global exploration 2014, mijn project naar Indonesië!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoukyrsa

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Geleen

global exploration 2014, mijn project naar Indonesië!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 21:41

Heey, wat onwijs leuk dat je even in m'n topic kijkt! :D

Nou.., ik ben Anouk, 15 jaar oud en wil jullie hier heel graag iets vertellen over een (global exploration) project waar ik aan mee doe (:

ten eerste wil ik jullie even een beetje vertellen wat het project en de stichting inhoud... Global exploration is een organisatie die jongeren de kans geeft om cultuur uit te wisselen en enorm veel te leren van een andere cultuur, maar vooral begrip te krijgen voor die mensen. de stichting heeft eigenlijk drie doelen die hun in elk project nastreven:
Together one word
in een project ga je op reis, om daar samen met leeftijdsgenoten te praten over verschillen en overeenkomsten. Te luisteren, zien, horen, proeven, ervaren hoe mensen uit een andere cultuur leven. Samen lachen, huilen, sporten, zingen en het belangrijkste: praten, praten over hoe hun tegen problemen in de wereld aan kijken en daar uiteraard begrip voor tonen.
alles wat we hier leren is de bedoeling om dat na de reis verder te vertellen, zodat er meer mensen zijn die weten hoe de mensen daar denken over bv. het kappen van de oerwouden, kinderarbeid enz.
Schools for schools
Iets anders wat we daar gaan doen is het opknappen en zelfs bouwen van schooljes of gebouwtjes dat kinderen op school kunnen overnachten! Zo hebben meer kinderen kans op een betere opleiding en dus ook een betere toekomst.
handen uit de mouwen
verder gaan we waterpompen aanleggen, bomen planten enz. dus structuele hulp bieden. Zodat als we weg gaan, we het verbeterd achter kunnen laten (en mochten we ooit daar komen ze zich nog steeds kunnen helpen met iets wat we hun toen geleerd/gemaakt hebben)!

De dag dat ik over dit project hoorde, was de dag dat ik besloten heb om mee te gaan! Echter was ik toen te jong, en is dit het eerste jaar dat ik mee mag... en die kans heb ik met beide armen aangenomen!! Dit jaar gaan de leerlingen van onze school naar Indonesië met global exploration... EN IK MAG MEE :D haha, tot nu toe heb ik een motivatie brief moeten schrijven die goed genoeg was om door de selectie heen te komen :j in dit topic wil ik jullie vertellen over alle acties die ik voer en dingen die ik doe (want ik moet sponsorgeld, trainingsweekenden, vergaderingen en punten die ik verdien door presentaties te geven)

zijn er vragen of reacties? brand los!! :D

anoukyrsa

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Geleen

Re: global exploration 2014, mijn project naar Indonesië!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 22:55

ohja, vergeten te melden... zijn er bokkers die leuke ideeën hebben om sponsorgeld binnen te krijgen?:D (€1800)

Anoniem

Re: global exploration 2014, mijn project naar Indonesië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:03

Wat GAAF! :D

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: global exploration 2014, mijn project naar Indonesië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:43

Heel gaaf, mooie kans om echt een cultuur te proeven.

Ik ben op dezelfde manier, maar met een andere organisatie, toen ik 16 was naar Kenia geweest. Ook wij gingen om een schooltje te bouwen en om een andere cultuur te ervaren.
Het is een hele bijzondere en onvergetelijke ervaring. Ik ben inmiddels 33 en denk er nog steeds wekelijks aan terug en heb er nog steeds een goede vriendin aan over gehouden.

Maak je ook een fotoverslag als je terug bent?

anoukyrsa

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Geleen

Re: global exploration 2014, mijn project naar Indonesië!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 22:34

Wat een leuk idee van de foto's! :D

Eigenlijk ben ik nog een heel stuk vergeten in de OP... Dus ik zal zo nu en dan nog een beetje erbij vertellen :)

Waarom ik eigenlijk mee ga, weet ik zelf niet... Ten eerste viel ik bij mijn motievatiebroef al stil toen ik antwoord moest geven op de vraag: "wat verwacht je van dit project?" nou eh.. Eigenlijk wil ik mee omdat ik niet goed weet wat ik er van verwacht :p
Veel vrienden keken me raar aan toen ik vertelde dat ik mee ga, soms komen echt de meest onrespectvolle reacties uit mijn mond, en bv. ik wou niet mee met de skireis, omdat ik bang was voor een belabberd hotel... Maar deze reis, al slaap ik tussen de ratten in een tentje: ik wil het zooo graag. Toch haal ik hier ook juist mijn motivatie uit! Misschien is het een mooi begin om te veranderen :)

Verder heb ik ook mn eerste bijeenkomt al gehad :) en ik moet eerlijk zeggen, ik zag er tegen op: de mensen ontmoeten met wie ik straks drie weken verplicht moet samenwerken.. Maar wat een supergroep hebben we !!!! We hebben een icebreaker (spel of opdracht om elkaar in hele korte tijd te leren kennen en vertrouwen) gedaan, die "icebrackers" gaan we in Indonesië ook met de kinderen doen! We hebben uitleg gekregen over een deel van het programma: het verzorgen, en misschien zelfs zoeken van chimpansee's, opknappen van hun verblijf, en het uitlaten! Ook gaan we een gebouwtje bouwen, in de buurt van een school, waar kinderen na school hun vrije tijd kunnen doorbrengen(dans, zingen, knutselen), en ook de slaapplek is van sommige kinderen, zodat ze niet 2 uur hoeven te lopen om naar school te gaan.. (en uiteraard de twee uur op de terugweg)
Verder komen we ook een tijdje in een longhouse: een groot "huis" waar verschillende gezinnen/familie's op de echte traditionele leefwijzen leven!

En explore heeft een opdracht om ons te helpen met het eerste beetje sponsorgeld binnen te halen: kerstkaarten verkopen! Nou hmm.. Niet de manier hoe ik het uit mezelf zou doen, maar goed, toch fijn en geeft ook wel vertrouwen en een goed begin!! Duss.. Zijn er bokkers die een kerstkaart willen kopen/sponsoren?:) ze zijn €1 per stuk.., en ik trakteer de postzegel :)

anoukyrsa

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 13:41

heey bokkers!

Het is hier een beetje stil :o dus ik zal nog eens een update plaatsen! ondertussen is er al heel wat tijd verstreken, maar het project heeft zeker niet stil gelegen! er zijn een aantal bijeenkomsten geweest en de groep word steeds hechter! Zo organiseren we zo nu en dan een activieteit om samen sponsorgeld binnen te halen (groot sponsordiner, auto's wassen, enz.). ik zit nu op €1700 en ik ga zeker niet stoppen als ik het doel van €1800 binnen heb! (als we als groep ''te veel'' geld hebben mogen wij beslissen wat de groep van volgendjaar met dat geld gaat doen, en uiteraard krijgen wij een fotoverslag ervan :D )

tijdens de bijeenkomsten zijn we in groepen crews: culture, health, nature en sports
ik ben bij sport in gedeeld! we moeten onder andere presentaties geven (in nederland over ''sport in indonesië'', en in indonesië over ''sport is nederland''..) verder is een taak van onze crew een dansje bedenken om daar uit te voeren! en ''icebreakers'' bedenken, en daar voor wil ik jullie hulp vragen!!!

wat is een icebreaker? een zogehete icebreaker is als het ware een ''spelletje'' die de awekwart momenten verbreekt, lees: als wij bij een schooltje aankomen waar we de indonesische kindjes niet kennen, en hun ons niet, zal het contact leggen best moeilijk zijn, verder zitten we met een taal barrière. Samen een simpel spelletje spelen zal dan lijden tot gegiebel en het ''losser'' worden tegenover elkaar.

mijn taak is om zulke icebreakers te bedenken... maar het is best lastig, want zoals ik al zei zal communiceren door te praten niet werken omdat we gewoonweg niet dezefde taal spreken (het zal dus met handen en voeten uit te leggen zijn, of begrijpelijk zijn als het voorgedaan word). Verder moeten we voor iedere leeftijdscatogorie iets hebben. heeft een van jullie ideeën? :D (mag ook zoals tikkertje, schtoelendans, enz.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:10

Ik ga er eens over na denken :) Leuk joh! :D veel plezier daar straks :))

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:09

Je hebt altijd handige namen spelletjes waar je als eerste mee kunt beginnen. Bijvoorbeeld met bal overgooien.

In een kring gaan staan en de eerste krijgt de opdracht om de bal naar Jan te gooien. Terwijl diegene de bal naar Jan gooit, zegt diegene een naam van de bal waar die vervolgens heen moet, Piet bijvoorbeeld. Jan vangt de bal en gooit de bal naar Piet, terwijl hij de volgende naam roept, Marieke. Piet vangt de bal en gooit deze naar Marieke terwijl die ene derde naam noemt.

Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat je eerst een simpele ronden doet met dat je naar iedereen mag, maar daarna alleen naar de kindjes van de andere "groep" (dus NL naar Indonesiers en andersom).



Andere leuke ijsbrekers zijn in een groepje gaan staan en dan allemaal handen door elkaar naar het midden en dan willekeurig twee andere handen vast grijpen. En dan is het dus 1 grote knoop, en dan dus zien uit elkaar in een grote cirkel hand aan hand uit te komen zonder handen los te laten (je moet dan over elkaar heen klouteren, en tussen elkaar benen door en weet ik wat). Dit zou je in meerdere groepjes kunnen doen.


Ik zou er eens op googlen, er staan vast heel veel van dit soort "spelletjes" ed. op internet.

Zoals bijvoorbeeld in groepjes van 5/6 en dan twee grote hoepels, en dan zorgen dat je van punt a naar punt b komt, maar je mag alleen maar in de hoepel staan en de hoepel niet verplaatsen zolang er mensen in staan. Kan ook met planken oid, waar je dan op moet staan. Je moet dan telkens heel dicht tegen elkaar staan en dan de hoepel van achter naar voren verplaatsen en dan allemaal overstappen in de hoepel en weer verplaatsen ed.

anoukyrsa

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Geleen

Re: global exploration 2014, mijn project naar Indonesië!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 17:00

dankjee!
die eerste is waarschijnlijk te ingewikkeld als je elkaar niet kent in het begin omdat we met een te grote groep zijn (maar misschien wel als we iets langer samen zijn)...
de tweede hebben we al! en ook met de groep al gespeeld, heel leuk!
en de derde is echt een superidee! zo kunnen we bv een race houden welk groepje het het sneste doet!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: global exploration 2014, mijn project naar Indonesië!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:50

Wij speelde die eerste met een groep van 12 toen we elkaar net 5 minuten kende :P , op die manier wordt je wel gedwongen heel goed op te letten en ieders naam te leren, wij kende elkaar zo binnen een kwartiertje!

anoukyrsa

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Geleen

Re: global exploration 2014, mijn project naar Indonesië!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 19:29

maar onze eigen groep is al 30 :') misschien kunnen we wel splitsen... zal het onthouden!