Equisanum

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Equisanum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 14:36

Kennen jullie dit voer? Iemand die er ervaring mee heeft??

Ik zit erover te denken om over te stappen van subli op equisanum maar wil het eerst allemaal goed uitzoeken.
Hoor over subli zoveel slechte dingen.......... Scheve mond

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:26

Ik heb een tijdje Equisanum Arab gevoerd. Ik vind het zeker heel goed voer, maar het werd voor mij toen te duur en ben weer terug naar Pavo gegaan.
Ik zou zeker van subli naar de Equisanum over stappen!
Je zult het resultaat snel genoeg zien. Haha!

Ik voer nu trouwens Equiral Stud brok in combinatie met muesli van Marstall. Dit bevalt erg goed.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 03-10-02 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 20:35

Een vriendin van mij voert ook equisanum en heeft ook een tijdje uit gemakzucht eigenlijk subli gevoerd, dat haal je zo bij de welkoop en equisanum moet je heel ergens anders halen, veel verder weg....
Maar zij zag ook gelijk heel veel verschil! Zij is ook degene die mij adviseerde om over te stappen en zij is ook degene die mij vertelde dat subli zo ongeveer de grootste rotzooi is om te voeren.....
Vandaar mijn vraag naar ervaringen met equisanum....

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 22:22

ik heb equisanum ook gevoerd.ik vind het goed voer en het ruikt lekker alleen wilde tinkie het niet meer eten na een paar maanden.zo af en toe tussen door was oke maar altijd,nee ze had het liefste brokken van een ander merk.maar equisanum heeft ook brokken trouwens.het is erg prijzig voer,dat wel.
ik heb tinkie nu op equiral

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 23:32

Ik heb vandeweek het foldertjes doorgebladert toevallig, ze bieden iig een heel ruim assortiment!
Ook denk ik dat er nagenoeg geen stof in zit en doodat ze geen bij en afval producten gebruiken van bijvoorbeeld de suikerwin-industrie zou de kwaliteit heel constant moeten zijn.

Helaas is het voor ons niets... er zitten hele haverkorrels in en vaak mesten de paarden daar een klein deel van, weer heel uit.
Dan krijg je vogels in je mest die de mesthopen verspreiden over een vierkante meter bedekt met snippertjes mest.
Niet zo handig aangezien wij altijd drollen wippen...

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 07:19

Hoi,

Ik voer Equisanum. Ben daar een aantal jaren terug mee begonnen, tussendoor op ander voer overgestapt waaronder Subli en uiteindelijk weer op Equisanum uitgekomen. Mijn paard vindt het heerlijk en ze heeft er nooit problemen(spierbevangen,mager enz.) door gehad. Dit in tegenstelling tot ander voer. Daarbij vindt ze het erg lekker en ze doet het er fantastisch op. Ik kan je dus zeker Equisanum aanraden! Ik gebruik zelf Western, vanwege het lage eiwit-gehalte.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Re: Equisanum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 08:40

Mika schreef:
.
Hoor over subli zoveel slechte dingen.......... Scheve mond


Verward Welke slechte dingen, ik hoor dat graag want ik voer ook subli en ik zou toch niet willen dat ik iets voer dat niet goed is. Uitleg graag

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:36

Ik denk dat er tussen Subli en EquiSanum wel een heel groot verschil zit....waarbij de Subli aan de onderkant kwa kwaliteit zit en ES ongeveer bovenaan. Prima voer.
Ik zag laatst een stal met 2 paarden die al meer dan een halfjaar niets meer hadden hoeven doen, en misschien weet je dan hoe paarden er na zo'n 6 maanden luilakker eruit kunnen zien...welnu, deze twee stonden op een dieet van louter ES en hooi en ze zagen er tiptop uit! Zowaar in sportconditie. Dat hadden die mensen echt aan het voer te danken...

Ik gebruik Equiral STud, bevalt mij goed, maar als ik eens wat wil proberen, dan zeker ES. Vraag me nu wel sterk af wat het moet kosten...

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:40

Mijn vorige pony heeft een 3/4 jaar op Subli gestaan en ik kon er niets van merken dat het niet goed zou zijn. Ik dnek dat ieder merk zijn voor- en nadelen heeft.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 10:45

"men" heeft mij verteld dat subli zo goedkoop is omdat het van veel mindere kwaliteit grondstoffen gemaakt wordt, daardoor kunnen ze het ook zo goedkoop maken....
Er schijnt ook met "afvalgrondstoffen" gewerkt te worden die bv niet goed genoeg zijn voor de duurdere merken paardenvoeders...

Maar zoals ik al zei "men zegt".....Ik heb het ook maar van horen zeggen..

Het prijsverschil is in ieder geval wel duidelijk, mijn vriendin betaald voor een zak equisanum ruim 10 euro en ik voor een zak subli 6 euro...
Dat prijsverschil moet toch ergens in zitten denk ik dan.....

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 19:09

Ik voer al een aantal jaren ES op advies van de gebitsverzorger.
Ze doen het prima op onderhoudsbrok en Arab.
De rest is goede kwaliteit hooi!!
Ze komen het trouwens aan huis bezorgen dus dat is heel luxe Haha!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 19:34

Kennissen van mij voerden tot voor kort Equisanum. Het voer werd aan huis gebracht. De voederleverancier verkoopt nu geen ES meer omdat volgens hem er iets veranderd is in het procede en het voer nu veel vetter is oftewel (te) veel olie bevat.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 21:05

Silvia schreef:
Kennissen van mij voerden tot voor kort Equisanum. Het voer werd aan huis gebracht. De voederleverancier verkoopt nu geen ES meer omdat volgens hem er iets veranderd is in het procede en het voer nu veel vetter is oftewel (te) veel olie bevat.


Het voer (de muesli's) worden nu in een grotere fabriek gemaakt ,dat is wat ik ervan weet.
Het is algemeen bekend dat je bij muesli meer olie kunt toevoegen .Teveel olie kan ik me niet voorstellen Verward

Zou je dit bij brok doen vallen ze uitelkaar.

In de hoefslag is een interessante serie over voeding.Iets om te lezen misschien?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:14

Silvia schreef:
Kennissen van mij voerden tot voor kort Equisanum. Het voer werd aan huis gebracht. De voederleverancier verkoopt nu geen ES meer omdat volgens hem er iets veranderd is in het procede en het voer nu veel vetter is oftewel (te) veel olie bevat.


Dat is dan vast dhr Massen geweest. Die bezorgde het eerst ook bij ons op stal. Hij verkoopt nu vooral de Marstallvoeders. Toch blijf ik erbij dat Equisanum een goed voer is. Ook al voer ik zelf Equiral en Marstall.
Die laatste 2 zijn ook aan de prijs, maar altijd nog goedkoper dan De Equisanum...
Heb zelf 3 jaar voeding voor dieren als vak gehad op de Natuurgeneeskunde opleiding in Breda en ben voedingsgek, vooral voor paarden en katten. Heb ook vele boeken over voeding in huis