Wie heeft zijn paard laten chippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Wie heeft zijn paard laten chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 08:58

Ik vraag dit aan de eigenaren van Quarters, Paints of Amerikaanse Appaloosa's. Omdat de Amerikaanse Stamboeken sinds kort ook de Europese registratie accepteren: Wie heeft zijn paard al laten chippen? Wat zijn jullie ervaringen met de stamboeken?

Je suis Charlie.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:22

Toevallig gisteren een leuke discussie over gehad op stal. Onze paarden (Fjord en KWPN) zijn de enige niet-Quarters, en ook de enige die gechipt zijn. De Fjord omdat het al jaren verplicht is bij het stamboek (keuringen, IBOP) en de KWPN'er hebben we meteen laten chippen, de verwachting was toen nog dat het zowiezo verplicht zou worden.
De Quartereigenaren bij ons zien het nut van het chippen niet in, en zolang het voor de shows niet verplicht wordt, geloof ik niet dat er ook maar 1 chipje in komt.
Gelijk hebben ze.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:25

Doen ze dat he? Was ik nog niet van op de hoogte. Voorlopig moet ik er nog niet aan denken trouwens. Ik ben nog niet echt een fan van een chip. Iets lichaamsvreemd inbrengen in een dier/mens ......kan niet gezond zijn!! Dus voor mij betekend dat, helaas geen siliconen- tieten, cup D op mijn 30e verjaardag, hahahhahahaa, LOL. Even zonder dolle, een DNA typing lijkt me veiliger en betrouwbaarder. Ik kan me niet voorstellen dat 'criminelen' nog geen apparaat hebben die een chip uit kunnen schakelen om er vervolgens een nieuwe in te stoppen of de oude chip te herprogrammeren... Schijnheilig

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 09:25

Bij ons op stal - hoofdzakelijk Paints en Quarters, gaan ze het chippen organiseren. En ik ben er nou niet zo zeker van of ik dat wel wil. Ik ben mijn geloof in de Nederlandse (of beter gezegd Europese) overheid kwijten ben erg bang dat we op een gegeven moment als eigenaar van een gechipt paard gigantisch worden gemolken (belastingen enz)

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:29

Cassidy, zolang het op shows of rijden op de openbare weg niet verplicht is, waarom zou je dan chippen?
Doen ze het bij jullie op stal vanuit het stamboek? Dan kun je het later (indien nodig) nog altijd via de veearts doen. Alleen wel even op letten dat de veearts geen paspoort af mag geven, daarvoor moet je weer bij het stamboek zijn.
Dus na het chippen stuur je de chipregistratiepapieren en het papier van je paard (aangetekend!!!) naar je stamboek, en dan wordt je paspoort thuisgestuurd. Ik hoop alleen voor je dat het wat minder lang duurt als bij het KWPN, want dat duurt eeeeeeuwen....

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:30

Toen bij ons op stal alle dressuurpaarden gechipt werden, heb ik m'n quartertje ook meteen laten doen, incl. paspoort. Bij de NHS dus. Altijd makkelijk, als je bv een klasse II endurance wilt rijden, heb je 'm al nodig. Volgens mij ook als je in het buitenland start? Ik heb uiteraard nog wel de originele papieren erbij. (bij sommige stamboeken moet je die inleveren?). Wat ik even niet begrijp Cassidy: is het de bedoeling dat je dit ook aanmeldt bij de AQHA?? Wat is het nut daarvan?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 09:33

Ja, daar ben ik ook nog niet over uit. Chippen moet toch aangesloten zijn bij een stamboek?

En wat FH zei: ik ben er ook niet zo'n voorstander van om een lichaamsvreemd voorwerp in een paard in te brengen. Ik ken zo al één geval in mijn omgeving van gechipte paarden waar de chip aan de wandel is geslagen. Geen chip in mijn paarden.

Je suis Charlie.

schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:46

mijn paardje is niet geregistreerd bij een stamboek maar wel gechiped vanwege het wedstrijd rijden. ik moet zeggen dat ik geen enkel probleem met die chip ondervonden heb. huisdieren chippen ze ook al jaren. daar heb ik ook nog nooit rare verhalen over gehoord. Als je je paard voldoende rust geeft en de eerste tijd niet te veel poetst op die plek heeft de chip genoeg tijd om ingekapseld te worden. wat kan het trouwens voor kwaad als zo'n chip aan de wandel gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:52

schimmeltje schreef:
wat kan het trouwens voor kwaad als zo'n chip aan de wandel gaat?


Tja, da's nou net de pest, daar is nog niets over bekend. Daarom zijn heel veel mensen huiverig om te laten chippen. Het is toch een niet-lichaamseigen voorwerp dat je inbrengt.

Als je er niets op tegen hebt, zou je dan ook bij jezelf een chip in laten brengen, bijvoorbeeld als vervanger of aanvulling op het sofinummer? Mooie check op illegalen, handig bij officiele instanties, even langs de scanner en alles is bekend van je.... Ik zou daar denk ik toch minder gelukkig mee zijn, want het wordt maar wel even in je lichaam gestopt....


ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:05

Mijn paard , een Volbloed Arabier , is ook gechipt . Is verplicht vanuit het stamboek , wordt ook door het stamboek gedaan. Geen enkel probleem van ondervonden , is heel netjes ingekapseld. De chips zijn van materiaal gemaakt waar het lichaam geen afstotingsreacties op geeft. Het kan wel iets gaan wandelen, maar nooit veel , omdat het in spierweefsel wordt ingebracht. Daar komt het niet zo makkelijk uit. Mijn paard was wel erg boos op de dame die het gedaan heeft want het doet toch wel even pijn. Als het niet had gemoeten had ik ,het zeer waarschijnlijk, niet laten doen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:07

schimmeltje schreef:
huisdieren chippen ze ook al jaren. daar heb ik ook nog nooit rare verhalen over gehoord.


Ook in de kattenwereld is men geen onverdeeld voorstander van chippen. De registratiebank bestaat ook al niet meer en ook bij katten (en het lijkt mij ook bij honden) zijn er soms problemen.

Wat het zo vervelend is als zo'n chip aan de wandel gaat: nou, als ze dan al problemen hebben dat ding bij een kat te vinden, hoe moeten ze dat ding dan bij een paard vinden?

Mensen kunnen we over het algemeen nog wel uit elkaar houden op basis van paspoort en lijfelijke aanwezigheid, maar bij dieren is dat een stuk lastiger. In de kattenwereld wordt het binnenkort verplicht gesteld dat witte katten gechipt worden en een zogenaamde BAER test (=gehoor)ondergaan. Als dat je dat niet doet, krijg je geen stambomen meer Boos! Nu heb ik daar gelukkig niet mee te maken (één van mijn rassen wordt zonder gegronde reden, laat staan enig onderzoek, gewoon verboden ) Ook bij diefstal en weglopers is het een handig identificatiemiddel, maar dan moet het natuurlijk wel ergens centraal geregistreerd staan Verward

OK, getting off my soap box Haha!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:07

ik vind het chippen van mensen toch nog wel even los staan van een huisdier of paard, maar goed. nee, ik zou er niet echt blij mee zijn als ze mensen gaan chippen. aan de andere kant denk ik niet dat ze zomaar tot chippen zijn overgegaan. daar is vooraf wel gedegen onderzoek naar gedaan. ik kan me niet voorstellen dat paarden als Bonfire of de sjiem gechiped zouden worden als de risico's te groot zijn of als er geen gedegen onderzoek naar gedaan is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 10:18

Anky is een hele tijd tegen het chippen geweest. Ik geloof dan ook niet dat Bonfire gechipped is....

Dit even terzijde.

En als een instantie (en de Europese Gemeenschap, iemand nog herinneringen aan de MKZ?) zijn zin wil doordrukken en dat maar hard genoeg doet, dat worden de paarden gechipped hoor. En mijn paarden zijn voor mij alles. Ik zou er niet aan moeten denken als ik ze zou verliezen omdat de chip aan de wandel gaat. En ik zou helemaal link worden als iemand zijn schouders ophaalt en zegt: jammer, kan gebeuren...

Je suis Charlie.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:19

Mijn paard was al gechipt toen ik hem kocht. Ik geloof in het jaar 2000 heeft hij zijn chip gekregen en zijn paardenpaspoort erbij.

Cer

Berichten: 30029
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:21

Mijn paard is ook gechipt, ik heb dat laten doen toen ze op de manege een hele groep gingen chippen. Het nut ervan was/is mij niet geheel duidelijk, maar ik heb wel het idee dat als het ooit verplicht gaat worden (en dat zal best wel, het is natuurlijk een goeie melkkoe), dat het dan stukken duurder gaat worden. De chip zit nog steeds op zn plek, en ik heb niet het idee dat hij in de weg zit.
Ik heb er een paspoort van de NHS (?) bij, en zou ook een paspoort via de NQHA kunnen aanvragen (dacht ik?).

Mn katten wil ik uiteindelijk ook laten chippen, omdat ik daar wel het idee heb dat ze bij vermissing makkelijker teruggevonden kunnen worden. Bij paarden is dat volgens mij een hopeloze zaak?

schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:29

Cassidy schreef:
En mijn paarden zijn voor mij alles. Ik zou er niet aan moeten denken als ik ze zou verliezen omdat de chip aan de wandel gaat.


mijn paard is ook alles voor mij, ik heb hem al bijna 15 jaar. maar ik weet nog steeds niet wat voor verschrikkelijke schade zo'n chip kan doen. Verward
ieder lichaam kan een bepaalde hoeveelheid lichaamsvreemde stoffen verdragen. volgens mij is een borstvergroting gevaarlijker dan zo'n kleine chip. Knipoog

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:51

Onze paarden zijn allemaal gechiped en we hebben een western NQHA paspoort. Alles is goed gegaan en ik ben toch wel blij dat onze paarden geregistreerd staan.
*LOL*

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:51

schimmeltje schreef:
ieder lichaam kan een bepaalde hoeveelheid lichaamsvreemde stoffen verdragen. volgens mij is een borstvergroting gevaarlijker dan zo'n kleine chip. Knipoog


Nou.......ik heb 4 jaar geleden een heeeeeel klein (vergelijkbare grootte van een chip wel) lichaamsvreemd object in mijn lijf gekregen, man o man, die heeft wel een poosje voor flinke reacties gezorgd Lips are sealed . Als ik dat vergelijk met een chip die in een spier wordt aangebracht die een paard veelvuldig gebruikt, lijkt me het niet onwaarschijnlijk dat er zat paarden zijn die daar reactie op geven.
Voor zover ik weet, heeft Anky Bonfire NIET laten chippen trouwens....
Neeeeeeee, mijn paarden zullen de laatsten zijn die zo'n chippie ingebracht krijgen Schijnheilig

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:53

Wij hebben onze paarden laten shippen!!! We hebben een western paspoort NQHA en ik ben blij dat ze gechiped zijn!!!

Wij hebben Paints B)
Laatst bijgewerkt door Ilona-Sok op 03-10-02 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88468
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:53

Volgens mij is er europees gezien nog steeds geen standaardisatie, niet in apparatuur en niet in chipplaats.
Je moet niet overal mee voorop willen lopen. Ik wacht rustig af tot het echt niet anders meer kan Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 11:55

Ik ben blij dat er mee zo over denken. Afgezien van het feit dat het op dit moment financieel minder goed uitkomt, worden mijn paarden niet gechipt. Of het moet echt niet anders meer kunnen.

Je suis Charlie.

Cer

Berichten: 30029
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:24

[quote="FlyingHigh
Nou.......ik heb 4 jaar geleden een heeeeeel klein (vergelijkbare grootte van een chip wel) lichaamsvreemd object in mijn lijf gekregen, man o man, die heeft wel een poosje voor flinke reacties gezorgd Lips are sealed . Als ik dat vergelijk met een chip die in een spier wordt aangebracht die een paard veelvuldig gebruikt, lijkt me het niet onwaarschijnlijk dat er zat paarden zijn die daar reactie op geven.
Voor zover ik weet, heeft Anky Bonfire NIET laten chippen trouwens....
Neeeeeeee, mijn paarden zullen de laatsten zijn die zo'n chippie ingebracht krijgen Schijnheilig[/quote]

Ik denk dat het ook wel een beetje uitmaakt wat voor een object het is, qua substantie dan. Een splinter zal zeker een andere reactie teweegbrengen dan siliconentieten of chirurgisch staal bijvoorbeeld..

Overigens, ik meen gezien te hebben dat de chip onderhuids wordt ingebracht en daar inkapselt, en dat deze dus niet in een spier ingebracht wordt.

Ik wil ook niet overal mee vooroplopen en mag me blijkbaar gelukkig prijzen dat mn paard niet de meest vreselijke aandoeningen over heeft gehouden aan de chip? Wat een naar mens ben ik eigenlijk, dat ik mn beesten dat aandoe...

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:39

[quote="Cer
Ik denk dat het ook wel een beetje uitmaakt wat voor een object het is, qua substantie dan. Een splinter zal zeker een andere reactie teweegbrengen dan siliconentieten of chirurgisch staal bijvoorbeeld..

Overigens, ik meen gezien te hebben dat de chip onderhuids wordt ingebracht en daar inkapselt, en dat deze dus niet in een spier ingebracht wordt.

Ik wil ook niet overal mee vooroplopen en mag me blijkbaar gelukkig prijzen dat mn paard niet de meest vreselijke aandoeningen over heeft gehouden aan de chip? Wat een naar mens ben ik eigenlijk, dat ik mn beesten dat aandoe... [/quote]

Ik heb geen chirurgisch staal, geen splinter en geen siliconen voorgevel Haha! .
Ik heb een object dat eigenlijk vergelijkbaar is met een chippie, alleen heeft het een andere uitwerking. Schijnheilig (
Ik kan me goed voorstellen dat er paarden zijn die meer reageren op lichaamsvreemd materiaal dan anderen. Ik weet ook zeker dat het bij mijn paintmerrie een drama zal opleveren en mijn quarter zal het niets doen. De heren hier op stal zullen ook niet veel problemen krijgen met iets vreemds, als ik zie hoe die op prikjes, wondjes e.d. reageren, voorzie ik niet heel veel problemen. Maar vooral mijn Paintmerrie.....chippen is bij haar vragen om problemen!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:09

schimmeltje schreef:
ik vind het chippen van mensen toch nog wel even los staan van een huisdier of paard, maar goed.


Ik geef het je ook alleen maar even mee als nadenkertje, juist omdat er nog niets bekend is over eventuele gevolgen van het chippen en eventueel 'wandelen' van de chip. Stel je even voor dat het om je eigen lichaam gaat, in plaats van "MAAR" een paard zoals sommigen helaas denken.....

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:22

Misschien een domme vraag, maar waarom zouden we uberhaupt paarden moeten laten chippen?? Bij de NHS mag je niet met een on-gechipt paard meedoen aan wedstrijden, is dat bij de NRHA / AQHA/ WRAN wedstrijden al zo!? Ik dacht het niet. En mag je een niet gechipt paard de grens over brengen?
Ik heb even op de site www.antichip.nl gekeken, maar daar wordt ik niet veel wijzer van, behalve dat in Duitsland is besloten om NIET te chippen.
Kortom, wat is de noodzaak om te chippen?

Healing Touch voor dieren? Kijk op http://www.petsandpeople.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers