Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:17

7-10 dagen na de eerste behandeling, om eitjes -> uitgekomen larven te doden.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:45

Ja ik had uit andere topics gehaald, behandelen op dag 1, dag 8 en dag 22. Maar weet dus niet of die laatste ook per se nodig is.

grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:21

Morgen gaan wij dus met de ivermectine aan de slag. Bij Kascha heb ik zo nog geen wondjes ontdekt, maar dat is nu met die modder in de sokken ook lastig zoeken.

Mij lijkt het gemakkelijker om haar been gewoon even in een emmer met verdunde ivermectine te zetten, dat is ze ook gewend. Of zou ze dan teveel opnemen?
De VA zei dat we het met een kwastje overal tussen de haren moesten aanbrengen, dan moet het dus wel overal op de huid komen? Vandaar mijn idee even benen in een emmer... wil alleen niet overdoseren natuurlijk.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:33

Ik zette Mira ook met 4 benen in 4 emmers, de keer dat ze het had.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:10

Hier gaan ze straks ook 1 voor 1 in 4 emmers met water met sebacil er in, werkt hier het beste, dan zijn ze goed doorweekt de sokken :j

grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:11

Met sebacil deed ik het altijd al, maar dit is natuurlijk een ander middel. Jullie denken dus wel dat het kan?

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:32

Dit is toch het over de-rug-sprenkel-spul? Dat zou ik op meerdere plekken in de sokken smeren met een kwastje. Of met veilige handschoenen aan.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:47

Kan mijt ook onder de manenkam achter de oren gaan zitten

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:03

Ik heb een maand geleden het over de rug sprenk spul bij de dierenarst gegaald en na 10 dagen herhaald. Heb het over de rug verspreid. Dat was het advies. Sokken leken mij ook meer logisch. Jeuk is wel iets afgenomen, maar nog niet weg

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:30

Ik heb nu de wondjes gesmeerd met zonnebloemolie en zwavelbloem. Wondjes gaan dicht en korstjes los.
Ga eens verdiepen in pour on. Door het wassen/ verzorgen vd wondjes vinden ze dat gefriemel niks meer. Pour on gaat dan stuk makkelijker. Hoef je de sokken ook niet nat te maken?

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:29

In de sokken deed "Vasthi" hier op bokt altijd, maar dan dus dat pour on spul.

Dobel, ja, dat kan, onder de manenkam is ook lekker warm. Maar meestal hoor je alleen van de onderbenen.

Nee, voor zover ik weet hoef je met pour on in de sokken de sokken niet nat te maken. Je gebruikt normaal pour on over de rug van koeien, en die maak je ook niet eerst nat.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 06:54

halen jullie die pour on via de da?

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:44

Wij (grrr en ik) via onze stalhouder die ook koeien heeft. Die bestelt het dan bij de vee arts. Maar als jouw paardenarts ook vee doet, zul je het bij hem/ haar ook wel kunnen krijgen.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:19

Ik heb shapley's gebruikt en net helemaal alle sokken GRONDIG nagekeken en het is fantastisch opgeknapt. *\o/*
Geen dikke ribbels meer,geen zwarte korrelige korsten en geen wondjes alles mooi roze en rustig!
En heel belangrijk voor het dier........geen jeuk!!! _/-\o_

Mijn Tinker had precies hetzelfde als de Tinker van Jippie (foto's pagina 20) en dat is helemaal weg.
Als je Shapley's de eerste keer erin smeert dan gaan ze waarschijnlijk eerst flink staan stampen,dat deed de mijne ook maar na een paar minuutjes is het over!Dat is waarschijnlijk omdat de mijtjes het op een lopen zetten door dat spul. :=
De korsten laten heel snel los,het is heel vloeibaar spul dus het smeert/sopt heel goed tussen die giga sokken.

Probeer het maar eens! :)

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:33

Klinkt goed! Voor de mijt hebben we nu een aanpak, maar hij heeft ook aardig wat mokplekjes ( ws door de mijt) en daarvoor lijkt het mooi spul. Hoe eerder alles weg is, hoe beter.

Marleen, misschien ook een idee om het eens te proberen op een stukje van kas haar plekken?

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 01:41

Ja, wie zou er niet wegrennen van petroleum ;)
Ingredients: Shapley's Original M-T-G™ contains Sulfur, paraffinic distillates, petroleum distillates, zinc sterate, cade oil, glycerin.

Icrack

Berichten: 1257
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:29

Jakkes, mijn merrie had een paar maanden geleden mijt. Ik heb haar toen gewassen met Neocidol en daarmee behoorde mijt en jeuk tot het verleden. Nou zag ik gister dat haar ene achterbeen weer vol zit met kleine korstjes en bultjes, dus we moeten er weer aan geloven en krijgt ze straks haar eerste wasdag.
Nu meende ik dat de Neocidol niet preventief gebruikt kan worden, maar wat dan wel? Zij is nogal vatbaar voor mijt zoals blijkt en daarom wilde ik iets preventiefs inschakelen om de ellende van daadwerkelijke mijt te voorkomen voor zover mogelijk. Bij haar vorige eigenaar werd gedacht dat zij zomerexceem zou hebben, maar heb zelf het donkerbruine vermoeden dat dit mijt geweest is. Het zou natuurlijk hartstikke fijn zijn als ik dmv een preventief iets haar jeuk en dekenvrij de zomer enso door kan krijgen.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:24

Ik vermoed dat de meeste met mijten besmette paarden zelf steeds herbesmet worden door hun eigen stal/paddock/weiland. Of is dat een raar vermoeden?

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:41

de sarnacuran die ik heb van mijn Da moet ik preventief om de 2 weken gebruiken (niet uitspoelen). Ook de front of voor honden (de pipetjes) lijkt me dat je dit voor preventief gebruik ook kunt gebruiken?
Ik weet alleen niet hoe vaak je dit moet gebruiken. Ik weet bij onze poezen dat je 1 keer per maand preventief wat spul in de nek moet doen

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:45

Ik zou niet elke 2 weken met gif "strooien". Wat je zeker moet doen is in geval van besmetting (mijten dus) dat je na 7-10 dagen herhaalt, met evt een 3e keer erna.

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:40

tsja, dit was het advies van mijn da. Ik moet zeggen dat, ondanks alle behandelingen die van mij mijten blijft houden. Dus ergens raakt hij toch steeds weer besmet. Ik denk door de weide, vooral gezien het feit dat we dit jaar weinig vorst heb gehad.
Ben nu overgestapt op hondenvlooienshampoo..wellicht dat dit wat beter werkt?? Ik word er soms ook een beetje wanhopig van :=

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:54

KootMiraDrum, ik zaag dat jij (preventief denk ik) ook pipetjes voor honden gebruikt en dan 1 per been?? Hoe vaak herhaal je dit dan? 1 keer per maand?

Icrack

Berichten: 1257
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:42

Vlooiendruppels valt bij mij niet onder een preventief middel, vind het daarbij ook een kostbare zaak om per been 1 pipet te moeten gebruiken. Ik heb een Welsh Cob, zoveel behang heeft zij gelukkig ook niet. Er is toch ook wel wat anders? Zou Derfen shampoo bv niet helpen? Of idd vlooienshampoo en om de twee weken wassen? Of....

Denk idd aan zelfbesmetting. Dat was mijn gedachtegang ook al een aantal malen gepasseerd.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:22

Zandro schreef:
KootMiraDrum, ik zaag dat jij (preventief denk ik) ook pipetjes voor honden gebruikt en dan 1 per been?? Hoe vaak herhaal je dit dan? 1 keer per maand?

Nee, bij mijn 3 Tinkerdames doe ik het niet, want ze hebben geen mijten.
Mijn overleden hengst had het wel, de laatste paar keren deden we dan 1 pipet per been, en dat herhaalden we na 7-10 dagen. Begon hij weer te stampen, dan behandelden we weer. Zo hebben we 2x 2 behandelingen met pipetten gedaan.
Toen hij daarna weer begon te stampen en ineens op 3 benen stond, bleken er uitgekomen vliegenlarven, dus maden, uit zijn benen te komen. Toen zijn zijn sokken nog wat gekortwiekt en de wonden schoongemaakt, maar echt behandelen met pipetten ging niet meer, omdat hij een bloedvergiftiging opliep en na niet reageren op pijnstillers en antibiotica ik hem in moest laten slapen (in het kader van 700 kilo paard op 3 benen gaat echt niet meer). Combinatie van pech.

Als het niet nodig is behandel ik niet, mijn dames hebben blijkbaar geen besmettingshaard.

Heeft een Tinker (of Trekpaard/Shire/Clydesdale/Fries of ander sokkenpaard) jeuk, en stampt en/of bijt hij/zij in de sokken, dan MOET je natuurlijk WEL DIRECT gaan behandelen (en niet leuke foto's gaan maken omdat je paard speciaal gaat liggen zodat hij/zij in de sokken kan gaan knagen, ik erger me daar kapot aan, omdat die mijten mijn paard gesloopt hebben).
Oeps, frustraties komen er uit, merk ik. Sorry ;)

Uit respect voor mijn overleden hengst laat ik GEEN foto's van de ribbels op zijn benen zien. Maar je schrikt je rot.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:24

Icrack schreef:
Vlooiendruppels valt bij mij niet onder een preventief middel, vind het daarbij ook een kostbare zaak om per been 1 pipet te moeten gebruiken. Ik heb een Welsh Cob, zoveel behang heeft zij gelukkig ook niet. Er is toch ook wel wat anders? Zou Derfen shampoo bv niet helpen? Of idd vlooienshampoo en om de twee weken wassen? Of....

Denk idd aan zelfbesmetting. Dat was mijn gedachtegang ook al een aantal malen gepasseerd.

Waarom elke 2 weken wassen? Als er niks zit zou ik dat zeker niet doen.
Zitten er mijten dan natuurlijk wel, zaak is in ieder geval 2 of 3 keer met tussenpoze van 7-10 dagen te doen. Daarna met rust laten, m.i. wassen mensen paarden veel te veel, waardoor huidvet verdwijnt en de huid gevoeliger reageert op ellende. Maar dat is slecht mijn zeer bescheiden mening ;)