Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:53

Ze zijn vanuit Nederland goedgekeurd als leerbedrijf, dus dat komt zeker goed, ze lieten ook aan mij weten dat ze vaker stagiaires hadden gehad, ook uit Nederland. Ah zippora je maakt me nu nog enthousiaster, hoop echt dat ik snel een reactie terug van ze krijg! :D


JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-14 22:46

Dat is een voordeel, Piekosjj. Ik blijf benieuwd.

Jaja, onlangs gehoord dat de hals van mijn paard wel meeviel. Niet zo'n pierenekje als de meeste AT...
Jawel... dat voor een veredeld recreatiepaard waar ik 2 keer in de week een buitenritje mee doe. :D

Dus, voor de liefhebber wat pierenekjes... :D

Monmartr 20 jarige hengst.
Best pierig toch?
Zal voor een AT wel meevallen...
Voor een 4 jarige vast
Ook pas 4
Een 3 jarige dan?
Nog een van 3
Een met racetraining dan? valt ook wel mee?
De staart is iig wél pierig
En bij deze ook al
Nog zo'n pierige staart maar de nek...?
Is dit dan wel een beetje een pierenek?
Misschien wordt een lange nek met een smalle hoofd-hals verbinding wel bedoeld?
Nog een jonge gup dan maar proberen Valt ook wel mee toch, die AT pierenek?
Piertje!


Maar ze zijn er wel hoor... de pierenekjes... 1 en 2 jarigen in training bijv... (ik zoek even wat duidelijke voorbeelden... dat betekent wel even zoeken trouwens).

Zoals deze jaarling
Of deze fokmerrie die voor een niet-liefhebber vast een groot, lang hoofd met pierenek heeft en zeker vanuit die hoek. Ranke type, dat mag duidelijk zijn.
Gupje in training inclusief opgetrokken buik en geen grammetje vet.
En voor de volledigheid een destijds 2 jarig gupje met voor het ras extreem lange nek en helemaal droog.

De meesten zullen los van het rankere type met andere training en voeding alweer heel anders tonen.
Zoals:

2 jarige
Op volwassen leeftijd

2 jaar
5 jaar

3 jaar op de baan
Als volwassen dekhengst

Ach, leuk excuus voor een iets ander soort post. :D
Het geeft een beeld en ook een indruk wat het verschil is tussen een 2 jarige in racetraining en een volwassen hengst of het ene type versus het andere type.
De insteek blijft dat het beeld van het windhondpaard een beetje een plaat is die blijft hangen en niemand die ooit wist dat er nog 20 heul andere liedjes na komen. :D
Hoort erbij... ooit nemen de rassenboeken de beide hoofdtypes eens op in hun beschrijving en dan met foto van beide types. "Huh, is dát óók een AT?!" *\o/*

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:37

Wat een paard kan veranderen van 2 jaar naar een volwassen paard!
Ik heb leuk nieuws, als ik vanuit school toestemming krijg ga ik deze zomer naar Estland om daar de hele zomer en een deel v/d herfst met deze prachtige paarden te mogen werken *\o/*

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:15

zielig staarten, maar de nekken zijn mooi soms zelfs bijna zwaar!

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:29

De staartjes zijn soms zielig ja, weinig aan te doen. Mijn merrie haar staartje is ook maar dunnetjes, een voorlok heeft ze al helemaal niet, zeker als je dan vergelijkt met haar (bastaard)dochter in de achtergrond, die heeft pas een pak haar... :)

Afbeelding

Haar nek is ook naar de smallere kant toe, maar dat past gewoon bij de rest van haar ranke bouw. Geen gram vet aan te krijgen trouwens, want eten kan ze wel!

www.e-horse.be

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-14 12:26

Piekosjj: wat leuk! Hopen dat het doorgaat, dan kun je echt van dichtbij meemaken hoe het ras is en veulentjes! Veulentjes! :))

set_elkol: iele pierenekjes zijn het iig niet. Dat mensen zich dan maar beklagen over de zielige staarten, want dat is wel de realiteit (ook niet bij alle, want de mijne heeft een hele mooie volle, lange staart - voor haar ras dan). :D

Gulpamyk is overduidelijk van het rankere type. Vind het een echte Gundogar merrie (terwijl ze lijnteelt heeft op Akbar al is die niet zo zwaar ondanks Arab-lijn; net als haar volle broer trouwens, ook duidelijk Gundogar-lijn, hoofdtype, en van nature heel droog). :j Mooie merrie hoor. Maar idd een beetje een zielig staartje.


Afbeelding
Afbeelding

Mijn merrie is een heel ander type, meer middentype en ook moeilijk op gewicht te houden, zet juist heel makkelijk aan. Ook een veel minder hoogbenig type. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:00

zijn dit recente foto's? wat ziet ze er goed uit jouw Muzanna!

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-14 10:50

Nee, die zijn van afgelopen jaar. Ik maak niet zo vaak foto's. :o En als ik nu overdag op stal ben gaan we meestal op buitenrit en dan 'denk' ik er niet aan om foto's te maken (of alleen van die oor-perspectieven). :))

Maar ze zit momenteel erg goed in haar vel. En eigenlijk moet ik dat idd vastleggen, haha. Ik neem dus echt bijna nooit mijn camera mee. Macht der gewoonte.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-14 16:02

Een kleine update met wat historisch materiaal...

Bechtau v. Gelishikli.
Darya (Keik) 1948.
Kir Sakar 1936. Leeft mn voort in merrielijnen, als bloedlijn vrijwel uitgestorven.
Sinok 1944, v. Sapar Khan
Melekush 1941 v. Tyllia-kush.
Mag 1941 v. Mari
Tebit 1939 v. Tyllia-Kush.

Birgut (Kerogli x Maja)
Gomin, Chorog, Horgos drie hengsten
Suhti v. Sapar Khan x Mari 1938.
Bek 1935 Bek Nazar Dor x Ak Sakal
Askol 1947 Sudan x Ak Kyz. Dit bloed is helaas met terugwerkende kracht getermineerd binnen het hoofdstamboek.
Moro v. Everdi Teleke. 1939.
Julduz Icoon van het ras en van de fokkerij van Shamborant.
Ararat Absent x Karta 1 v/d zoons van de beroemde Absent.
Absent paard van de eeuw, bijgenaamd de Zwarte Zwaan. Ongekend succesvol als Olympisch dressuurpaard.
Susniak v. Skak


Djeiran Deze hengst is aan het begin van de 20e eeuw ingezet in de Trakehner fokkerij. Het gaat dus om een AT en zeker niet de enige die in de 19e en 20e eeuw is gebruikt binnen de Europese warmbloedfokkerij.
Wie interesse heeft, ik kan evt. wel nog een aantal voorbeelden tonen.

Van de trek Asjchabad-Moskou
Idem trek over 4300km.

Nog iets verder terug in de geschiedenis...

Argamak Uit 1 van de werken van H. Moser circa 1880. Turkoman oorlogspaard.
Khiva krijgers collectie Moser, paarden voeren scheut(je) Turkmeens bloed.
Tsjerkessiër op Teke hengst. Turkomans waren zeer geliefd en verspreidden zich dan ook o.a. over de Kaukasus.
Turkoman laatste kwart 19e eeuw. Waarschijnlijk Iomud.
Turkoman idem, Teke.


Moet er weer vandoor, dus volgende keer meer.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:40

Zijn er serieus mensen die jou merrie lelijk vinden?
Ik vind haar prachtig!
Volgens mij zijn die mensen gewoon jaloers :j

R.I.P Diata. Forever love.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-14 13:52

Dankje!
Nou, het is meer dat mensen het ras lelijk vinden "Oh ik vind Akhal-Teke zo'n lelijk ras!" en dan kijk ik ze natuurlijk nogal sceptisch aan dus dan verkondigen ze vervolgens dat mijn merrie wél mooi is. Maar misschien is dat een beleefde vorm van "wat vind ik dit toch oerlelijke paarden en ik wil je niet voor het hoofd stoten maar ik vind jouw paard dus ook lelijk". :)) Als je dan naar de reden vraagt is het omdat ze iel zouden zijn en weet ik het wat en dat is toch echt een vooroordeel gebaseerd op 1 van de drie algemene types... *zoekt schouderophaal smiley* :Y)
Nog los van de verbaasde reactie als ze naar het ras van de mijne vragen: "Oh echt? Ik dacht dat die veel ieler waren!"

Overigens, voor de liefhebbers een nieuw topic van mijn AT:
[ITP] Mijn Teke is dus écht bombproof!

Afgelopen weekend hield het leger een reeks oefeningen in de buurt. Zo ook naast stal. We hadden nog niks gehoord toen onverwachts een bom afging op het moment dat ik op het pad naast het bos een standfoto van mijn merrie wilde maken en ik haar om die reden los had staan (ik heb veel vertrouwen in mijn onverschrokken spook). Ze schrok, want er ging een schokje door haar heen en ze keek heel alert en wakker richting explosie. Verder niks. Hoog in het bloed staand enzovoorts enzovoorts. :j
Het resultaat was een zowat perfecte standfoto.

Afbeelding

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:08

Ik ben zelf helemaal niet bekend met het ras.
Maar als ze er allemaal ongeveer net zoals die van jou zijn dan is het een prachtig ras.
En zelf is het misschien ook niet mijn ding, ik ben zelf meer van de fjorden/tinkers/trekpaarden.
Maar wauw. wat een mooi paard is dat!
En inderdaad de bijna perfecte standfoto.
Het is er 1 voor aan de muur!

R.I.P Diata. Forever love.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-14 20:36

Kan hem zo naar het stamboek sturen voor in het merrieboek bij haar naam en afstamming. :))
De mijne is middentype en zit tussen het renpaardtype en massieve type (van oorsprong de oorlogspaarden) in. :j Vergelijkbaar met koudbloeden zijn ze natuurlijk niet, aangezien het een volbloed is, maar wel heerlijk nuchter. Persoonlijk vind ik menig trekpaardras ook erg gaaf, maar ik vrees echt dat ik verpest ben door dit ras, haha.

Voor de verdere liefhebbers en meelezers ook een kort "kijk er zit ook een turboknop op" filmpje van mijn crossmonster:


Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

EmmaVZ

Berichten: 2703
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:00

Wat heeft ze een volle staart trouwens zeg, gaaf!

kiara_xxx

Berichten: 250
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:51

oooh zo'n schoontje!!
mijn droom is om toch ooit eentje in mijn bezit te hebben :p heb er zelfs nog nooit een in het echt gezien :o

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:28

Waarom houden sommig paarden trouwens hun staart zo hoog met draven/galopperen?
Vind het er wel erg mooi uit zien!

R.I.P Diata. Forever love.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-14 20:17

EmmaVZ: klopt! Ben ook heel trots op haar mooie volle staart. Als ik dan zie wat voor sneue staartjes ze soms kunnen hebben... Haar manen waren wel een zielig slierterig geheel geworden, maar nu ze terug groeien lijkt het ook al heel wat (voor een AT want voor een warmbloed is het vast nog maar zielig). Krijg ik op buitenrit weer te horen "is het een Arabier?" hihi.

kiara_xxx: in België zitten niet zoveel AT en eigenlijk alleen wat private eigenaren die af en toe een veulen fokken. De enige grote stoeterij zat in Belgisch Luxemburg maar is inmiddels over de grens naar Duitsland gegaan. Er worden wel eens keuringen georganiseerd in Luxemburg, dus wellicht dat er binnenkort weer een zal plaatsvinden. Als je interesse in het ras hebt zou ik je dat zeker aanraden. Of anders eens op vakantie en dan bij 1 of meer grotere stoeterijen langs. :j Ik vrees dat ik een beetje ver weg woon, dan kom je al heel wat eigenaren en stoeterijen onderweg tegen voor je er bent. :+

ArinaDiaat:
Als paarden opgewonden zijn houden ze de staart af van hun lijf. Als ze een sterk ontwikkelde staartspier hebben al of niet in combinatie met een hoge staartinplant dragen ze de staart zo hoog (flagging wordt dit genoemd in het Engels). Arabische paarden hebben dit bijv. net als paarden met veel Arabisch bloed, maar elk paard kan zijn staart zo af houden - de een alleen hoger dan de ander.
De Akhal-Teke voert geen Arabisch bloed, maar is voorouderlijk aan de Arabier. Veel AT hebben een dergelijke staartdracht. Als mijn paard echt heel alert is krult ze de staart zelfs helemaal over de rug heen en snuift/briest daarbij behoorlijk, wat vaak juist wordt geassocieerd met Arabische Volbloeden.

Ter illustratie een aantal AT die duidelijk flaggen en een aantal die het niet zo extreem doen:

Pirakhmed
Miras
Feisal
Gazomnet doordat de staart bijna kaal is kun je de staartwortel goed zien krullen.
Khanbegler houdt de staart duidelijk af van het lijf, maar is meer horizontaal dan hoog.
Dallas deze heeft een veel minder hoge staartdracht.
Monmartr deze hengst heeft een lage staartaanzet en draagt zijn staart hier ongeveer op zijn hoogst.
Karabek deze houdt de staart ook duidelijk van zijn lijf af, maar hoger dan dit komt ie niet.

Alle bovenstaande hengsten zijn volbloed AT.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:27

Kijk d'r gaan! En die standfoto _O- _O_ Ik zie het haar doen :') (of nouja, niks doen eigenlijk)

Wbt flagging, het hangt inderdaad vooral af van de staartinplant. Sommige mensen denken dat alleen Arabieren dit doen maar dat is niet waar, zelfs ezels kunnen het. :')

kiara_xxx

Berichten: 250
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:17

JoSav schreef:
kiara_xxx: in België zitten niet zoveel AT en eigenlijk alleen wat private eigenaren die af en toe een veulen fokken. De enige grote stoeterij zat in Belgisch Luxemburg maar is inmiddels over de grens naar Duitsland gegaan. Er worden wel eens keuringen georganiseerd in Luxemburg, dus wellicht dat er binnenkort weer een zal plaatsvinden. Als je interesse in het ras hebt zou ik je dat zeker aanraden. Of anders eens op vakantie en dan bij 1 of meer grotere stoeterijen langs. :j Ik vrees dat ik een beetje ver weg woon, dan kom je al heel wat eigenaren en stoeterijen onderweg tegen voor je er bent.


Ooh zou wel super zijn :D heb al honderden foto's bekeken maar dat is nog altijd iets helemaal anders :p vind ze gewoon zo fascinerend :)


Klokjes

Berichten: 323
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:30

"Alleen de OP gelezen" wat een super leuk stukje info over dit ras, altijd leuk om bij te leren, thanks!

<3 Víðir frá Litla-Húsið <3

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:34

Standfoto is super gelukt... je ziet nu ook heel mooi de lange nek uitkomen :D . Die lijkt zo echt langer als haar benen :) . Daar zou je mooie punten voor krijgen bij een AT keuring.

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:05

JoSav schreef:
Voor de verdere liefhebbers en meelezers ook een kort "kijk er zit ook een turboknop op" filmpje van mijn crossmonster:

[ Video ]


Ik mis de turboknop, ik zie enkel rustige galopjes... ben wel wat anders gewend in mijn weide! :D (Met meterslange remsporen bij dit weer, brrrrr)

Maar wel leuk om haar in beweging te zien hoor! :j

www.e-horse.be

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-14 19:35

Fiffill: haha, ja het is echt typisch Muzanna. :))

kiara_xxx: als er een keuring in Luxemburg aan zit te komen zal ik er hier wel over posten. Voor nu staat een keuring op de planning in september in Gut Ising (Duitsland), maar dat is niet echt naast de deur natuurlijk.

Klokjes: *geeft koekje* OP lezen is al heel wat, want het is een lange OP. ;) En graag gedaan!

zippora: ja, ze heeft idd best een lange nek. Niet zo extreem als sommige AT, maar van die echte extremen houd ik ook niet. Muzanna is wat dat betreft ook vrij gematigd qua type (en in mijn ogen overigens ook meer Fakirpelvan dan Arab).

kiekje: haha, je hebt ergens wel gelijk. Het is ook meer derde versnelling misschien. Maar echt wild gedoe doet ze niet aan want daar is ze te "chill" voor. Dit is voor haar doen dus al best gek. :))

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:38

In de wei ging ze toen wel harder _O- _O-

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-14 19:41

Haha, ja de plaaggeest. Heeft ze daarna ook niet meer gedaan. Flauw he? :P
Mijn Teke houdt er blijkbaar van om mij als entertainment te gebruiken af en toe.
Als het goed is doet het filmpje het zo weer. Ik heb het liedje eruit gefilterd. Aangezien de radio aanstond speelde er op een gegeven moment een liedje en blijkbaar is dat heel foei, ook als het wat vaag op de achtergrond speelt. Flauw flauw.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers