waarom aleen quarter horses?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
slyding roos
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: frieslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-01 21:02

IK rij zelf nu 6 jaar western de eerste 4 jaar met een nieuw forest en de laatste 2 jaar met een kwpn-er. En daar word ik vaak raar voor aan gekeken.
nou wou ik vragen wat jullie er van vinden kun je aleen western rijden met quarter horses, paint horses en appaloosas?
Kusje Ik vind van niet! Lachen

just go for it


Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 21:28

Ik vind ook van niet, zelf rijd ik met een tinker, ok, dat mag nog niet zo heel veel naam hebben, ben net begonnen Lachen
Maar bij ons op stal is iemand die western rijdt met een kwpn'er, en daarmee ook aan wedstrijden meedeed en ook weer gaat doen. Op vrij hoog niveau ook. Ik geloof dat ze bij de NK ergens 4e mee geworden is. In welk onderdeel weet ik niet precies maar dat zou ik kunnen navragen/opzoeken (er staan ook ergens uitslagen op internet). Verder staat er bij ons op stal een draverhengst waar ze ook western mee willen gaan rijden.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 21:42

Het ligt eraan wat je wilt gaan doen met het paard
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Caballo op 2001-06-11 04:31 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Caballo op 2001-06-11 04:33 ]</font>

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 22:31

Tuurlijk niet!!! Ik heb een arabiertje waar ik western mee rijd, gaat hartstikke super hoor! Ik heb haar nu 3 jaar en ze is 11 en ze is meteen western beleerd voor de reining, haar eerste eigenaar heeft ook reining wedstrijden met haar gereden en ik heb als bewijs dat dat heel goed kan een oude quarter...wedstrijduitslag van de koninginnewedstrijd op de Madepolderweg toe bij de open reining: op nummer 1 Escala met 72 pnt!!! Haha! En daarna allemaal quarters... Knipoogdus... Haha! Het was dus weliswaar niet met mij er op (toen had ik waarschijnlijk net mijn eerste paar lessen gehad Knipoog) maar ook een arabier is dus geschikt voor de westernsport...evenals IMO talloze andere rassen...tuurlijk, ze zullen niet allemaal even veel aanleg hebben voor bepaald oefeningen (hele grote paarden zijn toch wat minder wendbaar), maar dat wil nog niet zeggen dat je niet hartstikke leuk western kan rijden met een ander ras dan de quarter, zo heeft Sonja (ook bokt) bijvoorbeeld een hele leuke fjord waar ze western mee rijdt...he Sonja???!!!!!!!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 09:34

Ik rij western met een grote KWPN'er, daar rij ik "nog geen" wedstrijden mee. Thuis kan ze al redelijk veel oefeningen, jog, lope, roll back (vind ze helemaal geweldig), de spin begint ze nu technisch redelijk te doen. Of de gemiddelde Quarter op kleine afstand sneller is dan mijn KWPN'er durf ik niet te zeggen. Vijf jaar geleden heb ik om de volgende rede gekozen voor een KWPN'er, de simpele verklaring; voor een Quarter veulen met onbekende papieren moest ik 4x zoveel betalen als een KWPN'er met superbloedlijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 10:42

Dick rijdt western met een KWPN (Keigoed Western Paard uit Nederland, volgens hem) en ik met een Fjord. Het joggen gaat net zo netjes als een quarter dat kan, en onze Fjord spinnt, doet rollbacks etc. Momenteel ben ik bezig met de galopwissels en ook dat gaat hartstikke goed.
Dus het lijkt me onzin dat het per se een Quarter of vlekjespaard moet zijn!

Sonja

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 12:56

Wij hebben nu allebei een Quarter daarvoor hadden we een KWPN-er en een haflinger. Die KWPN-er had tuigerbloed dus die was echt erg ongeschikt voor western.

Harold wilde perse een QH vanwege zijn wedstrijd ambities. Met een ander ras ben je aangewezen op WRAN wedstrijden, dus dan beperk je jezelf.

Voor mij lag dat anders. Ik had die haflinger voor mezelf gekocht maar helaas bleef die te klein (1.30) Huilen en toen ben ik op zoek gegaan naar wat anders. Veel paarden (ponies) gezien en toevallig was degene met het karakter dat ik zocht een QH. Ik wilde gewoon een braaf buitenpaard.

Nu achteraf ben ik er heel blij mee. Het gaat allemaal makkelijker met een QH (mijn ervaring dan). Maclee heeft reinigbloed en dat wmrk je toch in het gemak waarmee hij de dingen oppikt. Hij is nu 4 en we zijn nu wat serieuzer met hem aan de gang gegaan. Het is ongekend hoe snel hij alles leert. En zijn gangen zij gewoon zo heerlijk voor western.

Mijn conclusie : een QH hoeft niet perse maar als je kan kiezen is het toch wel erg fijn.

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 00:46

hoeft helemaal geen quarter te zijn ...vind ik ook
elk ras heeft zo zijn voor/nadelen, en het is maar net wat je doel is met rijden,
voor wedstrijden kan je inderdaad meer doen als je ook bij nqha of de paints kan rijden, de arabieren hebben ook een western vereniging toch? waar ze wedstrijden organiseren, arabieren zijn ook hartstikke atletisch en veelzijdig en mooi Knipoog
ik vind het ook een beetje onzinnig om quarters bij de truckload uit usa te halen als er in nederland zulke goede paardjes zijn eigenlijk, de fokprogramma's hier zijn trouwens behoorlijk goed, er is niet zoveel backyard breeding als in usa met quarters (niks mis mee, de mijne was ook een backyard ornament,en is toch wel een wereldpaardje hoor) daarom kan je in usa ook veel goedkopere quarters kopen (jim gaat even bij joe langs met zijn merrie) maar dat zijn niet altijd even mooie paardjes, ik vind over het algemeen de quarters in nederland uit goed doordachte en bewezen bloedlijnen komen (hoewel een beetje veel lena-lijnen) dus ik vind het ook niet absurd veel geld voor zo'n quarter als dat ze hier vragen...
ik kom alleen wel veel paardjes tegen die te ver gereden zijn, kapot gereden zeg maar, dat is jammer,western rijden hoeft helemaal niet te betekenen dat je perse moet sliden of spinnen maar toch zit dat er in nederland erg in, het is een van de meest gestelde vragen, hoe je zo'n stop aanleert...
Keigoed Western Paard uit Nederland heheh hij blijft leuk sonja Knipoog

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 12:34

ik rijd ook western op een kwpnner en dat gaat hartsikke goed. hij vindt vooral de stops leuk (kan meneer de luilak lekker even stilstaan Knipoog ) en ik doe voor de lol wel eens een barrelrace met oude vaten van de boer en dat vindt hij ook prachtig. Soms krijgt ie wel eens rodeoneigingen (zoals afgelopen vrijdag bij de les - he Cl@udia), maar dat gebeurt niet zo vaak. Mensen kijken me inderdaad altijd vreemd aan. Eerst vragen ze: wat is dat voor ras en als ik dan zeg KWPN dan zie je ze kijken van :da's toch geen westernpaard?. Voor mij maakt het dus echt niet uit Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 19:44

QUARTERHORSES ZIJN GEWOON TE GEK !!!!!

Pling Pling Pling Pling Pling *LOL* *LOL* Lovers Kusje


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 20:41

nokken met die onliners!!!
Ik ga bart waarschuwen hoor Haha!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 08:41

Onzin! Ik rijd op een quarter en een american appaloosa, maar ook op haffies!!! Het maakt echt niet zo heel veel uit, echt elk paard kan het! Lovers

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 11:49

Hoi, hoi,

Mijn vriendin rijd ook western op een Paint. Vroeger had ze een Haflinger, dat ging heel goed, ze is een keer kampioen geweest op die pony.
Ook zag ik op wedstrijden steeds meer Haflingers, dus je kunt ook op andere rassen western rijden!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 04:29

Western is een naam in het algemeen. Daar vallen alle onderdelen onder van pleasure tot ropen. Ik zie mezelf bijvoorbeeld niet met een Belgisch trekpaard barrelracen Verward Of van een shetlander Teamropen. Ja, we kwakken er een westernzadel op en voila, we rijden western. Nee zo is het nou ook weer niet. Ik vind best dat je met een KWPN-er pleasure of trail kan gaan doen. Maar zou je er ook een cuttinghorse van kunnen maken? Ik denk dat je eerst naar het paard moet kijken voordat je pas kan besluiten wat je er mee kan doen. En ik denk dat het voor elke tak van de paardensport geldt. Of zie ik dat nou verkeerd?
groetjes, Caballo

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 21:52

yup cabello, de term western rijden is soms een beetje uit z'n verband getrokken, western riding met z'n stijl en de methodes, dat kan op elk paard,
ga je echter een tak van de sport in zoals cutting of pleasure, dan heb je toch een paardje nodig wat daar voor geschikt is, en bepaalde rassen zijn er speciaal op gefokt,
teamroping op een shetlander lijkt me absoluut te gek trouwens Knipoog

slyding roos
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: frieslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-01 22:23

waarom zou je met een kwpn-er geen cutting kunnen doen. Ook een kwpn-er kan er goed voor geboud zijn, en ook reining hoeft geen probleem te zijn.

just go for it

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 22:37

Slyding Roos, bij cutting gaat het niet alleen maar om de bouw, maar zeker ook om de cow sence. Je kan ook niet met elke quarter cutting doen, dit geld overigens ook voor de pleasure, working cowhorse en reining. Je hebt paarden die zijn daar speciaal voor gefokt. Hele bloedlijnen zijn daar voor. Voor western pleasure heb je bijvoorbeeld een vlakke gang nodig, geen knie aktie. Daar wordt speciaal op gefokt. Als je wedstrijd gericht kijkt ben je in heel veel gevallen beter af met een quarter. Dit is mijn ervaring. Uiteraard zijn er andere paarden rassen zoals haflingers en kwpners geschikt voor western, maar het is maar wat je ermee wilt bereiken. Ik kan mijn springpaard ook western pleasure laten lopen, maar niet zo als mijn quarter. Ik stuur mijn spring paard ook met en hand en losse teugel een grote snelle cirkel en dan weer een langzame kleine cirkel in, maar ik zou hem de stop niet leren. Ik zelf kies dus liever een quarterhorse voor western en een kwpner voor springen! Maar goed dat is mijn mening en het is ook maar waar je voor kan kiezen! Ik heb gewoon erge mazzel dat ik die keus kan maken.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 07:41

je hebt gelijk en geluk dat je de keuze hebt. Maarre, mijn KWPNner kickt op de stop, vooral uit galop en vlak voor de muur (mag meneer even stilstaan en dat is toch wel zijn grootste beloning, bijna net zo fijn als brokjes) Lachen

Niets zo charmant als een paard in her land.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 09:14

Ik heb heel wat kwpners hard zien stoppen! Dat kunnen ze echt wel, maar mijn paard zou ik het niet leren, ik heb daar voor hem niet zo'n goed gevoel over. Dus begrijp me niet verkeerd, ik heb echt heel wat stoere kwpners gezien!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 09:21

Mijn welshje kon ook de stop *LOL* Ik reed engels met hem, maar ik had hem verschillende trucjes geleerd en ook de stop!
En ach, het gaat er toch om dat je plezier hebt met je paard/pony??? Party!!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

stranger

Berichten: 10
Geregistreerd: 12-06-01
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 01:40

Ook met een Haflinger kun je prima western rijden, tot slidings toe. Alleen het spinnen is wat lastiger met die extra kilootjes.In duitsland is iemand zelfs nationaal kampioen geworden in de open klasse met een haf. En dan kun je daar ook nog mee voor de kar rijden en tot in de M. Perfecte paardjes..(en een stuk goedkoper dan een quarter, die ik natuurlijk wel graag had gehad..maar de staatsloterij werkt niet mee!)

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 08:02

Ja klopt van die haflingers. Vorig jaar zag ik op een wedstrijd in Den Haag een haflinger langer sliden dan ik welk ander paard dan ook ooit heb zien doen.

Ze noemen ze niet voor niks Alpen Quarters Haha!

Thalassa
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 18:37

Mijn moeder en ik zijn al een tijd op zoek naar een paard of pony. Hij hoeft niet zoveel te kunnen, alleen moet-ie ontzettend braaf en betrouwbaar zijn (voor zover een paard helemaal betrouwbaar kan zijn). We gingen dus een beetje zoeken en kwamen eerst een haflinger tegen. Was een leuk beestje, maar toch niet wat we zochten. Een tijdje later was er een half paint. Ook lief, maar tijdens het rijden veel te druk. Toen kwam er een appaloosa, maar dat was ook niet geschikt. Daarna een quarter. Ook te druk. Nou, inmiddels denken we een geschikt paard gevonden te hebben: een New Forest. Ze kan best redelijk lopen, maar ze voldoet aan onze grootste eis: ze is braaf en schrikt nergens van. Over 5 dagen worden er foto's gemaakt en als die goed zijn, is ze van ons. Nog even af w88 dus, maar daarna heb ik waarschijnlijk het paard wat ik zocht: gewoon een new forest Party!!

Citaat:
Op 2001-06-03 21:02, schreef slyding roos:
IK rij zelf nu 6 jaar western de eerste 4 jaar met een nieuw forest en de laatste 2 jaar met een kwpn-er. En daar word ik vaak raar voor aan gekeken.
nou wou ik vragen wat jullie er van vinden kun je aleen western rijden met quarter horses, paint horses en appaloosas?
Kusje Ik vind van niet! Lachen


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 10:07

Even een reactie op Marieke...( Haha! ) Hee Marieke, je hebt op zich wel gelijk hgoor, maar eh...heb je het boek Arabian Legends wel eens ingekeken...??? Daar staan arabieren in die beter kunnen stoppen, cutten, ropen etc. dan menig quarter hoor... Knipoog Er staat een foto in van de arabierhenhgst Muscateal in een sliding stop, wow! Zo goed heb ik hier een quarter haast nooit zien stoppen hoor...nou moet ik wel toegeven dat Muscateal bereden werd door John Slack...hihihi...en er staan ook hele mooie foto's in van arabieren aan het werk met koeien, voor ik dat boek had wist ik eigenlijk niet eens dat ze dat ook in zich hadden, zo zie je maar weer...wat een fantastische paarden toch eigenlijk...misschien moet ik de koeien maar eens de bak in slepen om met Escala te gaan oefenen... *LOL* *LOL* *LOL*

PS:De nederlandse vereniging voor western rijden met arabieren is de DAWRA voor wie dat nog niet wist.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-06-15 10:08 ]</font>

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 11:21

Haha, het is 4 uur 's morgens en ik zit te bokken (hoe bedoel je verslaafd?). Nee effe zonder dollen. Ik moet zeggen dat een arabiertje niet veel onderdoet voor een quarter Vikki. Knipoog Pling
groetjes, Caballo...

Help, moet straks om 7 uur uit de veren om koeien te gaan "pennen" en het komt met bakken uit de hemel zetten op het moment, aaarrgh... Hopen dat het straks droog is en dan ga ik nu nog effe een paar uurtjes slaap meepikken :0 *LOL*
_________________
Als je haar maar goed zit...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Caballo op 2001-06-15 11:31 ]</font>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers