laatste het ringsteken.
Dan moet je eerst de stok uit de ton nemen, ermee rond galopperen richting stier en daar de ring van zijn hoorns steken. Daarna de stok weer deponeren in de ton.
Dit werd natuurlijk geleidelijk aan opgebouwd. Eerst wennen aan de stok, ton en stier. In stap en in draf met de stok rondrijden waarbij je eenhandig moet rijden. En als kers op de taart in galop eenhandig met de stok rondsjeezen en de stier aanvallen.
Ik kan je vertellen, er is maar weinig leuker dan dat hoor!!! :D
IK had natuurlijk wel het stiekeme voordeel dat Buck dit allemaal al gewend is en heel makkelijk éénhandig te rijden is. Ik merkte bij de andere deelnemers dat eenhandig galopperen en terwijl de stok hanteren geen sinecure is.
Rondstappen met de stok:
Afbeelding
Stok uit de ton nemen in galop:
Afbeelding
Stier aanvallen:
Afbeelding
En de stok weer in de ton:
Afbeelding

Kortom, het is ontzettend leuk en gaaf om te doen.
En er komt zeker een vervolg!


BootsScoot
Berichten: 388
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:36

Gaaf ! I like !

Keep it Natural, keep it Simple.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:38

Wat leuk dat ze een les gaven in de WE, zo te zien hebben jullie je meer dan geamuseerd!

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:39

Ziet er erg gaaf uit, wist niet dat het bestond! :o Leuk dat je Buck zo even mocht lenen. Ik zou hem zeker geen 22 geven!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27962
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:42

Als ik later groot ben wil ik dit ook gaan doen! Zoveel afwisseling en zoveel onalledaagse dingen, superleuk! Jullie doen het al netjes vind ik hoor!

Mag ik vragen hoe dat hek gefabriceerd is? Het lijken twee gewone staanders, maar dan?

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Luckystory
Berichten: 3465
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-14 21:48

Voor degene die de sport nog niet kennen.
Hier vind je meer info: http://www.workingequitationholland.nl/

Dat hek zijn inderdaad 2 standaard gegalvaniseerde springstaanders waarop de houten poort dmv vijen gemonteerd kan worden.
Christel heeft de poort zelf gemaakt. En springstaanders hoefde ze dus niet mee te nemen, want die stonden bij ons op stal. Erg handig dus!
Hetzelfde met het belletje. Die kon ook gewoon op zo'n staander gevezen worden.

Ook al is hij 22, Buck kan wel wat hebben hoor.
Christel woont 3,5 uur bij mij vandaan. (Ik ben Belg, zij is van West Friesland)
Maar Buck is vrolijk meegereisd, heeft dan eerst die demo gelopen en daarna heb ik er ook nog een 3 kwartier mee rond gereden. En dan de ochtend nadien 3,5 uur weer terug naar huis.
En daar kwam hij volgens Christel fris en fruitig weer uit de trailer.
Het is letterlijk en figuurlijk een gouden paard!
En ik reed er zo op weg. Hij is heel fijn gereden.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:06

Wat een gaaf dier! Heerlijk..

Super tof dat je dit zo hebt mogen proberen!

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:50

Wat ziet dat er heerlijk ontspannen uit zeg!
Fijn leerpaard!!

kschulte

Berichten: 283
Geregistreerd: 02-07-09

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:18

Wat gaaf, WE! Het ziet er een beetje uit als de PTV in TREC-wedstrijden.
Leuk dat je het georganiseerd hebt en dat je het ons laat zien.

Groetjes Karin
Soms zijn dingen niet te veranderen, maar het is altijd mogelijk om te veranderen hoe je naar ze kijkt.
De laatste loodjes wegen het zwaarst, maar het geeft wel extra kracht als je weet dat het de laatsten zijn.

quintusgl

Berichten: 4449
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:52

Wat leuk dat je zo genoten hebt! Buck is een top-leerpaardje!

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!

liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:53

Superleuk, Ans! Organiseer je dat volgend jaar opnieuw? :)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:56

Onwijs gaaf zeg, prachtige plaatjes met een mooi ontspannend beeld!

wat een superervaring dat je dat met Buck mocht proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:09

ziet er leuk uit! Mooi paard ook! 22 zou ik m zeker niet geven :)
Maar mag ik vragen waarom zn staart zo kort is?

Sheeltje2

Berichten: 1769
Geregistreerd: 15-09-13
Woonplaats: Abbekerk

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:23

wat leuk om buck in actie te zien heb ook al een clinic gehad van christel heel er leuk:) mooie foto's

rust in de groene weides jasmine en Yuri we gaan je missen. ***** Johnny ******

Luckystory
Berichten: 3465
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-14 17:58

Bedankt voor de leuke reacties!

LiesbethDW schreef:
Superleuk, Ans! Organiseer je dat volgend jaar opnieuw? :)


Ja hoor Liesbeth, ik moet uiteraard met Christel overleggen. Maar ik denk wel dat ik het nog ga organiseren.
Dit jaar misschien ook nog wel een keer, aangezien er wel meer mensen hebben aangegeven dat ze dat leuk zouden vinden.
En als mijn jonge paarden onder het zadel zijn, moeten die er natuurlijk ook aan geloven! :D

Anoniem schreef:
Maar mag ik vragen waarom zn staart zo kort is?


Zijn staart is opgeknoopt. Hij heeft normaal gewoon een lange staart hoor.
Maar dit hoort een beetje bij die working style van paardrijden.
Hij is ook opgetoomd met een Spaans hoofdstel en een vaquero zadel en dan maakt zo'n opgeknoopte staart het plaatje compleet. (Maar het was al redelijk los aan het gaan, toen ik hem reed. In het begin was het wat strakker. ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:32

:Y) ah vandaar, lijk of ie afgeknipt is, mar zal dan wel komen omdat ie aan t uitzakken was :D
Grappig, nog nooit gehoord dat opgeknoopte staarten bij een soort 'rijstijl' hoort, vind het ook nogal 'zonde' om te doen.. maarja, wel Weer wat geleerd :o


singa

Berichten: 737
Geregistreerd: 12-04-07

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:51

Het was inderdaad een geweldige dag! Ik heb zowel genoten van alle andere combinaties aan het werk te zien als van mijn eigen sessie. En jij was gewoon een geweldige afsluiter. Ik denk niet dat er langer dan 5 seconden geen glimlach op je gezicht te zien was :)

Je hebt dat ontzettend goed georganiseerd en Christel heeft mij een hele leuke eerste ervaring gegeven met WE. Nog eens heel erg bedankt!

[o]

xsensibel

Berichten: 1463
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:42

oh wat leuk! leuk paardje heb je ook! :j ik heb toevallig dit weekend ook een clinic WE gehad. :D

❥ Esprit

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:46

Mooie foto's en wat een leuk paardje!

haikegek
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-08-13

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:45

Wat ontzettend leuk om eens wat beelden van een clinic van christel te zien!

ik les met mijn paard bij haar en hebben hier enorm veel plezier in. Wat onwijs leuk dat jij ook zo genoten hebt!

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:59

Leuk om naar te kijken! Ik zie hier en daar wel wat dingen die met western trail overeen komen (dat hek bijvoorbeeld). Ziet er altijd makkelijker uit dan dat het is. Mooi paardje trouwens, die Buck. Daar hebben ze goed op gepast dat hij op die leeftijd er nog zo goed bij staat!

Dat van die knopen in de staart ken ik. In het Engels heten ze ook wel war knots en worden cowboy paarden nog weleens vanachter opgeknoopt als ze iets met een lasso moeten gaan doen. Een opgeknoopte staart voorkomt dat de lijn er tussen komt en dat de staart blijft haken in struiken. Ik denk zomaar dat het voor de Spaanse paarden een beetje hetzelfde idee is. Bovendien accentueert een knoopstaart een mooi kontje :D .
Linkje met verschillende soorten ingewikkelde staartknopen: http://www.cowboyshowcase.com/tying-war ... 3B-pih9keo

* Love Always 1991 - 2018 *

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:09

¨Christel ken ik uit een ander topic en ik zag de naam Buck regelmatig voorbij komen. Leuk om daar nu een beeld bij te hebben.
Ziet er verder leuk uit.

hverbeek

Berichten: 72
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: Hoorn

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:45

Leuk om te zien!
Wij hadden zaterdag opendag op stal en er was ook een clinic van Christel waar ik aan mee heb gedaan. Vond het super leuk!

3 september 2008 onze dochter Nikki geboren :)

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:46

Leuk om te zien!

En wat gaaf om eens te mogen proberen.

Suus_xx

Berichten: 23
Geregistreerd: 09-10-09

Re: Working Equitation met Buck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:38

Gaaf!
Lijkt me echt leuk om een keer te doen!

:¨·.·¨:
`·. Cody en D-Day

As long as we're together, there's no mountain that we can't climb
Shetlanders zijn als het karakter van drie paarden maar dan in een XXS verpakking.. :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 33 bezoekers