Sinds kort ik ook western!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 22:13

Nou, zoals de topictitel al zegt ben ik sinds kort ook western gaan rijden. Ik wilde het al een hele tijd, maar het is er nooit van gekomen. Nu ik geen paard meer heb om te rijden vond ik dat het tijd werd om er eens aan te gaan beginnen.
Ik heb er nu drie westernlessen op zitten en ik vind het steeds leuker worden. Steeds leer ik weer wat nieuws, en soms voel ik me een enorme kluns als ik op het paard zit ('En dan stop je nu.. Nee, niet goed, zet hem maar achteruit' 'Euhm... Hoe moest dat ook alweer?'). Vandaag reed ik weer op het paard waar ik de eerste keer ook op zat. Ik merk dat ik het nog moeilijk vind om soms even door te pakken. Vooral met de spins, dit paard vind dat ook moeilijk en je merkt gewoon dat ik te onervaren ben om hem daarin te steunen. Ik heb hier ook een filmpje van, misschien dat er mensen zijn die tips voor me hebben :D
Vandaag ook voor het eerst wat gas erop gezet en ook wat sliding stops gemaakt. Wat voelde ik me trots toen we een meter doorgegleden waren. Je merkt ook aan alles dat Pits (waar ik op zat) het enorm leuk vond om te doen. Hij was gelijk enthousiast. Ook het wisselen van snelle grote cirkels naar de rustigere kleine cirkels ging best goed.
We hebben ook geoefend met het van galop naar stap terug gaan ging best goed. De eerste keer twijfelde ik nog wat, gezien ik mijn binnenbeen dan af moest steken en hij vanzelf terug zou komen. Immers, bij het engels rijden deed ik dat nooit. Pits voelde mijn twijfel en begon zelf ook te twijfelen, dus de eerste keer ging het niet zo goed. Maar toen ik doorhad dat hij wel deed wat ik vroeg werd ik een stuk zekerder en ging het ook best goed.

Sorry voor de slechte kwaliteit, reed in een binnenbak dus dan is het toch vaak wat donkerder :P En wees een beetje lief :P





En het filmpje van de spin, die ging echt waardeloos. Er zaten wel wat goede stukken tussen, maar ik vond het nog erg lastig om vooral op tijd te voelen wanneer hij vooruit of achteruit zou gaan. Ik voelde wel wanneer het goed ging, dat waren de enige stukjes dat hij echt ging zitten.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:24

Ik heb er geen ervaring mee maar het ziet er gaaf uit :D

Jespri

Berichten: 9636
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:43

Ook beginnende western ruiter dus kan er niet heel veel over zeggen.
Leuk dat je lessen bevallen en het ziet er zover ik kan zien, netjes uit. :j

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:30

bij een spin blijven de achterbenen op zijn plek en de voorbenen draaien rond :P

niet slecht voor een beginner! wel vraag ik mij af met wat voor teugels je rijd. zie je met 1 hand rijden en ok met 2 handen en soms lijken ze echt veel te hoog te zitten maar is lastig te zien van het filmpje.

veel plezier!

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:33

Ziet er voor de derde keer zeker niet slecht uit ! Ik rij nu pas een jaartje western, maar moet je niet beginnen op 2 handen ? Zo rij ik nu ook nog en ik vind het erg handig om zo te beginnen. En, ik weet niet of je het heb gedaan hoor, misschien een tippie anders, eerst een net klein rondje oppaken en dan in de spin duwen als je een paar mooie hebt gereden ? en op je buitenteugel ook een beetje druk zodat het achterbeen blijft staan :) ik hoop dat je er wat aan hebt

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 00:55

Ik rijd volgens mij met normale teugels? Met losse uiteinden in ieder geval. Ik reed op 1 hand, maar soms pakte ik mijn andere hand erbij om net even wat meer door te komen. Als ik mijn hand omhoog doe ben ik met een correctie bezig, al kan hij soms inderdaad nog lager. Dan heb ik ze voor mij al laag en dan moet ik ze nog lager doen haha.

Ik weet ook dat het geen goede spin is. Heel af en toe liet hij inderdaad zijn achterhand staan en draaide de voorkant, maar hij liep meer kleine rondjes dan dat hij echt begon te spinnen. Hij kan het wel, maar ik ben nog niet ervaren genoeg om hem hierin te ondersteunen.

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:09

Ik denk dat het wijzer is om gewoon met 2 handen te rijden in het begin :j Denk dat je daarom ook heel erg hoog gaat met je handen, omdat je gewend bent om wat gewicht in je handen te hebben, correct me if im wrong :P

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 01:17

Haha, ik snap je heel goed hoor. Maar het is eigenlijk precies het tegenovergestelde. Het voelt voor mij heel raar om mijn hand zo omhoog te doen, omdat er altijd tegen me is gezegd dat ik mijn hand lager moest houden. Maar als ik mijn hand naar me toe trek om een correctie uit te voeren voelt het paard er met lange teugels niks van, en met korte teugels trek ik zijn kaak doormidden. Door mijn hand omhoog te doen maak ik gebruik van het hefboom effect, dan draait het bit namelijk en hoef ik dus minder te corrigeren. Mijn instructrice gaf ook het voorbeeld van de ruiters die met S&T rijden, die hebben ook hun hand iets hoger om de stang vriendelijker te kunnen gebruiken.
Mijn hand zo hoog doen gebeurt ook omdat het paard er een beetje schijt aan had en ik te laat, en te voorzichtig, was om mijn andere hand erbij te pakken. Als ik hem namelijk een keertje goed door had gepakt, hoefde ik daarna steeds minder correctie te geven (is volgens mij in het draffilmpje te horen, als ik op de lange zijde rijd. Ik was bezig met een correctie, en ik liet te snel los. Maar hier was mijn hand weer lager omdat ik een stukje daarvoor dus wel doorgepakt had). Met de galopstukjes werd hij heel enthousiast (stap, galop, stap, galop, snelle galop, galop, stap, galop, etc), waardoor hij steeds zijn hoofd omhoog gooide en sterren ging kijken. Dus moest ik daar wat vaker corrigeren, om hem niet in zijn enthousiasme mee te laten slepen.

Maar dat is wat ik heb begrepen van wat mijn instructrice zei :P Wat het betreft het op 1 of 2 handen rijden, wanneer ik met twee handen rijd doe ik al snel met één hand teveel, of vergeet ik mijn andere hand mee te nemen. Ik heb in het begin wel op twee handen gereden, en tussendoor ook even op twee handen weer gepakt. Maar voor mijn eigen mindset is één hand makkelijker.

quibje

Berichten: 2930
Geregistreerd: 24-05-10

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:08

lekker he, ik ben sinds kort ook wat western aan het proberen te rijden ( zie mijn onderschrift) en ik vind het ook heerlijk
mooie van de filmpjes is, is dat je straks wel goed je vooruitgang kan volgen

Devlins
Berichten: 82
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: Duitsland

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:50

Ik ben ook sinds aantal maanden begonnen met western, Leuke filmpjes...Van wie krijgt je les?

Hectora
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-11-12

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:53

ik heb zelf geen ervaring met western, maar lijkt mij al heel wat na 3 lessen :D

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:40

Wat ik hier erg jammer vind is dat er blijkbaar geen aandacht aan de basis van het rijden besteed wordt! Het is de 3e keer en je rijdt al op 1 hand, je kan beter voorlopig gewoon op 2 handen rijden totdat je weet hoe je echt 1 handig rijdt en hoe je dan hulpen geeft ( gewicht, benen, etc. etc). Spinnen en sliden zijn leuk, maar als een, gevorderd, reining onderdeel eigenlijk ook, nog, niet aan de orde.
Misschien toch eens met je lesgever overleggen om eerst te leren het paard soepel, attent etc. onder je te laten bewegen voordat je aan de trucjes begint. Western is veel meer dan op 1 hand rijden/ spinnen en stoppen! Dit is niet bedoeld als negatieve kritiek; je zit netjes op het paard en bent niet grof met je handen, maar zo mis je een heel stuk basis en uiteindelijk moet je daar straks mee verder, ook bij een evt. eigen paard. Succes!

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 13:58

Ik snap heel goed dat je het zo ziet hoor. Echter heb ik op deze stal gestaan met mijn toenmalige eigen paard en weet mijn instructrice dus ook heel goed hoe ik rijd. En in principe is de basis van engels vs. western niet heel verschillend. Bij beide takken van sport wil je een paard wat goed de achterhand onderbrengt, zichzelf draagt, rechtgericht en soepel is en ook nageeft. De paarden waar ik op rijd zijn stuk voor stuk goed getraind en kunnen het allemaal al. Het is nu de taak aan mij om het ook te leren. Het scheelt ook dat dit geen standaard manegepaarden zijn, temeer omdat deze stal geen manege is. De eerste keer (ik reed toen overigens met twee handen op hetzelfde paard) viel mijn paard steeds naar binnen. Maar ik keek naar binnen en het paard volgde alleen maar mijn hulpen heel braaf op.
We zijn nu ook nog heel veel met disciplines aan het wisselen. Ik heb nu twee keer op een reiner gezeten, deze, één keer op een pleasure-getraind paard en één keer op een hunter. En om heel eerlijk te zijn waren ze allemaal heel verschillend. Ik kan zelf ook veel makkelijker de knop omzetten als ik met één hand rijd, dan wanneer ik met twee handen rijd. En de paarden zijn net zo makkelijk, zo niet makkelijker, te rijden met één als met twee handen. Dus waarom zou ik het mezelf dan moeilijker maken nu in dit begin?

Lienepien95

Berichten: 817
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:16

Leuke filmpjes. Ziet er al goed uit voor een 3e les :D

xJosjee
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:49

Ziet er goed uit! Ben ook begonnen met western, heb al wel jaren daarvoor Engels gereden en het overschakelen is soms echt een klik aangezien je niet aan je binnenteugel mag trekken :D

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:50

Dat mag met Engels rijden toch ook niet? :+

Sylbana

Berichten: 234
Geregistreerd: 09-02-14

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:33

Het ziet er zo gaaf uit, ik wil ook nog een x western rijden :-).
Ben benieuwd hoe dat is, ziet er makkelijk uit maar volgens mij is het best moeilijk.. Zit dat lekker zo'n zadel haha? :)

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Sinds kort ik ook western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:40

Dat zadel zit heerlijk. Ik heb snel last van mijn rug en bekken. Met een dressuurzadel kwam ik er stijf en pijnlijk vanaf (had dit zowel op een KN als een Kentaur) en met een westernzadel heb ik nergens last van. Stap zo op en stap ook zo weer af, zonder stijfheid of napijn. Kan het voor mensen met een mindere rug dus echt aanraden!