paard in verzet straffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

paard in verzet straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 17:46

Ik heb sinds kort een nieuwe bijrijpaard, maar nou was ik laatst aan het rijden en dat paard ( is nog maar 5 jaar) ging beetje in verzet af en toe.. Vooral als ik aangalopeerde. En soms in draf kon ik vanuit mijn ooghoeken zien hoe die met z'n staart liep te zwiepen. Maar nou vroeg ik me dus af..
Moet ik dit bestraffen? Voor de rest loopt hij super!( als hij niet in verzet is) lekker ontspannen vwnw. Maar is dit niet een beetje natuurlijk gedrag.. ik bedoel echt iets fout doen doet hij niet.. hij waarschuwt me van dit vind ik niet fijn toch? Verward
Maar het probleem is dan ook dat ik * samen met de eigenaar* geen enkele reden kan bedenken waarom hij dat zou moeten doen? ik gaf geen onnodige been zat rechtop, ontspannen ga zo maar door... ( en echt veel hebben we niet gedaan)(Het kan best dat we het over het hoofd hebben gezien.)
Of is dit een bepaald gedrag dat er echt uit moet omdat hij dit wel eens zou kunnen houden?
Graag advies?!?


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 17:48

Wat noem jij 'een beetje verzet'?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 17:57

hij ging heel hard lopen als ik iets van hem vroeg b.v stelling of een volte. Of als hij moest aangaloperen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 17:57

en natuurlijk dat bekende staart gezwiep..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 17:57

Laura schreef:
Wat noem jij 'een beetje verzet'?


en wat noem je straffen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:01

Jippie"]
[quote="Laura schreef:
Wat noem jij 'een beetje verzet'?


en wat noem je straffen??
[/quote]

Een tik met de zweep of gewoon juist extra door laten lopen.? of zeg ik nu weer iets geks??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 19:13

Make the good things easy and the wrong things difficult. Ik heb het 'probleem' met mijn paard dat als hij wat moet werken hij gaat rennen, zwiepen etc etc. Ik mag hem dan zeker niet afstraffen maar het hem juist iets moeilijker maken door bv een kleine volte te rijden en dan goed voorwaarts proberen te rijden. Dit is NOG moeilijker voor hem dan gewoon netjes een grote volte lopen. Zodra hij dan geeft doe ik ook weer lief en mag hij weer lekker op de grote volte Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:29

Verzet is vaak ook onmacht van een paard. Het is beter dit niet af te straffen, tenzij het verzet zich naar de ruiter toe richt en die in gevaar brengt zoals bijvoorbeeld steigeren.
Je kunt beter rijtechnisch je zin doordrijven en je niets aantrekken van de uitingen van je paard. Dat aanspringen in galop vereist een bepaalde elasticiteit die het paard misschien nog niet heeft. GEwoon dooroefenen, dan komt dat wel goed. En dat zwiepen van de staart, sja, misschien heeft hij wel ergens last van. Mijn merrie doet het ook veel, maar dat is een soort inwendig grommen op mij, grinnik. Dan heeft ze geen zin in de dingen die ik van haar vraag.

De hond is de betere mens

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:29

ik heb ook nog even een vraag over verzet; misschien dat jullie mij ook eff kunnen helpen. Een vriendin van me heeft een pony die absoluut niet met haar mee wil lopen, het is een shet, en als ze hem van de poetsplaats weer in de wei wil zetteb, of hem voor het karretje wil zetten enz. enz. loopt hij absoluut niet mee Boos! weten jullie wat ze hier het beste aan kan doen? negeren of straffen?

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:15

Yvette schreef:
ik heb ook nog even een vraag over verzet; misschien dat jullie mij ook eff kunnen helpen. Een vriendin van me heeft een pony die absoluut niet met haar mee wil lopen, het is een shet, en als ze hem van de poetsplaats weer in de wei wil zetteb, of hem voor het karretje wil zetten enz. enz. loopt hij absoluut niet mee Boos! weten jullie wat ze hier het beste aan kan doen? negeren of straffen?


Gedult hebben..Misschien is het geen verzet tegen jou, maar tegen nare dingen die hij misshcien daar heeft meegemaakt.
Als je zeker weet dat dat niet zo is vind ik dat je hem best een tik mag geven..
Maarvooral veel gedult hebben en vooral niet lopen trekken en duwen. Als je trekt werkt je pony écht niet mee.

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:25

Thanks! Nou het gaat dus niet om mij maar om een vriendin, en ik heb haar wel eens een paar keer geholpen. Ze heeft, zegt, ze al van alles geprobeert; lokken met snoepjes, en ook een tik op de kont heeft ze al geprobeert. Het rare is dat als zij met de pony loopt en hij wil niet mee lopen, het enige wat ik hoef te doen is er achter te lopen en alleen maar doen alsof ik hem een tik wil verkopen. als hij alleen al doorheeft dat ik achter hem kom lopen, loopt hij mee; volgens haar doet hij dit alleen bij iemand anders, maar bij haar wil hij absoluut niet meelopen ( vage pony he Haha! )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 09:20

niks geduld hebben. Een rijzweepje meenemen. In de rechterhand het halstertouw vasthouden, linkerhand het zweepje en hem een pets op zijn kont verkopen als hij niet wil lopen. Dat beest houdt haar namelijk helemaal voor de gek. Dit is geen verzet uit onmacht, maar verzet uit eigenwijsheid.

De hond is de betere mens

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:47

Desiree schreef:
niks geduld hebben. Een rijzweepje meenemen. In de rechterhand het halstertouw vasthouden, linkerhand het zweepje en hem een pets op zijn kont verkopen als hij niet wil lopen. Dat beest houdt haar namelijk helemaal voor de gek. Dit is geen verzet uit onmacht, maar verzet uit eigenwijsheid.


Het zou uit angst kúnnen zijn, dus dan helemaal geen pets.
Zoals ik het nu hoor wél ja, maar wie weet wat die pony daarvan in zijn hoofd heeft..
Dus ik bedoel maar: Beter eerst geduld (misschien is ze bang) dan verrot meppen. Even een voorbeeld: Mep jij je pard de trailer in? Ik niet en met gedult hebben lukt het toch prima..
Maarja, als het uit eigenwijs is, dan indd eens een flinke mep.

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:30

Hoe kun je merken dan of-ie angst heeft? Hij staat namelijk echt heel snel stil. Is hij bang voor mijn vriendin of zo? Ik kan me dit niet voorstellen, aangezien hij ook stil staat als hij gras ziet, en dan heeft ze in d'r eentje echt moeite om hem bij dat gras weg te halen. Maar aangezien hij het ook op andere plaatsen schijnt te doen ben ik benieuwd hoe je kunt merken of een pony bang is?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 16:52

Een shet met angst pik je er zo uit, vaak zijn die mormels gewoon eigenwijs.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 85 bezoekers